Jump to content

Sverige mot USA


figge

Recommended Posts

11 minutes ago, figge said:

Lyssningsintryck? Vem vill börja?

Tänkte CD-lyssningen först.

 

Trådskaparen har väl alltid företräde på den punkten :winking:

Jag har inte lyssnat klart än så jag har inget att säga... än

Link to comment
Share on other sites

Då börjar jag väl då.

Vi började med några spår på cd’n och dör var det lätt att urskilja de olika karaktärerna mellan de två. Till fördel till svensken med enligt mig för amerikanen på vokal presentation.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, figge said:

Då börjar jag väl då.

Vi började med några spår på cd’n och dör var det lätt att urskilja de olika karaktärerna mellan de två. Till fördel till svensken med enligt mig för amerikanen på vokal presentation.

  

?? Förstår inte. Fördel Sverige eller Amerika på vokalmusik??:think:

Link to comment
Share on other sites

Intryck alltså? Det hade jag ju tänkt överlåta till proffsen. Ni får tänka på att jag har inte hållit på med sån häriga Hifi så värst länge. :smilingeyes:

 

Jag sticker väl emellan lite med min upplevelse av det hela bara. Jag träffade ju @P-pan strax efter att han hade varit hos @Perfect sense och lyssnat på dessa Rockport. Han hade något speciellt i blicken när han pratade om dem och beskrev dess glödande mellanregister och enorma soundstage.

 

Jag tänkte att jag ger det en vecka, sen kommer de stå hemma hos honom för närmare utvärdering.

 

En dryg vecka senare:

 

- Tjeeenare, jooorå-såå-atte @byZan och @figge ska komma förbi o lyssna på Rockport, vill du haka på? Det blir äppelpaj också!

 

(Jag tänker för mig själv, kan fiskar simma?)

 

- Jajjemen! (och ja, det kan de!)

 

Vem kan säga nej till hemlagad äppelpaj med finlyssning och vaniljsås liksom?

 

För finlyssning är ju vad det handlar om här, det går inte komma ifrån att Absolare är en väldans trevlig förstärkare och Brinkmann är en inte så tokig skivspelare osv osv. Men om det är något som är lite extra speciellt med P-pan's anläggning så skulle jag ändå vilja säga att det är hans rum, och det här har jag sagt förut, det är ett rum dedikerat för ändamålet och ändamålet går inte att ta miste på. Väggarna är fyllda med musik från golv till tak och det är uteslutande vinyl och CD's och eftersom väggarna inte räckt till så är även golven delvis fyllda med skivor. Nymoderniteter som streaming a'la Qobuz/Tidal göre sig alltså icke besvär här, och även om jag kanske tänker lite annorlunda själv, eller kanske just därför(?), så tycker jag det är fantastiskt härligt att bara komma in i detta avslappnade musikrum.

 

Nåväl, hur utser man en vinnare i en "tävling" där det inte finns någon förlorare? Som vanligt när man lyssnar på prylar i den här prisklassen så låter det ju inte direkt dåligt. Jag tror det i slutändan kommer handla mest om vad P-pan känner att han kan leva med under längre tid, vad som kommer mest till rätta i hans rum och vilka förutsättningar som finns. Det är två högtalare av hög klass som står mot varandra, där den ena har en helt otrolig kroppighet och fylligt välljud som gör det enkelt att lyssna och njuta av musik, medans den andra har ett djup och framhäver röster på ett helt annat sätt som figge var inne på, vilket kanske ibland kan göra saker och ting lite mer spännande, åtminstone för stunden. Det kan nog bli en del runtflyttande för att försöka tämja vissa saker samtidigt som andra kanske behöver lockas fram, den högtalaren som lyckas bäst med att låna lite av konkurrentens styrkor kan mycket väl vara den som står där ensam kvar i slutändan.

 

Men sen är det ju så många andra faktorer som kanske också spelar in, och vem vet hur P-pan resonerar efter någon vecka av flera tester och lyssningsrundor. Det är ju snudd på omöjligt att fatta ett beslut eller hitta en favorit efter bara några timmar så här, men det var iaf väldigt trevligt att få möjlighet att vara med och bekanta sig lite ytligt.

 

God mat, fint väder och glatt sällskap på det gjorde det hela till en väldigt trevlig kväll.

 

Ps. Bollspel är för övrigt fortfarande förbjudet här. Dessutom är det väl Sverige mot Kanada om jag inte är helt ute och cyklar?
 

image.png.524b0f056094cd69aeaa8d6ea530025c.png

Bild stulen från P-Pans Musikhörna tråden

 

Link to comment
Share on other sites

Jag var tuff i min första bedömning vid digital avspelning - Mårten alla dagar i veckan!

När det blev analog avspelning så blev det annorlunda och så mycket bättre på alla parametrar, Bardo’n visade återigen sin kapacitet i mina öron - båda högtalarna lät så mycket bättre också och amerikanen visade vad den är kapabel till. Så det blev nog en liten fördel i den högre-/mellan frekvensen till den.

Men trots den i förhållandevis korta lyssningen och med högtalarna på en icke optimal placering så blev Mårten de som föll mig mest i smaken.

 

Men @P-pan skulle fortsätta med att testa med andra högtalarplaceringar m m, så mina intryck kanske inte stämmer alls med hur det låter idag? Ska bli spännande och se vad denna testperiod ger för svar till testaren?!

 

Vill också passa på att tacka för kvällen i sin helhet och alltid lika roligt att träffas igen:smile:

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

 

Tack till både @figge @byZan och @VoicesInMyHead för ett riktigt trevligt besök.

Även ni andra som har svängt förbi för en liten snabblyssning ska ha tack för input.

Som alltid är det intressant med andras kommentarer och omdömen vid tillfällen som detta.

Jag har ju hunnit med några timmars lyssning vid det här laget så jag ska försöka koka ner en del egna intryck och upplevelser så snart jag kan...

 

... känner dock att jag inte är riktigt färdiglyssnad än...

 

lite små-justeringar och andra "tonkontrollerande tillbehör" är förhoppningsvis på ingång den närmaste veckan.

 

:winking:

 

 

Rockport_130.JPG

 

 

Rockport_131.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hade möjlighet att trots pandemin  och titta förbi för en snabb lyssning under betryggande former. Första externa lyssningen på ett och ett halvt år. Det blev lite CD-lyssning och en del kända spår. Bobo Stenson förstås, Krall och en Dylan hann vi med på denna eftermiddagstimme. Trots att jag satt off-axis så fick jag en tydlig bild av hur de olika högtalarna hanterade ljudbilden och balanserade klanger och toner. Rockport och Absolare lyssnade jag på i München för ett antal år sedan och blev imponerad av klarheten och ett övre register som aldrig tippade mot det hårda hållet. Men då var modellerna helt annorlunda och naturligtvis mera påkostade och åt värstinghållet. Men likheterna var större än motsatsen och lite av detta kändes igen, men här saknade jag både kropp och tyngd i framställningen och lite mellanregister-fyllighet och värme. Det upplevde jag bättre i Martens högtalare som var mer i min smak. Men som sagt en ögonblicksbild och kanske inte helt rättvisa förutsättningar. Som alltid i dessa sammanhang inget dåligt utan en fråga om hur man uppfattar musiken. Skulle trots allt kunna ge Marten en övervikt i resonansen i både piano och kontrabas, med både kropp och sträng. Men gitarren i Dylan och munspelet satt cementrerade i ljudbilden på Rockport och en tydlighet som jag gillade i den delen.

Övningen avslutades med fika och en för dagen bakad gräddbakelse med hallon på toppen, smaskens.  För detta tackar jag särskilt och alltid trevligt hemma hos P-anen och hans dam. Önskar honom lycka till med långtestet som kanske kräver lite mer koncentration och lite mer intensiv lyssning än den som jag hade möjlighet till.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag har i dagarna experimenterat lite med mina egna Rockport efter lite korrespondens med Josh Clark, som numer väl äger företaget. Jag har också upplevt mina som kanske inte så fylliga som jag önskat. Jag flyttade ihop dem runt någon decimeter och det blev en rejäl skillnad, faktiskt så mycket att jag fick justera ned SAM-inställningen på min Devialet. Idag provade jag att sätta mina gamla A.R.T. qdampers under med resultatet att basen försvann. Jag kommer fortsätta testa lite och ni har säkert provat flera olika positioner men det var intressant hos mig hur fötter och lite för stort mellanrum mellan högtalarna hade så stor påverkan på de nedre registren. 

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en idé om att flytta ihop högtalarna fast mer än en decimeter senast jag var hos @P-pan, bara för att få svar på hur de skulle spela och om någon positiv skillnad skulle framstå, vet inte om det blev gjort senare? Men är övertygad om att det skulle bli stor skillnad i sweetspot men inte på vilken bekostnad:winking:

 

Men testar man så skulle jag själv göra stora förändringar i placeringen utan tanke på estetik eller annat, bara köra på och sedan har man nog hittat en plats där de låter bäst och därefter finjustera, så skulle jag gjort för att höra om jag gillade det jag hörde?! Brottas själv med detta i stugan då jag testat lite olika signalkablar som gör skillnad men på så olika sätt att jag fått flytta högtalarna för att hitta det bästa för mig och rummet. Det är en jäkla sport detta!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Jag hade en idé om att flytta ihop högtalarna fast mer än en decimeter senast

Generellt om råd brukar mer bas åstadkommas genom flytta närmre bakre hörn eller bakre vägg alternativt hitta en lyssningsposition som tar hänsyn till var tryckmax ligger för basregistren (långa våglängder där övre toppen ligger, A oc B i grafen).
Hur lång våglängden för en viss frekvens är är enkelt att räkna ut. Ljudets hastighet (340 m/s) dividerat med frekvensen. 40 Hz ger då en våglängd på 8,5 meter. Vid 1000 Hz är våglängden bara 34 cm och är därmed mindre känslig i detta avseende. Men för upplevd lågbas är våglängden en viktig parameter. Den effekten är oberoende av vilka högtalare man har. Det handlar om avstånd. 

image.jpeg

 

Att sära på högtalarna i kombination med invinkling brukar mer handla om ljudbild, att undvika få ett hål i mitten vid för stort avstånd. Ofta handlar det om kompromisser mellan lågbas och ljudbild. Jag har löst det gemom att ha subwoofrar en bit bakom huvudhögtalarna så att jag kan maxa både parametrar, åtminstone bättre optimering i mitt rum.
 

Ett sätt att kontrollera att det inte blir för brett är att spela en monoskiva där ljudet skall komma från mitten som om högtalarna stod där. Man kan också spela lite brus för samma test. Om det också påverkar upplevd bas vet jag inte. Det är kanske så att ett ”hål i mitten” ger en upplevelse av lägre basnivå.:39:

Link to comment
Share on other sites

Jag är i dialog med Peter i syfte att optimera alla förutsättningar så långt det går för att nå bästa tänkbara helhetsupplevelse i hans rum tillsammans med Rockport. Sen så får vi se var det landar i jämförelse med hans Mårten högtalare sedan tidigare. Det här är onekligen två högtalare med väldigt fina - men olika - kvaliteter.

Rockport har en egen guide gällande rumsintegration och placering som man kan följa och prova. Att få till en basåtergivning som ger balans och stöd till övriga register är central liksom en placering och invinkling i sidled som ger lagom mycket energi i diskantområdet. Här rekommenderar Rockport i allmänhet att diskanten riktas mot axel eller en punkt strax bakom huvudet snarare än rakt emot huvud och öron.

På den här nivån har som bekant allt betydelse, där jag också skulle vilja introducera ett nytt kabelfabrikat hos Peter (Esprit) vilka har förmågan att lugna ner och balansera upp återgivningen i många sammanhang när man upplever lite för mycket skärpa och energi med risk för lyssningströtthet.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Tack @Bebop🙂

 

Jag skrev inte allt som du redogjorde för ovan utan gjorde en förenklad version av min idé. Håller med i dina ekvationer och förmodligen gör mina öron likaså.

Syftet var nog mer att testa vilka egenskaper som kom fram eller försvann? Skaffa sig kännedom om hur olika det kan låta, gillas eller bara lägga mer kött på benen innan man bestämmer sig.

 

Tror @P-pan kommer att bli nöjd så småningom, även om det tar sin lilla tid😉😉😉

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Perfect sense said:

Här rekommenderar Rockport i allmänhet att diskanten riktas mot axel eller en punkt strax bakom huvudet snarare än rakt emot huvud och öron.

Jag har läst en liknande rekommendation som jag följer och funkar bra hos mig. Den går ut på att sammanstrålningspunkten beräknas till dubbla avståndet av avståndet mellan öronen och avstånd till högtalarna även om punkten hamnar ute trädgården. Dvs vid 3 meters avstånd mellan lyssningsposition och högtalare så skulle linjen sammanfalla 6 meter bakom mig.

 

Samtidigt inbillar jag mig att detta är lite inviduellt mellan olika högtalares spridningsmönster och hur man har tunat diskanten. Men det är alltid bra att utgå från något och sedan prova och veta vad man utgick ifrån.

Link to comment
Share on other sites

GamuT har en lite intressant placeringsfilosofi, men det beror nog lite på vad man har för högtalare.

 

A room has standing modes of energy. The most harmful modes are positioned in multiplications of 1/2 fractions of the room dimensions, i.e. the position where the room length, width and height is divided with 2, 4, 8, 16 etc

 

The obvious solution is to avoid these positions by positioning the speaker in un-even fractions of the room dimensions.

 

The preferred divisions of room dimensions are: 1/3, 2/7, 1/5 & 1/7 see the diagram below.

 

image.png.c7d01224c0d147c269b4be69abc8b070.png

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, LPL said:

The preferred divisions of room dimensions are: 1/3, 2/7, 1/5 & 1/7 see the diagram below.

Det är väl den som kallas uddatalsmodellen. Den följer jag också vad gäller djupet där membranytan är på en femtedel av rummets längd från väggen bakom högtalarna. Finns även i Dynaudios manual (eller fanns åtminstone).

Link to comment
Share on other sites

Vi hade en diskussion om högtalarplaceringen utifrån Rockports rekommendation som P-Pan fått tillgång till.Om jag minns rätt så var det ganska nära rekommendationen men inte spot on. Lite praktiska inskränkningar mht Martenhögtalarna fanns i rummet och tyngden och fötter på respektive högtalare satte vissa begränsningar. Tyckte dock att Dylans röst lät som den skulle dvs lite väsande och raspig som sig bör, men ingen djupare resonans i munhålan, vilket möjligen skulle antyda att högtalarna stod lite för mycket isär. Soffan stod om jag minns rätt direkt an bakväggen vilket också påverkar "lyssningstriangeln". Man kan naturligtvis laborera med olika högtalarplaceringar i det oändliga för att finna rätt, men grundläggande är naturligtvis rumspropotionerna som inte går att rubba så lätt precis. De ger så att säga de verkliga grundförutsättningarna, resten är finlir. Själv har jag jobbat en del med just högtalarplaceringen som är i princip "gratis" om man har plats not bene. Tror att man skall utgå från detta för att optimera och sedan testa med t.ex. andra kablar, elektonik etc. Annars kommer man lätt att kollra bort sig i alla möjliga parametrar. Och inte minst tejpa placering som låter bra, för att kunna lätt återgå till denna. Inget är så frustrerande att man glömt var högtalarna lät bäst.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-11 at 22:33, bfjohansson said:

Jag har i dagarna experimenterat lite med mina egna Rockport efter lite korrespondens med Josh Clark, som numer väl äger företaget. Jag har också upplevt mina som kanske inte så fylliga som jag önskat. Jag flyttade ihop dem runt någon decimeter och det blev en rejäl skillnad, faktiskt så mycket att jag fick justera ned SAM-inställningen på min Devialet. Idag provade jag att sätta mina gamla A.R.T. qdampers under med resultatet att basen försvann. Jag kommer fortsätta testa lite och ni har säkert provat flera olika positioner men det var intressant hos mig hur fötter och lite för stort mellanrum mellan högtalarna hade så stor påverkan på de nedre registren. 

Spännande, trodde inte vi hade några entusiaster på forumet som körde med Rockport ... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Var placera högtalare... :39:

 

Tools_138.JPG

 

 

Bra att ha grejor...

 

Tools_137.JPG

 

Det har visat sig att Rockport's högtalare verkar vara rätt kinkiga att få till ???

Eller så är det jag som inte kan eller har tillräckligt med tålamod ?

 

Hur som helst så är det lugnt på tejpfronten.

Rullen kommer att räcka gott och väl.

 

Dessutom... med stängd dörr till lyssningsrummet, så ser inte andra hälften att golvet fått en aningens annorlunda design.

 

:65:

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, P-pan said:

Spännande, trodde inte vi hade några entusiaster på forumet som körde med Rockport ... :thumbsup:

Jo, jag har väl haft mina i fyra-fem år. Och jag borde verkligen ta tag i placeringen än mer. Finns troligen mycket mer att hämta där. Men, samtidigt så väger de knappt hundra kilo, trägolvet är mjukt och fötterna hårda, och det blir väldigt lätt fula repor. Och jag har heller inte riktigt tålamodet ensam utan skulle nog gärna göra det tillsammans med någon mer duktig än jag.

Lycka till med placeringen.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett tips gällande alternativa fötter till Rockport som jag själv hoppas kunna utvärdera i närtid. En bonus är den skonsamma ytan gentemot parkett/golv där högtalarna kan skjutas över golvet och underlätta utvärderingen av skiftande placeringar.

 

https://perfect-sense.se/varumarken/arya-audio-labs

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

Var placera högtalare... :39:

 

Tools_138.JPG

 

 

Bra att ha grejor...

 

Tools_137.JPG

 

Det har visat sig att Rockport's högtalare verkar vara rätt kinkiga att få till ???

Eller så är det jag som inte kan eller har tillräckligt med tålamod ?

 

Hur som helst så är det lugnt på tejpfronten.

Rullen kommer att räcka gott och väl.

 

Dessutom... med stängd dörr till lyssningsrummet, så ser inte andra hälften att golvet fått en aningens annorlunda design.

 

:65:

 

 

Har du flyttat ut Marten ur rummet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...