Jump to content

Vinyl på 20-talet! (Konstigt det lät, då?)


AlfaGTV

Recommended Posts

Jo, vi är alla olika. Jag blir lika lycklig över att spela en cd, sacd även om jag rippat den. Jag har den i hyllan vilket känns viktigt för mig. Om jag streamar något som jag tycker är riktigt bra så ”måste jag ha den”. Mycket av det jag stöter på och provlyssnar på Qobuz så känner jag snarare ”tur att jag inte köpte det skräpet”. Idag är jag betydligt mer noggrann med mina inköp. Det räcker inte med ett känt namn. Det skall också vara bra.

 

Förr köpte jag alla officiella utgåvor av musiker som t ex Freddie Hubbard, Joe Henderson, Herbie Hancock, Sonny Rollins, McCoy Tyner m fl. där jag har nästan kompletta samlingar. Den typen av mani har jag släppt. Av de ca 10,000 album jag har är långt ifrån allt bra. Skräpet flyttar jag över efter hand till ett annat rum och de hamnar väl till slut på någon loppis.

 

Men i slutändan är det musiken som är njutningen och den finns på flera format. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, triomio said:

Skämt åsido, se filmen nedan så kanske du förstår varför vissa av oss gillar att vända plattor

Jo, jag vet att det är så och har full respekt för det, men jag tycker det är märkligt. Mitt intryck av killen i filmen är att han är mer kär i sin teknik och prylar än musiken. Där vill inte jag hamna även om jag nog har lite av den ”sjukan” också. Att avstå musik pga format är för mig helt främmande numer. 
 

Tiderna ändras och idag stiger även efterfrågan och priser även på cd. Det har getts ut massor av musik på cd som aldrig hittat till vinylen som jag har svårt tänka mig vara utan. I stort sett allt idag spelas in, mixas och mastras digitalt. Varför betala extra för att konvertera till analogt på vinyl. Det görs ju av dacen kostnadsfritt. Så tänker jag.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Vanans makt är stark. Det går över på samma sätt som användning av kontanter, bankärenden, beställa på nätet, nyheter på nätet, använda GPS istället för kartor i knäet. Vad är det som är så roligt med att vända en skiva? Hjärnspöken?


Ja, kanske hjärnspöken, men det i livet som kräver lite ansträngning och eftertanke är ofta det som betyder något. 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Daniel said:


Ja, kanske hjärnspöken, men det i livet som kräver lite ansträngning och eftertanke är ofta det som betyder något. 

Jag tror att det du nämner är en viktig komponent i vinylspelandet, precis som @figge och @triomio viktiga komponenter; det taktila i att hantera något fysiskt (som man fortfarande kan läsa texten på, i mitt fall) och doften av kartong och vinyl. Jag tycker det är underbart att plocka fram en platta och känna den fysiska strukturen av en kärleksfullt (naivt, va? som om man inte tänkte på att sälja produkten då) producerad platta som t.ex. en original US Press Harvest med Neil Young.

För egen del handlar det självklart också om någon form av sentimentalitet med minnen från när man började få fjun på läppen och kanske en kyss av en flicka. Men det gäller väl oss som börjar bli "vuxna". :grimacing:

 

Men, det vore poänglöst och jag skulle lämnat det för länge sedan om jag fortfarande inte tyckte att att musiken (och ljudet) gav mig något annat än det digitala. Jag säger inte "bättre" för det blir missvisande, allt "låter" inte bättre på vinyl, men jag kan få en större "upplevelse" oavsett. 

Jag tycker också att det är en tydlig plånboksröst till en artist att köpa en vinylplatta, för mig är det en "ärligare" gest än att köpa ett fil-skrälle från ngn DL-sajt. Digitala filer är för mig inte representerade av något reellt värde och kommer troligen aldrig bli det. När såg du senast lappen "slut i lager" på en download sajt? ;) Däremot är jag givetvis med på att artisten skall ersättas för sin insats.

 

Därför kommer jag försätta köpa vinyler så länge de håller acceptabel kvalitet och inte sabbar mina pickuper. Jag hoppas det finns fler som tänker i liknande banor, så kanske industrin och intresset kvarstår.

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, AlfaGTV said:

Digitala filer är för mig inte representerade av något reellt värde och kommer troligen aldrig bli det.

 

Sorgligt nog (?) känner jag likadant och jag har inte köpt många nedladdade filer men jag kanske bättrar mig och börjar handla lite från Qobuz? Fördelen är att det går att få högre upplösning men det får jag med streaming också fast så fort jag slutar betala försvinner min "skivsamling" och det är främsta bristen med streaming.

 

För mig känns en nedladdad köpt fil bara som en kopia som jag i och för sig har betalt men känslan av mervärde jämfört med en "fulkopia" infinner sig inte riktigt. Jag är kanske omodern men med det följer också en vilja att betala för att äga något och det är där de nedladdade filerna utan fysisk närvaro inte når fram.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

För egen del handlar det självklart också om någon form av sentimentalitet med minnen från när man började få fjun på läppen och kanske en kyss av en flicka.

Ja, det gör det, och givetvis spelar det också in om man har en musiksamling som växt organiskt under decennier. Musik som man formats av.

Jag hoppade inte på "hifi-hysterin" med de som sålde alla LP när den överlägsna cd-spelaren kom. Jag tyckte att de hade fel utan att ens värdera hur det lät.

Det finns fler aspekter och det var därför jag nämnde unga musikälskare som inte är smittade av något av detta.

 

Jag instämmer också i de andra sakerna du nämner.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, triomio said:

Vad är det som är så fel med att gilla teknik och prylar?

Inget fel om tycker om man tycker om det. För mig är det mer ett medel som jag försöker förstå och hantera för att få koll över det jag lyssnar på.

 

Det är inte så många år sedan jag hade förhoppningar att mina barn ville ta över mina album. Det är inte ett dugg intresserade av det. Jag har 63 hyllmeter av cd, band och vinyl. Jag spelar dem gärna och mycket och tycker fortfarande att det är både roligt och inspirerande. Det är ett helt liv av skiv-/album-/musiksamlande som startade i mitten av 60-talet som gett mig massor av upplevelser. Jag är inte emot fysiska album och helst hade jag sett att den utvecklingen hade fortsatt. Men nu vill jag ha högupplösta utgåvor så nära studiokopiorna jag kan komma och då är det nerladdning som gäller. 
 

1 hour ago, calle_jr said:

Ja, det gör det, och givetvis spelar det också in om man har en musiksamling som växt organiskt under decennier. Musik som man formats av.

Absolut är det så. Men jag har även formats av musik som enbart släppts på cd. Att avstå musik pga format är inte min grej. Det hade jag kännt som att bli slav under ett format.  Men jag vill ha kontroll på och ”äga” min musik och betalar gärna för det nöjet. Jag äger ju också mitt kapital även om jag inte har dem i sedlar.

 

Det här handlar inte om rätt eller fel utan hur vi känner och prioriterar. Uppenbarligen är jag en udda figur i det sammanhanget men det är sån jag är. Musik för mig är 95% av nöjet och intresset. Sen vill jag det skall låta bra också men det gör jag med några vägval då och då med några års mellanrum. Däremellan släpper jag det och njuter av min musik.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

  Mike Oldfield har gång på gång försökt göra om sin Tubular Bells på olika vis när ny teknik tillåter .. problemet är bara att hans fans vill ha den första utgåvan på vinyl, trots brum, distortion och annat manuellt orsakade störningar vid mixerbordet.

 

Men det är Det som är hela grejen. Fansen vill ha exakt den mastern som gick till pressning av vinylplattorna.

 

Varken mer eller mindre.

 

Helt ok att streama, banda, vinyla eller så men det måste vara rätt master.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

Jo, jag vet att det är så och har full respekt för det, men jag tycker det är märkligt. Mitt intryck av killen i filmen är att han är mer kär i sin teknik och prylar än musiken. Där vill inte jag hamna även om jag nog har lite av den ”sjukan” också.

 

För egen del spelar det ingen roll för mig. Bara den som håller på med detta tycker det är berikande. Jag tror få audiofiler egentligen behöver bevisa sin kärlek till  musiken, men vi tycker alla om olika musik och på olika vis. Vissa gillar dessutom tekniken och det tycker inte jag är något negativt. Jag är i grunden inte så kunnig om hifi-teknik jämfört med många här, men inser att det är bra att hänga med lite för att kunna förbättra musikåtergivningen åt det håll jag önskar. 

Ibland kan jag nästan undra hur mycket man tycker om musik och hur man upplever musik om man inte bryr sig om att det skall låta bra. För mig går glädjen och uppskattningen av musik ihop med återgivningens kvalitet. Jag får mer gåshud desto längre in i musiken jag kan höra och då är HiFi med god prestanda viktigt för mig. Musikers olika tolkningar och förmågor av ett stycke kan fullständigt förändra upplevelsen från bra till dålig. Ju bättre system man har desto mer av detta kan man uppleva och för mig är det en mycket intressant del av att lyssna på musik. 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-21 at 09:59, AlfaGTV said:

känna den fysiska strukturen av en kärleksfullt producerad platta som t.ex. en original US Press Harvest med Neil Young.

Eller varför inte Everybody Knows-LPn, där Cinnamon Girl tolkas av Peps Persson med titeln Kanelsnäckan.

Det får vi tyvärr aldrig uppleva :weary:

 

R-1336190-1580664068-9369.jpeg.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-21 at 14:56, Apexorca said:

 

Ibland kan jag nästan undra hur mycket man tycker om musik och hur man upplever musik om man inte bryr sig om att det skall låta bra. För mig går glädjen och uppskattningen av musik ihop med återgivningens kvalitet. Jag får mer gåshud desto längre in i musiken jag kan höra och då är HiFi med god prestanda viktigt för mig. Musikers olika tolkningar och förmågor av ett stycke kan fullständigt förändra upplevelsen från bra till dålig. Ju bättre system man har desto mer av detta kan man uppleva och för mig är det en mycket intressant del av att lyssna på musik. 

 

Jag citerar mig själv ovan för att kunna spinna vidare...

 

Om vi börjar i musicerandet självt så är det så att många musiker och de som är de bästa på sina instrument ofta har varit nerdigt intresserade i hur deras instrument låter. 

De  trimmar, väljer och byter och provar tekniska detaljer på sina instrument för att de skall låta som deras personliga smak önskar till den milda grad att det vi håller på med när vi testar och byter bleknar i jämförelse. 

Naturligtvis har denna strävan hos de nerdiga musikerna givit frukt. De har vid sidan om sin musikaliska virtuos ofta ett speciellt sound och klang i sina instrument pga av deras vision om hur de vill att det skall låta. Jag tar några exempel bland mängder av extremt duktiga musiker som tex Jascha Heifetz maniska trimmande och testande av sina fiolsträngars material, Miles Davis som fick en speciell ton i sin trumpet, en mängd gitarrister tex vår egen svenska Ulf Wakenius, jazz-trummisen Louie Bellson som inspirerade en helt ny genre (rock)genom att börja använda dubbla bastrummor  osv osv. Hur tar du till dig musik som bygger till stor del på trycket från dubbla bastrummor om du inte kan återge den dynamiken på ett rimligt bra vis. Stackars Louie. Få som inte hört detta live kommer att förstå vad du ville uttrycka eftersom få har tillgång till musikåtergivning som klarar detta på ett rimligt bra sätt. Man missar helt enkelt en del av dessa grymma musikers förmågor och uttrycksätt via musiken. Men nog vill vi försöka ändra på det?

Med detta vill jag peka på att hur musikverk och instrument låter har en stor betydelse för musikupplevelsen. Det är en viktig del i musikupplevelsen. Det gäller både live och reproducerat. Att sträva efter bra återgivning har en poäng. Det leder oss djupare in i den musikaliska förståelsen och upplevelsen av musiken menar jag. Jag skulle våga säga att det är ett sätt att hedra musiker genom att vi trimmar våra anläggningar att låta bra och det ger oss en djupare och större upplevelse och förståelse för ingredienserna i den musik som spelats in.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Frågan är nog mer om jordklotet kommer att finnas kvar om 50 år med tanke på allt som sker med utsläpp, klimat osv... Men om man ska prata 10 år, så tror jag starkt på vinylen, och mer, om man diskuterar den, för känner inte barnbarnen tex till den, så lär dom köra uteslutande på streaming, är jag nästan övertygad om, så på det stora hela är det ju bra att Euphonia finns här på "nätet", så att det går att läsa om allt det här, även i framtiden... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Hifi_Perrra said:

Frågan är nog mer om jordklotet kommer att finnas kvar om 50 år med tanke på allt som sker med utsläpp, klimat osv... Men om man ska prata 10 år, så tror jag starkt på vinylen, och mer, om man diskuterar den, för känner inte barnbarnen tex till den, så lär dom köra uteslutande på streaming, är jag nästan övertygad om, så på det stora hela är det ju bra att Euphonia finns här på "nätet", så att det går att läsa om allt det här, även i framtiden... :thumbsup:

 

Jag vågar mig nog på att lova att jordklotet är kvar om 50 år. 

Link to comment
Share on other sites

Det finns förstås en risk att ett format försvinner när marknaden krympt så mycket att ekonomin sviktar i det sista bolaget som pressar vinyler. Men inte ens då lär det bli stopp. Några gamla rävar kommer fortsätta ideellt tills reservdelarna slutar tillverkas och sista lagret är slut. Sen blir det nog tyvärr stopp.

 

Är det inte dystert?

 

Hur är det med stenkakor och fonografrullar, finns det någon som tillverkar sådana?

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, conan said:

Frågan är hur de tillverkades och av vem?

I huvudsak US/UK-företag i slutet på 1800-talet, tidiga "skivbolag" relaterade till Edison, Bell och Columbia.

Det var tydligt redan då att vikten av formatetablering är avgörande för hur lyckosam en teknisk lösning blir, alltså VHS/Betamax-syndromet.

 

 

44 minutes ago, conan said:

Är det inte dystert?

Jag ser ingen som helst risk inom överskådlig tid.

Har du hört talas om tex ERC?

Det var nog få som trodde att sådan verksamhet var möjlig, men nu har de funnits i 10 år och kör på för fullt.

 

 

 

1 hour ago, Apexorca said:

 

Jag vågar mig nog på att lova att jordklotet är kvar om 50 år. 

Det finns ju ingen du behöver stå till svars för om du har fel :smile:

I vilket fall tycker jag att du har rätt.

Läget för människan är dock mindre säkert.

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, calle_jr said:

 

 

Jag ser ingen som helst risk inom överskådlig tid.

Har du hört talas om tex ERC?

Det var nog få som trodde att sådan verksamhet var möjlig, men nu har de funnits i 10 år 

 

Spännande. Dock finns inget att köpa vad jag kan se. Antar man måste hänga på låset om man ska ha en chans ...

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, conan said:

Spännande. Dock finns inget att köpa vad jag kan se. Antar man måste hänga på låset om man ska ha en chans ...

Ja, hänga på låset.

Som du ser är allt slutsålt och de brukar kosta £300-400 för en LP.

Samma sak med tex MoFI One-step, DCC och några till.

Går som smör!

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Går som smör!

Relaterat produktionsvolymen så är det ju så men vad pratar vi om 1,000 ex per utgåva?

 

Frågan är kanske snarare vilka artister och bolag kommer att satsa på fysiska media och hur länge. Någonstans tar det väl också stopp för oändliga nymastringar och pressningar av ”Kind of Blue”. Ett annat aber är ju också att rättigheterna går ut titel efter titel och öppnar för inte alltid så rumsrena återutgåvor. Men än så länge hankar vinylen säkert med ett tag. Men när generationerna är borta som växt med vinyl så kan det mycket väl dö ut som skedde med 78:orna. Jag lär inte få uppleva facit.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Relaterat produktionsvolymen så är det ju så men vad pratar vi om 1,000 ex per utgåva?

Ja, det är ingen stordrift.

Men drygt 4 MSEK i omsättning per titel med direktförsäljning snurrar tydligen runt den lådan ganska bra.

 

1 hour ago, Bebop said:

Frågan är kanske snarare vilka artister och bolag kommer att satsa på fysiska media och hur länge.

På ett sätt.

Men det finns så otroligt mycket bra inspelningar redan, så källmaterial lär det inte bli brist på.

Även om man skulle anse att 99% av den musik som getts ut är skit, så finns det ändå säg 100.000 som håller toppklass. Dvs mångfalt fler än man nånsin mäktar med.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calle_jr said:

Men drygt 4 MSEK i omsättning per titel med direktförsäljning snurrar tydligen runt den lådan ganska bra.

Jag vet inte vilken nettomarginal de har, knappast över 8-10% (baserar på ganska normala marginaler för tillverkande företag). Det kan räcka för en liten verksamhet med låga fasta kostnader om de får ut ett antal titlar. OBS. Du får ta bort 20% som är skatter som inte ingår i omsättningstal.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, YYZ said:

Här står jag och tyvärr stampar just nu i vilken väg jag bör ta i kommande inköp. Jag tycker det är svårt i hur göra.

Jag tror inte man kan göra "fel val", men givetvis kommer valet få konsekvenser på utbud och tillgänglighet. Jag skulle vara försiktig med BetaMax spelare och 8 track dock! ;) 

Link to comment
Share on other sites

Digitala format lär komma nya hela tiden så det är för min del inget jag ägnar mig åt att hänga med i.

 

Mycket av den musik jag lyssnar på finns på LP eller CD så de jag vill ha köper jag. Spelare är inget större problem då det finns ett enormt utbud och till och med gamla grejer från 60-talet renoveras fortfarande, alternativt nytillverkas.

 

Välbyggda, beprövade, nostalgiska, tidlösa, legendariska prylar kommer aldrig gå ur tiden om inte något allvarligt händer som t ex hälsorisker, lagkrav eller sånt.

 

Jag tror inte fysiska media kommer sluta tillverkas. Det ligger i människans natur att samla på sig saker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...