Jump to content

Vinyl på 20-talet! (Konstigt det lät, då?)


AlfaGTV

Recommended Posts

Tyckte det var värt att kanske diskutera vinylens beständighet i den kommersiella världen, med tanke på alla de nylanseringar som sker.

 

Två exempel från de senaste utgåvorna av Stereophile samt Hifi+:

DBBA1F6A-0853-4337-A455-D84612A80E0A.thumb.jpeg.84bbacf0b091918252bdb1a9704b9b36.jpeg

 

 

BC72643E-A789-4B01-9E42-608114C8A25A.thumb.jpeg.1d98eaf969f06e8e4c8be0fef901eb51.jpeg

 

Förutom dessa har jag fått se t.ex. Mark Levinson lansera en ny spelare väldigt nyligen, Goldnote har lanserat ett Phono-steg i 100TKr-klassen. Det här är inga produkter som säljs i mängder, det vågar jag lova. Det är ändå väldigt intressant att se hur vinylen på något sätt klivit tillbaka in i rampljuset och för andra året drar mera inkomster till musikindustrin än CD-försäljningen, när det gäller media.

 

Å andra sidan tycker jag mig ana ett nyväckt intresse även för polykarbonaten, CD/SACD-skivorna alltså.

 

Jag tror att de flesta av oss här har en vinylbaserad källa och är nyfiken på hur er spaning om framtiden kommer se ut?

 

Jag tror personligen att vinyl kommer finnas kvar som ett niche-format för entusiaster. Jag tror också att intresset kommer sjunka hos allmänheten de närmsta fem åren eller så. Och det kommer resultera i att de vinyler som faktiskt pressas till entusiaster kommer vara mera kuriosaprodukter för samlare, än vettiga alternativ för de av oss som söker ett trevligt icke-komprimerat ljud för den musik vi gillar.

Jag drar givetvis mitt strå till stacken för att uppmuntra artister och bolag att satsa en slant på välgjorda vinylutgåvor även framledes.

 

Men jag tror tyvärr att streaming är den allenarådande framtiden inom, kanske 10 år... :( 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, AlfaGTV said:

Men jag tror tyvärr att streaming är den allenarådande framtiden inom, kanske 10 år... :( 

Vilken pessimistisk framåtanda det var här då:winktongue:  ...när till och med kassettbanden har börjat få sin renässans så har jag svårt att tro att det skulle stämma, ens om 100 år.

Tro mig, det kommer alltid finnas folk som vill äga musiken fysiskt och vilja samla på kassetter, skivor mm

Link to comment
Share on other sites

 

När du skrev "beständighet" trodde jag du menade fysisk hållbarhet :grin:

 

 

14 minutes ago, AlfaGTV said:

Men jag tror tyvärr att streaming är den allenarådande framtiden inom, kanske 10 år... :( 

Den spaningen hade inte jag gjort.

Båda mina söner och flera av deras kompisar har 100-1000 vinyl-LP och/eller singlar.

Det är fler än många av oss hade när vi var i deras ålder.

Åldern hos kunder i fysiska butiker är 15 - 80 år, och det är även tjejer i alla åldrar.

Flera unga jag träffar besitter en imponerande fördjupning som går långt utöver att bara lyssna. Vissa på arkeologisk nivå, som en del av oss här :smile:

 

Min spaning är att det helt enkelt är för många som attraheras av det som omgärdar spelande med fysiska medier.

Fysiska media kommer överleva även nästa världskrig.

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, calle_jr said:

Flera unga jag träffar besitter en imponerande fördjupning som går långt utöver att bara lyssna. Vissa på arkeologisk nivå, som en del av oss här :smile:

 

Stämmer nog ganska bra, för när jag nyligen gav mig in i vinylens värld så blev jag uppriktigt förvånad över alla nya återutgivningar som finns av musiken från 30-40-talen. För mig känns det naturligare att spela upp den musiken från vinyl än från något annat digitalt media. Tror många känner samma sak där.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också att det kommer finnas kvar en lång tid framöver - vad som oroar mig är att prissättningen börjar skena. Givetvis ska artister,producenter, inspelningsstudios osv ha rätt betalt  för sitt arbete men är det rimligt att skivorna ska börja kosta över 500kr st? Då blir det nog många som blir ”tvingade” att välja en streamingtjänst och inte känner att de har råd att komplettera denna med en skivspelare.

 

Och pratar vi nytillverkning så antar jag att bättre och mer miljövänliga metoder måste fram… kanske att denna nya teknik kan ha en positiv inverkan på ljudet 😊

 

En fransk artikel som Verity Audio delade om kommande års prissättning:

 

https://www.lepoint.fr/economie/musique-le-prix-du-disque-vinyle-s-apprete-a-exploser-29-06-2021-2433425_28.php?fbclid=IwAR2f_ffuc-Ji7iQOJAhkTgrOrpI1zHz58-ROlobvdT52Seqbrsv3dw4Sajo#xtor=CS2-238

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, j_bloom said:

är det rimligt att skivorna ska börja kosta över 500kr st?

Jag tror det till största delen beror på tillgång och efterfrågan som styr priset på skivor och att tillverkningen halkar efter. Det finns många nya LP att köpa för under 100-lappen, men då är det antagligen inte de skivor som säljer mest, skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, triomio said:

Pris:

0 - 20 kr (1)

21 - 49 kr (54)

50 - 99 kr (1032)

100 - 199 kr (12361)

200 - 399 kr (38706)

400 - 599 kr (2404)

Över 600 kr (652)

Smart! Men det visar ett nuläge och inte en framtid, och som det verkar är priserna påväg uppåt.

 

Men det är väl som med allt annat att en får anpassa ens musiksmak efter klasstillhörighet 😊 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, j_bloom said:

Smart! Men det visar ett nuläge och inte en framtid, och som det verkar är priserna påväg uppåt.

Dock har vi inte gårdagens siffror att jämföra med. Men om vi gör samma jämförelse om kanske ett halvår, så har vi facit på detta.

Om priserna fortsätter uppåt, kan man kanske tolka det som att det säljs mer skivor vilket på sätt och vis är nice. Men vi får hoppas att producenterna hinner ikapp.

Man kanske ska börja pressa skivor till försäljning, för det verkar onekligen lukrativt :grin:  ..men det är som vanligt, att man hakarpå försent :monkey-see-no-evil:

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

många som attraheras av det som omgärdar spelande med fysiska medier.

Jag hoppas givetvis du har rätt, men både du och jag har säkert lunkat runt i en skivbutik strax före millenieskiftet och plötsligt  reagerat med ett leende när man plötsligt upptäckte EN vinylskiva , åtminstone som dekoration! :) 

(Jag köpte den jag såg, en Italiensk utgåva av Paranoid!)

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog inne på @AlfaGTV linje. Idag är det en ganska liten grupp trots allt som lyssnar på format snarare än musik och i det racet tror jag det kommer allt färre tillskyndare. Priset är en faktor. Chick Coreas nya livealbum inspelad och mixad digitalt 2018 kostar 199:- på dubbel-CD och 620:- på trippel-LP. Notoriska LP-köpare som t ex min kompis Nisse börjar också dra öronen åt sig. Till detta läggs även att den digitala återgivningskvaliteten höjts väsentligt senare år. Även rara begagnade cd-skivor ökar i pris. Jag har fått ett antal mejl från Discogs som vill åt en del av mina cd-skivor som är utgågna och inte heller finns på t ex Cobuz och de betalar bra. Jag köpte ett par nya SACD i veckan. De kostade 400:- styck. Det är också rätt saftigt för inspelningar gjorda på 60-talet à 38 minuter. På Qobuz finns de i 24/96. Jag kan inte höra någon skillnad.

 

Samlare och entusiaster finns alltid och det lär hålla liv även i cd-försäljningen många år. På vissa marknader mer, andra mindre. Finns öven de som fortfarande föredrar 78:or men betydligt färre än när Leif "Smoke Rings" Andersson sände sina program, totalt 1,786 stycken (SR rekord).

21 hours ago, calle_jr said:

Båda mina söner och flera av deras kompisar har 100-1000 vinyl-LP och/eller singlar.

Det säger förmodligen något om dina söner och deras kompisar men troligen inte så mycket om helheten. Mina barn vill inte ha mina skivor. Jag tror de är mer representativa. De är intresserade av musiken men inte av att täcka väggarna av hyllor med album. Även om vinylförsäljningen ökar på sina håll är det från mycket låga nivåer typ från 4 till 5 %, dvs 25 %.

 

Jag fortsätter att köpa men det har blivit ett billigt nöje då den musik jag gillar mest är utkonkurrerad av streamingen, förutom klassiskt. Många jazzmusiker  har dessutom skolat om sig och lämnat musicerandet som yrke. Den mesta jazzen som ges ut är återutgivningar eller rent ut sagt rena skräpet (tycker jag) om man jämför vad som kom ut 1960-2010. Jazzmusiken drar inte till sig de största talangerna idag helt enkelt. Litteraturen har samma problem.  Med pop, rock och listmusik är det lite annorlunda. 

 

Ju färre utövare desto dyrare blir även prylarna. Det tycks poppa upp nya tillverkare som i en popcornmaskin där man slår sig för bröstet över "unika" lösningar till 6-siffriga belopp i vackra skal. Hela branschen tycks kommit i sken och tappat fotfestet i verkligheten. Bland de största hifientusiasterna tycker det mest handlar om apparater och fasta låsningar kring analogt kontra digitalt. Musiken kommer i andra hand. Ingen regel utan undantag dock.

Link to comment
Share on other sites

 

Musiker tjänar inget, noll, zipp på streaming.

Så om vi ska satsa på det så kommer konstmusik att dö. Reklammusik och underhållning kommer dock alltid att finnas.

 

När en LP kostade 30kr så kostade en dosa snus 5kr. En dosa snus kostar idag 55kr...

 

På i princip alla konserter och events jag varit på de sista 10 åren har det funnits cd, LP och t-shirts till försäljning.

 

Är det en tidsfråga innan fraktbolagen stoppar försäljning av fysiska media?

 

Att det bara är 10% av befolkningen som är intresserade tycker jag är irrelevant. Så har det alltid varit och som musiker bör man väl i första hand rikta sig mot sin fan base?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Musiker tjänar inget, noll, zipp på streaming.

Så om vi ska satsa på det så kommer konstmusik att dö.

Det är precis det som hänt och fortfarande håller på att hända. Lyle Mays som var en del av Pat Metheny Group i många år summerade 2005 följande:

 

Ringtone sales surpassed record single sales in the month before Pat and I wrote "The Way Up" . That was a historical marker for me and signaled the decline of the attention span throughout humanity.

 

Han övergav senare musiken och ägnade sig åt matematik och som hobbyarkitekt. Han gick bort i fjol.

 

nedladdning (2).jpeg

 

Ni som bor i våra större städer har förmodligen en annan bild. Vadå, skivaffärer? Vadå konserter? 

 

Jag har sett utvecklingen sen 60-talet och det var en fantastisk tid på många sätt med turnéer med Hollies, Kinks, Traffic, Spencer Davis, Duke Ellington, Woody Herman, Small Faces, Dave Brubeck, Gene Ammons, Joe Henderson, Art Blakey och många, många fler i Kristianstad, Sölvesborg och Karlshamn. Varje småstad hade flera skivaffärer och hifibutiker. Den delen var betydligt bättre. Det är annorlunda idag. Inget varar för evigt. Bilarna är bättre och säkrare idag, materiella välståndet högre, bättre hälsovård - vi lever längre och friskare osv. Verktyg och maskiner kostar en bråkdel idag mot förr osv. Ny teknik, borttagna handelshinder, urbanisering, internationell konkurrens och ökad rörlighet ändrar vardagen för alla i ett kontinuerligt flöde. Under åren har vi sett varvskriser i Malmö och Göteborg, textilkriser Borås och Norrköping, nerläggning av sko- och däckfabriker m fl. Småorter läggs ner osv. Nu är det den lite smalare kulturen typ jazz, visa och fria musikformer som får stryka på foten - den passar inte in längre. Utbildningen för professionella musiker typ jazz och klassiskt är 5-7 år på musikhögskolor. Utan möjlighet att förränta sin investerade utbildningstid så allokeras studierna åt andra håll. Kapitalet går dit där det kan förräntas. Så krass är verkligheten.

 

Vad som kommer istället är svårt att sia om. Men något kommer säkert. Jazzen har inte funnits i alla tider och inte heller rocken. Jag gläds över att digga det som redan är publicerat från de stora mästarna inom jazzen. Det räcker för min levnad. Framtida generationer får bygga sina konstnärliga ideal. Det funkar inte att köra bil och bara kolla i backspegeln - till slut svänger vägen...

Link to comment
Share on other sites

Det har alltid funnits ett behov att uppleva saker med sina sinnen, så det lär inte stanna upp med musik på fysiska media. LP är sannolikt ett överlevande media för den sorts människor som uppskattar att pryda sina bostäder med konstföremål, som man dessutom kan spela upp.

 

Tänk en brasa (kanske inte värdens bästa analogi) ... det finns virtuella brasor att titta på TVn, men det är inte samma grej som en riktig.

 

Jag ser framför mig mer konstnärliga och dyra utgåvor på vinyl där värdet kommer bestå eller öka. Samtidigt blir mainstream just streaming ... men kanske kommer en artist inom mainstreamgenres att ge ut den där exklusiva vinylplattan som en sorts förevigande av sig själv i begränsad upplaga.

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, conan said:

men kanske kommer en artist inom mainstreamgenres att ge ut den där exklusiva vinylplattan som en sorts förevigande av sig själv i begränsad upplaga.

Huvud->Spik!  

 

Jag inbillar mig att många av oss som vuxit upp under vinyl-eran har en lite annan syn på vinylspelningen och att sentimentalitet/nostalgia påverkar detta. Jag menar, för egen del var vinyl det man ville ha, men inte hade råd med som pilt. Det var kasettband och inspelning av Tracks på P3 och brorsans vinylplattor om man hade tur. Sedan blev det en och annan vinyl vartefter inkomsterna dök upp, såklart, och de allra flesta av dessa finns kvar och spelas regelbundet.

Jag slutade inte köpa vinyler förrän i princip utbudet försvann, och för mig fanns inga vinylbutiker alls under större delen av 90-talet. Det fanns en och annan musik-handlare men det var enbart CD och lite DVD också.

 

Det var nog inte förrän runt millenieskiftet eller strax efter som jag såg att vinylskivor började dyka upp som handelsvara igen och mitt eget intresse vaknade på nytt. Jag skaffade en gammal Thorens TD-316 i Sävedalen och började skumma annonser. Jag köpte ett flertal skivsamlingar där ofta också skivspelaren ingick, för småpengar, ofta hundralappar. 

De här plattorna har kompletterat min samling och skänkt mig mycket nöje under åren, samt vidgat mina musikaliska horisonter.

 

Hursomhelst, min samling idag är ganska permanent, jag har både skivspelare och pickuper så jag klarar mig under överskådlig framtid. Jag hoppas givetvis att "mina" artister fortsätter att ge ut fysiska alster, gärna på vinyl, för så länge de inte är undermåliga kvalitetsmässigt eller tokigt prissatta kommer jag fortsätta köpa dessa, men även streama dem.

Med andra ord, som @calle_jr var inne på, min samling och intresse är nog beständigt! men tenderar att bli mera och mera statiskt.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, AlfaGTV said:

Huvud->Spik!  


Jag menar, för egen del var vinyl det man ville ha, men inte hade råd med som pilt. Det var kasettband och inspelning av Tracks på P3 och brorsans vinylplattor om man hade tur.

 

Det kunde varit jag som skrev detta! 😄

Link to comment
Share on other sites

Bebops ganska krassa bild av medier och musikstilar tror jag säker något väsentligt. De skarpaste intellekten finns inte inom politiken längre och därför ser det ut som det gör. Samma sak med TV, det har ju blivit helt omöjligt att se på. Och jazzen överges också av de stora konstnärerna om Bebop har rätt. Och skivspelare och jazz hade en gemensam peak, kanske lite ur fas, men nästan, så det är lätt att associera jazz och skivspelare

 

Samtidigt finns det ett kommersiellt underlag för vinylspelare i den övre klassen, annars skulle inte så många firmor satsa så stort.

Så det kan vara några saker som ligger bakom:

 

1) För välbeställde herrar i medelåldern fungerar en stor tung skivspelare som en manlig brosch, eller en statusmarkör. Det radas upp intill stor-SUVen, den fina kåken och den tjusiga frun.

2) Vinylspelar köpas av nostalgiska skäl, det är bara ett sätt att tumla runt i minnen när man  var ung och sexuellt överaktiv och alla möjligheter var öppna. Det fanns inte en pandemi eller lättkränkta grupper i sikte. Livet var helt enkelt bättre förut och varför inte satsa på vinnande koncept?

3) Vinyl har unika inneboende egenskaper som musiklagrare som är värda att ta vara på. Flera på detta forum har sagt att vinyl låter bättre än digitalt i deras anläggningar, även om det digitala delen varit mycket kvalificerad.

 

För min egen del tror jag mest på lokal lagring, vare sig del är filer, CD eller skivor. Jag har ett possessivt förhållande till min musik. Och alltid när jag har haft tillfälle att jämföra tycker jag det låter bättre än streamat. Kanske ändrar det sig längre fram.

 

Jag skrev lite raljerande under punkt 1 och 2, men det är inte så illa menat. Det är bara så människor fungerar, män som kvinnor. Alla har det i sig. Men det skulle kunna vara så att skivspelare erbjuder en speciell kvalitet som vissa high-end-firmor vill fånga in.

 

Egentligen tror jag inte riktigt på 3) heller, faktiskt. Den största drivkraften för att fortsätta med vinyl är den samlade musikskatt som finns på skivor. Och det får inte bli så att Internet dikterar vad som finns och vad som inte finns. Jag sökte för att tag sedan om information inom ett annat område. det fanns i stort sett inget på Internet. Jag skulle behöva gå till andra källor, som bibliotek eller myndighetsregister.

 

Så var hamnar jag? Det framstår mer som en kulturgärning att fortsätta med LP-skivor och kassettband. Ett sätt att bevara ett pluralistiskt musikutbud. Så att ett manipulerat Internet inte dikterar vad vi ska avnjuta.

 

Sedan gör det inget att vissa skivspelare är skulpturer och konstverk i sig själva och om det ger pluspoäng i det social överlevnadsspelet så är det väl bara bra.

 

PS jag kommer att renovera min skivspelare...

Link to comment
Share on other sites

Den här är ju imponerande, eller humoristiskt, eller bara uppseendeväckande! :) 

57B0FC72-9B34-4082-8300-738AE87C12D7.thumb.jpeg.515d80b56a5db2d54d1e04702e9b3f84.jpeg

 

Jag har aldrig hört Stabi XL men skulle gärna lyssna till den! Jag är nog mera inne på en Stabi M till eget lyssningsrum dock?!

Den här typan av förstasidor beskriver ju ändå att vinyl lever, i högsta grad, och att intresset för även den här typen av spelare (prisklass ~ nybil) frodas!

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-01 at 17:08, AlfaGTV said:

Den här typan av förstasidor beskriver ju ändå att vinyl lever,

Stabi XL lanserades för 25 år sedan, när musikindustrin var i fritt fall.

Den var uppseendeväckande i alla sammanhang, och blev ett statement för Kuzma.

 

Om man tittar på drivverken, Stabi S, Ref, R, M och XL så bygger de på helt olika principer. Samma sak med tonarmarna Stogi S, Ref, 4Point, Airline. Jag tycker det visar att man inte behöver vara kategorisk i principer. Det går att nå samma mål på flera sätt.

Det jag tycker mig se mer av framåt är en ökad modularisering så att man som konsument kan blanda principerna efter börs och önskemål.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Yes, min uppfattning är att Clearaudio, Acoustic Signature och Pro-Ject/EAT bygger skivspelare till majoriteten av de märken som inte har kapacitet och/eller kunskaper. 

...och jag tror att VPI bygger åt Mark Levinson med.

 

51 minutes ago, Bebop said:

Helt nya är de inte. De lanserade en referensmodell 2017 för drygt SEK 300,000 inför sitt 40-årsjubileum.

Det finns så många skivspelare på marknaden att det blir svårt att hålla koll, känner jag :blush:

Även denna ser ut att komma från samma underleverantör, åtminstonde armen.

 

2x1_Detail1_BUR_175.jpg

Link to comment
Share on other sites

Senaste Stereophile testar (Michael Fremer givetvis) den japanska statement-spelaren TechDAs Air Force Zero:

B1663B14-07AB-469D-87BA-2C52109F7B0F.thumb.jpeg.df1fa40f9ca983e312851a4dee993358.jpeg

En liten nätt skapelse för runt 625.000 med stativ från HRS och två tonarmar, pickuper tillkommer... Och det är givetvis dollar vi pratar! 

Vikten verkar stanna på strax över 300kg för verket, tallriken runt 120kg, i fem delar.

 

De skall tydligen tillverka 40st, för tillgången på de tre Papst (Revox kapstan-drivmotorer) motorer som används för drivning av tallriken är inte bara begränsad. De är slut och tillverkas inte längre, utan de är vad man kallar NOS (new original stock) som demonterats och byggts om med luftlagring av axlarna och annat. Det påstås att 20 spelare redan sålts...

 

Nu ska vi se, ska jag bygga en ny villa i lyxklass eller behöver jag inte en till skivspelare? :D

 

På sätt och vis är det oklart för mig om det här är ett makabert dödsryck för vinylspelandet eller ett sunt livstecken? Man kan givetvis tolka dessa lanseringar som man vill, men jag är onekligen nyfiken att höra en sån här!

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, AlfaGTV said:

En liten nätt skapelse för runt 625.000 med stativ från HRS och två tonarmar, pickuper tillkommer... Och det är givetvis dollar vi pratar! 

Vikten verkar stanna på strax över 300kg för verket, tallriken runt 120kg, i fem delar.

För det priset borde det komma med en stab skickliga tekniker som sätter upp svarven och ställer in den till perfektion åt dig. Och livstids support och service borde väl också ingå.

 

Vi väntar otåligt på bilder :winktongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...