Jump to content

Recommended Posts

Vad är det för en 12” utgåva?
- Förstautgåvan på 12” var på etiketten 446 W. 50th St. och andrautgåvan var Bergenfield N.J. etiketten! 
Jag har denna skiva på två olika 10” 446 W. 50th St., en röd (från 1954) och en gul Fireworks etikett där den gula motsvarar förstautgåvan på 12” från 1957. Som 12” har jag andrautgåvan från 1959 och de olika utgåvorna låter radikalt olika och det är uppenbart att man använt olika korrektur där Bergenfield verkar vara RIAA.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-20 at 19:14, eliot said:

Vad är det för en 12” utgåva?

Det är denna: https://www.discogs.com/Miles-Davis-All-Stars-Walkin/release/3079265

 

Jag spelade även in Jennifer Warnes - Bird On A Wire 45rpm som ju är helt annan musik, men som visar att frekvensfördelningen mellan två så olika inspelningar är ofta inte så stor för ett band. Man ser dock att det finns elbas i Warnes;

 

 

image.png

 

 

 

Här ser vi samtliga spår överlagrade. Den spektrala centroiden håller sig mellan 3-4kHz för de fyra exemplen, och att det är större skillnad mellan Pierre Clement och Lyra Atlas än mellan Miles Davis och Jennifer Warnes :smile:

 

 

image.png

 

 

 

 

Skulle vilja ha minst två exempel till, men från dessa få test kan man väl som väntat konkludera att både mastring och hårdvara kan göra rätt stor skillnad.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, conan said:

Ifall du testar att spela in samma igen med samma pickup, är det någon variation då?

 

Jag har inte gjort det metodiskt, men jag vågar garantera att det inte gör någon minnesvärd skillnad på FFTns utseende.

 

Jag funderar på hur man kan lista ut optimal belastningsimpedans för denna pickup.

Några tips?

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ju frågan .. man kan ju mäta spänning/ström över en resistans och räkna ut källans impedans vid olika frekvenser. Sen är det väl lite oklart hur man vill kompensera ... kanske försöka fixa konstant grupplöptid ? 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, conan said:

Ja, det är ju frågan .. man kan ju mäta spänning/ström över en resistans och räkna ut källans impedans vid olika frekvenser. Sen är det väl lite oklart hur man vill kompensera ... kanske försöka fixa konstant grupplöptid ? 

Jag har mätt utspänningen i hela audiobandet. Det är röd kurva i ovan diagram.

Jag vet att källan är induktiv och att den har en dc-resistans.

Hur mäter jag ström på ett tonhuvud? Samma som en högtalare fast tvärtom? :grin:

 

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar kolla i modellen först, men med en enkel seriekoppling, R och L så borde det räcka med mätning vid två frekvenser och två belastningar som är relevanta, typ 20-50% av källans ungefärliga impedans. 1kHz och 10kHz kanske. Lasten var 50 ohm? Man kan prova också med en vridpot så man ser när utspänningen sjunkit med 20%.

 

Resten är att lösa ett ekvationssystem med två obekanta.

 

Sen kan man gå vidare och förfina modellen, ta fler mätpunkter etc.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Sorry @conan, jag svarade i fel tråd :blush:. Var nog trött i morse. Semestertider :grin::blackeye:

Men det är ju liknande frågeställningar, dvs att bestämma karakteristiken för en källa (pickup/tonhuvud) i audiobandet.

 

Så om jag mäter mV och µA från spotfrekvenser direkt på pickupen med en multimeter, funkar det?

Utspänningen är ju 22mV vid 1kHz, så jag behöver nog ingen förstärkning.

 

Link to comment
Share on other sites

Det var ett tag sen jag höll på med detta, men givet att vi har en seriekoppling med ideal källa, L och R så skulle man kunna mäta R direkt med multimetern i vila utan last.

 

Mät sedan utan last vid två frekvenser.

 

Sedan koppla på ett externt R och lasta ner. Mät upp spänningen över externa R. Det ger även strömmen om man vill ha koll på den ... t ex om det beter sig olinjärt så kanske man kan lura ut sambandet.

 

Men det intressanta är ju sedan ekvationerna, i princip en spänningsdelare mellan R+L och Rext. Man får ställa upp det och lösa ut L, som borde bli samma vid båda frekvenserna.

 

Jag inser det är lättare att rita och skissa på det här än i textform ...

 

Link to comment
Share on other sites

Glömde säga att om det är små strömmar i sammanhanget så kanske multimetern påverkar mätningen. Det brukar i så fall kunna kollas upp i manualen vad varje mätområde lastar ner med.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ifall RIAA inte är ansluten räcker det med att mäta över R 10k.

 

Vad blir DC resistansen ? Mätt direkt över pickupen ? Det borde bli Rpu eftersom L ger 0 i bidrag vid DC och källan är ideal med 0 i bidrag ifall den är i vila.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
On 2021-07-22 at 23:38, conan said:

Vad blir DC resistansen ?

Jag kan tyvärr inte mäta mer än såhär;

 

image.png

 

 

 

 

 

Adjust+ är graverad så att 0dB motsvarar 11.3cm/s 0-peak vid 1kHz. Den är riaa-kodad så inspelningen är sänkt 20dB vid 20Hz och höjd 20dB vid 20kHz.

Ortofons test-LP är graverad så att 0dB motsvarar 5cm/s rms vid 1kHz. Den är inte riaa-kodad.

 

 

Slutsats:

Pierre Clement har 15mV output vid 1kHz 5cm/s rms L+R. 

Alternativt 22mV output vid 1kHz 8cm/s rms L+R, vilket sannolikt då är den referens som Bernard mätt upp med.

 

Rpu=508ohm

Lpu=1200mH (??? se nedan)

 

 

Edit;

Jag har nu simulerat baserat på ovanstående mätvärden och den induktans som ger bäst överensstämmelse är 1200mH.

Min simulering innefattar varken mekaniska eller magnetiska element så det kan vara lite fel.

Dessa egenskaper för Pierre Clement tyder på att man bör använda riaa med 120kohm/120pF.

 

 

Edited by calle_jr
simulering
Link to comment
Share on other sites

Ja, det ser ju bra ut. Frågan om det finns nån färdig formel för att lösa ut L .. men har du simulerat det så är det ju en lösning det också.

 

Då är det bara att bygga vidare på ett skräddarsytt filter här. Det blir spännande.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-27 at 13:29, conan said:

Ja, det ser ju bra ut. Frågan om det finns nån färdig formel för att lösa ut L .. men har du simulerat det så är det ju en lösning det också.

Ja, det ser väl ut såhär;

 

H(s)=(Rpu+R1)/(Lpu(s+(Rpu+R1)/Lpu))

 

Konstruktören till modifieringen av pickupen, Raymond Bernard, är på semester.

Jag gör inget mer innan han svarat på mina frågor.

 

 

On 2021-07-27 at 13:29, conan said:

Då är det bara att bygga vidare på ett skräddarsytt filter här. Det blir spännande.

Ja, speciellt lastimpedans.

Det är tänkt att använda Thöress Phono Entzerrer och Sentec EQ10. Båda dessa kan justera tidskonstanterna för anpassning till tidiga Decca, Columbia, RCA etc. Jag har ju genomgående mätt och testat med riaa.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...