Jump to content

Recommended Posts

Is calle_jr going mono?

 

DSC_5679.JPG

 

 

Så ball ska vi inte ha, men jag har @eliots spelare på besök, och passar på att visa lite bilder på den följt av de fakta jag lyckas få fram och kanske lite om hur den låter.

Om det finns intresse och/eller kunskap om komponenterna så får man hemskt gärna hjälpa till att lägga pussel. Det var inte helt enkelt att hitta och jag har dessutom sjabblat bort min inloggning på vinylengine.

 

:thumbsup::smile::thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • calle_jr changed the title to Is calle_jr going mono?

 

Spelaren är en Thorens TD124 med TP14 tonarm.

Drivverket är renoverat och uppgraderat av Schopper, men kvarstår i original med remdrift och mellanhjul, 4 hastigheter och 12" aluminiumtallrik.

Jag vet inte exakt vad som är bytt förutom tonarmsplatta och undertallriken som är nytillverkad i aluminium, samt rem och gummidetaljer.

 

DSC_5687.JPG  DSC_5686.JPG

 

DSC_5694.JPG  DSC_5688.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

 

Spelaren är en Thorens TD124 med TP14 tonarm.

Drivverket är renoverat och uppgraderat av Schopper, men kvarstår i original med remdrift och mellanhjul, 4 hastigheter och 12" aluminiumtallrik.

Jag vet inte exakt vad som är bytt förutom tonarmsplatta och undertallriken som är nytillverkad i aluminium, samt rem och gummidetaljer.

 

DSC_5687.JPG  DSC_5686.JPG

 

DSC_5694.JPG  DSC_5688.JPG

 

 

Är det Schopper så torde undertallriken vara i omagnetiskt järn so inte attraherar magneterna i PU.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Josaa said:

Är det Schopper så torde undertallriken vara i omagnetiskt järn so inte attraherar magneterna i PU.

Helt rätt undertallriken är utbytt, gummibussningar ersatta mm men jag har inte Schoppers separata nätdel även om Jürg har försökt att övertala mig!

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, eliot said:

Helt rätt undertallriken är utbytt, gummibussningar ersatta mm men jag har inte Schoppers separata nätdel även om Jürg har försökt att övertala mig!

Jag har installerat Hanze hifi’s fjäder upphängning av motorn och på den ena har jag deras HAT strömförsörjning där man kan justera ner spänningen för att minimera ”eddy current” bromsen. 
 

har även noterat att Td124:s strobe light visar fel hastighet hos mig. Man behöver justera med tex dr Feickerts 

Link to comment
Share on other sites

 

DSC_5700.JPG  DSC_5701.JPG

 

 

Eftersom pickupen är renoverad av Raymond Bernard så är nålen utbytt till en diamantnål sannolikt med sfärisk slipning r=25µm, upphängningen är utbytt och spole och magneter utbytta till starkare. Man talar om variabel reluktans, jag vet inte exakt vad det innebär men antar att det är positioneringen av spole och magneter.

 

 

 

Jag har mätt lite på setupen;

 

DSC_5697.JPG

 

 

Här är sammanställning;


Thorens TD-124 med Pierre Clement E25B Microsillon No30 diamant Broadcast
 

Pu vikt: 21.5g exkl adapter
Adapter för SME
VTF: 6.5g

Output: 22mVrms 1kHz (vid vilken hastighet?)
Dual mono coil L=R

Princip: Variabel Reluktans (nålarm i järn magnetiseras, fixa spolar och magneter)

Nåltyp: Diamant med r=25µm (?)

VTA: ?

Komplians: 2µm/mN (?)

Internimpedans: ?

Rekommenderad belastningimpedans: ?

 

 

Mätdata från mätning med Adjust+ test-LP, mätning med PassXP20 Gain=53dB, 47kohm och 530pF;

 

1. Hastighet: 33.0 rpm

 

2. Frekvensrespons;
 

image.png

 

 

3. Resonans för PU-tonarm ligger vid 16Hz med 10dB förhöjning.

 

4. THD vid 1kHz = 0.7%

 

5. Tonarmsresonanser kan jag inte riktigt utvärdera under 150Hz, men över 150Hz ser det jättebra ut. 

 

6. Övrigt

a) Nålen är synbart sned, se nedan. Det finns modeller med snedmonterad nål, och vad jag lyckats se på andra bilder ska det nog vara så.
b) Det är väldigt hög output!

c) TP14 har en effektiv massa om 14.6g, jag väger pickupen inkl adapter till 35g, så kompliansen ligger i häradet 2µm/mN.

d) Den karakteristiska dubbelpuckeln från ca 8kHz är starkt beroende av belastningsimpedans.

 

 

DSC_5678-.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Josaa said:

har även noterat att Td124:s strobe light visar fel hastighet hos mig. Man behöver justera med tex dr Feickerts 

Jag trodde att den var renoverad - min är reviderad av Schopper och den stämmer!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

DSC_5701.JPG

Jag vet inte om det framgår att skivan som ligger på tallriken är Miles Davis All Star Sextet, 10” Prestige prlp 182 på röd fireworks etikett från 1954 som innehåller första utgåvan av det välkända stycket ”Walkin’”. Detta bör vara ett utmärkt test av en mono pickup.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, eliot said:

Detta bör vara ett utmärkt test av en mono pickup.

Jag har också haft funderingar på en mono-pickup men är idag mer tveksam. Problemet för mig är att att jag tror att de flesta av mina monoskivor (inklusive de utmärkta Miles Davis-boxarna som du tipsade mig att köpa) inte är graverade med monohuvud. Sådan graverade bara laterala/horisontala rörelser. Monoskivor graverade med stereohuvud har även med vertikala rörelser och snävare spår. En sådan monoskiva tror jag mår bättre av bättre slipningar och högre komplians för att kunna röra sig på alla ledder. ”Äkta” monoskivor har bredare spår vilket fungerar bra för en sfärisk slipning och har inget behov av vertikal rörelse på nålen. För sådana skivor tror jag en ”äkta” monopickup med låst vertikal rörelse är det bästa valet. Jag har väldigt få sådana album, kanske 4-5 album pressade kring 1950. De övriga är monoskivor graverade med stereohuvud.

 

Jag tycker pickuptillverkarna är otydliga med sina monopickuper. Såvitt jag kunnat läsa mig till är t ex Ortofons mm2 Mono en stereopickup med sfärisk nål R18 µm med en komplians på 18 µm/mN. Vad de har gjort är att de bryggkopplat höger och vänster kanal på motsvarande sätt som när jag trycker in monoknappen på mitt riaa. Möjligen ger slipningen bättre återgivning av de bredare spåren i ”äkta monograveringar”. 

 

En bra kompromiss tycker jag Audio Technicas AT Mono 3/L är. Den genererar bara signal från laterala rörelser men har hög komplians för att inte riskera misshandla monoskivor som har mono graverade av stereohuvud. De skriver:

 

Due to the horizontal configuration of its PCOCC (Pure Copper by Ohno Continuous Casting) voice coils, the AT-MONO3/LP cartridge only generates electrical signal with horizontal movement, yet it also has appropriate compliance in the vertical direction, making it safe for use with stereo records.
 

Om jag hade en hög ”riktiga” mono-album skulle jag inte tveka att skaffa en ”riktig” monopickup men jag skulle akta mig för att spela monoskivor graverade med stereo-huvud med en sådan pickup (av ren säkerhet). På 60-talet varnade en del skivbolag för att använda rena monopickuper på stereograveringar. Jag lever fortfarande på den rekommendationen.

 

På Audiogon finns en intressant diskussion i ämnet.

https://forum.audiogon.com/discussions/mono-vinyl-how-do-you-know-if-really-single-channel-mono-or-if-stereo

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Det är relevanta aspekter @Bebop.

 

Man skaffar inte en mono-pu enbart för att spela de album det står mono på. Snarare de som det inte står mono på. Om man har mycket sådana skivor.

Men jag tycker enbart det är relevant när man inbegriper hela kedjan, dvs inte bara nåltyp utan även generator, last och eq. Kanske även tonarm.

Det är ju detta spår som @eliot är inne på, tidigare med Sentec och nu med Thöress.

Det är väldigt annorlunda att hantera en setup som denna. Inte bara nålen.
För mig är det lite som att gå till veterinär med sina barn. Är det en hund eller en giraff?

 

 

54 minutes ago, Bebop said:

Jag tycker pickuptillverkarna är otydliga med sina monopickuper

Snacka om det!

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Här är några jämförande mätningar med olika last;

 

image.png

 

 

Med denna pickup skulle jag försöka anpassa i häradet med belastningresistans 10kohm och belastningskapacitans 500pF.

 

 

21 hours ago, calle_jr said:

b) Det är väldigt hög output!

Output är 22mVrms och låt oss anta att detta gäller vid 5cm/s lateralt @1kHz.

Med Thöress gain om 60dB @1kHz kommer vi få uppåt 20V output för heta graveringar !!!

Risk för överstyrning alltså.

 

 

DSC_5712.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, calle_jr said:

Men jag tycker enbart det är relevant när man inbegriper hela kedjan, dvs inte bara nåltyp utan även generator, last och eq.

Helt rätt. Det jag fruktar mest är att förstöra mono-skivor som är graverade med stereohuvud med vertikala knixar ingraverade. De vill jag inte ha förstörda av en nål som är låst i vertikalled och där kompliansen liknar något helt annat än vad den vertikala ingraveringen efterfrågar. 
 

För mig börjar frågan med vilken typ av mono-album jag har, med eller utan vertikal gravering.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, calle_jr said:

Output är 22mVrms

Jag trodde du glömt en decimal, men det verkar inte så! Jösses! Vad matchar man en sådan med? 40dB Gain? Finns väl inga RIAA idag som ligger under 50dB i lägsta förstärkning?

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag trodde du glömt en decimal, men det verkar inte så! Jösses! Vad matchar man en sådan med? 40dB Gain? Finns väl inga RIAA idag som ligger under 50dB i lägsta förstärkning?

Jag hade glömt bort att jag har mätt på denna pu för 5 år sedan. 

Den lilla lappen i tillhörande trälåda är lämpligtvis mystiskt handskriven med sporadiska girlanger för bokstäver och siffror :grin:

 

DSC_5753.JPG

 

20 hours ago, eliot said:

min är reviderad av Schopper och den stämmer!

Den stämmer ganska bra.

Svårt att fotografera :grin:

 

DSC_5735.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, AlfaGTV said:

Finns väl inga RIAA idag som ligger under 50dB i lägsta förstärkning?

Min riaa ligger på 35 dB över RCA och 40dB över XLR i MM-läge och MC valbart frånn 44 dB upp till 62 dB med RCA och 68 dB med XLR. Jag antar Pierre Clemont är en MM-pickup (eller någon variant av MM), eller?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Jag antar Pierre Clemont är en MM-pickup (eller någon variant av MM), eller?

Ja, det är en dual mono MM med variabel reluktans vad det nu betyder.

 

23 hours ago, calle_jr said:

Output: 22mVrms 1kHz (vid vilken hastighet?)
MM Dual mono coil L=R

 

 

DSC_5747.JPG

 

DSC_5740.JPG DSC_5742.JPG DSC_5743.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-19 at 23:29, Bebop said:

Det står att läsa om bl a här

Så bra!
Det är värt att förtydliga.

 

Jag förstår det som att nålarmen i järn magnetiseras, och inducerar en spänning direkt, dvs transducerprincipen är elektromagnetisk induktion. Både spolar, polstycken och magnet är fasta, endast nålarmen vibrerar.
Det bör göra den till en mycket effektiv generator eftersom hela nålarmens rörelse skapar spänning, jämfört med de flesta MM och MC som har en utväxling där minst halva rörelsen förloras (oftast mer). Jag är dock förvånad att de lyckades få transducern hyfsat linjär.

 

 

image.png


Princip för VR-pickup (variabel reluktans)

 

 

Det verkar som att det var GE som introducerade principen och var mest lyckosamma med tunga och lågkomplianta pickuper i början på 50-talet. Tannoy hade en "highend"-version som de kallade Vari-Twin eller Variluctance.
 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, calle_jr said:

Jag är dock förvånad att de lyckades få transducern hyfsat linjär.

Det är kanske därför man endast hittade principen (med lyckat resultat) på enbart monopickuper.

 

…the truest VR can only be mono.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bebop said:

Det är kanske därför man endast hittade principen (med lyckat resultat) på enbart monopickuper.

 

…the truest VR can only be mono.

Helt klart.

Men även vid mono måste det vara svårt att få magnetflödet linjärt.

Om någon skulle berätta att de hade en ny idé som de förklarade såhär så skulle jag säga "det kommer aldrig fungera" :grin:

Så det skulle inte förvåna mig mer om någon lyckats orientera fältet för separarering av mitt- och sidosignal.

 

 

Elkretsmässigt bör den betraktas som en MM, dvs hög belastningsimpedans (10-47kohm).

 

Link to comment
Share on other sites

 

Jag tycker att Pierre Clement låter riktigt bra.

Jag inbillar mig att spelaren tar oss tillbaka till den eran när det spelades in. Det är ju en form av äkta eller hur?

Det är mer klipp, konturer och luft i presentationen än vad man normalt hör i vintage.

Jag har en del tidiga mono, men inga mängder. Jag har spelat någon Columbia, HMV och någon Capitol. Ska plocka fram fler.

 

R-7516688-1443126213-6787.jpeg.jpg  R-8235333-1464377608-7530.jpeg.jpg  R-4803869-1376032193-2518.jpeg.jpg  R-7552531-1443874945-3679.jpeg.jpg  R-5356289-1391357225-6673.jpeg.jpg

 

 

Jag har även jämfört Miles Davis Prestige PRLP 182 med en remastrad 45rpm från Acoustech, spåret Blue 'N' Boogie.

45rpm låter inte helt olikt, men definitivt tystare och lite mjukare i toppen på blåset. Vad var distorsion från inspelningen och vad har remastrats?

 

 

Jag spelade även in 2min av PLP182 med Pierre Clement och sedan med Lyra Atlas, och därefter 2min med 45rpm Acoustech med Lyra Atlas.

 

image.png

Edited by calle_jr
skivnummer
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...