Jump to content

Det hänger något i luften...


P-pan

Recommended Posts

Kottte på gren_113 copy.jpg

 

 

... än en felaktig ledtråd på Euphonia.

 

Eftersom årets sommar-quiz innebär ett visst "portande" och avskärmat deltagande från undertecknad

så tog jag mig en liten tur i omgivningarna som tröst.

Det blev friska vindar, mustiga kontraster och väldigt gott kaffe istället för huvudbry och galna gissningar.

 

Porten till välljud kan mycket väl gå i rockens tecken...

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Apexorca said:

Rockport!!! En av mina favoriter. Kul. 

 

Mmmm, ganska lätt att förstå... tror jag i alla fall... efter denna allt för korta lyssning :46:

Men de ska ju spelas in också och med endast en 20 timmars uppmjukning före det att jag fick lite lyssnat så kommer det säkert att låta än bättre.

 

Rockport_117.JPG

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, P-pan said:

Men de ska ju spelas in också och med endast en 20 timmars uppmjukning före det att jag fick lite lyssnat så kommer det säkert att låta än bättre.

Jag har börjat förstå att finare högtalare kräva längre inspelningstid. Krävs det 1000 timmar? Det var så många timmar mina högtalare behövde innan de satte sig.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, triomio said:

Skulle vara otroligt trevliga att ha, men inte i badet :monkey-see-no-evil:

 

Nja, med lite vilja går det säkert att få in dessa i badrummet... lite så där lagom diagonalt uppställt på behörigt avstånd från dusch och badkarsblandare.

Sen behöver man inte bekymra sig över att själv behöva sjunga i duschen... beroende på hur naturtroget ljud man nu vill ha d.v.s :monocle:

 

 

15 minutes ago, triomio said:

Jag har börjat förstå att finare högtalare kräva längre inspelningstid. Krävs det 1000 timmar? Det var så många timmar mina högtalare behövde innan de satte sig.

 

Bra fråga.

Inspelningstid och tillvanda öron kan ju spela på lite olika tidsperspektiv sett till hur man får sin upplevelse serverad.

Vi får nog konsultera @Perfect sense sett till den mer faktiska inspelningstiden för jag har inte en aning.

 

Rockport_118.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, P-pan said:

 

Bra fråga.

Inspelningstid och tillvanda öron kan ju spela på lite olika tidsperspektiv sett till hur man får sin upplevelse serverad.

Vi får nog konsultera @Perfect sense sett till den mer faktiska inspelningstiden för jag har inte en aning.

 

 

 


Roligt att Rockport får lite plats i forumet :). Det här är en tillverkare som vi har respekterat länge och haft som ambition att ta in när tiden var den rätta och förutsättningarna fanns för ett samarbete.

Min allmänna rekommendation är att ge alla nya högtalare minst 50-100 timmars grundinspelning. Därefter så kan det ta flera hundra timmar ytterligare innan element och upphängningar allra särskilt har mjukats upp ordentligt, vilka brukar ge mer lugn och harmoni till presentationen med bättre dynamik och släpp ifrån högtalarna.

Detta demo-par av Atria II står ännu för grundinspelning här. I natt så fick jag också en diger instruktion ifrån USA som beskriver Rockports egen process för placering och optimering av högtalarna i rummet.

Det som utmärker Rockport så här långt är en hög grad av klarhet och följsamhet med en sällsynt fin basåtergivning och holografisk ljudbild inte minst. Det märks att man har lagt mycket utvecklingstid och resurser på dessa högtalare där både kabinett och element är egenutvecklade. Magnifika byggen.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Perfect sense said:

Detta demo-par av Atria II står ännu för grundinspelning här. I natt så fick jag också en diger instruktion ifrån USA som beskriver Rockports egen process för placering och optimering av högtalarna i rummet.

 

Jag undrar hur de låter tillsammans med Pilium... :think::smilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, VoicesInMyHead said:

 

Jag undrar hur de låter tillsammans med Pilium... :think::smilingeyes:


Detta är något som jag själv är oerhört nyfiken på. I torsdags så kom den första sändningen med den integrerade förstärkaren Leonidas ifrån Pilium. Dock så gick den med vändande bil direkt hem till en väntande kund som har väntat tålmodigt på att få lyssna till denna hemma. Allt tyder på att den blir kvar...om han inte väljer ett exemplar i svart istället, vilket skulle vara önskvärt där det tänkta demo-exemplaret då snart är åter här.
 

/ Marcus, www.perfect-sense.se
 



 

Link to comment
Share on other sites

Man lyssnar ju sällan bara på ett par högtalare när ljud uppstår.

Lite signalförädlare ska ju till också menar jag.

 

Det hela kördes med Roon via en Innous Zenit till en Ypsilon Dac 1000 vidare till förstärkningen som jag har ett gott öra till...

 

 

 

Absolare Signature Integrated

 

Absolare_119.JPG

 

Absolare_120.JPG

 

Absolare_121.JPG

 

 

 

Måste nog erkänna att den är snyggare i svart utförande än med min egen färgsättning :45:

Link to comment
Share on other sites

Om jag försöker bortse från det visuellt svarta och sobra intrycket av Absolaren så låter den ju likadant som min egen... får jag hoppas.

Men där stannar nog en del likheter med hur det låter hemmavid.

Med hjälp av Rockport och ett helt annat rum, väldigt mycket större än mitt eget, så finns det liksom inga väggar som avgränsar själva ljudbilden.

Den är väldigt stor och ovanligt generös sett till hur pass holografiskt det hela presenteras... nästan lite bottenlöst sett till djupet i det hela

Det kombinerat med en väldigt precis och dynamiskt återgiven bas fick ju tankarna att börja snurra... men bara "LITE GRAND"... 

 

... behöver jag ens nämna att det blev tal om ändrade högtalarpositioner när jag väl kom hem :hotface:

Fick jag större och mer tredimensionell ljudbild ... :lying:

Den här sporten tar, som sagt var, förmodligen aldrig slut... vägs ende... NOT.

Men jag får väl kämpa på, när temperaturen väl sjunker en aning för de senaste dagarna har varit riktigt varma.

Den där stora,fina, rena och klara återgivningen vill jag också ha... vad det lider.

 

Bara det nu inte visar sig att det behövs ett nytt större lyssningsrum... :NailBiting:

 

... eller byte av en massa apparater eller högtalare... och antagligen sambo för hon lär väl inte prioritera ev nyinvesteringar på området...

 

.... :schild_help:

 

 

Overview_122.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, P-pan said:

Bara det nu inte visar sig att det behövs ett nytt större lyssningsrum... :NailBiting:

 

... eller byte av en massa apparater eller högtalare... och antagligen sambo för hon lär väl inte prioritera ev nyinvesteringar på området...

Tolkar detta som att det överlag lät bra 😁

Link to comment
Share on other sites

Just now, Terminator said:

Tolkar detta som att det överlag lät bra 😁

Tillräcklig annorlunda för att jag skulle tolka det som väldigt bra... ja

Men det går förhoppningsvis över snart...

Eller så är det p.g.a den allmänna hifi-torkan och avsaknaden av att kunna lyssna hos andra som spökar :think:

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

Eller så är det p.g.a den allmänna hifi-torkan och avsaknaden av att kunna lyssna hos andra som spökar :think:

 

Det är nog så att de låter bra. Jag har hört flera olika modeller från Rockport bla med EAR och Absolare. De har altid låtit bra i mina öron. Så det är nog inget som spökar @P-pan

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, P-pan said:

Man lyssnar ju sällan bara på ett par högtalare när ljud uppstår.

Lite signalförädlare ska ju till också menar jag.

 

Det hela kördes med Roon via en Innous Zenit till en Ypsilon Dac 1000 vidare till förstärkningen som jag har ett gott öra till...

 

 

 

Absolare Signature Integrated

 

Absolare_119.JPG

 

Absolare_120.JPG

 

Absolare_121.JPG

 

 

 

Måste nog erkänna att den är snyggare i svart utförande än med min egen färgsättning :45:

Kan hålla med om dessa ser ruskigt fina ut i svart utförande!

 

Men den färgsättning du har känns lite mer klassisk och mer arbetad på något sätt, vilket tilltalar mig ännu mer😛

Link to comment
Share on other sites

Om vi nu slutar att skämta över Rockport Aria's fina bas och mellanregisterelement så kan jag berätta att dessa är tillverkade och utvecklade "in house".

Förstår jag rätt så är det en sorts komposit/sandwich konstruktion som ska avhjälpa alla tänkbara uppbrytningar som skulle kunna skapa distortion.

Styvheten kontra vikten i konerna kryddat med rejäla magneter gör väl tillsammans att det låter till belåtenhet... tyckte i alla fall jag.

Diskanten har man tagit in från Scan-Speak och den torde vara tillverkad av beryllium som sedan har passats in i en liten waveguide för att få till den sista "knorren".

Måste säga att det är nog första gången jag hört en högtalare med beryllium-diskant som inte har fört för mycket väsen av sig... klart behaglig återgivning på den punkten.

Dessa tallrikar tillsammans med övriga karameller i delningfiltret och själva kabinettet får ur sig ett frekvensomfång på mellan 28Hz-30KHz (tillverkarens uppgift).

 

Element_124.JPG

 

Mer specifikationer enligt nedan...

 

image.png

 

Kankse inte en helt lättdriven högtalare med sina 87,5 dB men Absolaren klarade att driva dessa med bravur :app:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DrKlang said:

Någon variant av Textreme?

 

https://www.textreme.com/

 

Avancerad väv från Borås.


Det är helt korrekt. R&D görs hos Rockport innanför de egna väggarna, där framtagningen av elementens ingående delar görs i samarbete med ett par underleverantörer och Scan Speak ansvarar för slutproduktionen.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...