EuphoniC Posted March 2, 2005 Share Posted March 2, 2005 Som en liten förlängning av Timbres tråd om HUR vi lyssnar så skulle jag vilja höra med er lite VAD ni lyssnar till när du utvärderar produkter. Lyssnar ni till allt möjligt som ni gillar och som faller er in, eller har ni kanske rent av någon speciellt komponerad skiva som innehåller en mix av låtar av olika genre som var och en är bra på att avslöja något visst i återgivningen - och i så fall, vilka cds/spår och vad lyssnar ni efter i varje enskild spår? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen_G Posted March 2, 2005 Share Posted March 2, 2005 När jag blivit intresserad av en produkt och provlyssnar i butik för att utröna om jag ska fortsätta att vara det, lyssnar jag alltid på följande: Börjar med några minuter av: Pink Floyd The happiest days of our lifes och Anoather brick in the wall part 2 från samlings-CD:n Echoes. (Inte för att den är bäst utan för att det är den inspelning jag har på CD.) Detta är förmodligen den musik jag lyssnat på allra mest i mitt liv och som jag vet hur jag vill att de ska låta. Sedan följer några takter: Missa Criola, originalinspelningen för att kolla in röster och kör. Därefter lite piano: Keith Jarret, Lalene från Facing You för att kolla in hur piano låter. Stycket har rätt god spridning från bas till diskant. Därför har jag fastnat för just det. Nu är det dags för det verkliga eldprovet: Shostakovich 7:e symfoni, Leningrad. Normalt använder kjag en Decca-inspelning med Hatink och Londonfilharmonikerna. Dynamiktestaren! Klarar kombinationen att återge hela första allegretott med full hörbarhet i de svaga partierna och njutningsbart även i de kraftigaste crescendona - utan pill på volymkontrollen - har i regel testad produkt hamnat på verkligen intressantlistan. Till slut in med Ravels Bolero med Karajan och Berlinfilharmonikerna. Också lite dynamiktest men framför allt ett stycke i en inspelning som jag lyssnat så mycket på att jag vet hur jag vill att det ska låta. Inget gitarrplonkande eller kvinnliga vokalister således. Anledningen är två: Jag lyssnar knappt alls till sådan musik och handlaren har alltid en förkärlek att dema sina produkter med denna musik, så den behöver jag inte stå för själv. mvh/ Jörgen G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted March 2, 2005 Share Posted March 2, 2005 Ja, det är en bra fråga. Det har blivit några standardnummer mest för att jag har hört dom så många gånger... Six On Four med Lee Ritenour Moonjogger med Fourplay Early Morning Rain och Lemon Tree med Peter, Paul & Mary (läcker inspelning). The Moon is a Harsh Mistress med Radka Toneff Recitavito in Scherzo for Solo Violin och Twenty-Third Psalm (där finns en mycket avslöjande tempelklocka... ) från Mark Levinson Live Recordings at Red Rose Music Volume 1 (SACD) Lite pianospel av Joe Sample som avrundning ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted March 2, 2005 Share Posted March 2, 2005 Jag har några standard grejjor jag alltid försöker klämma in delar av eller hela vid utvärderingslyssing, ofta musik som jag gillar av andra orsaker än att inspelnigen/ljudkvaliteten är grymm (I mina grundval sammanfaller dock detta ganska väl..) 1 : Piano. Ofta en Liveinspelning från Göteborgs konserthus med Christian Zacharias spelades Schuberts pianosonat D.dur D944. Om det gäller vinylavspelning ofta Keith Jarrets "Kölnkonsert". 2 : Slagverk. Minoru Miki en liveinspelning av "Marimba Spiritual eller Iannis Xenakis "Pleïades" - Musik med stora dynamiska skillnader. 3 : Brass. Gärna en March, tex Viktor Vidqvists "under blågul fana" med GöteborgsMusiken. 4 : Orgel. JS Bach "Tocata, Adagio och Fuga" (BWV 564) Hans Davidsson spelar på VBarockorgeln i Örgryte Nya Kyrka. 5 : Orkester. Alexander Mozolov - Zavod (1927) live med Göteborgs Symfoniker och Mario Venzago / WA Mozart - Symfoni nr 40, sats 3 (Menuett och Trio), Prags Kammarorkester under Charles Mackerras 6 : Stråkkvartett. Beethoven - Kvartett Op. 18 nr 6 sats 1 (Allegro con brio) Mozaïqueskvartetten / Bela Bartók - Kvartett nr 4 Sz 91 Sats 4 (allegro pizzicato) Véghkvartetten 7 : Röst/er. Sergei Rachmaninov - Vesper (All-Night Vigil) Sång 3 (Blazhen muzh) St. Petersburgs Kammarkör/Nikolaj Korniev 8 : Jazz/Pop. Lars Danielsson - Asnah (Från CDn Libera Me) 9 : Rock? Aimee Mann - Driving Sideways (Magnolia soundtracket) / Dom Dummaste - Beethoven snurrar (Från albumet "4 känsler") Dessutom brukar jag kompletera med nått jag har väldigt aktuellt.. /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted March 2, 2005 Share Posted March 2, 2005 Ja, just det - bra att plocka med den skiva som har snurrat mest den senaste tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 För mig ska en stereo spela allt. Vad spelar då jag för musik när jag utvärderar? Ingen speciall ordning. Vinylskivor: Beatles olika skivor. Björn J:son Lindh, blandannat en skiva som heter Europa Pink Floyd - The Wall Bruce Springsteen - The River Gothenburg Electro City 1 (trevlig elektronisk skiva) Sounds of Suomi - The Electro Sound Of Finland (en annan bra elektronisk skiva) Shpongle - Dorset Perception (Fantastisk skiva som tänjer gränserna hur elektronisk musik kan variera) Shiva Chandra - Subsonic EP (en lite äldre skiva som är lite åt Infected Mushroom hållet) Ada - Blondie (electro skiva. välgjord och rykande färsk) CD: Leonard Cohen Anders Widmark Norah Jones Johnny Cash mfl... Det var jag det lite kortfattat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 Blandad kompott av musik, men skivorna skall vara välkända och så ofta spelade att man inte i sin normala anläggning upptäcker något nytt. Vissa skivor byts ut relativt fort andra har stått sig betydligt längre. Opus 3s testskivor ligger bra till, Vivaldis flöjtkonserter på BIS och som motvikt "Den flygande Bokrullen", modern klezmermusik. Någon variant med cello eller gamba åker oftast med samt gregoriansk kyrkomusik och någon känd kvinnlig röst t.ex. Montserrat Figueras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted March 8, 2005 Share Posted March 8, 2005 Jag tycker personligen att det inte är något snack om vad man ska lyssna på. Ta med det som du lyssnar på hemma och som du gillar. Att ta med olika knepiga sorters "mumbo-jumbo musik" (fri tolkning av vad detta kan vara) tycker jag bara är ett snobberi. Hur ofta plågas man inte på demospelningar och andra tillfällen av den mest underliga musik bara för att det låter bra eller imponerande. Alltså mindre audiofil smörja och mer musik som man tycker om. Som tur är, är dessa båda subjektiva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Man kan ju vara bekant med och gilla även den "audiofila smörjan" "bfjohansson". Man söker nog sitt eget sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EuphoniC Posted March 9, 2005 Author Share Posted March 9, 2005 Å jag njuter faktiskt av sådana demospelningar ...dvs såvida det inte är specialeffekter utan verklig musik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Musik som ofta kommer med vid utvärdering. Framställan är mer musikalisk än hifimässig. Charpentier kör och kyrkomusik. Spåret Stabat Mater med Jeanette Köhn. Fin skiva med proffskör och ledd av Fredrik Malmberg. Skivan har bland annat varit veckans skiva i P2. Här finns mer info och data om skivan: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...p?showtopic=642 Richard Bona super basisten från Kamerun. Haft förmånen att uppleva denna kille på Stockholm Jazzfestival för några år sedan och ja vad säger man. Det var höjdpunkten på festivalen, punkt slut! Spåret var nr 3 Ekwa Mwato. Richard Bona - Reverence Robert Schumann av Zehetmair Quartet Stråkkvartett nr 3 av Schumann är bara helt underbar. Thomas Zehetmair som är ensemblens ledare kämpar och man kan inte undvika hans andemämtning när han går lös på detta stycke. Skivan har fått utmärkelsen årets skiva inom stråkmusik i tidningen Gramophone. Mer info om skivan: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...p?showtopic=970 Vivaldi - La Stravaganza Rachel Podger och Arte Dei Suonatori framför här La Stravaganza (opus 4). Skivan har fått utmärkelsen årets skiva inom stråkmusik i tidningen Gramophone. Finns som sacd och det är dessutom 2 skivor, den kostar dock som en fullprisskiva Den ÄR svår att få tag i. Men ett tips, kolla Stockholm, Åhlens eller NK. Mer info här: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...hp?showtopic=99 Avdelningen för orgelmusik Toccata ur Boellmans Gotska svit i en Bis inspelning. BIS-CD365 http://www.bis.se/index.php?op=album&aID=BIS-CD-365 Men också på denna som är ett samlings set med tre skivor med klassisk musik. Den kan varmt rekomenderas speciellt till er som vill lära mer och lyssna till klassisk musik. Kanonbillig dessutom, om man får tag i den..... BIS-CD750 http://www.bis.se/index.php?sokTyp=cdnr&sokText=750 Det var några... /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 En cd som har blitt standard ved evaluerende lytting de siste ti årene er "Haugtussa" med Lynni Treekrem og musikk av Ketil Bjørnstad, tekster av Arne Garborg, utgitt på Kirkelig Kulturverksted. Jan Erik Kongshaug har rørt spakene. To norske artister i særklasse som her gir sitt bidrag til fortolkning av en hundre år gammel dikt-samling fra den Norske landsbygda og de utfordringer som en stod overfor der, fattigdom, kjærlighet, bedrag, svik, troen på lysere dager. Anbefales, om den kan oppdrives. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labbe Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Det blir oftast något rockigt. t.ex Bruce springsteen, Dire straits och ur den tyngre skolan så är det Metallica och Rammstein som gäller, med vissa inslag av Norsk symfonisk Black metal (Dimmu Borgir, mfl) det kan även slinka med en hel del infekterad svamp beroende på dagsformen. Vi får väl se om några dagar om du har fått fler band/artister till din testmusik lista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oLjud Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Jag skulle ha tagit med: Ayreon - Trauma (album: The Human Equation) Therion - Call of Dagon (album: Sirius B) Norah Jones - Those Sweet Words (album: Feels Like Home) * Jag skulle ha tagit med alla tre skivorna om jag fick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts