Jump to content

Jazzsommar: Jag mötte Janne Schaffer

JWE

Recommended Posts

Trevlig liten dokumentär det där.

Har sett den förut och Janne har ju verkligen satt sitt avtryck i svensk musikhistoria.

Så bara för det började jag leta i musikbiblioteket efter hans soloplattor... fasen också... det visade sig vara tunnt på den fronten.

Samarbetet med Björn J:son Lind var ju stort då det begav sig och Björn's plattor har jag riktigt gott om... dessa får väl duga tillsvidare innan jag hunnit fylla på med lite av Janne's egna verk...

Som plåster på såren hittad jag till slut Janne's album - Traffic... en hyffsad början i alla fall .

• 4 weeks later...
1 hour ago, calle_jr said:

Detta är det enda album som fastnat hos mig.

Ett par dubbelalbum med Janne Schaffer som jag tycker är ”ha-värda” är dessa från en favoritperiod i mitt musikliv:

EFBB2054-9AB5-4012-875B-A4C6377EAE72.jpeg

3384F66C-C2B4-4051-86F2-8BAD6CAB6AB6.jpeg

Columbia och systerbolaget Epic tog alla sina dåvarande stjärnor plus några gäster till jazzfestivalen i Montreux 1977 och visade upp sig. Det här var en period när jazz och dess olika fusionvarianter blomstrade och Columbia & Epic nästa ägde marknaden. En ny stjärna i deras stall visades också upp och fick rätt mycket utrymme och det var just Janne Schaffer.

Billy Cobham håller ihop musiken i ett järngrepp. Den här typen av jippon brukar bli ”si sådär” men det här är bra och som lyfter fram de olika stjärnorna det de är bra på. Jag har många personliga musikminnen från den här tiden vilket ger lite andra kopplingar till dessa album. Jättarna på jazzscenen kring denna tid var bl a Stan Getz, Maynard Ferguson, Billy Cobham, Dexter Gordon, Woody Shaw  och de är på samma scen med garnering av skiktet strax under. Häftigt, tycker jag.