JWE Posted July 4, 2021 Posted July 4, 2021 Vet inte om denna varit uppe tidigare men tyckte den var intressant. I den här dokumentären får vi följa Jarle Eskedal där han möter sin stora idol sedan 40 år tillbaka, Janne Schaffer. Handlar främst om albumet Earmeal. Jazzsommar: Jag mötte Janne Schaffer calle_jr 1 Quote
P-pan Posted July 4, 2021 Posted July 4, 2021 Trevlig liten dokumentär det där. Har sett den förut och Janne har ju verkligen satt sitt avtryck i svensk musikhistoria. Så bara för det började jag leta i musikbiblioteket efter hans soloplattor... fasen också... det visade sig vara tunnt på den fronten. Samarbetet med Björn J:son Lind var ju stort då det begav sig och Björn's plattor har jag riktigt gott om... dessa får väl duga tillsvidare innan jag hunnit fylla på med lite av Janne's egna verk... Som plåster på såren hittad jag till slut Janne's album - Traffic... en hyffsad början i alla fall . Quote
Bebop Posted July 4, 2021 Posted July 4, 2021 Kollade ni inte Chick Corea-konserten innan. Sällan man får höra sådant i televisionsapparaten. Finns kvar på SVT Play. YYZ and JWE 2 Quote
Engelholm Audio Posted July 4, 2021 Posted July 4, 2021 4 minutes ago, Bebop said: Kollade ni inte Chick Corea-konserten innan. Sällan man får höra sådant i televisionsapparaten. Finns kvar på SVT Play. Zappade runt och fastnade! Det fanns nån spänning i vad som kommer här näst… Quote
calle_jr Posted July 28, 2021 Posted July 28, 2021 Kul att se. On 2021-07-04 at 13:48, JWE said: Handlar främst om albumet Earmeal. Detta är det enda album som fastnat hos mig. Annars är det bakom Björn J:son Lindh, Ralph Lundsten, Rune Gustafsson, Lennart Åberg. Quote
Bebop Posted July 28, 2021 Posted July 28, 2021 1 hour ago, calle_jr said: Detta är det enda album som fastnat hos mig. Ett par dubbelalbum med Janne Schaffer som jag tycker är ”ha-värda” är dessa från en favoritperiod i mitt musikliv: Columbia och systerbolaget Epic tog alla sina dåvarande stjärnor plus några gäster till jazzfestivalen i Montreux 1977 och visade upp sig. Det här var en period när jazz och dess olika fusionvarianter blomstrade och Columbia & Epic nästa ägde marknaden. En ny stjärna i deras stall visades också upp och fick rätt mycket utrymme och det var just Janne Schaffer. Billy Cobham håller ihop musiken i ett järngrepp. Den här typen av jippon brukar bli ”si sådär” men det här är bra och som lyfter fram de olika stjärnorna det de är bra på. Jag har många personliga musikminnen från den här tiden vilket ger lite andra kopplingar till dessa album. Jättarna på jazzscenen kring denna tid var bl a Stan Getz, Maynard Ferguson, Billy Cobham, Dexter Gordon, Woody Shaw och de är på samma scen med garnering av skiktet strax under. Häftigt, tycker jag. Quote
octavia rs Posted July 28, 2021 Posted July 28, 2021 SVT2 visar ett avsnitt av Jazzsommar varje vecka på lördagkvällen nu under sommaren de som visats finns på SVT Play. https://www.svtplay.se/genre/jazzsommar Quote
Recommended Posts