Jump to content

iFi Audio Stream Dream

Recommended Posts

Detta är en från grunden upp designad enhet för att maximera prestanda vid ljuduppspelning och dataöverföring. Helt digital utan några analoga utgångar så passar den enkelt och snabbt för att få din anläggning att koppla upp sig till nätet och kunna streama Spotify, Tidal, Quobuz med högsta upplösning till din DAC via USB eller SPDIF. 

Pris i Sverige blir 4200kr till kund. 

ZEN-Stream_-Pcb_011-1.jpg

ZEN-STream-Header-FI-2.jpg

Vi skickade igår ut 40 st enheter till butiker i hela Sverige och vid leveransen igår till Akkelis i Göteborg så brast Stefan ut förvånat: "Men den fungerar ju direkt?" när han kopplade upp trådlöst via Wi-Fi till deras nätverk i butiken och började spela musik över Roon och Zen Stream kopplad till en USB-DAC. Det var jätteskönt att få det bekräftat att den är snabb och enkel att koppla upp utan en massa krångliga installationer, nerladdning av mjukvaror mm. Då alla sålde slut direkt så har jag själv inte ens någon enhet kvar här att prova och lära mig den men ser fram emot feedback från de butiker som nu idag kopplar upp och provar och testar alla dess olika möjligheter. 100st fler är redan beställda från iFi och lär komma i slutet av Juli om inte UPS slarvar bort dem på vägen. 

Och ja, en iFi iPower medföljer i lådan på köpet (värde 750kr) så den låter riktigt bra redan original utan extra uppdateringar. 

Här finns all info du önskar veta om enheten i detalj: 

https://ifi-audio.com/products/zen-stream/

ZEN-STREAM-ACC1.jpg

• 3 months later...

Jag har följt denna en del på olika forum - ska en tro vad folk säger så låter den riktigt bra, avsevärt bättre än Bluesound Node.

Kritiken som ges handlar mycket om att den inte är så stabil i uppkopplingen alltid och att Qobuz saknar stöd. Har du mer info kring detta? Det pratad om att en ny mjukvara ska släppas?

On 2021-10-02 at 10:14, j_bloom said:

Jag har följt denna en del på olika forum - ska en tro vad folk säger så låter den riktigt bra, avsevärt bättre än Bluesound Node.

Kritiken som ges handlar mycket om att den inte är så stabil i uppkopplingen alltid och att Qobuz saknar stöd. Har du mer info kring detta? Det pratad om att en ny mjukvara ska släppas?

Jag använder den på mitt kontor varje dag och jag har mycket sällan eller inte alls några problem med den. Men så använder jag en iMac och en iPhone vilket verkar fungera perfekt tillsammans med Zen Stream. Nyligen så vad jag på Akkelis Audio i Göteborg och uppdaterade deras demo-enhet med ny mjukvara och till min förvåning så gick den inte att "hitta" på nätverket med en lite äldre Samsung telefon såvida inte exakt rätt IP-nummer användes. Tydligen så är vissa lite äldre versioner av Microsoft Windows inte helt lätta att jobba ihop med Zen Stream utan "handpåläggning" då Windows gärna låser och blockerar kommunikationen . 

Vi har fått tillbaka en handfull enheter som har hängt sig då den under uppstart behöver minst 2 minuter på sig (med LAN-kabel i och tillgång till internet) som vi här har bytt mjukvaran till helt ny. Av alla dessa så är det ett exemplar som jag inte fått ordning till 100% på och som verkar trasig. De övriga fungerade perfekt efter ny mjukvara och uppstart. Dvs de har nog inte behandlats korrekt av brukare innan. 

Jag vet att iFi febrilt just nu jobbar på nästa version av mjukvaran till Zen Stream för att få Qobuz att fungera till fullo och även Apple AirPlay2. Säkert så avhjälps även en del andra mindre "buggar" på en och samma gång. 

Vad jag misstänker är att de lite mer "avancerade" användarna som vill koppla den till egna hårddiskar, NAS, system och styra det med andra-parts appar osv kan få en del svårigheter. De som helt enkelt kör Tidal eller Spotify Connect ("castar" som jag felaktigt säger...) på sin telefon och spelar upp via Zen Stream har nog inga problem alls? Men iFi jobbar även på en egen app för att styra och sköta alltihop och jag hoppas att den blir bra. 

Jag jobbar just nu på att ta fram en utförligare bruksanvisning till dem med liten datorvana för att hjälpa den att ansluta Zen Stream till trådlösa nätverk osv. Det är min förhoppning att det ska göra den enklare att förstå och använda till alla. 

Då det finns en del kunder som har svårt att installera Zen Stream så funderar jag på att skriva ihop en liten svensk "start-manual" för att hjälpa till. iFi´s egna manual är ju extremt kort och enligt vissa vara mer rebus än något annat... Vad tror ni om något i denna stilen (OBS, detta är ett första utkast!): 

1. Vid uppstart så måste mjukvaran i Zen Stream "packas upp" och installera sig internt vilket tar tid. Låt den vila i minst ett par minuter ( 120 sekunder) innan du går vidare till nästa steg om den inte reagerar som väntat. Varje gång. 

2. Om du någon gång under uppstart / omstart stänger av eller drar ur strömsladden (innan enheten är klar) så är risken överhängande att enheten helt låser sig och en återstart är inte längre möjlig. Enheten måste då returneras till importören för en om-installation på nytt av ny mjukvara. 

3. För att snabbast möjligt komma igång med din Zen Stream: Anslut den med en LAN-kabel till ditt nätverk och sätt sedan i strömmen och slå på enheten. Vänta minst 2 minuter. Sedan bör enheten vara klar att använda. Lysdioden till vänster ska då lysa vitt (vilket signalerar tillgång till internet. En grön färg till vänster visar tillgång till nätverk utan internet) och den till höger vara mörk. När du sedan strömmar musik till den så kommer den högra dioden att visa med olika färger vilken hastighet / upplösning som musiken strömmar med. 

4. Någon "installation" krävs normalt inte om LAN-kabel används för anslutning. Vi rekommenderar användning via LAN-kabel också rent ljudmässigt då den kommer att låta bättre inkopplad på detta sätt än med  trådlös Wi-Fi. 

5. Vid installation med trådlöst nätverk (lokalt Wi-Fi): Det bästa / enklaste sättet är även här (om alls möjligt) att ansluta den först/ tillfälligt med en LAN-kabel för tillgång / anslutning till det lokala nätverket / internet. Efter steg 3 (se ovan) är klart så öppna en webbläsare i din telefon eller dator: Skriv in http://ifi.local och så bör du efter några sekunder få upp sidan / kontrollpanelen från din Zen Stream. Om det inte fungerar trots att allt annat verkar OK (Vit diod till vänster och mörkt till höger och väntat 2 minuter) så testa istället att skriva in http://192.168.211.1 och se om det fungerar. 

Av någon anledning så verkar installationen gå lättast / bäst / snabbast med en iMAC eller iPhone av nyare modell. Äldre PC med äldre Windows eller äldre Android-telefoner kan ibland ha svårt att "hitta" Zen Stream med genvägen http://ifi.local. Då måste istället exakt rätt IP-nummer (tex http://192.168.211.1 ) skrivas in i webbläsarens fönster för att få åtkomst till kontrollpanelen i Zen Stream. Men om ditt system använder dynamiskt IP så kan det vara svårt att hitta rätt direkt. Om du inte alls hittar rätt IP-nummer för var Zen Stream ligger i nätverket så kan du använda en app som tex "Fing" som hjälper dig veta exakt vilka IP-nummer som alla enheter i ditt lokala nätverk har. 

6. Nu bör enheten vara redo att använda! Anslut en DAC till den och starta Spotify eller Tidal på din telefon och starta en låt. Du ska då kunna se en symbol för val av "ljudkort" / högtalare att sända musiken till. Står det Zen Stream så väljer du den. Efter några sekunder så bör då höger lysdiod tändas upp och lysa så länge musik spelas.