Jump to content

Neve…uppbyggnad pågår


Neve

Recommended Posts

Nu har jag lyckats få till det med bilder och tänkte starta en tråd för dokumentation.
 

Vi har Precis flyttat in och har fortfarande inte tömt alla flyttkartonger än, så ni får ha överseende med stök och oordning ett bra tag till. I princip allt i hela detta rummet kommer att bytas ut, byggas om och snyggas till närmsta ca2 åren. 
 

Det kan ju vara roligt att blicka tillbaka om ett par år och se utvecklingen. Har precis beställt första uppgraderingen med lite tillbehör, men såhär ser det ut just nu:
 

ejcnrffb6kv9cof9rlt77r
e5d8nmu6djgtrhtd26y8d617

wndp7sia7xlgsnh76y7m7u4h
y8pien5zhflw68xhyux6gcy
 

och en obligatorisk glödbild:

dh0uinz3kekrzjh7tbg6nn67

Link to comment
Share on other sites

Det här blir kul! BAT & Respons kan väl inte bli fel? :) Vad är det för DAC? Och har den variabel ut?

Aries Mini är ju iaf en trotjänare inom streamingen och den verkar ha fått en sbooster också, vilket gör påtaglig skillnad för ljudet i mina öron!

 

Edit; Men jag tycker du dragit konceptet "bokhyllehögtalare" väl långt! :D 

Link to comment
Share on other sites

BATen och respons fungerar väldigt bra ihop. Det nya rummet är dock lite för stort för den kombon. På normala nivåer låter det magiskt, men inte lika bra när man vill spela högt. 
 

Mini’n hade jag tidigare i multirums systemet men fick flytta till det stora. Definitivt gör externa nätdelen skillnad. 
 

DACen är en Audiomeca ambrosia. Ingen variabel utgång, och klarar bara 16/48. Den är rätt gammal och innan man använde dator och innan streamingtjänster fanns. Tycker den låter väldigt bra och har varit väldigt nöjd i många år med den. Jag har Mephisto II transport liggandes men dels brann ju alla cd-skivor upp, och dels krånglar mekaniken. 

4 hours ago, AlfaGTV said:

Edit; Men jag tycker du dragit konceptet "bokhyllehögtalare" väl långt! :D 

Compact living😄

 

Den här dök upp på trappen igår:

Tyvärr har jag inte hunnit längre. 
lfx1rabuuohi0mu68q30clmp

Link to comment
Share on other sites

Du har ju definitivt valt en DAC som borde konkurrera med din Audiomeca! :) 

Nu måste jag fråga, valde du Auralic på grundval av deras Neve-inspirerade diskreta utgångssteg, Orfeo? Jag kanske drar kopplingarna för långt här, men ser ju lite pedaler och gitarr-/basförstärkare och tolkar det som att du "har en häst i det professionella skrået"?

Link to comment
Share on other sites

@AlfaGTVHelt korrekt😊. Även om jag faktiskt inte visste om det när jag först fastnade för Auralic. 
 

I 2 av de studios jag mixat i hade man gamla Neve-moduler/micförstärkare som var helt oslagbara. De var i princip bara att slå på och lira in, och det blev alltid perfekt. Det var nästan som att man plockade bort all elektronik mellan musiker och lyssning. Jämförde dem med mkt dyrare, högt skattade micförstärkare men det saknades alltid något. 

 

Jag har lyssnat på ett gäng streamer/DAC för att inte låsa mig vid något märke, men det är något som slår an en ton i mig. En fulländning jag inte hittat i andra än.

 

Har hunnit plocka upp lite till, men gissar på att söndag blir lyssningsdagen:

3p6toivp2cnxtke3sg1xhyy

jg1rexd9d7rrwp554cuk0ky7

2d0pq1jpabxkb7850fr8ce

Link to comment
Share on other sites

Just now, triomio said:

Här går mycket i orange verkar det som :smile:

”Orange is the new black”

 

Tanken är Koppar och svart lite som tema i rummet med tiden. Benen ska vara koppar men känns mer orange på bild. 
 

Kabeln blev orange av en slump. Beställde en grå, men den är några månader försenad så Robert på AC(Stort tack🙏🏻) skickade en orange sålänge. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Neve said:

@AlfaGTVHelt korrekt😊. Även om jag faktiskt inte visste om det när jag först fastnade för Auralic. 
 

I 2 av de studios jag mixat i hade man gamla Neve-moduler/micförstärkare som var helt oslagbara. De var i princip bara att slå på och lira in, och det blev alltid perfekt. Det var nästan som att man plockade bort all elektronik mellan musiker och lyssning. Jämförde dem med mkt dyrare, högt skattade micförstärkare men det saknades alltid något. 

 

Jag har lyssnat på ett gäng streamer/DAC för att inte låsa mig vid något märke, men det är något som slår an en ton i mig. En fulländning jag inte hittat i andra än.

 

Har hunnit plocka upp lite till, men gissar på att söndag blir lyssningsdagen:

3p6toivp2cnxtke3sg1xhyy

 

 

Kul att se mer Luna! Jag har dom i mitt vintage system. Luna låter livligt och detaljerat i mina öron och särskilt den gula nätkabeln kändes som den produkten med bästa pris/prestanda. Har efter flera månader inte fått mina Luna Mauove högtalarkablar dock. Verkar som de har svårt med leveranserna efter alla framgångar (i särskilt Japan).

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Josaa said:

Kul att se mer Luna! Jag har dom i mitt vintage system. Luna låter livligt och detaljerat i mina öron och särskilt den gula nätkabeln kändes som den produkten med bästa pris/prestanda. Har efter flera månader inte fått mina Luna Mauove högtalarkablar dock. Verkar som de har svårt med leveranserna efter alla framgångar (i särskilt Japan).

Jag gillar också luna,har deras nätkabel och ethernet kabel, liten firma på landsbygden i Canada, riktigt hantverk, tom färgar tyget runt kablarna själva👍
tommy 

Link to comment
Share on other sites

Just now, LPL said:

Tänkte du även köra Auralicen som försteg?

Det är tanken iaf då jag inte har fjärrkontroll till försteget längre. Tills jag köper en integrerad förstärkare åtminstone. Ska a-b prova mot försteget ett tag och tar beslutet helt efter det.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Har hört gott om Auralicen som försteg, så det ska bli kul att höra vad du tycker.

Samma här. Tänkte bygga ihop allt i helgen och försöka skriva lite första intryck i nästa vecka. 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-24 at 12:25, Neve said:

BATen och respons fungerar väldigt bra ihop. Det nya rummet är dock lite för stort för den kombon. På normala nivåer låter det magiskt, men inte lika bra när man vill spela högt. 

 

Köp en VK-75 till så är du hemma:grin:

Högtalare hittar du inte bättre...... imho:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-28 at 11:47, lindome said:

Köp en VK-75 till så är du hemma:grin:

Tro mig, jag har tänkt en del på detta. Problemet är att jag tänkt att ha färre burkar och ta mindre plats. Ytterligare en 40 kilos reaktor kommer att märkas😆, plus att den avger vansinnigt med värme. Skönt på vintern, jobbigt på sommaren. 

 

On 2021-06-28 at 11:47, lindome said:

Högtalare hittar du inte bättre...... imho:thumbsup:

Ja, de låter makalöst. 

 

On 2021-07-01 at 14:21, calle_jr said:

Gillar stonerstärkaren :winktongue:

Tack! Passar bra här hos oss hippies. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Neve said:

Tro mig, jag har tänkt en del på detta. Problemet är att jag tänkt att ha färre burkar och ta mindre plats. Ytterligare en 40 kilos reaktor

Det står väl en burk till vänster i racket som inte behövs. Och TVn kan man ju vara utan.

Jag är böjd att hålla med @lindome.

Link to comment
Share on other sites

Hifi är en tuff sport... Jag vet hur värmen utvecklar sig med 16 st KT120 rör plus några 6550 och ett gäng 6h30:sunglasses:

Får spela de dagar då temperaturen har sjunkit alternativt öppna dörrar och fönster för att få in lite luft....

 

@Neve annars får du väl hitta en rejäl transistor stärkare istf Bat. Bra sådana tenderar iofs att bli varma de också tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, lindome said:

annars får du väl hitta en rejäl transistor stärkare istf Bat. Bra sådana tenderar iofs att bli varma de också tyvärr.

Att här nämna klass D är väl som att svära i kyrkan, men det finns faktiskt välljudande sådana med, även om många vägrar tro på det.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, triomio said:

Att här nämna klass D är väl som att svära i kyrkan, men det finns faktiskt välljudande sådana med, även om många vägrar tro på det.

 

Nja - inte riktigt va:grin:

 

En bekant har nyligen bytt sitt Bat Rex mot Nord Acoustics - Nord One Hypex NC500 - Nord Acoustics

Jag har inte haft möjlighet att lyssna pga pandemin, men vad jag förstår är han otroligt nöjd med slutsteget från Nord.

Kan vara värt att testa - särskilt med tanke på prisbilden.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lindome said:

Jag vet hur värmen utvecklar sig med 16 st KT120 rör plus några 6550 och ett gäng 6h30

Usch ja. Jag har 16 stycken 6550 och 16 smårör när allt är igång. Förr hade jag en sommaranläggning som jag dessvärre gjorde av med. Funderar faktiskt att skaffa en hygglig integrerad förstärkare för sommarbruk. Jag lyssnar heller inte med samma fokus under sommaren.

Link to comment
Share on other sites


@calle_jrTills lite fler barn flyttat hemifrån så får tyvärr tv och hifi dela rum🙃 och lite bioljud måste man ju ha. 
 

Jag har alltid byggt systemet helt utan hänsyn till WAF, men har nu lovat att åtminstone tills jag fixat lyssningsrum, att visa lite mer hänsyn😇. Det går. Kostar en del mer och tar lite mer tid. Det har faktiskt resulterat i att istället för att smågruffa ang mitt intresse, så är min fru nu lite engagerad. Spelar själv sin musik, uppskattar välljud och tycker det är kul när ljudet blir bättre. 

7 hours ago, lindome said:

 annars får du väl hitta en rejäl transistor stärkare istf Bat. Bra sådana tenderar iofs att bli varma de också tyvärr

Har absolut tänkt tanken. Har dessutom kollat lite på hybrider. Högtalarna har en speciell historia för mig och har en speciell plats i hjärtat. Men jag har lite krokar ute och vi får se vad som händer i höst. 

Har pratat med Robert på ac och planerar att åka och lyssna på denna som ska vara något i hästväg. 

mcintosh-ma12000_16410_4.jpg?version=rJY
 

6 hours ago, triomio said:

Att här nämna klass D är väl som att svära i kyrkan, men det finns faktiskt välljudande sådana med, även om många vägrar tro på det.

Det finns alldeles säkert, men det är inte min väg att vandra…än iaf. 

 

4 hours ago, conan said:

En AC kanske?

Ingen dum idé. Men vi ska börja med att ta hem någon som kollar ventilation. Luften står still hos oss känns det som. Samma när det är kallt, värmen sprider sig inte riktigt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...


e5366t8zi08vihv5z32zwby

När man får med vita handskar vet man att det hög nördnivå😄

 

wj6bkxegmqx6mbs0osltb4p6

 

xfoa83rk4yz2ov0451ujn
 

Ett steg i rätt riktning iaf. Räknar med 1-2 år från nu till vardagsrummet är klart och och systemet börjar ta form. 
 

Vega 2.1 har nu gått ett tag och jag har a-b testat lite mot Audiomeca’n;

 

Set första som slår mig är tystnaden, eller svärtan som är ett populärt ord nu. Har aldrig upplevt det så tydligt innan. Nästa var ”kroppen”, närvaron eller upplösningen, mikrodynamiken. Samt hur välorganiserat allt låter. Fantastiskt. Underbart. 
 

När jag köper något eller har hemma för ev köp så försöker jag aldrig rättfärdiga köpet. Tvärtom. Jag är ruskigt kritisk. Med det sagt; Alla S-ljud och hi-hat känns vassa och oerhört påtagliga. Såvidapass att det blir obehagligt. Det låter lite väl välordnat och separerat. Slänger på elektronisk musik som jag gillar. Kliniskt, oengagerat och totalt utan liv Ok, behöver kanske spelas in lite. Låter den stå på i 2-3 dagar spelandes oändliga spellistor och provar igen. 
 

ojdå, vilken skillnad! Nu låter det som ETT band som spelar. Samma närvaro men med en helt annan spelglädje och musikalitet. Och dynamiken, yikes, vilken punch, vid samtliga frekvenser. Mikro och makro och allt vad ni vill kalla det. Vid ett par tillfällen, t.ex när jag slängde på en gammal 80-tals dänga med en som ropar till i början. Studsar både jag och frugan till och skriker: whaaa. Imponerande rent ut sagt. Visste inte att det fanns såpass att hämta från slutsteg och högtalare. Slänger på samma elektronika som innan; totalt flytande och organiskt, levande och medryckande. Med ett djup och klarhet jag aldrig hört hemma innan. 
 

så till S-ljud och hi-hat: All vasshet och det obehagliga är borta, MEN väldigt framträdande, och jag kan inte riktigt sluta fokusera det dem. Det låter lent och fint men det tar liksom över och det enda jag hör blir: tsktk, tsktk, tsktk. Det här kan jag inte leva med. Börjar glra upp en plan för separat DAC iaf, tittar på alternativ och ska i princip ringa robban/AC när jag ventilerar för min bättre hälft. Hon förstår inte vad jag menar utan tycker det låter svinbra. Sätter mig igen och tänker att jag måste kolla filterinställningen. Jag har bara använt smooth då i princip alla andra sagt att det låter bäst(snacka om påverkad av grupptryck). Växlar lite och hittar balanced. HA, det blir just balanserat. Hi-hat lägger sig fint i mixen igen och S-ljud inte lika påtagligt. Men kritisk som jag är tycker jag att s-ljuden stör lite. Det är ändå en jättestor investering för mig. Återigen, kollar med opartisk som idiotförklarar mig. Växlar tillbaka till Audiomeca. Ouch, S-ljuden är mycket värre. Ok, jag kanske är lite väl kritisk mot nya grejer😆. Vegan låter riktigt j^*+a bra. Audiomecan låter i jämförelse platt, tråkig, stökig och oengagerande. Men jag får ge den att för de pengar man får ge för Audiomeca’n idag är den extremt svår att slå ljudmässigt. 
 

Men så händer det som inte får hända. Kabeln, Luna Grey kom och ersatte Orange. Lite grand av det där mjuka skimret i toppen försvann. Inte mycket. Men irriterande att veta att det kan låta lite bättre. Men strömrening får komma senare. Misstänker att vi har riktigt skitig ström hemma. 
 

Har börjat prova Vegan som försteg, men återkommer om det. 
 

Har förresten köpt nästa uppgradering från Marcus på @Perfect sense som kommer i slutet på september, början på oktober. Mer om det vid ankomst. 

Link to comment
Share on other sites

Tack!
 

Uteslutande streamingtjänster då jag inga skivor har kvar. Mestadels Qobuz, men även tidal och något enstaka Spotify spår som de andra inte har. 
 

Överlag skulle jag säga att Lightning DS är helt ok. Lätt att växla mellan Qobus och tidal. Enkelt gränssnitt för inställningar. Stabil. 
 

Lite stökig om man vill in och ändra inställningar i vegan efter att ha grejat runt en stund. Sökfunktionen inte helt 100, men ok. Drar vansinnigt med batteri om spelaren är aktiv på skärmen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...