Jump to content

(SÅLDA) Återbruk - använd igen, istället för att slänga!


Recommended Posts

Återbruk

1716146304_terbruk1_720.jpg.165c13e3f2d88fc4db4dc9aff4ca9b6f.jpg  868358178_terbruk2_720.jpg.f5431b097f622e7d7f24ac3854584833.jpg

 

Engelholm Audio Återbruk är en one-of högtalare som har sitt ursprung i ett 18 år gammalt par AP322 som jag och en kompis på Öland byggde runt år 2000.

"Återbruk" är en stativhögtalare...men ändå lite mer! Gamla (golvstående) AP322 kapades i lämplig höjd och ett nytt bas/mellanregister och ett noga nyutvecklat filter va det enda som behövdes istället för att slänga. Filtret har som vanligt bra kvalitet och är av 2a ordningen, elektriskt. Impedans och frekvensgång är väldigt imponerande och tänker man in priset blir det ytterligare en nivå av stolthet hos mig. Diskantens fina ljud kommer av bra filter samt att baffeln är lätt fasad/facetterad vilket minskar baffelproblemen.
 
Finishen är i björkplywood som betsats i mahogny. Ett lager fernissa ger en blank yta. Trots 18 år på nacken plus en refresh, så är det ändå 6/10 i finish.
 
Ljudet då? Musikfrämjande, lättsamt, medryckande skulle jag påstå. Utsträckt bas till ca 35 Hz.
 
Bara detta paret existerar (såklart).
Pris: 5900 kr (exkl stativ - t.ex. Solid Tech kan passa)

återbruk 1a och b frekvensmätning.png

återbruk par impedans.png

Edited by Engelholm Audio
sålda
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • Engelholm Audio changed the title to (SÅLDA) Återbruk - använd igen, istället för att slänga!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...