Jump to content

Hos LPL - Sökandet fortsätter

LPL
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, LPL said:

nu var det dags att jämföra

Intressant att se!

Både kapacitans och induktans är ju hyfsat linjära och jag antar att du mätt utan kontakter.

Man skulle gärna få en uppskattning av förlustfaktor mellan de båda längderna.

Vore bra att veta om den är konstant eller skiljer en faktor 7. Det kan ju vara avgörande.

9 hours ago, calle_jr said:

Både kapacitans och induktans är ju hyfsat linjära och jag antar att du mätt utan kontakter.

Då jag mätte efter att ha lyssnat och inte har för vana att löda bort kontakterna när jag lyssnat klart så mätte jag på de existerande kablarna med kontakter:).

Det är för övrigt exakt likadana kontakter på bägge kabelparen.

9 hours ago, calle_jr said:

Man skulle gärna få en uppskattning av förlustfaktor mellan de båda längderna.

Vore bra att veta om den är konstant eller skiljer en faktor 7. Det kan ju vara avgörande.

Instämmer, det skulle vara intressant att veta.

Kablarna kanske inte ser ut att vara speciellt bra, men det är hyfsad kvalitet och kabeln är MIL-specad som signalkabel. Säger inget om hur den fungerar ljudmässigt som signalkabel i en stereoanläggning, men jag har inget att klaga på materialvalet förutom att solida ledare nog hade varit bättre.

image.png.68794364f34239195914f1622d12b4fc.png

7 hours ago, LPL said:

men det är hyfsad kvalitet

Jag tror (baserat på utseende) att det är "samma" kabel som Gamut använder i sina konstruktioner, likväl som PK i Djurås. Jag har en RCA byggd av honom i min arsenal och jag tycker det är en bra RCA men möjligen lite tillbakadragen och "nätt på foten".

1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag tror (baserat på utseende) att det är "samma" kabel som Gamut använder i sina konstruktioner

Det stämmer bra det:)

Jag delar även din uppfattning om karaktären, att det är en bra kabel om än "nätt på foten".

• 2 weeks later...
On 2022-04-28 at 22:27, LPL said:

Lite lätt skruvande i grabbens Orange ikväll:)

Galet vilket tryck det är med två 12" och en 120 W nätt gitarrförstärkare.

Jag kan tänka mig det. Det borde nog räcka till att fylla upp en större utomhusspelning.

Min lilla Laney 10" combo på 6 W räcker gott till att störa grannarna om jag råkar dra på lite för mycket.

Jag tror nästan det går 10 HIFI watt på 1 gitarrförstärkar watt :grinquint:

1 hour ago, triomio said:

Jag kan tänka mig det. Det borde nog räcka till att fylla upp en större utomhusspelning.

Min lilla Laney 10" combo på 6 W räcker gott till att störa grannarna om jag råkar dra på lite för mycket.

Precis, den kommer inte till sin rätt här hemma och står vanligtvis mer permanent i replokalen.

Här hemma är det oftast en Vox AV30 som det spelas på.