LPL Posted February 9, 2022 Author Share Posted February 9, 2022 3 minutes ago, figge said: Lätt att bli tagen och fastna för XA60.8, var väldigt när själv för några år sedan. Om du väjer dessa är det bara att gratulera. Tackar, nu blir det att lyssna så mycket jag hinner mellan jobb och annat. Det lilla jag har hunnit att lyssna så här långt så låter det väldigt bra i min setup, en riktigt bra balans med mina högtalare. Jag tappar dock lite av rappheten i basen jämfört med mina slutsteg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 1 hour ago, LPL said: ek eller lönn Ek är bra men ask är bättre än lönn (och bok) om du tänker stavlimmat. Lönn och bok är känsligt för frekvent uppvärming och nerkylning. Det är därför det inte används eller rekommenderas på golvvärme och där svänger det bara mellan ca 15 - 28 grader. Om lönn och bok blir för torrt riskerar de spricka och ge limsläpp pga större rörelser än t ex ask och ek. parsifal and LPL 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted February 12, 2022 Share Posted February 12, 2022 On 2022-02-09 at 11:24, LPL said: Kul att prova Passlabs XA60.8 i hemmamiljö som nu står på uppvärmning av både slutsteg och lyssningsrum Inte bara slutsteg och rum som blir varmt tror även användaren blir lite svettig LPL 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted February 12, 2022 Author Share Posted February 12, 2022 10 minutes ago, octavia rs said: Inte bara slutsteg och rum som blir varmt tror även användaren blir lite svettig Hade slutstegen påslagna i 48 timmar i sträck och visst blev det riktigt varmt och skönt. Det är dock inga problem om jag stänger av slutstegen över natten, men på sommaren lär ACn gå en hel del om det blir dessa slutsteg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted February 12, 2022 Share Posted February 12, 2022 On 2021-12-27 at 21:33, LPL said: Det skulle det kunna vara eftersom om jag ska köpa subwoofers så blir det två Lagom till Jul så dök det upp något som jag väntat ett bra tag på. Lite olyckligt sammanföll det med testning av REL, men jag är inte speciellt ledsen för det Vissa förändringar gör helt klart större skillnad än andra. Efter att jag beställt en Pass Labs XP-22 så blev ett litet tomrum när jag lämnade tillbaka den Pass Labs XP-12 som jag hade på test. Nu är i alla fall ordningen återställd igen. Intressant. Är själv inne på Pass Labs till mina Maggisar men då X260.8 monos då de har en känslighet på endast 86db. Hur upplevde du skillnaden mellan XP22 och 12? LPL 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted February 12, 2022 Author Share Posted February 12, 2022 3 hours ago, Hasse said: Är själv inne på Pass Labs till mina Maggisar men då X260.8 monos då de har en känslighet på endast 86db. X260.8 är definitivt ett intressant alternativ som jag har funderat på. Jag känner dock inte att jag direkt saknar effekt med XA60.8 till mina högtalare som ligger på 89 dB. Vad gäller värmeutveckling och strömförbrukning verkar det inte vara någon skillnad (på papperet i alla fall). 3 hours ago, Hasse said: Hur upplevde du skillnaden mellan XP22 och 12? Nu var jag tvungen att lämna tillbaka den XP-12 som jag hade på hemlån så det blev ingen direkt jämförelse sida vid sida. När jag kopplade in XP-22 så lät den, direkt från kartong, ännu bättre än jag minns återgivningen med XP-12. Ska jag försöka sätta fingret på något så upplever jag att XP-22 ger mer kraft och kontroll, mer luft, större ljudbild och allting låter självklart på något sätt. Jag testade rätt mycket med XP-12 och kunde med någon sämre setup haka upp mig på någon liten detalj under utvärderingen. Med XP-22 så har jag inte lyckats att provocera den utan det låter hur bra som helst. Brukar tänka tillbaka hur jag upplevde XP-12 och jag tycker definitivt att XP-22 är värd den extra kostnaden och inget jag behöver försöka övertyga mig själv om utan det räcker sätta igång musiken. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted February 12, 2022 Share Posted February 12, 2022 1 hour ago, LPL said: X260.8 är definitivt ett intressant alternativ som jag har funderat på. Jag känner dock inte att jag direkt saknar effekt med XA60.8 till mina högtalare som ligger på 89 dB. Vad gäller värmeutveckling och strömförbrukning verkar det inte vara någon skillnad (på papperet i alla fall). Nu var jag tvungen att lämna tillbaka den XP-12 som jag hade på hemlån så det blev ingen direkt jämförelse sida vid sida. När jag kopplade in XP-22 så lät den, direkt från kartong, ännu bättre än jag minns återgivningen med XP-12. Ska jag försöka sätta fingret på något så upplever jag att XP-22 ger mer kraft och kontroll, mer luft, större ljudbild och allting låter självklart på något sätt. Jag testade rätt mycket med XP-12 och kunde med någon sämre setup haka upp mig på någon liten detalj under utvärderingen. Med XP-22 så har jag inte lyckats att provocera den utan det låter hur bra som helst. Brukar tänka tillbaka hur jag upplevde XP-12 och jag tycker definitivt att XP-22 är värd den extra kostnaden och inget jag behöver försöka övertyga mig själv om utan det räcker sätta igång musiken. Tack, har inte haft möjlighet att jämföra men Pass själva rekommenderar X260.8 framför XA60.8 till mina Magnepan 3.7. Till mera lättdrivna högtalare blir det nog en annan femma. De har väl lite olika ljudkaraktär; X260.8 lär ha lite bättre grepp om basen med mer ”slam” medan XA60.8 sägs ha ett rundare ljud med mer ”bloom”. Det hänger på högtalarna vilken som passar bäst 😊 De flesta jag frågat säger att XA blir varmare så jag vet inte om man kan lita på siffrorna 🤔 Ser också att bredden anges fel, 60 och 260 har identiska mått ☝️ Hade förhoppning om att du skulle säga att XP12 är lika bra som 22 men det var väl ett önsketänkande 😉 Många kör ARC’s försteg till Pass men vet inte hur LS28, som är i samma prisklass som XP22, står sig 🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted February 12, 2022 Author Share Posted February 12, 2022 36 minutes ago, Hasse said: Tack, har inte haft möjlighet att jämföra men Pass själva rekommenderar X260.8 framför XA60.8 till mina Magnepan 3.7. Jag har haft magnetostat tidigare och jag skulle nog också börja att testa X260.8 om jag hade Magnepan. Jag skulle nog även överväga att prova ett par klass D. 36 minutes ago, Hasse said: De har väl lite olika ljudkaraktär; X260.8 lär ha lite bättre grepp om basen med mer ”slam” medan XA60.8 sägs ha ett rundare ljud med mer ”bloom”. Det hänger på högtalarna vilken som passar bäst 😊 Jag har också fått den uppfattningen, XA60.8 har mindre kontur i basen än mina nuvarande slutsteg, men i övrigt väger nog det mesta över till förmån för XA60.8. 36 minutes ago, Hasse said: De flesta jag frågat säger att XA blir varmare så jag vet inte om man kan lita på siffrorna 🤔 Så är det säkert, XA60.8 ligger i alla fall nära 53 grader i standby. 36 minutes ago, Hasse said: Ser också att bredden anges fel, 60 och 260 har identiska mått ☝️ Självklart 36 minutes ago, Hasse said: Hade förhoppning om att du skulle säga att XP12 är lika bra som 22 men det var väl ett önsketänkande 😉 XP-22 är i mitt tycke ett bättre försteg än XP-12, sedan om det är värt pengarna är ju upp till var och en att bedöma. Det finns många kombinationer att prova, men karaktären med XP-12/XP-22 går inte ta miste på oavsett om jag spelar med XA60.8, First Watt eller mina nuvarande slutsteg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted February 12, 2022 Share Posted February 12, 2022 17 minutes ago, LPL said: Jag har haft magnetostat tidigare och jag skulle nog också börja att testa X260.8 om jag hade Magnepan. Jag skulle nog även överväga att prova ett par klass D. Jag har också fått den uppfattningen, XA60.8 har mindre kontur i basen än mina nuvarande slutsteg, men i övrigt väger nog det mesta över till förmån för XA60.8. Så är det säkert, XA60.8 ligger i alla fall nära 53 grader i standby. Självklart XP-22 är i mitt tycke ett bättre försteg än XP-12, sedan om det är värt pengarna är ju upp till var och en att bedöma. Det finns många kombinationer att prova, men karaktären med XP-12/XP-22 går inte ta miste på oavsett om jag spelar med XA60.8, First Watt eller mina nuvarande slutsteg. Lättast är väl att köra för och slutsteg från samma märke 👍 Vilka är dina nuvarande steg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted February 12, 2022 Author Share Posted February 12, 2022 1 hour ago, Hasse said: Lättast är väl att köra för och slutsteg från samma märke 👍 Helt klart enklast att gå den vägen och minst risk att det blir galet, men absolut ingen nödvändighet. 1 hour ago, Hasse said: Vilka är dina nuvarande steg? Det står i min signatur, jag har två stycken Primare A35.2. Det kanske framstod som om jag anser att dom inte är så bra när jag skrev om XA60.8 ovan. Tvärtom så skulle jag säga att A35.2 inte alls är så dumma, men jag känner att det inte är det bästa alternativet till mina högtalare. https://www.stereophile.com/content/primare-a352-power-amplifier Hasse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted February 22, 2022 Author Share Posted February 22, 2022 Då var det dags för nästa steg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 22, 2022 Share Posted February 22, 2022 1 hour ago, LPL said: Då var det dags för nästa steg On 2022-02-12 at 16:35, Hasse said: har inte haft möjlighet att jämföra men Pass själva rekommenderar X260.8 framför XA60.8 till mina Magnepan 3.7. Jag tvivlar inte på det rådet baserat på effektresurser. Men är det inte egentligen strömtillförsel som krävs för maggisar? X260.8 och XA60.8 har i princip samma strömkapacitet. Vad säger du @LPL? Du har ju också haft maggisar. LPL 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted February 22, 2022 Share Posted February 22, 2022 32 minutes ago, calle_jr said: Jag tvivlar inte på det rådet baserat på effektresurser. Men är det inte egentligen strömtillförsel som krävs för maggisar? X260.8 och XA60.8 har i princip samma strömkapacitet. Vad säger du @LPL? Du har ju också haft maggisar. Nja, det är främst effekt då de har en hyfsat snäll impedans. Kraftigare rörsteg fungerar bra men ström är ju aldrig fel. XA-stegen låter väl minst lika bra till Maggisar men för att inte bli begränsad av effektresurser blir det dyrt då man kanske bör gå upp till 160.8 🤑 LPL and calle_jr 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted February 22, 2022 Author Share Posted February 22, 2022 On 2022-02-22 at 19:37, calle_jr said: Vad säger du @LPL? Du har ju också haft maggisar. Nja, inte Maggisar För länge sedan byggde jag kopior på Apogee Duetta. Hittade en gammal bild med NAD 2600 och Audiolab 8000P som var de slutsteg som jag hade då Det fungerade hjälpligt då jag körde aktiv delning så att slutstegen fick ta hand om var sitt bandelement, men det blev ingen riktigt ordning förrän jag byggde kraftiga monoblock som kunde hantera den låga impedansen som låg nära 0Ω. Det skadar sällan med mycket effekt, men jag tycker nog man bör prova om man verkligen behöver all effekt. Jag har nog svängt lite där från att tidigare bara kikat på de kraftigaste förstärkarna, men det finns nog en risk att man kanske missar bättre mindre effektstarka förstärkare där helheten blir bättre. octavia rs, calle_jr, Strmbrg and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 12 hours ago, calle_jr said: Jag tvivlar inte på det rådet baserat på effektresurser. Men är det inte egentligen strömtillförsel som krävs för maggisar? X260.8 och XA60.8 har i princip samma strömkapacitet. Vad säger du @LPL? Du har ju också haft maggisar. Först ett: Oj! Vilken imponerande koll många av er har på prylarna och vad som skiljer dem åt siffer- och ljudmässigt. 👍 Sedan: Jag kör MG3.7i med ett Accuphase A-36 stereoslutsteg. Klass A, 30/60/120/150 W i 8/4/2/1 Ohm enligt spec. 60/104/156/200 innan klippning. Det steget ger mig inga problem med reella effektbegränsningar. Baserat på just mina erfarenheter så är uttalanden av typen ”Magneplanar kräver massor med effekt” bara ett okritiskt upprepande av det redan upprepade. Inte ett faktum. Åtminstone om man avstår från rena apparatprovokationer. Det avstår åtminstone jag från. https://www.accuphase.com/technical_information/a-36_technical_information.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 30 minutes ago, Strmbrg said: Först ett: Oj! Vilken imponerande koll många av er har på prylarna och vad som skiljer dem åt siffer- och ljudmässigt. 👍 Sedan: Jag kör MG3.7i med ett Accuphase A-36 stereoslutsteg. Klass A, 30/60/120/150 W i 8/4/2/1 Ohm enligt spec. 60/104/156/200 innan klippning. Det steget ger mig inga problem med reella effektbegränsningar. Baserat på just mina erfarenheter så är uttalanden av typen ”Magneplanar kräver massor med effekt” bara ett okritiskt upprepande av det redan upprepade. Inte ett faktum. Åtminstone om man avstår från rena apparatprovokationer. Det avstår åtminstone jag från. https://www.accuphase.com/technical_information/a-36_technical_information.pdf Det är väl möjligt att det är ett okritiskt upprepande men faktum är att de har en känslighet på endast 86db, och enligt vissa mätningar lägre, så visst kräver de en del effekt. Hur mycket är väl upp till var och en och ens lyssningsvanor. LPL and AlfaGTV 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 12 minutes ago, Hasse said: Det är väl möjligt att det är ett okritiskt upprepande men faktum är att de har en känslighet på endast 86db, och enligt vissa mätningar lägre, så visst kräver de en del effekt. Hur mycket är väl upp till var och en och ens lyssningsvanor. Absolut handlar det delvis om lyssningsvanor. Nu är nog inte den angivna känsligheten hos en panelhögtalare rakt av jämförbar med samma siffra hos en "lådhögtalare". På grund av panel-dipolens energi-utstrålning så avtar inte ljudtrycket relativt avståndet på samma sätt som för en "låda", utan i mindre grad. Men, visst, de som har lyssnat, provat och inte tyckt att en viss effekt räcker, har självklart tyckt just det. Vad jag vill komma till är att vi människor rent allmänt ibland tenderar att anamma påståenden som förekommer frekvent, och då mest bara baserat på frekvensen snarare än på sanningshalten. En form av "mental snöbolls-effekt" riskerar att uppstå. Att "läsa på" med kritiska ögon kan alltid vara bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 1 hour ago, Hasse said: faktum är att de har en känslighet på endast 86db 86 dB är väl inte så fasansfullt illa. Där ligger t ex många stativhögtalare. Handlar det inte mer om hur besvärlig impedanskurvan ser ut? Jag hittade följande graf för Maggisarna på nätet som visar att de går ner till 2 Ohm vid 400-500 Hz och det kan ju vara lite tufft. Som jämförelse går mina Dynaudio Temptation ner till 3,7 Ohm vid 100 Hz. 1 hour ago, Strmbrg said: Klass A, 30/60/120/150 W i 8/4/2/1 @Strmbrg effektresurs vid olika laster kan väl knappast vara ett problem. Jag håller med @Strmbrg att även hifi-branschen svänger sig med en massa floskler (typ Opel = rostburkar) som cementeras utifrån gamla ”sanningar”. Ett bra exempel på det är påståenden om hur trögdrivna vissa högtalare är. Ett av dessa märken är just Dynaudio. Det ligger en historisk sanning i detta. Förr, för sådär +30 år sedan hade de alltid låg känslighet och gick väldigt lågt i impedansen. Samtidigt var det inte ovanligt med klena förstärkare och en trend för mindre rörförstärkare kring 20 Watt i både 8 och 4 Ohms belastning. Sedan dess har vi fått kraftigare och mer strömkapabla förstärkare även i åtkomligare prisklasser. Impedanskurvorna hos Dynaudio är snällare och jämnare. Men det tar inte gamla ”sanningar” hänsyn till. Det finns liknande myter om t ex rörförstärkare som skall låta mörkt, mjukt och mulligt. Moderna rörförstärkare skiljer sig inte mellan transistorsteg i det avseendet. Skillnaderna ligger på ett annat plan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted February 23, 2022 Author Share Posted February 23, 2022 57 minutes ago, Strmbrg said: Men, visst, de som har lyssnat, provat och inte tyckt att en viss effekt räcker, har självklart tyckt just det. Vad jag vill komma till är att vi människor rent allmänt ibland tenderar att anamma påståenden som förekommer frekvent, och då mest bara baserat på frekvensen snarare än på sanningshalten. En form av "mental snöbolls-effekt" riskerar att uppstå. Att "läsa på" med kritiska ögon kan alltid vara bra. Diskussioner huruvida man kan klara sig med lägre effekt till ett par Maggisar tycker jag mig ha läst i ett antal andra trådar. Den som är intresserad rekommenderar jag att besöka närmaste handlare som kan dema Maggisar med olika slutsteg och bilda sig en uppfattning baserad på praktiska lyssningstester. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 Tycker att det dras lite väl stora växlar från diskussionen. @Hasse tittar på två alternativ till ett par givna högtalare, två förstärkare från samma tillverkare, likvärdiga i stort, till samma pris, men konstruerade efter olika principer. Vilken passar bäst? Som jag ser det kommer det i första hand bero på hur stort rum han spelar i, hur högt han spelar, vad och på vilket sätt han spelar och hur han lyssnar. Jag är övertygad att de flesta skulle föredra den ena eller den andra. Man skulle inte komma fram till att de är helt likvärdiga. De olika principerna kommer ge plus och minus. Frågan är vilka plus och vilka minus Hasse tycker är viktigast. Min erfarenhet är att de flesta förstärkare har för lite kraft och de flesta högtalare är för trögdrivna. LPL, Lasse, figge and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neve Posted February 26, 2022 Share Posted February 26, 2022 On 2022-02-23 at 08:59, Strmbrg said: På grund av panel-dipolens energi-utstrålning så avtar inte ljudtrycket relativt avståndet på samma sätt som för en "låda", utan i mindre grad. Om jag inte är helt ute och cyklar är det fysikens lagar som styr hur mycket ljudtryck faller relativt avstånd oavsett källa!? 3dB/fördubbling av avstånd i ett reverberande rum. 6dB i ett icke reverberande. Har själv haft dipoler och håller med om att man upplever att rummet fylls på ett annat sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neve Posted February 26, 2022 Share Posted February 26, 2022 On 2022-02-23 at 09:59, calle_jr said: Min erfarenhet är att de flesta förstärkare har för lite kraft och de flesta högtalare är för trögdrivna. Word👌. Har numer 107dB/W/m med en 8W förstärkare. Känner att den inte orkar riktigt. Men är övertygad om att det beror mer på konstruktion än effekt. Har börjat läsa/lyssna och rikta in mig på konstruktionstyper nu snarare än effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 27, 2022 Share Posted February 27, 2022 11 hours ago, Neve said: Om jag inte är helt ute och cyklar är det fysikens lagar som styr hur mycket ljudtryck faller relativt avstånd oavsett källa!? Jo, men hur utstrålningen ser ut far-field beror ju på högtalarens utstrålningsmönster near-field. Det finns så otroligt många varianter och principer så det blir lite dumt att generalisera. Men just dipoler har en i grunden annorlunda utstrålning som kan skiljas från punktkälla, linjekälla och sfärisk källa. Men liknande stora skillnader förekommer för olika principer med pistong i infinit baffel, finit baffel, öppen låda, sluten låda, utstrålning från port osv. Utöver det skiljer sig utstrålningen för olika typer av drivers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted February 27, 2022 Share Posted February 27, 2022 12 hours ago, Neve said: Om jag inte är helt ute och cyklar är det fysikens lagar som styr hur mycket ljudtryck faller relativt avstånd oavsett källa!? 3dB/fördubbling av avstånd i ett reverberande rum. 6dB i ett icke reverberande. Har själv haft dipoler och håller med om att man upplever att rummet fylls på ett annat sätt. Med reservation för att det såklart finns vedertagna skolboks-sätt att uttrycka följande, så kommer här mitt resonemang utifrån eget tänkande och formulerande: Vore utstrålningen från det plana membranet endast vinkelrät mot detsamma, så skulle - bortsett från energiförluster på molekylnivå, dvs omvandling till värme - ljudtrycket i frifält vara konstant oavsett transmissionsavstånd. De omständigheterna råder naturligtvis inte på långa vägar i ett rum. Men det kanske är samma sak som det du skriver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neve Posted February 27, 2022 Share Posted February 27, 2022 @calle_jr, @Strmbrg! Intressant. Detta är ett ämne jag tycker är oerhört intressant, men tyvärr inte lagt ned tillräckligt med tid på att studera. Fysikens lagar kan vi inte rå på, men jag inser att det är oerhört mycket mer komplext än min generalisering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted April 10, 2022 Author Share Posted April 10, 2022 Hur stor skillnad är det med långa balanserad signalkablar, hur mycket påverkas ljudet? Det beror givetvis på kvaliteten på kablarna, in och utimpedansen på apparaterna, den sändande apparatens drivförmåga och förläggningen av kablarna. Teoretiskt sätt är det ingen fördel med långa kablar, men har det någon större betydelse rent ljudmässigt, vad säger den samlade expertisen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 Jag vet inte men jag läste om studiorävarna på Gearspace.com som brukar nämna upp till ca 1,000 fot (ca 300 meter), som i detta klipp. You can run balanced audio cable 1000' with only .1dB signal loss at 20kHz. Doug Sax used 600-foot cable runs from the mic pres to the mixer when tracking the direct-to-disk Sheffield Harry James records. They remain, for me, some of the best sounding records of all time. LPL 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted April 10, 2022 Author Share Posted April 10, 2022 4 hours ago, Bebop said: Jag vet inte men jag läste om studiorävarna på Gearspace.com som brukar nämna upp till ca 1,000 fot (ca 300 meter) Att det fungerar fint med långa balanserade kablar är tydligt inom studiovärlden, PA o.s.v. Frågan är mer om det är hörbara skillnader om man använder 1 meter eller 5-10 meter signalkabel av samma modell mellan DAC eller RIAA och försteg. Tidigare har jag ofta använt ganska långa kablar mellan försteg och slutsteg, vilket har fungerat fint, men jag har nog egentligen aldrig gjort någon direkt jämförelse med samma kabel i kort och långt utförande. Funderar på att ha ca 6 meter kabel mellan DAC och försteg och är därför nyfiken vad andra, som har apparater på sidan om anläggningen, har för erfarenheter. Påtaglig skillnad, försumbar eller större skillnader mellan olika kablar än skillnad i längd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 Intressant frågeställning. Intuitivt är flera av de faktorer som påverkar kopplade till ledarnas längd. Men man kan också tänka sig att både de dämpande och oscillerande faktorerna planar ut, så att det inte spelar någon roll om kablarna är 1 eller 10m. Jag vet inte LPL 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted April 18, 2022 Author Share Posted April 18, 2022 On 2022-04-16 at 07:38, calle_jr said: Intuitivt är flera av de faktorer som påverkar kopplade till ledarnas längd. Men man kan också tänka sig att både de dämpande och oscillerande faktorerna planar ut, så att det inte spelar någon roll om kablarna är 1 eller 10m. Jag vet inte De 6 meter långa kablarna har fått en veckas inspelning så nu var det dags att jämföra. Kablarna ovan inkopplade mellan DAC (Holo Audio May DAC KTE) och försteg (Pass Labs XP-22). DAC Output impedance: 27,5 Ohm Preamp Input impedance: 22 kOhm Tyvärr är det ganska stor skillnad☹ Ljudet med de längre kablarna låter tunt, det saknas kropp och tyngd i ljudet jämfört med de korta kablarna. Det låter inte heller lika luftigt och dynamiskt så musiken blir ganska ointressant och slätstruken. Kan inte se att något blev bättre och ingen idé att analysera mer i detalj då det inte är ett alternativ för mig att använda de längre kablarna. Mätte upp kablarna nu efter att ha provlyssnat. calle_jr, VoicesInMyHead, AlfaGTV and 1 other 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.