Jump to content

Hos LPL - Sökandet fortsätter


LPL

Recommended Posts

56 minutes ago, Bebop said:

I min värld är det ingen naturlag att monoblock per automatik skulle vara bättre än stereo-steg eller för den den delen integrerade steg.

Håller med om att alla monosteg inte är bättre än alla stereosteg. Jag är dock av den uppfattningen att förutom priset och storleken så finns det ingen fördel att bygga ett rejälare slutsteg i en låda för stereo jämfört med två lådor för mono. Jag gillar även att kunna placera slutstegen nära högtalarna vilket underlättar om det är monoblock. Sedan är det viktigaste som vanligt det ljudmässiga resultatet:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jaha, då har man ställt till det för sig😊

 

image.png.085ce88889c264d9ae65b5d0effece55.png

 

Nu har jag fötter så jag klarar mig, men inga rack att använda dem till, det hade nog varit enklare att hitta rätt fötter till racken:think:

 

Det som är bra är att jag måste fokusera ännu mer på att införskaffa några bra rack som uppfyller mina krav. Det är tyvärr inte helt enkelt, så det finns risk att det kommer att dröja innan det blir någon uppdatering på den fronten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
2 hours ago, TheToobs said:

Givet ditt val av fötter här kanske det Pagode Master Reference MkI som ligger ute på hifitorget kan vara något?

Finite elemente gör fina rack:thumbsup:

 

Antalet fötter skvallrar om hur många rack jag planerar. Monoblocken kommer fortsatt att stå på var sitt fristående rack och utöver det vill jag ha tre rack med tre hyllplan vardera för att rymma alla apparater. Samtidigt vill jag ha låga rack som inte påverkar ljudbilden mer än nödvändigt och sist men inte minst ska konstruktionen vara så bra som möjligt på att hantera vibrationer i alla led där även fötterna spelar in.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I samband med en del annat kabeljobb har jag passat på att slutföra ett projekt som påbörjades för länge sedan.

 

Planen har varit att koppla första strömkabeln direkt i kopplingsplint efter att jag bestämt vilken kabel jag ska ha. Jag har därför kört med ett enklare Furutech vägguttag en tid, men har kommit fram till att det är för bekvämt med vanliga vägguttag för att skippa det:D

 

Då det blir vägguttag som permanent lösning så vill jag ha likadan kabel hela vägen fram till vägguttagen. Jag fick dock gå ner från 10 till 6 kvmm, men det är ändå en hyfsad utmaning att få in så grova och styva kablar till ett vägguttag.

 

Först en uppdaterad ritning.
image.jpeg.73cad5e1f51ee0fc1f94b99cdb44261f.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Sedan var det bara att skrida till verket. För att överhuvudtaget kunna få in kablarna fick det bli gafflar från Furutech. Började med att prova crimpa för att kontrollera passformen på gafflarna och resultatet blev t.o.m. bättre än förväntat.

image.jpeg.aceecd0600f6fcc402c54f108a417e34.jpeg

 

Tvinnat ska det vara även om kablarna är ordentligt stela.
image.jpeg.0ed9fb057e9d4a8e27d3edd48c9ce57f.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Inkoppling i kopplingsboxen där inkommande 10 kvmm kommer in till vänster och dubbla utgående 6 kvmm till höger.

image.jpeg.5db8bb980db74903d567c28ad23ebc56.jpeg

Det färdiga resultatet. Känns bra att fått detta helt klart.
image.jpeg.582fe6cf2784ff276bdecb1ec0953815.jpeg

I mitten syns pluggat rör för LAN (fiber eller koppar), fjärrstyrda 12V uttag för trig till slutstegen och skivspelarbelysning.


 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tubeman_66 said:

Har du märkt någon skillnad med att "utesluta" jord från tvinningen fram till utaget,

Jag har inte gjort någon jämförande test om det är noterbart då det är rätt besvärligt att tvinna dessa ledare, speciellt om det ska göras om igen😊

Jag ser dock inte fördel med att tvinna skyddsjord tillsammans med fas och nolla då det är just skyddsjord.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubeman_66 said:

Kan rekomendera denna säkring om du inte provat den

AHP säkring 14 x 51 mm 20 A - Koppar, DOCK med en VARNING ! ,  20Ah ärt inte standard !!

Men den gjorde an klar förbättring på ljudet hos mig, Fylligare o bättre klang än 16Ah guld

Intressant.

Har du jämfört AHP säkring 14 x 51 mm 16A - Koppar och AHP säkring 14 x 51 mm 20A - Koppar?
Tänker om det är pläteringen eller den grövre tråden som påverkar ljudet i positiv riktning.

 

Jag har bara testat AHP 16 A guld, valde den främst för att klangmodulen har guldpläterade kontaktbleck:)

image.png.a2c035fee43d25d2d63d40b7f3ab6173.png

 

Mitt huvudsyfte har varit att få ner förimpedansen så mycket som möjligt och därmed mindre störningar och bättre ljud.

Det jag lade tid på var att testa med och utan skärm när jag gjorde den första delen av matningen. Valet föll då på oskärmad kabel som jag tyckte hade en positiv effekt på ljudåtergivningen jämfört med skärmad kabel hemma hos mig.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubeman_66 said:

Guld och koppar är ingen fara att mixa enligt  min erfarenhet,

Inte jag heller, det är rätt vanligt att koppar och guld mixas i kontakter och elektronik så det är mer vetskapen om att det inte är samma:D.

Däremot tycker jag att det är mindre trevligt att mixa guld och silver då det lätt oxiderar. Förstår inte riktigt varför vissa tillverkare envisas med silverkontakter då det är rätt så ovanligt med chassikontakter i silver på apparatsidan.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubeman_66 said:

Sen har jag ju sån tur att min Inkommande matning till huset är i rummet brevid ljudrumet i källaren,

Så jag har matningen direkt från elmätare-jordfelsbrytare-klangmodul-fördelningsplint-Uttag- utrustning,

Mitt lyssningsrum ligger egentligen också i närheten av mätarskåpet men fel vägg och man behöver ju inte krångla till det:D.

Den största anledningen att jag har gjort som jag har gjort med separata skåp är flexibilitet och att jag ville dra fram alla tre faser för att sedan slippa rota i mätarskåpet.


Det är bra med korta avstånd, men man behöver inte misströsta om man har grov kabel. N1XV-R 10 kvmm har 0,00183 ohm per meter vilket är i princip försumbart om man t.ex. jämför med ett vanligt eluttag efter gruppcentralen som kan ligga på ett par ohm i värsta fall.

Link to comment
Share on other sites

Vi har ju i mångt och mycket väldigt liknande lösningar kan ju iofs. bero på att vi delat lite erfarenheter via PM :)

 

9 hours ago, LPL said:

Det är bra med korta avstånd, men man behöver inte misströsta om man har grov kabel. N1XV-R 10 kvmm har 0,00183 ohm per meter vilket är i princip försumbart om man t.ex. jämför med ett vanligt eluttag efter gruppcentralen som kan ligga på ett par ohm i värsta fall.

 

Sen beror de till största del vad ditt elverk har för impedans i mätarskåpet är de redan där lång klen kabel så blir de omöjligt att få de lägre visst man kan göra saker för att inte göra de ännu sämre som i vårt fall använda 10kvmm hela vägen fram till systemet.

 

Har man hög förimpedans, låg kortslutningsström i sin central så är de extra viktigt att ha koll på vilka säkringar, kabelarea och längd man använder.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, octavia rs said:

Vi har ju i mångt och mycket väldigt liknande lösningar kan ju iofs. bero på att vi delat lite erfarenheter via PM :)

Helt klart:thumbsup:

 

Jag hade en enklare matning med 2,5 kvmm direkt från mätarskåpet tidigare, men ville bland annat flytta uttagen. Då jag bestämde mig för att göra det så bra som möjligt så provade och övervägde jag lite olika alternativa lösningar, men kom fram till att detta skulle bli bäst. Själva utförandet och slutresultatet får man säga är väldigt lika:)

Link to comment
Share on other sites

Har du mätt vilken förimpedans du har i de nya uttagen @LPL

 

Eftersom du ju inte vet vad elverket har in till dig i mätarskåpet så får du mäta själv (tror vi snackat om hur man gör tidigare).

 

1164661153_Screenshot_20221119-1318052.png.3d9f3b078cfa74abf6e5d1ad8e5b279f.png

 

Även kortslutningsströmmen är viktig för att uppnå frånkoppling av uttag inom 0,4s (komplettering med jordfelsbrytare är ett sätt att uppnå det) vid fel.

 

Med säkring som skydd gäller t.ex att en 10 A diazed kräver en ström på minst 82 A för att lösa inom 0.4 s. En C10A dvärg kräver 100 A.

 

Kortslutningsströmmen beror ju av ledningsresistansen. 230 V / 100 A ger att den totala resistansen får vara högst 2.3 Ω för en C10A dvärg vid den apparat eller uttag det handlar om. 

 

Man vill såklart inte ligga på gränsen för dessa värden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

Har du mätt vilken förimpedans du har i de nya uttagen @LPL

Hade inte mätt förimpedansen efter installation av de nya uttagen, men har gjort det nu:)

Jag har tidigare mätt en del runt i huset och garaget för att se hur det diffar och hur det såg ut med nya matarkabeln.

Lägger jag på säkerhetsfaktorn på 1,3 så ligger jag nu strax under 0,4 i de nya uttagen vilket är i princip samma som jag hade när jag tidigare mätte direkt i mätarskåpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ser att det var riktigt länge sedan jag skrev något i min tråd. Lite musik-realterat i alla fall, byte av pickup:smile:

 

image.png.7a689239c901cdcf0728fba557452736.png

 

Hjälpte grabben att montera en befintlig Humbucker som bridge-pickup på hans Jazzmaster. Lite meckigt att få till det, men resultatet blev riktigt lyckat och nu efter en dryg vecka så är det en mycket nöjd ägare.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Vad är status med nya rack?

Jag förstår att du undrar då det har dragit ut ordentligt på tiden😊

 

Det är mest finlir nu, men jag lovar att återkomma med lite bilder från projektet lite längre fram.

 

En sak jag velat få på plats först är en ”kabelhylla” på väggen för att få ordning på signalkablarna, dels för ordningens skull men även för att lågnivå och trig-kablarna till slutstegen inte ska ligga på golvet bakom racken bland nätkablarna.

 

image.png.b1ffba85dd7993bb280af3ff838a822b.png

Det blev en något flexibel lösning med 2-skikts limek för att hyllan skulle bli hyfsat stabil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2023-08-05 at 07:53, calle_jr said:

Vad är status med nya rack?

 

Tidigare i år så fick jag dessa bilder som var ett viktigt delmål i införskaffandet av rack till alla apparater.
Då leveransen skulle vidare så packades det inte upp vid detta tillfälle, men det går nog ändå att få en idé om vart detta kommer att landa.


image.png.deb42c7ef6609ccf1d02994d4bc1f03e.png

 

När jag fick se dessa bilder så hade det gått en del tid så det kändes lite märkligt. Jag hade ju tänkt att köpa färdiga rack och hade tidigare lovat mig själv att inte dra i gång något större projekt.

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det sig då att jag till slut valde att anlita en verkstad för tillverkning av rack?

 

Sedan jag sålde mina Quadraspire vägghyllor och rack så har jag inte haft något bra att ställa apparaterna på. Jag valde trots det att prioritera en hel del annat och avvakta tills jag visste mer vad jag egentligen ville ha denna gång. Jag hade bestämt mig för att inte köpa första bästa rack bara för att ha något att ställa apparaterna på utan jag ville gå mer systematiskt till väga och hitta en lösning som jag blev riktigt nöjd med och kunde leva med under längre tid.

 

Jag har i princip alltid valt att placera allt utom slutsteg på sidan av lyssningsplatsen i stället för mellan högtalarna. Bägge har enligt mig sina för och nackdelar, men denna gång har jag beslutat mig för att klämma in det som ryms mellan högtalarna och minimera de problem som då uppstår. Då min temporära lösning bestått av IKEA Lack-bord så har jag enkelt kunnat flytta runt och testat hur det fungerar att placera utrustningen på olika sätt och vad som fungerat mindre bra. Utifrån detta har en tydlig kravbild tagit form som max höjd på racken, antal rack och hyllor, bredd på racken för att rymma allting o.s.v.

 

Jag hade givetvis inte missat @calle_jr's tankar och idéer med helsvetsade rack som en del andra även har anammat. En förträfflig konstruktion, men jag ville göra det lite enklare för mig själv och köpa färdiga rack med bl.a. flexibel höjd på hyllorna.

 

Jag tror inte det är många rack som jag har missat då jag har lagt en hel del tid på att leta igenom vad som finns att tillgå. Sammanfattningsvis blev tyvärr min slutsats gång på gång att alla de rack som i mina ögon håller normala mått är rätt bristfälligt utförda eller då blir dom rejält stora och galet dyra. Samtidigt är det lätt att räkna ut varför man får skruva ihop racken själv efter leverans och varför man kan anpassa höjden på hyllorna på de allra flesta rack.

 

Jag ska inte gå in på några detaljer om olika rack men jag landade i att jag egentligen inte hade något val förutom att börja med ritningarna på en lite nättare variant med tre hyllplan baserad på @calle_jr's grundkonstruktion och en variant med ett hyllplan till slutstegen. Jag bollade lite alternativa lösningar med @calle_jr om det skulle vara möjligt att kunna justera höjden på mitt-hyllan utan att tappa för mkt stabilitet och även hur det skulle fungera med ett dubbelrack för att spara utrymme. Snäll som han är så var Calle inte sen med olika lösningar, men det hela landade ändå i enkla rack med fast mitt-hylla. Viktigast nu var att sätta måtten speciellt då det är en fast hylla på mitten och jag vill hålla nere totala höjden.

Link to comment
Share on other sites

 

Kul!

 

1 hour ago, LPL said:

det hela landade ändå i enkla rack med fast mitt-hylla

Bra att det blev så till slut.

Det hade blivit många smedtimmar till ganska tveksam nytta. Om behovet uppstår så går det ju alltid att modifiera ett rack.

Och det ser ut som smeden har lagt en del timmar på detta redan.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Och det ser ut som smeden har lagt en del timmar på detta redan.

Jovisst har smeden lagt en del tid på detta med tanke på resultatet och jag har inte hittat minsta lilla avvikelse, men jag har ingen aning om hur många timmar det rör sig om.

 

Ibland ligger lösningen närmare än man tror…

 

När jag väl övertygat mig själv om att gå all in på helsvetsade rack och slutfört detaljritningarna blev hanteringen och själva tillverkningen synnerligen enkel för min del vilket jag inte trodde från början. Det skulle visa sig att en nära släkting hade precis de kontakter som behövdes. Han tog dessutom på sig att själv fixa beredningen utifrån mina detaljritningar samt sköta all kontakt med tillverkaren. Vi har väl ungefär samma referensramar vad gäller kvalitet och finish så att resultatet skulle bli bra var det ingen tvekan om och jag fick ett fastpris på helheten som var helt ok i sammanhanget.

 

Jag kan uppskatta industridesign och rostfritt, men jag vill ha något mer diskret i mitt lyssningsrum. Därför skickades racken för pulverlackering i svart med en fin strukturlack.

image.png.6fd8ba9f55059870f235dccd1732ab79.png

 

Jag var tvungen att skruva fast fötter på ett par av racken direkt för att se hur det skulle bli innan det var dags för nästa steg.

image.png.1d327afd5e527b8393ae90555420afe0.png

Link to comment
Share on other sites

Sandfyllning har det skrivits om ett antal gånger, men då det är riktigt tråkigt tar jag med det i alla fall😊

 

image.png.cc3d1daa73791cc3b2f15f276e2bd5ed.png

 

Det positiva var att filtersanden var det billigaste i detta projekt, men det kostade mer i arbetsinsats. Dom som gjort det vet att det är otroligt tidsödande att sitta och hälla en större mängd sand genom en M8-mutter:blackeye:. Det hade varit enklare med M10 men då hade det blivit desto besvärligare med fötterna.

 

Det extra hyllplanet på mitten på mina rack gjorde det inte enklare, men vi hade tagit till storleken (20x20 mm) på hålen mellan sektionerna så det gick ändå smidigt. Första racken gick bra, men det var inte lika kul att börja med #2, #3 o.s.v. En viss omsorg fick även vidtas för att inte repa lacken när sanden skulle fördelas.

 

Jag ville även ha en mjuk och väldigt tunn beläggning under fötterna vilket jag skar till i önskad diameter. Det är för övrigt samma beläggning som följer med Audio Physic’s fötter som jag har på högtalarna och den är endast 0,5mm innan skyddsplasten tas bort.

Link to comment
Share on other sites

Ett par bilder på det slutliga resultatet…

 

image.png.c65c03be729e7f9f68ad9d9a4134b35d.png

 

image.png.2f91cd451f7b67a40333d4f6f9af3075.png

 

Jag kunde nog inte vara mer nöjd med resultatet och kan inte komma på någonting som jag skulle vilja justera eller göra annorlunda. Sedan står racken kvar där jag lämnat dem med sina 50 kg och så där alldeles lagom dämpade hyllor när man trycker på dem, men återkommer till den delen.

 

Det har varit ett väldigt roligt och givande projekt där jag har lärt mig en del nya saker. Jag räknade med att det skulle ta lång tid, men det tog ännu längre tid, men det blev i alla fall dyrare än planerat från början. Ett helt vanligt lyckat projekt med andra ord😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...