Jump to content

Hos LPL - Sökandet fortsätter


LPL

Recommended Posts

41 minutes ago, Hans-Tommy said:

Om LPL tycker det så kan  det väl vara , han är den som sätter ribban, inte någon annan 
tycker Tommy 

Jag uppfattade inte Strmbrg's inlägg som riktat mot mig även om det hamnade i min tråd och valde därför att inte kommentera.

 

Jag tycker dock att det ofta blir mycket metadiskussioner som aldrig leder någonstans och att det ofta blir så allvarligt. Det är väl ändå en hobby som vi håller på med för att det är kul och att vi tillsammans kan hjälpa varandra med idéer och förslag. Istället tjafsas det om vem som har "rätt" och vem som har "fel" vilket bara leder till dålig stämning och hämmar alla diskussioner. Vi har nog alla lite olika förhållningssätt till hifi vilket borde vara något positivt om det leder till något konstruktivt istället för att bara argumentera om rätt och fel.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, LPL said:

Istället tjafsas det om vem som har "rätt" och vem som har "fel" 

...och försök inte skoja med deltagarna på detta forum, då blir du både rådbråkad och steglad vilket undertecknad har fått känna på! :knocked:

 

Men tekaks te trån som smeden sa.

Jag tror inte snedtaket är ditt huvudsakliga problem utan hur ser rummet ut i övrigt? "Nakna" väggar och golv?

Tjocka mattor, gärna heltäckningsmatta, och tjocka textiler och möbler med mycket stoppning dämpar eko väldigt bra. Sen kanske diffusorer och absorbenter på väggarna kan göra stor skillnad.

Akustiken, påstår jag efter egen erfarenhet, är minst 50% av vägen till välljud!

När du inte kommer längre med akustikfix så är en EQ sista steget, speciellt om basen djävlas med dig.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, ställ absorbenter i hörnen så blir det ganska bra. Själv har jag inte mycket akustikprylar förutom allmän oreda bakom lyssningsplatsen, det ligger lite isolering i ett hörn och kuddar i det andra. Inget att visa offentligt.

 

Snedtaket tycker jag är ganska bra för det har gått att få "signaturen" från skiljelinjen vägg/tak att bli i perfekt höjd så att det går att få ihop att musikerna är i den höjden. Dessutom sitter skivspelarlådan i samma höjd och ger en sorts signatur också. Det är förvånansvärt effektivt att sätta något med lite struktur / relief där man vill att "fönstret mot musiken" ska vara.

 

Första reflexerna i sidoväggarna diffuseras av bokhyllor med innehåll. Inte särskilt noga genomtänkt, bara lite slumpmässigt.

 

Det finns all potential i världen att göra bättre, men man kan börja i liten skala och se hur långt det räcker.

Link to comment
Share on other sites

När du köpte CD-spelaren/streamer Primare CD35 Prisma vad hade du jämfört den med som gjorde att du valde den då?

Har själv tittat på den men med bara som ren CD-spelare som en uppgradering från en DVD30. Det jag läser i ditt test så verkar den inte låta så bra i dina öron?

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, MrJones said:

När du köpte CD-spelaren/streamer Primare CD35 Prisma vad hade du jämfört den med som gjorde att du valde den då?

Har själv tittat på den men med bara som ren CD-spelare som en uppgradering från en DVD30. Det jag läser i ditt test så verkar den inte låta så bra i dina öron?

Det är risken med att skriva något utlåtande:) Jag ska inte alls avråda från Primare CD35 som är en gedigen spelare, tycker definitivt den är värd en provlyssning. Det jag kan störa mig på är att den med Prisma inte är Roon Ready ännu, den fungerar dock som Roon endpoint (16/44). Jag har haft den ganska länge, den införskaffades under tiden då vi hade hemmabio främst för att ha en smidig lösning både för CD och Streaming och jag hade Primare sedan tidigare. Jag kan därför inte säga så mycket om hur den står sig mot andra alternativ i prisklassen.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, LPL said:

Det är risken med att skriva något utlåtande:) Jag ska inte alls avråda från Primare CD35 som är en gedigen spelare, tycker definitivt den är värd en provlyssning. Det jag kan störa mig på är att den med Prisma inte är Roon Ready ännu, den fungerar dock som Roon endpoint (16/44). Jag har haft den ganska länge, den införskaffades under tiden då vi hade hemmabio främst för att ha en smidig lösning både för CD och Streaming och jag hade Primare sedan tidigare. Jag kan därför inte säga så mycket om hur den står sig mot andra alternativ i prisklassen.

Det är därför jag tittar på den som ren CD-spelare eftersom jag inte streamar samt läst att det strular lite med Prisma beroende på vad man streamar.

Men sedan är det alltid intressant och se vad en annan forummedlem tycker om en produkt man tittar på :smile:.

Hur är läsarmekanismen, har den varit stabil och går det fort att läsa in skivan och hoppa mellan låtar? Hur lång tid tar det från skiva i släde tills du har musik i högtalarna och hoppa mellan låtar?

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, MrJones said:

Hur är läsarmekanismen, har den varit stabil och går det fort att läsa in skivan och hoppa mellan låtar? Hur lång tid tar det från skiva i släde tills du har musik i högtalarna och hoppa mellan låtar?

Det har aldrig strulat, sedan kanske man inte ska sitta med örat mot CD-spelaren samtidigt som man lyssnar på musik då det är ett visst ljud från mekanismen:) Hastighetsmässigt är den som andra CD-spelare, <10 s från öppen släde tills det spelar med en vanlig CD att läsa in, ~6 s med stängd släde, hoppa mellan låtar sker i princip direkt.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-22 at 22:03, LPL said:

Slutsatsen är att jag är ganska nöjd med SOtM sMS-200 Ultra som jag nog föredrar före streamern i Altair G1 men den skulle också få plats i anläggningen, speciellt DACen tycker jag var trevlig.

Man blir ju lite nyfiken på SOtM. Har bara hört gott om dem men aldrig haft nöjet att lyssna själv. 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, LPL said:

Det har aldrig strulat, sedan kanske man inte ska sitta med örat mot CD-spelaren samtidigt som man lyssnar på musik då det är ett visst ljud från mekanismen:) Hastighetsmässigt är den som andra CD-spelare, <10 s från öppen släde tills det spelar med en vanlig CD att läsa in, ~6 s med stängd släde, hoppa mellan låtar sker i princip direkt.

Tack så mycket för svaren :smile:. Jag äger själv Primare när det gäller surround, försteg, slutsteg och det är därför jag tittar på deras CD-spelare.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Neve said:

Man blir ju lite nyfiken på SOtM. Har bara hört gott om dem men aldrig haft nöjet att lyssna själv. 

Jag har den bara som Roon endpoint, men det är uppenbart att det är ganska mycket som påverkar helheten från lagrat media till analog signal som många vittnar om, inte bara DACen. Sedan får man givetvis sätta det i förhållande till hur andra delar i en anläggning påverkar helheten.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, LPL said:

det är ganska mycket som påverkar helheten från lagrat media till analog signal som många vittnar om, inte bara DACen.

Jag läser/hör en hel del om det. Det lilla jag experimenterat med olika transporter har varit cd-transporter för ganska länge sedan, och tyckte skillnaderna var relativt små. Är det större skillnad på streamer-transport än cd-transporter!?

 

Vad för DAC använder du? Försökte hitta i tråden här men har isf missat det😊

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Neve said:

Det lilla jag experimenterat med olika transporter har varit cd-transporter för ganska länge sedan, och tyckte skillnaderna var relativt små. Är det större skillnad på streamer-transport än cd-transporter!?

Samma här, det var väldigt länge sedan jag jämförde olika CD-transporter men upplever att det kan vara påtaglig skillnad mellan olika streamerlösningar. Jag upplevde inga problem att höra vilken streamer som var inkopplad av SOtM och Auralic, sedan beror det nog på vilket USB-kablage och PSU som används till SOtM, men har inte fördjupat mig så mycket där ännu. Det talar för en integrerad lösning med streamer och PSU i samma låda som DACen om man vill slippa ett par variabler:)

 

2 hours ago, Neve said:

Vad för DAC använder du? Försökte hitta i tråden här men har isf missat det😊

Har inte kommit dit eftersom en bra DAC står högt på inköpslistan, bl.a. därför jag testade Auralicen. Förutom den inbyggda DACen i Primare som inte har några ingångar har jag bara ett par äldre DACar där det finns mer att önska. Väntar med andra ord på att "någon" ska tala om för mig vilken DAC jag borde köpa då det finns för många att välja mellan att testa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det verkar röra sig mycket nu runt streaming med alternativa lösningar till Roon:smile:

 

Inga direkta nyheter men jag är själv ganska nöjd med att ha renodlat mitt nätverk. Jag har nu flyttat in en Roon-server till anläggningen med intern lagring istället för att hämta filerna på NASen som tidigare. Jag hade även Roon-servern kopplad till routern då jag inte ville ha den i lyssningsrummet utan passiv kylning. NASen nyttjas numera bara för primär lagring och backup.

 

image.png.2b1648bd47dbdb24d636c06a1e81ae1a.png

 

En fördel nu med intern lagring är att lite mer än en låt buffras internt på Roon-servern så påverkan från nätverket före min eR lär vara begränsad och övriga nätverket är sedan tidigare isolerat via fiber mellan router och switch.

 

image.png.d3ce2dd823bd3105fdbae2eb068bb9f4.png

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-03 at 12:37, LPL said:

övriga nätverket är sedan tidigare isolerat via fiber mellan router och switch

Snygg lösning.

 

 

On 2021-08-03 at 12:37, LPL said:

Jag har nu flyttat in en Roon-server till anläggningen med intern lagring istället för att hämta filerna på NASen

Det verkar ju vettigt.

Hur gör du när du skaffar ny musik?

Säg att du köper ett nytt album, vad gör du med det?

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Säg att du köper ett nytt album, vad gör du med det?

Filerna sparas på NASen som snurrar i Raid 10 med extern backup. Sedan kopieras filerna över nätverket till ROON/NUC som till vilken nätverksdisk som helst.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, AlfaGTV said:

har du någon backup-rutin som distribuerar filera automatiskt?

Ja, eller egentligen är det kanske mer intressant om de tillhör samma databas eller man hipp som happ har X versioner av samma album med olika taggar på olika diskar.

Det är mest den typen av grejer som upptar plats i min skivsamlarhjärna. Hur håller man tummen i spåret med sin mjukvara genom alla ändringar, haverier, uppgraderingar och systemskiften under längre tid, säg 10, 15, 20 och kanske 30 år plus?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Det är mest den typen av grejer som upptar plats i min skivsamlarhjärna.

Jag litar inte på externa taggar som kan ändras och vare sig är kompletta och inte så sällan helt fel alternativt inte följer min struktur. Dessutom kan de ändras. Om man streamar är det ju inte så mycket att göra åt men jag ser streaming mer som ett instrument för vilka album jag skall köpa.

 

Jag taggar alla mina album i Mp3Tag på den HDD som jag har som arbetsdisk från min laptop. Från disken gör jag en backup på en annan HDD. Därefter skickar jag över albumet till NAS RAID där jag kör Minimserver 2 som indexerar och gör den läsbar för Lumin. De taggar jag ser i Lumins app är de jag själv godkänt s a s.

 

När jag rippar eller laddar ner ett album så uppskattar jag att 70-80 % är rätt. De album som drar ner snittet mest är klassisk musik. Ibland taggas artist på orkester, ibland på dirigent, solist eller kompositör. Ofta är det ovidkommande info i tracken, ibland inspelningsår andra gånger utgivningsår, efternamn+förnamn istället för tvärtom. Genre för klassiskt är ofta "classical", ibland "classique", "chamber" eller "romantic"... Det är inge fel men jag vill ha mjn struktur. Jag får inte sällan också byta albumbild. Jag vill ha minimumupplösning på 600x600 pixlar så att albumet går att se på paddan.

 

Normalt tar det kring en kvart (plus/minus) för att fixa taggarna för min del. Längre tid för klassiskt normalt. Jag använder följande struktur:

 

  1. Artist = Förnamn + efternamn på den jag anser är huvudartisten eller gruppnamn. Om vi tar t ex Neil Young så lägger jag in alla på hans namn även om det Crazy Horse. C,S,N & Y lägger jag dock in som grupp. Klassiska album lägger jag in på dirigent men om det är en kvartett, t ex Tokyo Quartet så läggs de in på det namnet. Om det är flera dirigenter väljer jag den jag anser är den viktigaste.
  2. Låtar rensar jag från ovidkommande info. Ibland står det med t ex grupp/artist även i låten. Det far jag bort.
  3. Genre = Blues, Classical, Country, Fado, Folk, Jazz, Jul, Latin, Pop, Rock, Soul, Visa, World. 
  4. År = Inspelningsår
  5. Album = Officiell titel
  6. Kompisitör = Förnamn + efternamn (endast på klassisk musik)
  7. Solist = Förnamn + efternamn (endast på klassisk musik)

Utöver detta kan jag se i appen "senast inlagda titlar", jag kan också se DR-kod och dessutom kan man lägga in säkert hundra taggar till typ, skivbolag, producent, skivbolag osv. Taggarna skall underlätta att hitta musiken och jag känner inte behov av mer än ovan. Om jag vill veta mer klickar jag på albumet där jag kan välja ett antal internetlänkar km jag vill läsa mer detaljer.

 

Oavsett om skkvbolag ändrar taggar så ändras inte mina. De ligger fast och är mina valda för mina behov. Så vill jag ha det.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Gör du det här manuellt, eller har du någon backup-rutin som distribuerar filera automatiskt?

Backup av alla relevanta kataloger på NASen sker automatiskt (enligt schema) till extern eSATA-disk sedan många år.

 

Antar att du menar distribution till den interna disken i NUCen, den sker än så länge manuellt, men det skulle kanske inte vara så dumt med ett batchjobb som kör varje natt eller någon liknande lösning.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Ja, eller egentligen är det kanske mer intressant om de tillhör samma databas eller man hipp som happ har X versioner av samma album med olika taggar på olika diskar.

Det gäller att ha en master:D För min del har alla original oavsett om det är musik eller annat alltid legat i en viss struktur på min NAS. Sedan finns det backuper och en del läskopior.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Det är mest den typen av grejer som upptar plats i min skivsamlarhjärna. Hur håller man tummen i spåret med sin mjukvara genom alla ändringar, haverier, uppgraderingar och systemskiften under längre tid, säg 10, 15, 20 och kanske 30 år plus?

För egen del, som samlat på mig 2-kanals musikfiler sedan mitten på 90-talet så har det varit stabilt. Visst, jag började med MP3 för då kostade lagringsutrymmet ordentliga slantar. Det var liksom inte aktuellt att lagra alla sina CD på datorn 1996...

 

Men från, säg millenieskiftet så har jag rippat CD-skivor för att kunna lagra dessa på telefoner och iPods. En lite skakig start gjorde att jag provade rippa komprimerat först, men jag lärde mig ganska snart att ha ett "arkiv" med okomprimerad musik, som inte "pillades" med. Detta har givetvis alltid haft backup, oftast på externa USB-diskar. Det här arkivet har växt, och faktiskt bulkkonverterats mellan olika okomprimerade format flera gånger. När jag t.ex. skaffade min första Embla runt 2012 så hade jag runt 1Tb med musikfiler. Emblan hade många goda egenskaper, men också många sämre, t.ex. dess kinkighet på valet av format. Där och då provade jag ALAC, AIFF, FLAC och WAV. Eftersom jag alltid haft mer än ett alternativ för uppspelning så har kompatibilitet och funktionalitet (i aspekten metadata, omslag etc) varit en käpphäst, faktiskt mer så än den absolut högsta ljudkvaliteten. Embla gillade t.ex. helt okomprimerad musik bäst, alltså WAV eller AIFF. Problemet var att den inte fattar metadata inbäddat i filerna, utan tolkar detta som musik... Jag hade givetvis omslag och metadata inbäddat i mina AIFF, eftersom jag då också spelade med iTunes och Apple Remote. Embla kräktes ur sig en kaskad av vitt brus vid varje låtskifte om det förekom metadata och ffa omslagsbilder i filen...

 

Jag hade länge mitt bibliotek i WAV utan metadata på en extern 1Tb-disk som en kopia av AIFF-arkivet. Tiderna förändrades dock och Amarra möjliggjorde fjärrstyrning via Apple Remote men också möjlighet att spela FLAC. Det här gjorde att jag vid något tillfälle konverterade mitt bibliotek till FLAC istället, för det gillade Embla också, och jag kunde streama samma filer till alla aktuella uppspelare. Jag provade även okomprimerad FLAC vilket fungerade fint för mina dåvarande behov. Jag har slutligen landat i att "normalkomprimerad" FLAC är funktionellt för samtliga mina krav, och det fungerar med alla uppspelare.

 

Vid tiden för detta skaffade jag någon av mina första NASar, och den (i aktuell skepnad) har sedan dess alltid hållit masterdatat för min musiksamling. Idag har jag två QNAP NAS'ar, den "stora" är min masterdatabas och den backupar regelbundet till den "lilla" som också funkar som UPnP-server. Den stora kör Roon Server samt Plex för filmdistribution.

 

Så, idag laddar jag ned min filinköp på lämplig arbetsstation, kanske MacBook Pro eller iMac, kopierar dessa till "stora" QNAP'en. Sedan har jag script som klonar biblioteket till lilla QNAP'en, samt till min numera primära Roon Server samt eventuella andra servrar med lokal lagring. Men filer och rippar hamnar alltid i masterdatabasen först!

Link to comment
Share on other sites

 

Supertack för utförliga och noggranna svar!

Jag tror inte @AlfaGTV är representativ mainstream.

Många gör nog i likhet med @Bebop eller @LPL, men med egna varianter.

 

Ge mig en LP eller cd så kan jag ta reda på vem som ristade i stampern.

Men hur vet vi vad de strömmade filerna har för ursprung?

 

I korthet; vem ska ansvara för etnologin när fysiska medier försvinner?

 

Link to comment
Share on other sites

Förutom att lagra egen lokal musik (kopia) på Roon-servern så tycker jag att det är en stor fördel att hela låten från Qobuz buffras på servern så att uppspelningen inte är beroende av övriga nätverket.

 

Sedan är det tyvärr som du skriver nedan @calle_jr svårt att veta exakt vilken version det är som man faktiskt lagt till i sitt bibliotek, så länge som det inte specificeras. 

26 minutes ago, calle_jr said:

I korthet; vem ska ansvara för etnologin när fysiska medier försvinner?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Ge mig en LP eller cd så kan jag ta reda på vem som ristade i stampern.

Men hur vet vi vad de strömmade filerna har för ursprung?

 

Det handlar nog snarare vad man är intresserad av. Personligen har jag aldrig engagerats av att kolla vem som ristade stampen utom när jag la upp mina album på Discogs. Då var jag tvungen för att den skulle hamna rätt. Däremot är jag intresserad av vem som producerat, mixat, mastrat och var inspelningen är gjord, men än mer detaljer kring musiken, musikerna, arrangören, fakta kring musiken och liknande. Detta framgår ju med ett enkelt klick på "inlayen" och den går ju att läsa innan man köper en fil. Den laddas också ner tillsammans med musiken som en pdf-fil. Recensioner är en annan källa. Man kan dessutom lyssna med t ex Qobuz och höra hur det låter hemma his mig. Det är knepigare med LP. 

 

Många album finns i flera utgåvor, t ex 16/44,1 och 24/96 eller 24/192, ibland alla tre. Man ser också när den släpptes och ofta även om det är en ommastring eller inte. Jag kan oftast också välja vilken jag laddar ner (hos Qobuz). När jag laddat ner filen får jag ju kvitto direkt om det låter bra. Gör det så är ju saken klar, sas. Jag har parallell-lyssnat både på cd, sacd, nerladdad fil och streamad fil. Om det är några skillnader så är de marginella. Låter det inte bra så gör det inte det och så är det ju med vinyl också. 

 

När man lägger upp sina taggfält så kan man lägga in egna kommentarer typ utgivningsår, omdöme, nymastring år xxxx och annan information som man kan vara hjälpt av framledes. Jag lägger in DR-koden som kan vara en hjälp att skilja mellan utgåvor framledes Det tar två knapptryck och 1 minuts analys så kommer det med i taggarna. 

 

Idag slutförs det mesta arbetet i studion och av mixare och mastrare. De är lite svårare att välja. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Personligen har jag aldrig engagerats av att kolla vem som ristade stampen ..//.. Däremot är jag intresserad av vem som producerat, mixat, mastrat och var inspelningen är gjord, men än mer detaljer kring musiken, musikerna, arrangören, fakta kring musiken och liknande.

 

Motsägelsefullt, för det är detta jag avser med stamper :smile:

En fil utan stamper kan för vad jag vet vara precis vad som helst, en remaster, en remix eller en cover. Vem har taggat en digital utgåva?

Detta händer hela tiden, speciellt med standards som ju är förhärskande för jazz och klassiskt, och jag tror att det generellt behövs en genomgripande förbättring för signering av digitala verk. Dvs en stamper.

 

Link to comment
Share on other sites

Håller med att "stamper" är viktigt när man är en mer intresserad musiklyssnare. Det finns ett värde i att veta vem, vilket bolag samt när en musikfil skapades första gången. Som ett sigill som inte får brytas.

 

Sedan tillkommer all annan metadata, t ex när och var inspelningen gjordes.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det här är ett "bekymmer" för den som även intresserar sig för de händelser som omger en inspelning och dess hantering. Här tyckte jag MQA faktiskt hade en poäng men det visar sig ju att man tar den "bästa utgåvan man har digitalt" vilket troligen betyder en söndermastrad/mixad version som kanske till och med är uppsamplad. Den kör man sedan genom MQA-fabriken för att tillföra ytterligare artefakter i form av höjt brusgolv, problematisk återgivning på icke-MQA DACar.

 

Men oavsett, det finns ju fantastiska möjligheter att "försegla" digitala filer med kontrollsummor och certifikat från utgivare som faktiskt betyder något för lyssnaren. Och allt detta kan göras med öppna, verifierbara metoder och gränssnitt. Dessutom utan att låsa in sig i licensieringscirkusen och de kostnader dessa medför i samtliga led.

Idag är det i praktiken omöjligt att verifiera både konsistensen och härkomst på ett digitalt album, oavsett om man fått det av grannen eller köpt det på HDTracks eller Qobuz...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Idag är det i praktiken omöjligt att verifiera både konsistensen och härkomst på ett digitalt album, oavsett om man fått det av grannen eller köpt det på HDTracks eller Qobuz...

När jag arbetade i förlagsvärlden blev det en sjuka att försöka komma på vilket papper, överdragsmaterial och var boken var tryckt, om den var sydd eller limmad och om de använde "hot glue" (övergår gärna till lösbladssystem). Sitter fortfarande i lite. Det kan ha betydelse för tryckkvalitet, färgbeständighet och bindningskvalitet. Men texterna som sådana påverkas ju inte. På Bra Böcker där jag bl a arbetade med uppslagsverk så hade vi en uppsjö av upphovsmän som skulle nämnas, ungefär som slutet på filmer som man har några sekunder på sig att läsa bara för att kontrakten kräver det. För den som är intresserad och verkligen vill läsa får gå till andra källor. 

 

En anledning att det har blivit knepigare, både på vinyl och digitalt är ju att så många titlar blivit fria där i stort sett vem som helst kan ge ut albumen där man använt gammal LP, CD, kassettband eller SACD som källa. I bästa fall har de gjort anpassade vinylmastrar. För att minska risken håller jag mig till officiella utgåvor och det upplever jag inga problem att sålla ut.

6 hours ago, calle_jr said:

Motsägelsefullt, för det är detta jag avser med stamper :smile:

Jag tänker snarare på den information som finns på ett LP-omslag eller inlay till en CD. Där står normalt rätt så mycket information t ex produktion, mastring, inspelning, inspelningsår, skivnummer och utgivare. På nya utgåvor kan man ofta läsa en del även på bolagets eller artistens hemsida. Man får som sagt vara extra försiktig när det gäller fria titlar som för närvarande florerar på marknaden. På vinyl finns flera sådana bolag som t ex Dole och Waxtime. Sådana utgåvor är portförbjudna hos mig. Sedan finns ju Music on Vinyl, Speakers Corner, Classic, MoFi med flera som brukar ha bra kvalitet. Det får man ju hålla koll på själv.

 

På digitalsidan är det ännu värre som @calle_jr är inne på. Så här långt, (peppar, peppar) har jag inte gått på några direkta smällar vad jag kan erinra mig om. Men man kan förirra sig om man inte ser upp. Här ett exempel med Dave Brubecks "Time Out" hämtat från Qobuz (där skivbolagen lägger upp sina titlar, inte omvänt). 15 olika digitala släpp (plus några till) av albumet. :openmouth: Det händer inte med nyproduktioner som har ett helt annat skydd. Det som är bra, är att det framgår vilket bolag som lagt upp versionerna. Notera t ex att Hi-Res-utgåvan är ingen officiell utgåva. Den är släppt av Revola. Vad det är för bolag vet jag inte. Jag hade inte köpt den utgåvan. Det är kanske en bra mastring men jag håller mig till bolagens släpp. Hemsidans information övertygar dock inte. Av dessa 15 releaser så är 5 stycken från Columbia och man kan se när de är släppta. Dessutom går det först spela dem i hemanläggningen och göra en bedömning, vilket är knepigare med en LP. Jag känner ingen oro för att välja fel. 

 

Jag tycker också att märkning av album är ytterst bristfällig oavsett om det är fysiska media eller på digitala filer. Å andra sidan finns det idag betydligt större möjligheter att kommunicera kring utgåvor. Förr fanns det normalt bara en utgåva att välja mellan när det kom ett nytt album. Men idag tycker jag inte att fysiska media tillför något större värde för upplevelsen. Jag vill ha musik jag tycker om och som låter bra och det gör det oftast oavsett format. De möjligheterna tycker jag är större idag än de någonsin varit.

 

Dave Brubeck.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...