Jump to content

Hos LPL - Sökandet fortsätter


LPL

Recommended Posts

Det börjar kanske vara dags för en egen tråd mer runt var jag är, håller på med och eventuella framsteg.

 

För att börja någonstans

image.png.0cf704e3a942f448dd500546ae635960.png

Som det såg ut en tid efter jag hade plockat ner hemmabion.

 

Tanken var från början att ställa in burkarna i ett litet rack och bara lyssna på musik, men det har känts riktigt roligt med hifi igen.

 

Som synes på bilden var första problemet att min gamla matning från mätarskåpet inte var inkopplad på rätt vägg😊.

Varför inte se till att denna gång verkligen försöka göra det så bra som jag kan så att jag vet att ljudkvaliteten inte begränsas på den punkten.

Resultatet går att läsa i min tråd “Det kan alltid bli bättre...”

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13502-det-kan-alltid-bli-bättre…/&do=findComment&comment=264355

 

 

Det lär inte bli några snabba steg i denna tråd då jag försöker att ta en sak i taget och göra det grundligt. Samtidigt är det svårt att bara prioritera en sak och undvika att pilla med annat så det är inte säkert att det blir någon tydlig logik i denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Hur påverkas ljudet av det sneda taket? Blir det inte en "svår" takreflex?

Alla ytor reflekterar så även det sneda taket, det är dock inte parallellt med någon annan yta i rummet, frågan är om det är bättre med parallella väggar. Jag tycker det fungerar bra, men huruvida det är ett stort problem eller inte kan kanske någon som är bättre på akustik svara på. Jag kan hur som helst inte flytta taket och spela på andra ledden i rummet har jag provat flera gånger tidigare men det blir aldrig bra.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, LPL said:

Alla ytor reflekterar så även det sneda taket, det är dock inte parallellt med någon annan yta i rummet, frågan är om det är bättre med parallella väggar. Jag tycker det fungerar bra, men huruvida det är ett stort problem eller inte kan kanske någon som är bättre på akustik svara på. Jag kan hur som helst inte flytta taket och spela på andra ledden i rummet har jag provat flera gånger tidigare men det blir aldrig bra.

Parallella ytor minskas såklart med snedtaket. Vad jag tänker på är huruvida det blir en tidig förstareflex strax ovanför högtalaren riktad mot lyssningsplatsen. Det kollar du ju enkelt med en spegel som hålls parallell med snedtaket. Ser du högtalaren i spegeln så kan du ju enkelt montera en konvex skiva på den platsen. Dämpa kan man ju också roa sig med, men jag är mer lagd åt att diffusera.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, LPL said:

svårt att bara prioritera en sak och undvika att pilla med annat så det är inte säkert att det blir någon tydlig logik i denna tråd.

Jag förstår exakt vad du menar :smile:

 

Kommer detta vara någorlunda i realtid eller är det historik först?

 

Ser fram emot att läsa vad än som komma skall.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Ser du högtalaren i spegeln så kan du ju enkelt montera en konvex skiva på den platsen. Dämpa kan man ju också roa sig med, men jag är mer lagd åt att diffusera.

Har funderat lite lätt på det. Då högtalarna är lätt bakåtlutade kan jag se elementen i punkt som ligger i linje med baffeln. Så det är det ljud som strålar ut 90⁰ från baffeln jag har att förhålla mig till, jag vet som sagt inte om det är ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Det behöver självklart inte alls vara ett problem. :smile: Det kan ge en tilltalande effekt eller så är effekten av reflexen såpass liten att den inte är något att reflektera över. :grimacing:

Fast jag förstår inte detta du skriver: "... kan jag se elementen i punkt som ligger i linje med baffeln. .."

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, calle_jr said:

Kommer detta vara någorlunda i realtid eller är det historik först?

Tanken var nog i första hand att titta framåt från läget ovan men kan nog bli någon tillbakablick. Jag sitter inte i sjön så det får ta den tid det tar bara det blir bra. Tycker det låter rätt fint som det är men det kan bli bättre. Sedan tar vissa saker som jag inte kan styra över ibland en förunderligt lång tid.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Strmbrg said:

Fast jag förstår inte detta du skriver: "... kan jag se elementen i punkt som ligger i linje med baffeln. .."

Om jag lutar riktskivor mot bafflarna upp mot taket och drar en linje mellan dem i taket, sedan är givetvis reflekteringspunkterna en bit in närmare mitten på den linjen.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, LPL said:

Om jag lutar riktskivor mot bafflarna upp mot taket och drar en linje mellan dem i taket, sedan är givetvis reflekteringspunkterna en bit in närmare mitten på den linjen.

Okay, då förstår jag kanske. Men det väsentliga i sammanhanget är att se var i taket elementen reflekteras i en tak-parallell spegel. Sätt dig på lyssningsplats och be någon hålla en tak-parallell spegel mot taket så ser du var reflexen sker.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, LPL said:

Har funderat lite lätt på det. Då högtalarna är lätt bakåtlutade kan jag se elementen i punkt som ligger i linje med baffeln. Så det är det ljud som strålar ut 90⁰ från baffeln jag har att förhålla mig till, jag vet som sagt inte om det är ett problem.

 Prova att lägga en mjuk kudde ovanpå högtalarna som sticker ut en aning framåt. Då får du veta ungefär hur det påverkar.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Sätt dig på lyssningsplats och be någon hålla en tak-parallell spegel mot taket så ser du var reflexen sker.

Haha, det har jag gjort, var mer bara ett sätt att försöka förklara var reflexpunkten är i förhållande till högtalarbaffeln.

 

2 hours ago, MatsT said:

 Prova att lägga en mjuk kudde ovanpå högtalarna som sticker ut en aning framåt. Då får du veta ungefär hur det påverkar.

Bra tips, lite enklare än att övertala ungarna:D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Spännande att få veta vad du upplever med kuddtricket.

Satt ändå och testade lite annat, spontant så ser det för jävligt ut:D

 

Visst blir det dämpat med mössa på högtalarna, lite väl mycket, men det blir att titta närmare på just reflektionen ovanför högtalarna. Jag håller redan på att testa lite runt efterklangen men var egentligen inte så sugen på att skruva i träpanelen, får kanske ändra mig på den punkten.

Link to comment
Share on other sites

Du kanske inte alls behöver göra någon omfattade operation. Jag tänker mig en Masonite-skiva, säg 40x40 centimeter, som sätts i spänn mot en annan Masonite-skiva, säg 40x30 centimeter. Sålunda bildas en konvex yta, vilken får agera diffusor då den medelst några små skruv fästs upp i snedtaket över reflexions-ytan ovanför högtalaren.

Krångligare än så tror jag inte att det behöver vara och du behåller ljudvågsenergin i rummet istället för att laborera med att dämpa bort den.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Strmbrg said:

Du kanske inte alls behöver göra någon omfattade operation.

Jag har några absorbenter 600x1200 mm att testa med och har redan investerat i några Soundwave Scrunch som även skulle funka rent estetiskt i taket, så det ska nog lösa sig.

image.png.e49359527c4f8c35a190d415b8ac73dc.png
Ska dock experimentera, lyssna och mäta mer innan jag smäller upp något. Det ständiga problemet är prioriteringarna:)

Link to comment
Share on other sites

Istället för de där multi-facetterade sakerna så skulle jag förorda just en enkel konvex yta. Ty, betänk att summa-vinkeln hos den multi-facetterade ytan sannolikt blir ungefär lika som en plan, tak-parallell yta för de våglängder som är större än de enskilda facett-ytorna. Dvs ingen effekt annat är en viss spridning av löptidsförhållandena.

Eller än enklare - lite så som jag själv gjort med mina snedställda bokrader längs sidoväggarna: Helt enkelt vinkla bort reflexen medelst en närmast konsekvent vinkel, så att den inte längre riktas mot lyssningsplatsen. Det vill säga en plan skiva i ditt fall, vilken anbringas i en vinkel som styr undan takreflexen. 

 

IMG_4049.thumb.jpg.ec303101acce224b55a20792b675439b.jpg

 

IMG_4047.thumb.jpg.52f30b9c96f66a934ddabd2b9c0a6ee7.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Strmbrg said:

Det vill säga en plan skiva i ditt fall, vilken anbringas i en vinkel som styr undan takreflexen.

Tack för input, ska ha det i åtanke. Vill dock inte sitta och titta på några masonitskivor som hänger i taket, kanske någon av dessa kan funka...

image.png.1cfc80b83acc38a3bcd330a34059523a.png

image.png.3b67a054fcad0700bd096fea6b3146f6.png

 

Smartast hade väl varit att montera skärmar direkt på högtalarna för att ta hand om de första reflexerna och att de även följer med om man flyttar runt högtalarna:)

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-20 at 21:40, LPL said:

Jag håller redan på att testa lite runt efterklangen

Jag har själv snedtak mot bakvägg och har enbart positiva erfarenheter, dels för soundstage och perspektiv, dels eftersom man reducerar bort 1/3 basproblem. Flytta fram högtalarna 10-20cm. Jag har satt SMT Crystal i mitt tak som sträcker sig en bit ner på snedtaket.

Man behöver inte laga saker som inte gått sönder.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag har själv snedtak mot bakvägg och har enbart positiva erfarenheter, dels för soundstage och perspektiv, dels eftersom man reducerar bort 1/3 basproblem. Flytta fram högtalarna 10-20cm. Jag har satt SMT Crystal i mitt tak som sträcker sig en bit ner på snedtaket.

Man behöver inte laga saker som inte gått sönder.

Nä precis, men alltid bra med tankar och idéer. Jag skulle säga att jag har bra koll på rummets för och nackdelar. Jag har simulerat, mätt och lyssnat en hel del och är rätt nöjd med högtalarplaceringen. Basporten på Audio Physic Codex sitter inte på baksidan vilket underlättar placeringen jämfört med mina gamla Audio Physic Tempo 25 som jag hade längre ut från kakväggen för att få bra basåtergivning.  Har haft högtalarna 10-20 cm längre ut från bakväggen, men både frekvensgången och ljudet upplever jag bättre där de står nu och upplever nog ingen egentlig skillnad vad gäller tidiga reflexer men ska vid tillfälle titta närmare på reflexpunkterna ovanför högtalarna.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det där snedtaket behöver såklart inte alls innebära något lyssningsmässigt problem orsakat av tidiga reflexer. 

Är det enkelt att testa saken kan man göra det även om man tycker att ljudet är okay som det är. Är det krångligt att testa kanske man ska låta bli. Om det nu inte låter lite ”mysko”, vill säga.

Ibland snöas det in väldigt mycket på saker, till synes mest för att det är kul att experimentera och utan att något konkret problem föreligger eller att det ens finns ett konkret mål. 

Sans, balans, förmåga att sortera och se proportioner är en god utgångspunkt. Annars kan man plöja ner massor av pengar och tid till mycket tveksam nytta.

Själv försöker jag (med blandad framgång) utgå från just det, vissa andra funkar helt annorlunda och trasslar in sig, på extrem detaljnivå, i saker helt utan styrning, översikt och mål.

Ett bra exempel på det är då folk kastar sig ner i metod-funderingar - och även metod-krig med andra - utan att först ha tagit ett par steg bakåt, vidgat vyn och funderat över vad som egentligen skall uppnås. 

Link to comment
Share on other sites

Jag hade lovat @AlfaGTV att återkomma angående test av Primare, SOtM, Auralic.

 

Jag är idag ägare av en Primare CD35 med Prisma (streamer) och en SOtM sMS-200 Ultra (streamer) och det var mest av en händelse jag hade råkat få med mig en Auralic Altair G1 (streamer+dac) på lån några dagar. Jag passade givetvis på att testa lite, min egen högst subjektiva beskrivning nedan.

 

TEST1: Hur presterar Auralic Altair G1 jämfört med Primare CD35 Prisma.

Då båda apparaterna är kompletta streamers med inbyggd DAC kändes det som en intressant jämförelse hur de presterar som Roon endpoint och DAC. Det var en ganska snabb test där jag tyckte att Primare CD35 Prisma kom till korta. Auralic Altair G1 hade en helt annan kontroll, enklare att urskilja ljud och instrument med mer separation och luft. I jämförelse så tyckte jag att ljudet grötade ihop sig och lät inte lika distinkt med Primare CD35 Prisma.

 

TEST2: Auralic Altair G1 jämfört med SOtM sMS-200 Ultra [@octavia rs's Cabledyne USB-kabel + min DIY LPS], Auralic Altair G1 agerar DAC i båda fallen.

Detta var mer intressant och utgången inte lika enkel. Båda alternativen låter bra men olika. För att försöka ge mig på en kort beskrivning av skillnader tycker jag att Auralic Altair G1 låter mer hifi medan SOtM låter mer musikaliskt. Upplever att det är lite bättre separation mellan instrumenten och mer distinkt ljud med Altair G1, men musiken låter mer sammanhållen med SOtM och med mer flyt.

 

TEST3: Primare CD35 (CD) med den inbyggda DACen jämfört med som ren transport kopplad till DACen i Auralic Altair G1.

Jag tycker det är en ganska påtaglig skillnad. Med Primare CD35 via den inbyggda DACen så är ljudbilden rörig och ger ett nervöst intryck i jämförelse. Med CD35 som ren transport kopplad till Auralicen så blir det ett annat djup i ljudbilden och separationen mellan instrumenten ökar vilket gör att det blir ett positivt lugn i musiken och lättare att urskilja detaljer och följa med i låtarna. Jag tycker helt enkelt att det låter klart bättre via DACen i Auralic Altair G1.

 

Slutsatsen är att jag är ganska nöjd med SOtM sMS-200 Ultra som jag nog föredrar före streamern i Altair G1 men den skulle också få plats i anläggningen, speciellt DACen tycker jag var trevlig.

 

Avslutade med att jämföra olika konfigurationer med PCM och DSD…

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Strmbrg said:

Ibland snöas det in väldigt mycket på saker, till synes mest för att det är kul att experimentera och utan att något konkret problem föreligger eller att det ens finns ett konkret mål. 

Sans, balans, förmåga att sortera och se proportioner är en god utgångspunkt. Annars kan man plöja ner massor av pengar och tid till mycket tveksam nytta.

Själv försöker jag (med blandad framgång) utgå från just det, vissa andra funkar helt annorlunda och trasslar in sig, på extrem detaljnivå, i saker helt utan styrning, översikt och mål.

Ett bra exempel på det är då folk kastar sig ner i metod-funderingar - och även metod-krig med andra - utan att först ha tagit ett par steg bakåt, vidgat vyn och funderat över vad som egentligen skall uppnås. 

Det finns även de som inte klarar ta till sig en redogörelse, som kritiserar bagateller och bagatelliserar andras insatser. En oförmåga att förstå målsättningar som någon annan författat, som redan på förhand har bestämt sig för hur allting ligger till, vad som är viktigt och som har drunknat i sin egen intuitiva överlägsenhet och skarpsinne.
Det brukar kallas spam.

 

Jag tycker det hör till god hyfs att anpassa sig till den ton en trådskapare förmedlar, alternativt avstå från att posta.
Om en trådskapare anser att det finns stor nytta med en viss detaljnivå så är det vad som gäller i den tråden.
För övrigt finns det knappt något på Euphonia som har extrem detaljnivå om man jämför med den detaljnivå som krävs för att verkligen förstå.
 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Strmbrg said:

Den här Calle är en grinig typ som inte gillar det jag skriver och jag begriper mig inte på vederbörande heller för den delen. Eftersom han är någotslags moderator här så blir det problem för mig med detta.

Tack för mig. 

Jag uppfattade inte inlägget som speciellt elakt, aggressivt eller oförskämt. Om LPL tycker det så kan  det väl vara , han är den som sätter ribban, inte någon annan 
tycker Tommy 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...