Jump to content

Fotbolls EM


Recommended Posts

Som fotbollsfantast varannat år så startar vi en tråd om årets em. Jag har sett en del matcher. Och ärligt talat. Sverige suger. Att en sådan osofistikerad fotboll kan vara så framgångsrik är märkligt. Vi har 4 poäng och förtjänar inte en än så länge. Jag kanske låter provokativ. Men vi har inte än spelat bra. Kanske Isaks och Olsen då. Litegrann. 

Link to comment
Share on other sites

Jag blir aldrig fotbollsfantast. Jag förstår inte detta att man kan fylla en arena med tiotusentals människor för att se vuxna män eller kvinnor leka med en boll med en allvarstyngd som om gällde det livet och där fansen löper gatlopp och slår varandra på truten. 
 

När jag var yngre typ 16-18 år var jag rätt duktig på att springa, typ 3-5 km. Jag var bäst på skolan och senare även i lumpen. Jag fick frisedel från fotboll för löpträning istället. Någon gång var jag tvungen att spela boll. Jag och min kompis Persson blev sist valda vid uttagningen. Jag avskydde bollsporter då liksom nu. Fast en gång gjorde jag faktiskt mål. I min för stora lånade fotbollskor fick jag till en ”tåfis” som skruvade sig in i nedre vänstra stolproten.

 

Ännu mer skruvat är att det sitter 3-4 slipsprydda män i blanka kostymer i TV och pratar i en timme hur det skall gå och varför. Därefter ungefär lika lång tid för att förklara varför de inte gjorde som de sa innan med sådant allvar att man tror planeten stannat.

 

Inget för mig.

 

Jag är mer för individuella prestationer typ längdskidor med envetna egon som styrs av vilja, envishet och fokuserade på sin egen uppgift. Det är helt upp till dem själva. Vad vore Ronaldo, Zlatan och de andra stjärnorna utan laget som får göra skitjobbet utan rubriker.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollar nästan aldrig heller på fotboll, i stort sett bara EM, VM och OS, och jag har heller nästan aldrig gillat det nåt särskilt, enda tills för några somrar sedan när jag upptäckte att jag hade talang i att dribbla o göra olika finter osv o skjuta långbollar utan ansats... Men för det mesta är det för varmt sommartid så jag sitter hellre inne i så fall eller tar en drink i trädgården... Varför anstränga sig mer än nödvändigt i sommarvärmen... Är ju bara dumt... Roligare med musik än fotboll i det fallet tycker i alla fall jag... :)

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bebop said:

Vad vore Ronaldo, Zlatan och de andra stjärnorna utan laget som får göra skitjobbet utan rubriker.

Vad vore laget utan dessa stjärnor blir min följdfråga?

 

Man måste inte gilla fotboll och man får ha en egen uppfattning om lag, spelare, tränare, taktik etc. Själv anser jag att den bästa spelaren är den utan boll som löper, skapar ytor åt andra, ger passningsalternativ till bollhållare o s v. Själv tittar jag i princip aldrig på bollhållaren (hen ser man liksom ändå) utan på andra spelares rörelser etc, tycker att det ger en dimension till som gör lagsport så roligt, men det är jag det.

 

Nä, Sverige har inte presterat den roligaste fotbollen men trots det har de 4p vilket är mycket bra. Taktik (inte gå bort sig försvarsmässigt) och ett organiserat (alla för en) lag med spel med de resurser vi har till förfogande är väl just Sveriges sätt och de flesta andra länderna har grym respekt för Sverige som motståndare av just de anledningarna. Men visst är det roligare att se lag och spelare med bättre teknik och frejdigare spel.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bebop said:

Vad vore Ronaldo, Zlatan och de andra stjärnorna utan laget som får göra skitjobbet utan rubriker.

Att sparka på en boll och tjäna rätt så rejält med pengar har jag svårt att tycka är ett "skitjobb". Finns många andra yrken jag kan komma på då faktiskt. 

Link to comment
Share on other sites

Jo, idrott kan dela en befolkning. Där jag bor finns ett tryck på att man skall tycka om Mjällby, köpa deras tröjor, halsdukar mm. Det är nästan som en religiös rörelse, ungefär när jag själv var som mest aktiv på att försöka övertala folk att gå på jazzkonserter. Idag bryr jag mig mindre. Var och en får intressera sig för det tycker intressant att lägga tid på och förkasta det de somnar av. Förhoppningsvis gäller det även för mig.

 

Att idrottsstjärnor tjänar mycket pengar har jag mindre bekymmer med. Det betalas ju av fansen i slutändan via biljetter, skräpmatskonsumtion, tv-abonnemang, föreningarnas företagssamhet osv. De betalar det de tycker spelarna är värda.

 

Idrottsrörelsen gör dock ett fantastiskt jobb med sin ungdomsverksamhet. Breddidrott är bra för folkhälsan. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Jo, idrott kan dela en befolkning.

Precis som hund, bil, båt, musik, politik osv osv….. vilket bidrar till utveckling och härliga diskussioner vid olika slags sammankomster, härligt med yttrandefrihet!

10 minutes ago, Bebop said:

Idag bryr jag mig mindre. Var och en får intressera sig för det tycker intressant att lägga tid på och förkasta det de somnar av.

Lite samma sak här - kan det vara åldern eller något annat som gör det eller både ock? Ganska skönt är det ändå:smile:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar ju fotboll men kunde faktiskt knappt bry mig mindre om Allsvenskan eller ens svenska landslaget om det inte är mästerskap. Man har blivit väldigt bortskämd med dessa tevematcher i Champions League där kvaliteten är helt överlägsen den inhemska. Om man som jag inte direkt håller på något särskilt lag kan man bara sitta och bli underhållen av fint spel. Och här i EM finns det en hel del kvaliteter bland några av lagen...

 

Till skillnad från hockey där Frölunda verkligen är "mitt" lag.

 

Jag tycker dock att pengarullningen är ett problem, vi kommer aldrig få se lag från Sverige gå långt i de europeiska turneringarna. Som det är nu är det nästan Qatar som möter rysk olja som möter amerikanska investmentbolag. Eller, möjligen Spotify, om de nu lyckas köpa Arsenal. Finns alltså en koppling till musik.

Link to comment
Share on other sites

Lite intressant att @new order startar en tråd om årets EM men att det snabbt blir en utläggning kring varför man inte gillar fotboll idag etc. 🙂

 

Bara en kommentar från sidlinjen och avbytarbänken. 😉
 

Årets svenska matcher har inte varit så sevärda, jag har inte sett några fler matcher så där har jag inget att tillägga. 

Link to comment
Share on other sites

Så blir det lätt. Det drar iväg. Jag har sett en hel del matcher från årets EM. Tycker Italien och Frankrike imponerat mest. Tror Frankrike vinner hela klabbet med England som en outsider, beroende lite på lottning osv.

När det gäller Sveriges insatser så var ju spelet mot Spanien vansinnigt trist. Cyniskt kanske. Men att vinna mot Spanien i Spanien är väldigt svårt. Att ta poäng var väldigt bra. I slutändan minns man ändå bara resultat. Bronset i VM 94 minns ju de flesta och imponeras av. Men hur många tänker på att lagen man slog var nationer som Rumänien och Bulgarien? 

Link to comment
Share on other sites

Tycker att EM hittills har varit underhållande. Många lag som överraskat positivt, förutom Sverige då. Rolig fotboll från många håll. Belgien, Holland, Frankrike och mitt andra landslag, Italien. Portugal mot Tyskland i kväll var bra. Offensiv och öppen fotboll. Det märks att både spelare och publik njuter av en tillbakagång till lite av det normala efter alla covid restriktioner. Jag tror att detta EM kan bli bland de roligaste mästerskap på många år rent sportsligt. Det märks att alla uppskattar det.

Link to comment
Share on other sites

Nja Vi förtjänar nog poängen vi fått.:smile: Fotboll är inte bara att det ska se snyggt ut på plan, där finns det andra lag och länder som briljerar.

Fotboll är också ett taktiskt spel där det gäller att använda sina resurser smart och det är Janne Andersson duktig på. 

 

Matchen mot Spanien var inte rolig o se på, där hade vi nog rätt mycket tur som fick med oss en poäng. Undrar om Janne inte ångrade efteråt

att de spelade så defensivt som de gjorde. Polen ( som fick 1-1 mot Spanien) låg högre upp i banan och hade lättare att få tag på bollen och kunde anfalla oftare. 

 

Ska bli spännande med matchen i morgon mot Polen , kan gå hur som helst. Nu efter Danmarks återhämtning och bragd igår mot Ryssland så är faktiskt Sverige

klara redan för åttondelen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, magnuskan said:

Nu efter Danmarks återhämtning och bragd igår mot Ryssland så är faktiskt Sverige

klara redan för åttondelen. 

Ja, det är galet men jag är väl konservativ i frågan som tycker det nästan är lite tråkigt att så många av lagen ändå går vidare från gruppspelet. Jag kan tycka att det räcker att åtta lag som går direkt till kvartsfinal. Men visst, det är väl som DNs Johan Esk skrev att det var en bragd av Norge att inte ha tagit sig till EM med tanke på hur många lag som ändå gick vidare från kvalet i år (och produkten av det är att det nu är många lag som går vidare från gruppspelet). 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Terminator said:

Ja, det är galet men jag är väl konservativ i frågan som tycker det nästan är lite tråkigt att så många av lagen ändå går vidare från gruppspelet. Jag kan tycka att det räcker att åtta lag som går direkt till kvartsfinal. Men visst, det är väl som DNs Johan Esk skrev att det var en bragd av Norge att inte ha tagit sig till EM med tanke på hur många lag som ändå gick vidare från kvalet i år (och produkten av det är att det nu är många lag som går vidare från gruppspelet). 

Jo men samtidigt är det roligt med mycket matcher. Vi kan behöva mycket underhållning nu i covid tider. Vet inte om detta med utökat antal lag är en test

eller om det återkommer även nästa gång. Däremot saknar man att det är endast ett värdland som det oftast brukar vara. Berodde väl på ett Uefa jubileum har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Hifi_Perrra said:

J_klar vilken match... Sverige - Polen. Jag gissade att det skulle bli 2-1 till Sverige innan matchen, men det blev ju ännu bättre hehe... :grin:

 

Grattis till Segern!

 

 

Jo. Det var verkligen Heaven and hell som Ronny James Dio skulle ha sagt. Mellan hopp och förtvivlan. Men det löste sig ju till sist.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det här varit ett fantastiskt Fotbolls-EM så här långt. Igår spelades dessutom EMs kanske bästa match. Italien-Belgien hade allt.  Jag är förvånad över kommentarerna på svt sports Instagram. Ett sådant hat mot Italien. De var filmstjärnor och allt möjligt. Såg kritikerna ens matchen? Den största filmningen stod en belgare för. Och fick straff för bedriften. Italien har spelat en positiv anfallsfotboll och ändå får de skit. Märkligt. Forza Gli Azurri!🇮🇹

Link to comment
Share on other sites

Som tur är så pågår ju även Tour de France just nu och 14 dagar till. Så då slipper jag titta/lyssna på alla ”experter” som skall analysera sönder allt. Behövs det verkligen 5 stycken i studion och två kommentatorer på plats. Det klarade Putte Kock på sin tid ensam. Just my opinion.🚵‍♀️🇫🇷 

Link to comment
Share on other sites

Märklig klädkod i ett sportsammanhang, att kommentatorer på TV och  lagledare vid fotbollsplan har vit skjorta och slips. Vore mer passande och praktiskt med klädkod typ "cassual" kan jag tänka. Har dom taskigt självförtroende och behöver distansera sig från trälarna på fotbollsplan?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, figge said:

 Det klarade Putte Kock på sin tid ensam. Just my opinion.🚵‍♀️🇫🇷 

Putte stod ju för en legendarisk "insats" när kan skulle kommentera match med Eusebio. Så jag är lite osäker på om man med dagens mått mätt skulle tycka att han verkligen klarade det. 

 

(Det går inte att skriva här vad han sade men kanske Google kan vara en vän här?)

 

Håller för övrigt med om matchen igår, tycker Italien har varit väldigt bra. Förstår inte kritik för filmning heller, att fira mål vill nog alla göra även om man har rejält ont. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...