Jump to content

Linkan´s lounge


Linkan

Recommended Posts

Hej, efter att ha hängt på alla andra forum men inte på Euphonia så tänkte jag att det kanske var dags att bli medlem här.

 

Jag är ny på Euphonia men har hängt på Hifimagasinet på den tiden den fanns och finns på Hififorum men tycker inte att det är så mkt aktivitet där.

Började resan typ 1990 med Proton-förstärkare, Systemdeck II-skivspelare och Boston-högtalare, 1996 blev det Sentec rörmonoblock M30 och det passiva försteget till. Kort därefter köptes AudioPro Black Diamond och Rotel försteg. Försökte kombinera hembio med hifi genom att köpa ett par AudioPro Blue Diamond med inbyggda subwoofrar. Var rätt nöjd men ville ändå prova bättre högtalare så jag köpte ett par Kef Referernce 3. Tyvärr så är väl rör och rätt tungdrivna högtalare inte bästa konstruktionen. To be continued...

Link to comment
Share on other sites

I jakten på ersättare till rörmonoblocken så sprang jag på ett för mig nytt märke; Simaudio Moon, som hade en väldigt trevlig liten integrerad förstärkare I-5. Denna valdes efter att jag lånat hem en mängd olika alternativ men I-5:an var mest tilltalande i mina öron. 

Sen tyckte någon därhemma att KEF-högtalarna såg stora ut i jämförelse med kakalugnen så det blev ett par Totem Hawk istället. Köpte en Moon Supernova CD och bytte i-5 mot i-7 och då började det hända grejer. 

Link to comment
Share on other sites

Efter Totem Hawk så blev det ett par Oscar Heil Kithara, kunde spelas otroligt starkt utan något missljud. Passade även på att köpa en Well Tempered Classic skivspelare och Lyra Dorian. Stort lyft jämfört med Systemdek.

 Fick för mig att köpa en Vitus RI-100 och sålde min Moon I-7, tyckte att det var ett stort steg uppåt i kvalitet och pondus. Fick bättre koll på basen men saknade något med koppling av bas till övriga register beroende på hur starkt jag spelade.  Lyssnade runt på en del högtalare och fastnade för Avalon Indra som blev en bra matchning.

Min Vitus uppgraderade jag till RI-101 och satte in en DAC/Streamer, nästan den ultimata allt-i-ett lösningen. 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Linkan said:

Efter Totem Hawk så blev det ett par Oscar Heil Kithara, kunde spelas otroligt starkt utan något missljud. Passade även på att köpa en Well Tempered Classic skivspelare och Lyra Dorian. Stort lyft jämfört med Systemdek.

 Fick för mig att köpa en Vitus RI-100 och sålde min Moon I-7, tyckte att det var ett stort steg uppåt i kvalitet och pondus. Fick bättre koll på basen men saknade något med koppling av bas till övriga register beroende på hur starkt jag spelade.  Lyssnade runt på en del högtalare och fastnade för Avalon Indra som blev en bra matchning.

Min Vitus uppgraderade jag till RI-101 och satte in en DAC/Streamer, nästan den ultimata allt-i-ett lösningen. 

Från den perioden.

 

C330DAA5-319B-425D-BE4A-489F5FB235F2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Moon SuperNova var en grym cd-spelare då den kom men den används bara som transport numera, på bilden som Figge lade in så är det det inbyggda DAC/streamer-kortet i Vitusen som används. Köpte den i Oslo, enkel resa t.o.r samma dag från Stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Är allätare när det gäller musik men inte dansband (har tvingats lyssna på vikingarna etc hela uppväxten :nauseated:), eurotechno eller schlager.

Föredrar rock, blues, soul, jazz och favoriter är E.S.T, Metallica, Don Henley, U2, Prince, Depeche Mode, Queen, Bowie, Supertramp m.fl. Just nu är jag utan streamer då jag väntar på ny version av antingen Lindemann eller Primare. Vitus hade inbyggd streamer och för mig är det perfekt nu då jag jobbar hemma pga pandemin sen förra april. Men tycker inte att Tidal har speciellt bra kvalitet på sina inspelningar även om det är MQA så det blir nog att testa Qobus snart. 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Linkan said:

Men tycker inte att Tidal har speciellt bra kvalitet på sina inspelningar

Enligt en podcastintervju med Qobuz (som varit länkad någonstans här på forumet), så är det samma inspelningar på Tidal och Qobuz. Det är skivbolagen som lägger upp dem (gör dem tillgängliga) inte Tidal eller Qobuz. Det är också de som plockar bort album som inte spelas (enligt Qobuz). Undantaget är MQA-kodade filer som Qobuz inte vill befatta sig med. På Qobuz finns bara rena pcm-format, oftast en 16/44,1 och en högupplöst utgåva (om sådana finns). Ett tag hade de flera mastringar men de verkar ha rensat upp lite där. 
 

För någon månad hade de t ex de många Frank Zappa- och Neil Young-album i både 16/44,1, 24/96 och 24/192 (med olika årtal). Det verkar de ha rensat ut. Av t ex One Size Fits All (Zappa) finns numer ”bara” cd-mixen och 24/96. Av After the Goldrush (Young) finns cd-mixen plus två 24/192-versioner varav den ena en ganska ny ”Anniversary”-version.

 

Quboz premierar hög ljudkvalitet så anledningen att de tagit bort 24/192 av många Zappa är kanske att de tycker 24/96 är bättre. Eller är det skivbolaget som dragit tillbaka dem.

 

Om t ex en cd-mix låter annorlunda på Tidal än från Qobuz är det nog av andra orsaker än utgåvan.

Link to comment
Share on other sites

och så levde han nöjd resten av sina dagar och allt var frid och fröjd.....eller inte

 

Hösten 2019 tyckte jag att det var dags för nya högtalare och lyssnade runt en hel del och hittade en del intressanta möjligheter, tog med min Vitus till Uppsala och lyssnade på Sonus Faber Olympica Nova III och V samt Audiovector R3. R3 lät bättre i mina öron så med det i bakhuvudet så åkte jag till Perfect Sense och lyssnade på 5 olika högtalare varav R3 var en. Men den stod sig slätt mot mot Wilson Benesch Precision så det blev till att beställa ett par sådana men Corona gjorde att det tog lite längre tid att få dem.

 

När de väl kom så ersatte de Avalon Indra och det är 2 helt olika högtalare men visst saknar jag röståtergivningen från Indra som är magisk.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag jobbat hemma sen förra april så har det blivit mkt lyssnande via Tidal då jag kunde sköta det mesta via telefonen, det var bara justering av volymen  som krävde annat än telefonen. Kul att hitta massa bra musik men då det ska finlyssnas så har det varit via cd, lp eller usb. 

 

I våras så bestämde jag mig för att byta pickup, Lyra Dorian skulle bytas och det blev en Hana ML istället.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...