Jump to content

Anläggningskvalité och prylfokus


Strmbrg

Recommended Posts

Hm, det verkar som att det kan finnas ett omvänt förhållande mellan apparatintresse och anläggningskvalité. Åtminstone för min del.

 

Förr så lät det nog ganska sunkigt vad jag kan erinra mig. Åtminstone skulle jag nog tycka det numera, om jag fick möjlighet att stiga tillbaks och lyssna återigen på hur det lät för decennier sedan.

Det var mindre givande att lyssna på musik då vill jag påstå. Eller snarare så var det mer av tillkortakommanden då, som distraherade och skavde. Men mitt intresse för apparater, tester, hifitidningar, butiksbesök mm var i gengäld större då.

Undrar om det är någotslags omedvedet kompensationsbeteende? Jag erinrar mig samma mönster kring fotointresset: När kreativiteten tröt så försköts intreset till prylarna, kamera- och objektivtester, broschyrer, prylbyten och nyköp.

 

Det ena utesluter väl inte det andra?
Jo, jag tror att det i viss mån faktiskt gör just det.

Link to comment
Share on other sites

nya apparater och ny teknik är jättekul tycker jag, men utan syfte och resultat helt meningslösa.

 

Jag tror inte att det måste vara det ena eller det andra. Det ligger ju i människans natur att utvecklas, och att utveckla vår omgivning. 

 

Visst, ska man dra det till sin spets, så kan man ju antingen välja att utveckla sin omgivning(ljudsystem). Eller att utveckla sitt inre(sitt sätt att lyssna och uppleva musiken). Ska vi ta det riktigt långt så behöver vi inte ens ett ljudsystem för att lyssna på musik. All världens musik finns redan inom oss. Sätter du dig i djup meditation ute i naturen kan du höra makalös musik i allt ljud i naturen. 
 

Personligen söker jag någon slags balans mellan det inre och det yttre, och anser att de kan samexistera. Det slutliga systemet som man alltid kommer att vara nöjd med kommer jag nog inte till. Skulle jag det så är ju hobbyn slut. Jag har alltid sagt detsamma om mitt jobb. ”Den dan jag är fullärd, så är det dags att byta jobb”. Ingen utveckling, ingen tillfredsställelse. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, grejor och teknik är kul, och att fundera är givande.

Men på sätt och vis skulle det vara fint om "hobbyn tog slut". Åtminstone investeringsdelen av den.

Jag har kommit till en nivå där det (fanimej) borde räcka nu. För tjugo år sedan fanns inte ens embryot till tanken på att köpa så kostbara apparater som jag gjort de senaste åren.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Strmbrg said:

Men på sätt och vis skulle det vara fint om "hobbyn tog slut". Åtminstone investeringsdelen av den.

Dagens sanning!

 

11 minutes ago, triomio said:

Jag med. Men man måste bara köpa den där sista prylen först så kommer allt bli perfekt :monkey-see-no-evil:

 

Lyckan finns bakom hörnet, bakom nästa hörn, bakom nästa hörn…

 

Ibland kan gränsen mellan hobby och missbruk vara fin. Man vill ju inte sluta som ”kaminmannen” i percy tårar

Link to comment
Share on other sites

Jag känner mig nöjd med mitt. Försöker ibland desperat att hitta grejor att uppgradera. Senast subwoofers. Det kan fortfarande bli sådana. Men det låter bra hemmavid. Jag kan liksom inte bortse från det. Jag har kommit till en punkt där ytterligare uppgraderingar mer handlar om status? Eller kanske ego massage? Jag vet inte. Är medveten om att man kan ta många steg från den punkt där jag är. Men det är dyrbart. Och ofta kan det handla om annorlunda, inte bättre. Varför gå i en fallgrop om man är nöjd? Svårt för mitt ego att argumentera mot mitt förnuft....😁🤕

Link to comment
Share on other sites

Brukar då och då leka med tanken om att skala ner. Ordentligt. Både visuellt och storleksmässigt. Brukar sluta med att jag drömmer om sommarstuga och anläggning nummer två istället. Men en liten en. Precis som stugan…

 

I ärlighetens namn skulle jag nog kunna vara mycket nöjd med en betydligt mindre anläggning, så länge jag hade tillgång till den musikskatt hittills samlat på mig. Den får inte krympa, även om anläggningen faktiskt skulle kunna bli mindre.

 

Håller faktiskt på och filar på en riktigt liten anläggning som endast existerar på ett idéstadie för tillfället, som ska ta väldigt liten yta i anspråk, men ändå låta fullstor. Nåja. I alla fall stativ-stor. Behöver bara den där stugan…

 

Tycker det är en nyttig övning, för att få lite pejl på vad som faktiskt är viktigt med hobbyn. För mig viktigt, andra har ju annan approach.

Link to comment
Share on other sites

Jag är faktiskt helt och hållet nöjd med de saker jag har idag. Kände länge att mina högtalare inte riktigt räckte hela vägen fram men efter att ha bytt till ett par ML hybrid-elektrostater kan jag inte komma på något jag skulle vilja byta ut. Så kom iden om att prova på vinyl ...och det är där jag är idag. Väntar för nuvarande på att min första riktiga vinylsvarv ska levereras hem till dörren. Och efter det har jag ingen aning om hur mycket jag kommer att behöva uppgradera för att jag ska bli lika tillfredsställd med vinylåtergivningen som jag är med CD ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft samma tankar som @shifts att skala ner. Men sedan lyfte @calle_jr ett varningens finger som menade att jag var van vid att fläska på rätt så bra med orkestermusik och större jazzsättningar. ”Det klarar oftast inte mindre högtalare och anläggningar utan att det låter ansträngt”. Det har följt mig lite och jag har provat andra att dra på lite extra. Ofta hamnar jag då tillbaka på något liknande jag har.

 

Jag har en kompis som har en Audio Note-anläggning i översta ligan. Det låter sanslöst bra på hans favoritmusik men den klarar inte akustisk jazz som kräver ordentliga ljudtryck typ Tony Williams kvintett eller Rachmaninovs, Sibelius eller Strauss ”tone poems”.

 

Detta är ett exempel på musik som jag tycker kräver rejäl volym för att få essensen. I min värld funkar det inte med små nätta högtalare typ Harbeth och Audio Note och en liten ”mysförstärkare” som låter ansträngt när det dras på.

 

1B282A83-878A-44EA-A3B3-8BF20FCCE13D.png

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är rätt att se till sina behov. Du verkar ha koll på ditt eget Bebop. Det finns ingen mening med att förenkla och skala ner, om det resulterar i ett missnöje.

 

Här har jag ”fördel”, då jag vet med mig att jag oftast lyssnat på rätt så beskedlig ljudnivå. Och den nerskalade anläggningen kommer nog bli en anläggning nummer två och inte ersätta den befintliga.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, calle_jr said:

 

Man måste ge för att få ta.

Man ger hifi för att få ta musik.

 

Downsizing har aldrig varit aktuellt, men bekvämlighet och mindre bekymmer har jag strävat efter. Kruxet är att bekvämlighet och mindre bekymmer inte är riktigt kompatibelt med hobbyutövning :grin:

 

 

 

Sympatiserar med målet att få ett problemfritt system. Jag är dock inte där ännu. Med öppna ögon testar jag mitt tålamod med äldre prylar.

Jag har som du @calle_jrheller inte valt spåret downsizing. Jag har valt spåret "jag skall trimma systemet så bra jag kan" -spåret. I detta har det ingått att prova äldre prylar, som R2R och äldre förstärkeri. 

Fler prylar i racket och gärna äldre, som jag har, så blir det mer behov av service. Så problemfritt är det inte, men mycket lärorikt och intressant. Just nu byts glappande och ärgade kontakter till ett kort på höger kanal i mitt Krell 400mcx. På ett sätt är det ändå lite kul att sparka liv i gamla produkter som är otroligt bra byggda med hög kvalitet från start. Min HiFi-hobby har växt med åren, men verkligen inte på bekostnad av musiken, tvärt om vill jag påstå. 

 

 

.................................................................................

 

Angående trådens titel om prylfokus och kvalitet: 

 

Jag är intresserad av funktion, kvalitet och prestanda som jag kan använda och som jag vill ha. 

 

För mig är nya modeller och ny teknik inte intressant i sig om de inte gör något med ljudet som är bra och det är verkligen inte alltid de gör det. ibland tvärt om.

 

Fotografering är en viktig hobby för mig. Jag har ett kamarahus som är 10 år gammalt och ännu äldre optik som används flitigt. Mitt förra kamerahus slet jag ut helt och det blir nog samma med den jag har nu. Jag servar kamerahuset och min optik regelbundet hos Canon.

 

Jag gillar bra saker och för mig är de bra om jag jag kan ha dem länge och om de håller och fungerar. Gärna serva och reparera.

Jag har skor jag använder som är över 20 år gamla. Har dem  på resor eftersom det är omöjligt att få skovskav och man kan gå hur långt som helst i dem. En klassiskt modell som gjorts som skor skall göras och som aldrig blir omodern. Det är en svart skinnsko från en anrik skotillverkare. Omsulade och skötta som sig bör så att de ser ut som de skall. Använda, men i mycket gott skick. (NM). 

 

Det är så jag tänker med min HiFi också. Skulle aldrig byta för att det kommer en ny modell. Jag byter eller kompletterar om jag hittar något som är bättre enligt de önskemål jag har. 

 

Jag har bla min första HiFi-högtalare kvar och den används fortfarande. För mig är det ett stort värde och ett intresse i sig att välja noga, använda och bevara.

 

Link to comment
Share on other sites

Tänk vad ni/vi alla håller på med att fundera, tycka, testa, drömma etc etc. Varför?

Det är ju bara musik som gillas man vill åt och hur det låter är väl bara en bisak? Jo, mors! Om det ändå var så enkelt?!

Så prylar behöver vi och kvaliteten på dessa är upp till var och en, inga rätt inga fel.

 

Själv är jag ganska less på detta med prylar och hur det egentligen låter i mina egna anläggningar just nu, men fortfarande intresserad av att lyssna på musik och läsa om andras resor och lyssna hemma-hos.

Jag har t ex flera uppsättningar rör till Absolaren liggandes och orkar inte ens testa dessa mot befintliga rör! Det låter bra som det gör även om det förmodligen skulle kunna låta än bättre med lite handpåläggning och mer intresse för att få till det. Men en regnig och kall dag kanske intresset eller nyfikenheten återuppstår?

 

/byZan

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, byZan said:

 

 

Själv är jag ganska less på detta med prylar och hur det egentligen låter i mina egna anläggningar just nu, men fortfarande intresserad av att lyssna på musik och läsa om andras resor och lyssna hemma-hos.

Jag har t ex flera uppsättningar rör till Absolaren liggandes och orkar inte ens testa dessa mot befintliga rör! Det låter bra som det gör även om det förmodligen skulle kunna låta än bättre med lite handpåläggning och mer intresse för att få till det. Men en regnig och kall dag kanske intresset eller nyfikenheten återuppstår?

 

/byZan

 

 

 

 

Visst men kan det inte bero på att du har två fantastiskt bra system som återger musik på ett bra sätt? Du har helt enkelt kommit dit du siktat.

 

34 minutes ago, byZan said:

Det är ju bara musik som gillas man vill åt och hur det låter är väl bara en bisak? 

/byZan

 

 

För vissa kanske?

 

@byZanDissa inte dina egen strävan och hobby som du lagt ner mycket tid och pengar på nu.:smile: Du hade aldrig haft det du har utan att tycka att det var viktigt. Det hade varit korkat och korkad vet jag att du inte är. 

 

För mig är det ingen bisak. Det är ju precis det musik handlar om. Det är ljud och allt som spelar roll är ju hur musiken låter. Att höra en melodi eller en takt är inte samma sak som att höra musiken på riktigt. Det är ju det som är musik, olika instrument olika takt, dynamik och klang etc. Det är en konstform som skall upplevas med vibrationer genom luften = hur det låter. För detta krävs en viss kvalitet för många av oss som lyssnar kritiskt på musik. Så för mig är ju hur det låter fundamentalt. Jag njuter mer av musiken om det låter bra. Jag vill uppleva det på för mig bästa sättet. 

Resan dit är en hobby och riktigt trevlig är den också. Om man blir klar kan man ha det som det är.  

 

Jag upptäckte att jag njöt olika av musik på olika anläggningar när jag var barn. Gissar på att jag var runt 8, då jag märkte att jag njöt mer av familjens stor anläggning än av min lilla jag hade på rummet. Den största skillnaden av flera var dynamiken och sättet musiken fyllde rummet. Jag kommer håg det som i går. Så för mig är det en sanning att musik blir bättre på ett bra system och om man vill kan detta trimmas mer och mer. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Apexorca said:

Visst men kan det inte bero på att du har två fantastiskt bra system som återger musik på ett bra sätt? Du har helt enkelt kommit dit du siktat.

Jo att ha två för mig bra system han absolut vara en bidragande orsak, men att jag kommit dit jag siktat vete tusan, mycket vill ha mer:winking:

12 minutes ago, Apexorca said:

För vissa kanske?

 

@byZanDissa inte dina egen strävan och hobby som du lagt ner mycket tid och pengar på nu.:smile: Du hade aldrig haft det du har utan att tycka att det var viktigt. Det hade varit korkat och korkad vet jag att du inte är. 

Jag skrev ”bisak" för att vara lite busig:winking:

 

Klart att jag har lagt både tid och pengar på hobbyn och tyckt att det varit viktigt och säkert korkat ur en del personers synsätt. För egen del har det varit roligt och är roligt men inte lika roligt som förr eller inte så viktigt eller inte så nödvändigt……..en trött gammal gubbe tycker till!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, byZan said:

För egen del har det varit roligt och är roligt men inte lika roligt som förr eller inte så viktigt eller inte så nödvändigt……..en trött gammal gubbe tycker till!

Det är väl en naturlig utveckling. Kattkillingar är mer spralliga än en mogen katt. Totalt sett har jag lika mycket tid idag som förr men fokuset har skiftat. Idag är det mycket trädgårdsodling. Nästan halva dagen spenderar jag med mina trädgårdsland, tomat- och melonodling.  Även med mat där en sport är att inte använda halvfabrikat. Våra barn och framför allt barnbarn kräver också tid som inte gick åt förr och dessutom lyssna ordentligt på mina album, fördjupa mig i de klassiska mästarnas levnadsöden, läsa böcker i en helt annan omfattning än förr  osv. Snart hoppas jag också vi kan göra lite Europaresor och lyssna på musik live.
 

När jag var yrkesaktiv blev det mer fokus på ett intresse, musik och dess framförande. Det går ju inte sitta och spela skivor 7 dagar i veckan dag och kväll.

 

Livet har olika faser och prioriteringar. Hifi-mässigt känner jag mig att jag har landat med endast några små justeringar här och var.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, byZan said:

Jo att ha två för mig bra system han absolut vara en bidragande orsak, men att jag kommit dit jag siktat vete tusan, mycket vill ha mer:winking:

Jag skrev ”bisak" för att vara lite busig:winking:

 

Klart att jag har lagt både tid och pengar på hobbyn och tyckt att det varit viktigt och säkert korkat ur en del personers synsätt. För egen del har det varit roligt och är roligt men inte lika roligt som förr eller inte så viktigt eller inte så nödvändigt……..en trött gammal gubbe tycker till!

 

/byZan

 

Jag tycker ingen annan skall tycka saker som har med korkat att göra om dina val. 

Vi har ju en gemensam vän som lade ner mycket möda under många roliga år på att bygga upp ett grymt rum och system med stort intresse och engagemang. Intresset försvann och då är det klokt att vara ärlig mot sig själv och göra sig av med det. Det tycker jag är en styrka. Det var bara ett exempel som absolut inte är meningen att dra paralleller med någon annan. Man gör som man vill. Det viktiga är att man har det bra med sitt intresse. 

 

Så är det väl med livets gång. Var sak har sin tid och man utforskar olika delar av vad livet har att erbjuda. Jag tycker det var jätteroligt när barnen var små, men skulle jag vilja göra det igen? Njae! 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har skalat ned en del. Det kändes lite befriande faktiskt att gå från cd-spelare, monoslutsteg, försteg, dacar och annat som passerat genom åren till en alltiett-apparat som Devialeten är. Men det har ju inte medfört att funderingar slutar på hur jag ska komma vidare med kablar, hembyggda datorer/streamers eller annat. Men det tycker jag absolut är en del av hobbyn. Skulle kännas trist att inte få klura lite. 

Link to comment
Share on other sites

Har den smala lyckan att tycka att musiken inte är enda målet. Dessutom är pudelns kärna känslan musiken och musikerna förmedlar vilket jag tycker lättare upplevs med ett högupplöst fullregister system. 
 

Jag var egentligen tillräckligt nöjd. Tills vi flyttade till ett mkt större vardagsrum. Jag kommer att skala upp samtidigt som skala ner. Skala ner antalet burkar, men skala upp ljudtryck och kvalitet på burkarna. Antingen våldsamt stor förstärkare eller våldsamt stora hornhögtalare. Tiden och lyssning får avgöra. 

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ju vad som får en att lägga bud på ohörda och osedda elektrostater från 1964 ? Då var de redan 45 år och servade två gånger. Men när man läser att de är som att öppna ett fönster mot inspelningen ... så varför inte ? Nu 12 år senare är de kvar i det fjärde lyssningsrummet ... och servade en gång till.

 

Kanske värt en psykisk diagnos :rollingeyes:

 

Men vad gör man när det där mellanregistret levererar illusionen att någon står och spelar gitarr därhemma ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag i viss mån har tröttnat på apparater och högtalare. Eller snarare så handlar det om att ha tröttnat på att ha apparaturen som ett intresse i sig självt. Utifrån mina egna värderingar så har nivån" på apparaturen här hemma till slut blivit såpass hög att det känns ganska färdigt på den fronten. Vissa andra skulle säkert inte alls hålla med förvisso.

Ny teknik skall vi inte tala om. Jag hänger bara ytterst hjälpligt med i den komplexitet av appar, format, förkortningar för diverse saker och annat som florerar numera, och det får gärna förbli så för min del.

Det känns som att man inte behöver bry sig så mycket mer om allt det där längre, utan kan glömma alltsammans och låta investeringarna göra sitt jobb med att servera musiken.

Med det definitivt inte sagt att den här hållningen kommer att bestå. Men jag hoppas den gör det.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...