Jump to content

Crimes in Southern Euphonia


Recommended Posts

Sommartid är deckartid åtminstone för mig.

Så eftersom vi nu har trådar om både krubb och borsten samt diverse annat så startar jag nu Euphonias deckartråd, annan litteratur är förstås välkommen den med.

Från min sida blir det inga recensioner ala kultursidorna,  bara böcker jag gillar, samt en kort beskrivning.

Så, here we go….

Link to comment
Share on other sites

Kul. Jag har aldrig fastnat i "deckarträsket" vare sig det är på film eller i tryck. Men min fru anbefallde mig att läsa "1794" utav Niklas Dag och Natt. Den var riktigt bra och knyter an till historiska miljöer och Sveriges tid på St Barthelemy under slavhandeln. Den har ett innehåll som ger mer utöver själva intrigen. Fantastisk berättelse. Det är mitt enda deckartips.

I september släpps "1795". Ett givet köp för mig. Skall också läsa "1793". Den hann min fru ge bort innan jag läste den. "Du är ju inte intresserade av deckare", sa hon. 

 

1794.jpg&

Link to comment
Share on other sites

City Blues Quartet 

Eftersom detta är ett musik- och hififorum så börjar vi med denna kvartett böcker, eftersom en jazzens absolut största trumpetare figurerar som bifigur i de tre första böckerna. Hur det är med den saken i den fjärde och sista delen har jag ingen aning om då den utkommer nu i höst 2021

 

Del 1

51lrwq9JJML._SX328_BO1,204,203,200_.jpg

Axman’s Jazz -  Det är åren efter första världskriget och New Orleans hade sin egen “Jack the Ripper”. Alltid lär man sig något.

Svensk titel är “Yxmannen”, Jönsig titel om man jämfört med orginaltiteln tycker  åtminstone jag.

 

Del 2

Dead Man's Blues (City Blues Quartet Book 2) by [Ray Celestin]

Dead man’s Blues

Nu är vi i 20-talets Chigago.  Jazz/svartklubbar/brott/etc,

Utifrån vad förstod av boken så var Chicago den verkliga “hot-spotten” för jazz under 20-talet och inte New York City.

Någon mer musikhistoriskt kunnig får gärna bekräfta/dementera.

Svensk titel är “Mafioso”. Helt okey titel tycker jag, inte den minsta jönsig.

 

Del 3

The Mobster's Lament (City Blues Quartet) by [Ray Celestin]

Mobster’s Lament

New York City slutet på 40-talet. Bebopen är i sin linda.
Jazz/Heroin/Rasim/Etc..  

Rasismen är förstås  närvarande i alla böcker.
Svensk titel "Gangstererns klagan"

 

Del 4
Sunset Swing (City Blues Quartet Book 4) by [Ray Celestin]

 

Los Angeles sent 60-tal.  Utkommer nu i höst 2021.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd @torbjorn:winking:

 

Lee Child’s serie om Jack Reacher har jag plöjt igenom alla, typiskt Amerikanskt men spännande och underhållande.

Sedan gillar jag svenska deckare (inte alla) och det för att jag oftast känner till de geografiska platserna det utspelar sig på och då blir det lite mer ”äkta”.

Däremot har frugan läst ”alla” och plöjer nog 2-4 böcker i veckan, jag lyssnar mest på musik men på kvällarna blir det ofta några sidor.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Bebop said:

Kul. Jag har aldrig fastnat i "deckarträsket" vare sig det är på film eller i tryck. Men min fru anbefallde mig att läsa "1794" utav Niklas Dag och Natt. Den var riktigt bra och knyter an till historiska miljöer och Sveriges tid på St Barthelemy under slavhandeln. Den har ett innehåll som ger mer utöver själva intrigen. Fantastisk berättelse. Det är mitt enda deckartips.

I september släpps "1795". Ett givet köp för mig. Skall också läsa "1793". Den hann min fru ge bort innan jag läste den. "Du är ju inte intresserade av deckare", sa hon. 

 

1794.jpg&

Jag har läst båda.  1793 var lite bättre tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, calm said:

Brinn mig en sol  av Christoffer Carlsson nyligen avslutad kan rekommenderas. https://www.albertbonniersforlag.se/bocker/269564/brinn-mig-en-sol/

Fin språkbehandling av kriminologen som varit med på Veckans Brott bl.a

 

Calm

 

Jag har läst några av hans tidigare böcker och tyckte om dem men det är några år sedan.
Den först jag läste var hans debutroman - "Fallet Vincet Franke" och den var väldigt bra. Det är ingen regelrätt deckare men kriminellt är det.
Rekomenderas!

Link to comment
Share on other sites

jag hinner/orkar aldrig läsa nånting nu för tiden, vilket är tråkigt för när man väl gör det så är det ofta väldigt fängslande. Jag hade en period då jag lyssnade på ljudböcker i bilen till och från jobbet, men inte ens det blir det längre.

 

jag var med och backade en bok för ett tag sedan som jag fick ganska nyligen, har dock inte mer än bläddrat lite snabbt i den ännu. Det är kanske inte riktigt en deckare, men kan vara nog så spännande ändå, den handlar om den olagliga "cracking scenen" under 80- och 90-talet med dåtidens hemdatorer (framförallt Atari ST).

 

https://www.microzeit.com/atari-store-1/crackers-the-gold-rush-1/

 

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

En sista riktig kyss av James Crumley

En sista riktig kyss

 

Mycket bra bok. En favorit hos mig. Läste den för  ca. 10-12 år sedan  och funderar på att läsa om den på engelska. Dels för att jag tror att dialogen och alla one-liners blir bättre men framförallt för att det är en jä…  bra bok i den hårdkokta amerikanska skolan. Jag läser nästan aldrig om böcker så det säger väl en hel del om den utifrån mina smakpreferenser.

 

 

Så här säger reklamen om den från förlaget samt  bokhandlarna online:

 

När privatspanaren C.W. Sughrue äntligen hittar författaren Abraham Trahearne är det på en sunkig bar i Kalifornien, där han sitter och dricker med en alkoholiserad bulldog. I baren arbetar Rosie, vars tonåriga dotter tio år tidigare försvunnit i hippie-erans lyckligt nerknarkade San Francisco.

I stället för att köra hem Trahearne tar Sughrue med honom på en resa kantad av urspårade fester och brutala utpressningsförsök allt för att hitta Rosies dotter Betty Sue.

 

JAMES CRUMLEYS [1939-2008] klassiska kriminalroman En sista riktig kyss [1978] är en våldsam och poetisk berättelse om borttappade själar och överlevande blomsterbarn under ett kallt amerikanskt sjuttiotal.

 

Såväl George Pelecanos som Dennis Lehane har framhållit den som sin generations mest inflytelserika kriminalroman.

 

»Den största detektivroman som skrivits under min livstid.« GEORGE PELECANOS

 

»Mellan Raymond Chandlers The Big Sleep och James Ellroys The Big Nowhere finns egentligen bara ett riktigt stort hårdkokt mästerverk, och det är James Crumleys En sista riktig kyss.« JAN ARNALD, DN 

 

»Nästan omöjlig att lägga ifrån sig. Klassisk amerikansk miljö, klassisk amerikansk kriminallitteratur det är sällan det blir bättre än så här.« GEFLE DAGBLAD 

 

»För den som är det minsta intresserad av hårdkokta deckare är denna makalösa historia ett måste.« DAGENS ARBETE 

 

»Ett tidsdokument, en brytpunkt där Mickey Spillane och Raymond Chandler spökar i bakgrunden men Crumley dessutom mer än sneglat på vildhjärnor som Charles Bukowski och Hunter S. Thompson.« BORÅS TIDNING 

 

»En av det senaste halvseklets mest betydande kriminalförfattare.« JOHN-HENRI HOLMBERG, SYDSVENSKAN 

 

»Jag sträckläser. Jag förvånas över vändningarna, förfasas över våldet och kylan och fascineras av alkoholens strida ström längs vägarna.« ÅSA PETTERSSON, DAGENS BOK 

 

»En smått fantastisk roman. Engagerande, spännande och underhållande rakt igenom. En sista riktig kyss är en riktig sidvändare, inte enbart för att historien är spännande, utan framförallt för att den är så förbannat välskriven. Rapp dialog, träffande skitiga metaforer och målande miljöbeskrivningar av Amerikas bakgator.« SAND IN MY EYES 

 

»James Crumleys En sista riktig kyss som kom ut 1978 är den viktigaste, mest nyskapande noirromanen. Den visade att genren kunde vara så mycket mer. Och stor litteratur.« DENNIS LEHANE 

 

»James Crumley är en amerikansk författare av högsta rang... pyrotekniskt underhållande, sexig, medkännande.« THE VILLAGE VOICE 

 

»En av de mästerliga amerikanska skildrarna av det fattiga, luggslitna och perversa USA. James Crumley skriver så nära och så bra att Tom Waits skulle kunna sätta musik till hans berättelser.« BLASKAN

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-11 at 17:00, byZan said:

Kul tråd @torbjorn:winking:

///

Lee Child’s serie om Jack Reacher har jag plöjt igenom alla, typiskt Amerikanskt men spännande och underhållande.

///

/byZan

 

Plöjer också Lee Child. Som att läsa en actionfilm! Vissa av böckerna är bättre än andra. Det är lite som Grisham. Man vet exakt hur böckerna är upplagda, men det gör inget. 

Link to comment
Share on other sites

Den där Yxmannen hade jag helt glömt av att jag läst. Minns inget alls från den, förutom att jag gillade den. Kanske skulle ta och testa med någon från samma författare?

 

Annars tycker jag att Dennis Lehane skriver väldigt bra deckare. Men många har kanske redan sett filmerna? Rött regn är för övrigt den bok som blev klart bäst som film, tycker Clintan till och med fick till den minst lika bra som boken. Mystic River heter filmen.

Link to comment
Share on other sites

Åke Edwardssons deckare som utspelar sig i Göteborg är bra. Eller åtminstone så är typ 7 bra av de 10 som finns. 

Och sedan är böckerna om Harry Hole väldigt bra, även om man kanske kan skippa de två första och börja med den första där handlingen är i Oslo. 

Eller Håkan Nessers Barbarotti(?). Tror jag börjar med typ "Kvinna utan hund" eller något liknande.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fick hem dessa tre för ett tag sedan  “The Night Charter”, “Walk Away” samt “Make Them Sorry” av Sam Hawken.  Har läst ut de två första och precis påbörjat den tredje.

Den kvinnliga huvudpersonen “Camaro Ezpinoza” är en före detta militär sjukvårdare som tjänstgjort i Irak och Afganistan och som nu driver en sportfiskecharter i Miami.

Av recensionerna så beskrivs hon som en blandning av Stig Larssons “Lisbeth Salander” och Lee Childs “Jack Reacher” (jag har inte läst något av Lee Child så om det är en korrekt beskrivning har jag ingen aning om) .  Hur som helst, böckerna är allt annat än långsamma och passar bra på stranden eller i hängmattan så här på sommaren när man vill ha något spännande.  

Passar även på att rekommendera författarens debutroman ”The Dead Women Of Juarez” som också den är mycket bra. Utspelar sig i Juarez med en amerikansk före detta proffsboxare på deken som huvudperson.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-11 at 16:48, Bebop said:

Kul. Jag har aldrig fastnat i "deckarträsket" vare sig det är på film eller i tryck. Men min fru anbefallde mig att läsa "1794" utav Niklas Dag och Natt. Den var riktigt bra och knyter an till historiska miljöer och Sveriges tid på St Barthelemy under slavhandeln. Den har ett innehåll som ger mer utöver själva intrigen. Fantastisk berättelse. Det är mitt enda deckartips.

I september släpps "1795". Ett givet köp för mig. Skall också läsa "1793". Den hann min fru ge bort innan jag läste den. "Du är ju inte intresserade av deckare", sa hon. 

 

1794.jpg&

 

Båda 1793 och 1794 var läsvärda. Jag gillade specifikt beskrivningarna av Stockholm. Visste inte att det skulle komma en till, kul!

Link to comment
Share on other sites

Som student plöjde jag deckare på loven. De jag minns var Dennis lehane, Lee childs och snubben som skrev böckerna om Harry Bosch.

 

Numera tar jag mig sällan tid, men gick igenom Yorkshire-kvartetten för ett tag sen. Fantastiska serie böcker även om griserierna är lite väl magstarka ibland. Inramningen är yorkshire ripper-utredningen runt Leeds på 70 och början på 80-talet, där varje bok får man följa en ny persons/personers perspektiv/öde i anslutning till utredningen. Kanske  mer roman än deckare, fast gränsen är väl lite flytande? :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...