Jump to content

Ny eldragning, vad bör jag köpa? Kabel och personskyddsautomat.


fredrik

Recommended Posts

Jag vet ju att frågan har behandlats flera gånger tidigare men jag lyckas inte hitta lämpliga trådar just nu. Och ursäkta att jag troligen använder fel terminologi...

 

Min kompis är elektriker och vi kikade lite idag hur jag skulle kunna dra ny el till stereon. Vi kommer gå direkt från elskåpet på utsidan huset, alltså inte via proppskåpet inomhus. Jag kommer alltså behöva en personskyddsautomat och cirka 10 meter elkabel. Vad bör jag satsa på här för att det förhoppningsvis ska göra skillnad? Det finns en budget också så Nordost Odin på lösmeter går bort... Har något svagt minne av att någon (kanske @octavia rs?) nämnt något om att det finns olika kvalitet på jordfelsbrytarna. Elkabeln kommer dras bredvid en ethernetkabel, om det har betydelse?

 

Jag behöver alltså hjälp med vad jag behöver inhandla.

 

/fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej! 
 

jag har 5 ggr köpt från Svalander:

 

-klangmodul säkringshållare (passar i normala automatsäkringar)

-ahp säkring

-brukar använda ”billig” Furutech nätkabel på lösmeter

-Furutech nätuttag (1 st)

 

Mät vilken fas som är minst belastad (slå på allt inkl mikro och vattenkokare), ta den (du kan även byta den smältsäkringen mot en ”guld” från Svalander.

 

Fäst skärm i kabel i jord i proppskåpet och ha den flytande i uttaget. 
 

lycka till! Josaa

 

 

Link to comment
Share on other sites

Som du skriver @bfjohansson så är det smidigt med en personskyddbrytare alltså säkring och jordfelsbrytare i en enhet och du klarar dig säkert med en C10 annars C16 (jordfelsbrytardelen ska vara A-klass).

 

Kabel valet beror till viss del på hur du ska dra fram den och area du tänkt dig.

 

Skärmade eller oskärmad osv. osv. 

 

Ska du ha vanlig installationskabel så välj 2,5kvmm 

 

EXQ 3G2,5 oskärmad eller EXLQ 3G2,5 skärmad. Sen finns de ju grövre doningar om man vill ha det.

 

Att välja vilken fas du ska använda beror inte enbart på "hur mycket " den är belastad med, mer vad den är belastad med för last.

 

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, octavia rs said:

Att välja vilken fas du ska använda beror inte enbart på "hur mycket " den är belastad med, mer vad den är belastad med för last.

Exakt, det finns ingen direkt koppling mellan lasten och hur mycket störningar det är på de olika faserna. Det går ju att välja den fas där man tror att det sitter minst förbrukare som stör, men samtidigt vet man aldrig hur grannarna nyttjar de olika faserna eller vilken kvaliteten det är från elleverantören. Utan att mäta upp elkvaliteten på de olika faserna skulle jag säga att det är omöjligt att veta vilken man bör välja. Sedan är nog (förhoppningsvis) skillnaden mellan faserna liten och det mesta av störningarna kommer förmodligen från högspänningskunderna, i varje fall är det så hos mig att störningarna från mitt hus är obefintliga i förhållande till det som kommer från kraftbolaget.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bfjohansson said:

vi kikade lite idag hur jag skulle kunna dra ny el till stereon.

Kul!

 

Här är en sammanfattning av hur jag gjorde;

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/7526-cable-guy/&do=findComment&comment=222172

Jag har dock inte monterat finskydd som visas i första bilden. Endast mellanskydd vid huvudbrytare.

 

 

Håll oss uppdaterade!

 

Link to comment
Share on other sites

Kan en klangmodul vara ett alternativ för mig? Jag har ju ingen befintlig hållare, eller vad man ska kalla det, för en sådan och jag behöver ju också en jordfelsbrytare. Kan man på något sätt kombinera detta och kan det vara bättre än en alltiettlösning som en personskyddsautomat är?

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, calle_jr said:

Kul!

 

Här är en sammanfattning av hur jag gjorde;

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/7526-cable-guy/&do=findComment&comment=222172

Jag har dock inte monterat finskydd som visas i första bilden. Endast mellanskydd vid huvudbrytare.

 

 

Håll oss uppdaterade!

 

Jag har tittat och tänker att här finns det mycket att lära sig av. Jag ser ingen jordfelsbrytare, har du skippat det? Och hur viktigt är det med mellanskydd?

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, octavia rs said:

Som du skriver @bfjohansson så är det smidigt med en personskyddbrytare alltså säkring och jordfelsbrytare i en enhet och du klarar dig säkert med en C10 annars C16 (jordfelsbrytardelen ska vara A-klass).

 

Kabel valet beror till viss del på hur du ska dra fram den och area du tänkt dig.

 

Skärmade eller oskärmad osv. osv. 

 

Ska du ha vanlig installationskabel så välj 2,5kvmm 

 

EXQ 3G2,5 oskärmad eller EXLQ 3G2,5 skärmad. Sen finns de ju grövre doningar om man vill ha det.

 

Att välja vilken fas du ska använda beror inte enbart på "hur mycket " den är belastad med, mer vad den är belastad med för last.

Ja, det var ju just detta... Vad behöver jag? Ska jag ha skärmad kabel eller inte? Vad rekommenderas? Finns det vits att handla dyrare kabel än de du nämner, grövre blir kanske alltför trångt dock. Supra har någon variant på 2,5mm, kan det vara något?

 

Och kanske ska jag skippa personskyddsbrytare och gå på separat jordfelsbrytare och klangmodul?

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, bfjohansson said:

Och kanske ska jag skippa personskyddsbrytare och gå på separat jordfelsbrytare och klangmodul?

De flesta har nog valt klangmodul.

 

Det är krav på jordfelsbrytare vid nyinstallation, sedan kan det kanske diskuteras vad som är nyinstallation eller försöka hävda att det inte är nyinstallation om olyckan skulle vara framme, men personsäkerheten bör alltid prioriteras.

 

Överspänningsskydd bör man i alla fall ha om det förekommer större överspänningar, spänningsspikar på elnätet för att skydda utrustningen. Det beror nog ganska mycket på var man bor och risken för blixtnedslag o.s.v.

 

Vad gäller kabel så är denna populär om du får in den och lär vara betydligt bättre än Supra.
GigaWatt LC-Y EVO 3X4 in-wall strömkabel - Meta Wave

 

Själv har jag valt samma kabel som @octavia rs N1XV 5G10 & 3G10, men det blir nog svårt att få in 10mm2 om du har begränsat med utrymme.
https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13502-det-kan-alltid-bli-bättre…/&do=findComment&comment=264355

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, bfjohansson said:

Kan det förresten finnas någon som helst anledning att köpa en sådan lyxig Doepke Audio jordfelsbrytare? Kostar ju nästan 5000...

 

Tittar också på säkring, vad tror ni Gigawatt eller klangmodul?

Nog jämt skägg, har själv Klangmodul och nöjd med den.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bfjohansson said:

Ja, det var ju just detta... Vad behöver jag? Ska jag ha skärmad kabel eller inte? Vad rekommenderas?

 

Det finns nog inget bra svar på detta, jag har valt oskärmat men de är mest baserat på att jag drog N1XV 10kvmm och den är oskärmad tror inte det finns någon här som kan ge ett 100% svar på vad du ska använda för kabel. Om pengarna spelar roll så är ju en installationskabel för 20kr metern väsentligt mycket billigare än en Gigawatt kabel för 330kr/m.

 

3 hours ago, bfjohansson said:

Och kanske ska jag skippa personskyddsbrytare och gå på separat jordfelsbrytare och klangmodul?

 

Har du personskyddsbrytare så har du allt i ett där är två kontaktytor kör du separat JFB så har du 4 kontaktytor med Klangmodulen. Är det bättre eller sämre, Klangmodulen har stora kontaktytor så de kan man bortse ifrån, sen är de ju skillnad på smältsäkring och bi-metall delen som löser en automatsäkring.

 

Det går ju att kombinera lite som man vill och de beror ju även på hur du kan montera sakerna i mätarskåpet.

 

1 hour ago, figge said:

Nog jämt skägg, har själv Klangmodul och nöjd med den.

 

Nu är ju Klangmodulen och Gigawatts säkring två helt skilda utföranden (de kan ju iofs. vara prestandamässigt lika). Den ena används med traditionell smältsäkring den andra är en automatsäkring med en oljefyld magnetbrytare.

 

svalander_se.jpg.d003c035652aad1a9d6021a0d92a6114.jpg

 

1P_site.jpg.898f2e86c2c1e3b6269e06ccf4298f0d.jpg

 

Ska man tro på vad Gigawatt skriver så är deras teknik "så mycket" bättre än en smältsäkring....

 

The G-16A installation switch does not have the typical shortcomings of thermal or case fuses, which are the result of their simple construction. All fuses – even the audiophile ones – besides the obvious protection capabilities, have one main weak point, which excludes them from usage in audio gear – they throttle the full power applied to the circuit. This flaw is the consequence of the very small diameter of the protective element, usually a thin copper, or silver wire – things the GigaWatt switch does not have.

 

På vägen till ditt hus har strömmen garanterat passerat x-antal smältsäkringar hos elverket och även din egna huvudsäkring......

 

Som sagt det finns flera sätt att lösa detta på nu vet jag ju inte vilka förutsättningar du har, hur ser de ut i mätarskåpet, var ska du dra kabeln och hur kabelvägen ser ut osv. osv. svårt att ge rekommendationer utan att veta hur saker och ting ser ut. @bfjohansson du skriver att din kompis är elektriker vad säger han om detta har han synpunkter eller gör han bara vad du ber honom om?

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@octavia rs Min vän elektrikern skrattar mest åt tokerierna. Och sedan installerar han grejerna jag beställer. 

 

Vilka eventuella fördelar och nackdelar finns med skärmade kablar? Varför skulle man inte alltid vilja ha skärmat?

 

När det gäller kostnaden så tänker jag lite som så att ska det ändå göras så är det väl lika bra att se till att det, åtminstone teoretiskt, leder till förbättring. Det är ändå ganska meckigt att borra mellan våningarna för att dra kabeln så om den då kostar 30 eller 330 kronor metern inte kommer avgöra. Med det sagt känns det ju onödigt att köpa den dyrare kabeln om det sannolikt inte spelar någon roll mot annan, mycket billigare variant, typ Supras eller de installationskablar som tidigare nämnts.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bfjohansson said:

Jag har tittat och tänker att här finns det mycket att lära sig av. Jag ser ingen jordfelsbrytare, har du skippat det? Och hur viktigt är det med mellanskydd?

Jag har en JFB i säkringsskåpet.

Mellanskyddet är det enda överspänningsskydd jag har. Jag är säker på att det hjälpt eftersom skyddet har utlöst, men det hjälper inte mot en direktträff :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

I samband med inköp av Gigawatt-kabel för direktlina till systemet så fick jag hjälp av @JWEatt montera en JFB som enbart betjänar denna kabel. Detta eftersom jag inte har någon generell JFB för hela elinstallationen i lägenheten. Huset har original elsystem från 1965 och därför inte jordade uttag i ursprunglig installation annat än i köket och tvättstuga/grovkök och definitivt ingen JFB var aktuell då. Jag lät också en Klangmodul stå för avsäkringen. Hitills inga problem och ett lyft i jämförelse med tidigare standard 2,5 mm2 installationskabel.

Hela historien finns i min tråd "Kan nätdoktorn komma"

Mycket nöjd!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, bfjohansson said:

Vilka eventuella fördelar och nackdelar finns med skärmade kablar? Varför skulle man inte alltid vilja ha skärmat?

Det är nog som @octavia rs skriver att det inte är någon här som kan svara på vilken matarkabel som är bäst och det beror även på omständigheterna. Det ligger även i sakens natur att det är lite besvärligt att jämföra hur olika installationskablar påverkar ljudåtergivningen.

 

Vad gäller skärmad kabel är det viktigt vid signalöverföring och än viktigare ju högre frekvens det handlar t.ex. mikrovågskablar som kostar lika mycket som dyra hifi-kablar där impedansen är avgörande. Sedan finns det olika typer av skärm. Flätad skärmstrumpa är effektiv vid lägre frekvenser och minskar utstrålningen från kabeln vilket är bra om den t.ex. ska ligga parallellt med signalkablar. Folieskärm är effektivare mot högre frekvenser, EMI/RFI och desto tätare skärmen är desto effektivare avskärmningen. En nackdel är att skärmen ökar kapacitansen i kabeln och även skärmen kan agera som antenn beroende på hur den ansluts.

 

Jag är mycket nöjd med mitt val av kabel och de enkla mätningar och lyssningstester jag gjorde resulterade i att jag valde bort skärm och har inga tankar på att prova någon annan kabel. Hade jag bott i ett hyreshus med betydligt mer störningskällor eller att installationsmöjligheterna varit mer begränsade hade jag kanske övervägt en annan kabel, troligen Gigawatt som är 4mm2 med solida ledare och folieskärm.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, bfjohansson said:

Vilka eventuella fördelar och nackdelar finns med skärmade kablar? Varför skulle man inte alltid vilja ha skärmat?

 

Jag skulle vilja vända på det och titta på de företag som tillverkar eftermarknadskablar där ser du både oskärmade och skärmade varianter om nu något alternativ skulle vara "bäst" då borde väl alla använda det?

 

Jag tycker precis som @calle_jr att du ska rita upp både kraft och nätverk hur du har det idag och sen en skiss på vad du vill åstadkomma de blir så mycket enklare för andra att ge mer konkreta tips på saker att göra eller tänka på.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-10 at 22:49, LPL said:

En nackdel är att skärmen ökar kapacitansen i kabeln och även skärmen kan agera som antenn beroende på hur den ansluts.

Hej LPL

Eftersom jag har sett en fördel i att dra nytta av kapacitansen i kabeln för att minska störningar i en elanläggning (främst högre frekvenser ”supraharmonics”) så blir jag nyfiken på vad som du grundar ditt ställningstagande, mot ökad kapacitans genom skärm i matande kabel, på?

 

Naturligtvis så har det betydelse hur skärmen ansluts, men i den fasta elinstallationen går det ofta bra att ansluta skärmen på ett bra sätt.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, CommonMode said:

Eftersom jag har sett en fördel i att dra nytta av kapacitansen i kabeln för att minska störningar i en elanläggning (främst högre frekvenser ”supraharmonics”) så blir jag nyfiken på vad som du grundar ditt ställningstagande, mot ökad kapacitans genom skärm i matande kabel, på?

Rent ljudmässigt tycker jag att det lät bättre utan skärm på samma kabel då jag testade. Jag ska dock inte generalisera och säga att det alltid är så då det kan vara många faktorer som spelar in.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Rent ljudmässigt tycker jag att det lät bättre utan skärm på samma kabel då jag testade. Jag ska dock inte generalisera och säga att det alltid är så då det kan vara många faktorer som spelar in.

Hej LPL

 

Naturligtvis om du kan höra att ett byggsätt låter bättre, så får du gärna rekommendera det för andra.

 

Jag tänker visa ett exempel där bl.a. kabelkapacitansen ingick i byggsättet som dramatiskt kunde hålla ned störnivåerna i elnätet, trots mängder med switchade nätdelar, en lösning som har fungerat i drygt 20 år

  

Vid bygget av elsystemet i en datavåning med ca 140 datorer och tillhörande bildskärmar, ca 15 printers/scanners/kopiatorer och nätdelar för LAN nätverket så tillämpade jag att dra nyttan av kapacitansen i den skärmade i EKKL-kablaget, kapacitansen i alla ingående EMC-filtren tillsammans med dämpningen i matande transformator.

 

Jämförande mätning (referensmätning) med en lika stor lokal (referensvåningen) men med ca 1/3 så mycket utrustning visar i fig 5-7 på sid 37 i dokumentet ” The Zone Concept”  http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf

 

Spänningen mellan fas och nolla mättes med ett filter som undertryckte 50 Hz komponenten ca 300 ggr.

 

Fig 5, på sid 37, visar till vänster spänningen mellan fas och nolla i referensvåningen (A building, first floor) där referensmätningen gjordes. Till höger visar en Discrete Fourier transform (DFT) applicerad på ett 200 millisekunders fönster av mätningen till vänster.

 

Fig 6 visar till vänster spänningen mellan fas och nolla i våningen under (D building, ground floor) den åtgärdade våningen (D building, first floor). Till höger visar DFT applicerad på ett 200 millisekunders fönster av mätningen till vänster.

 

Fig 7 visar till vänster spänningen mellan fas och nolla i den åtgärdade våningen (D building, first floor). Till höger visar DFT applicerad på ett 200 millisekunders fönster av mätningen till vänster.

 

Observera att amplitudskalan varierar, men det syns tydligt att störnivån är betydligt mindre på den åtgärdade våningen, är de andra, och detta trots att den åtgärdade våningen har betydligt mer av switchade nätdelar än de övriga våningarna.

 

Det redovisade är ett exempel, där jag prövat att begränsa störningar genom användande av ”standardkomponenter” för installationen, som transformatorer, jordplan, skärmade kablar etc. för att åstadkomma en kostnadseffektiv och fungerande lösning.  

 

Det är en lösning som har fungerat i drygt 20 år nu utan ytterligare modifikationer.

 

Jag påstår inte att det är enda sättet att hålla ned störningar i en elanläggning genom ”planerad elinstallation”, men det är ett alternativ för den som söker en kostnadseffektiv lösning.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, CommonMode said:

Vid bygget av elsystemet i en datavåning med ca 140 datorer och tillhörande bildskärmar, ca 15 printers/scanners/kopiatorer och nätdelar för LAN nätverket så tillämpade jag att dra nyttan av kapacitansen i den skärmade i EKKL-kablaget, kapacitansen i alla ingående EMC-filtren tillsammans med dämpningen i matande transformator.

Håller med om att det finns mycket man kan göra på en arbetsplats för att hålla nere störningarna, jag har inte kollat något på kontoret där jag jobbar men misstänker att kvaliteten på elen är urusel då det vanligtvis är fullproppat med datorer och bildskärmar på alla våningsplan. Jag anser dock att det är lite skillnad på en avgränsad hemmamiljö och ett kontor fullt med datorer eller en inspelningsstudio fullproppad med utrustning. Visst finns det störningar i hemmet som påverkar och är värda att ta hänsyn till. Det hade varit enkelt om man alltid hade fått bättre ljud ju kraftigare och mer effektiva filer som man använder, men min uppfattning är det inte alltid ger önskat resultat att filtrera mera när det kommer till ljudkvaliteten. Det är dock upp till var och en att avgöra vad som fungerar bäst för dem.

 

1 hour ago, CommonMode said:

Spänningen mellan fas och nolla mättes med ett filter som undertryckte 50 Hz komponenten ca 300 ggr.

Detta lät spännande:) Kan du säga något om filterkonstruktionen?

Link to comment
Share on other sites

Jag fick 3G2,5 dragen från Klangmodul till Xindak "audiofil-uttag" till TV-rummet på övervåningen. Dom drog den kabeln jag fick tag i för tillfället, antingen EQLQ eller EXLQ. Enda skillnaden mellan dom två är valet av isoleringsmaterial där X står för PEX-isolering.

 

www.mychifi.se har två alternativ till matning av stereon.

 

135:-/m - https://www.mychifi.se/taga-etpc-stromkabel-losmeter

229:-/m - https://www.mychifi.se/taga-tpc-stromkabel-losmeter

 

Verkar som om man får 10% rabatt också vid köp över ett visst belopp, om nu priset har någon betydelse för dig.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Håller med om att det finns mycket man kan göra på en arbetsplats för att hålla nere störningarna, jag har inte kollat något på kontoret där jag jobbar men misstänker att kvaliteten på elen är urusel då det vanligtvis är fullproppat med datorer och bildskärmar på alla våningsplan. Jag anser dock att det är lite skillnad på en avgränsad hemmamiljö och ett kontor fullt med datorer eller en inspelningsstudio fullproppad med utrustning. Visst finns det störningar i hemmet som påverkar och är värda att ta hänsyn till. Det hade varit enkelt om man alltid hade fått bättre ljud ju kraftigare och mer effektiva filer som man använder, men min uppfattning är det inte alltid ger önskat resultat att filtrera mera när det kommer till ljudkvaliteten. Det är dock upp till var och en att avgöra vad som fungerar bäst för dem.

 

Hej LPL

 

Jag har full respekt att arbeta med ljudteknik genom att använda öronen. Det har jag erfarenhet med vid t.ex. skivinspelningar.

 

Men, den inspelningsutrustning jag använt, har jag först mätt upp och kalibrerat med mätinstrument innan jag med öronen avstämde att det lät bra.

 

Jag tror inte jag kunnat bygga och trimma in den balanserad mikrofonförstärkaren med hjälp av öronen, eller ställa in förmagnetiseringen på rullbandspelaren med hjälp av hörseln. När jag bygger min elinstallation, för känslig elutrustning, gör jag på samma sätt.

 

Gör jag sakerna i den ordningen då har jag lättare att vara nöjd själv, och det är betydligt lättare att förmedla till andra hur bygget är utfört och t.ex. redovisa en mätning av resultatet (som jag gör här).

 

Det är så man bygger ljudstudio, TV- och radiostationer. Så är jag även van att det går till vid forskning och utveckling av teknik. Jag ser egentligen ingen skillnad i om anläggningen är stor eller liten.

 

När det gäller störningar så genereras dessa inte bara i det egna huset eller den egna lägenheten. Fig 6 och fig 7 visar skillnaden mellan två våningar med lektionlokaler. Det skulle kunna vara två våningar i ett hyreshus.

 

Observera att jag har inte satt in några extra filter i anläggningen (det enda extra är tre kondensatorer på ca 2 mikrofarad som kan användas för att mäta störnivåer). Anläggningen har förutom transformatorer endast använt vanliga elkomponenter som säkringar, jordfelsbrytare kablar etc.

 

1 hour ago, LPL said:

Detta lät spännande:) Kan du säga något om filterkonstruktionen?

Det filter jag har använt vid mätningarna visas i figur 4.29, på sidan 62 i dokumentet ” High-frequency noise in power grids, neutral and protective earth”

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999810/FULLTEXT01.pdf

 

Märprincipen är etablerad och välkänd. Det är byggt på samma princip som filtret i ”Line Impedance Stabilization Network” (LISN) som använd i mätlaboratorium för att t.ex. godkänna EMC filter. Det är ett filter med passband mellan 9-kHz-30-MHz.

https://en.wikipedia.org/wiki/Line_Impedance_Stabilization_Network

 

Observera att man måste veta vad man gör när man mäter med ett filter i elnätet som inte är isolerat. Jag kan berätta hur jag gjort och jag har allmän behörighet.  Men jag avråder mycket starkt att mäta, om man inte vet hur man gör.

1 hour ago, LPL said:

Det är dock upp till var och en att avgöra vad som fungerar bäst för dem.

Där är vi helt överens. :)

Link to comment
Share on other sites

@CommonMode Jag har all respekt för att du är duktigt på detta område:thumbsup:. Jag vill bara säga att jag har själv mätt med ett liknande filter och skillnaden mellan den skärmade och oskärmade kabeln var liten i mina ögon vad gäller störningar. Sedan fick jag bättre ljudmässigt resultat utan skärm så valet var enkelt i mitt fall och jag är helt nöjd med min installation som finns beskriven på annat ställe. Vill jag hänga på kondensatorer på matningsledningen så kan jag göra det, men då mitt filter innehåller kondensatorer (L-N) lånade jag ut min finkonding till @octavia rs som har i princip samma lösning. Sedan kan det säkert se annorlunda ut beroende på hur störbilden ser ut. Då @bfjohansson tråd handlar om kabel och personskyddsautomat kanske du kan visa ett mer konkret exempel med en enkel ritning hur en bra implementation med material skulle se ut i ett vanligt hem och som man kan lämna till valfri elektriker?

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, LPL said:

@CommonMode Jag har all respekt för att du är duktigt på detta område:thumbsup:. Jag vill bara säga att jag har själv mätt med ett liknande filter och skillnaden mellan den skärmade och oskärmade kabeln var liten i mina ögon vad gäller störningar. Sedan fick jag bättre ljudmässigt resultat utan skärm så valet var enkelt i mitt fall och jag är helt nöjd med min installation som finns beskriven på annat ställe. Vill jag hänga på kondensatorer på matningsledningen så kan jag göra det, men då mitt filter innehåller kondensatorer (L-N) lånade jag ut min finkonding till @octavia rs som har i princip samma lösning. Sedan kan det säkert se annorlunda ut beroende på hur störbilden ser ut. Då @bfjohansson tråd handlar om kabel och personskyddsautomat kanske du kan visa ett mer konkret exempel med en enkel ritning hur en bra implementation med material skulle se ut i ett vanligt hem och som man kan lämna till valfri elektriker?

Hej

 

Det är skärm (kapacitans i elnätet) i kombination med en transformator som ger extra bra filterfunktion.

Långt bättre än med enbart kondensator.

 

Skulle gärna visa skiss på hur jag är på väg att göra där jag bor.

 

Men. vad jag förstått så kan jag ännu inte lägga ut bilder eller ritningar bara länka till text o bilder på nätet

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, CommonMode said:

@CommonMode Jag har all respekt för att du är duktigt på detta område:thumbsup:. Jag vill bara säga att jag har själv mätt med ett liknande filter och skillnaden mellan den skärmade och oskärmade kabeln var liten i mina ögon vad gäller störningar. Sedan fick jag bättre ljudmässigt resultat utan skärm så valet var enkelt i mitt fall och jag är helt nöjd med min installation som finns beskriven på annat ställe. Vill jag hänga på kondensatorer på matningsledningen så kan jag göra det, men då mitt filter innehåller kondensatorer (L-N) lånade jag ut min finkonding till @octavia rs som har i princip samma lösning. Sedan kan det säkert se annorlunda ut beroende på hur störbilden ser ut. Då @bfjohansson tråd handlar om kabel och personskyddsautomat kanske du kan visa ett mer konkret exempel med en enkel ritning hur en bra implementation med material skulle se ut i ett vanligt hem och som man kan lämna till valfri elektriker?

Hej LPL

Jag använder inte Dropbox

 

Men jag kan i alla fall skriva lite text hur jag tänker uppgradera den balanserade matningen (enfas transformator 230/230 1 kVA) jag har på till min ljudanläggning/hembioanläggning idag.

 

Kort beskrivning med ord

 

Jag tänker använda en 400/230 transformator med mittpunktsuttag som ansluts till inkommande jord (delad fas, balanserad matning) med en märkström på 16 A (3,7 kVA). Inkommande jord är ansluten till byggnadsstommen och en ringlina runt huset vid platsen som transformatorn är placerad. Skyddsjorden startar alltså vid transformators sekundärsida och blir bara ett par meter lång innan den landar i ljudanläggningens jordpunkt.

 

Transformator beräknas att ge ca 500 A i kortslutningsström vid ljudanläggningen och har en tomgångseffekt på ca 7 W. Jag skulle kunna öka storleken på transformator och t.ex. få högre kortslutningsström, men jag är nöjd med 500 A.

 

På transformators sekundärsida sätter jag några kapacitanser både mellan de polerna (delad fas) och mellan polerna och jord. Balanseringen gör att det inte blir läckströmmar även om det finns kapacitans mot jord. Dessa kondensatorer är i nivån några mikrofarad.

 

Det går alltså bra att använda en personskyddsautomat med tvåpolig brytning här mellan transformatorn och kabeln till uttagen.

 

Möjligen så kan jag pröva filterfunktionen (transformator - kondensatorer) med en gammal rörbestyckad tongenerator jag har som kan driva, i alla fall lite ström, då den i ett läge har 8 ohm utgångsimpedans. Vet inte säkert om det går.

 

Transformatorns serieinduktans samspelar med kapacitansen på sekundärsidan och ger filterverkan för störningar från elnätet.

 

Säkringar efter transformatorn (16 A eller 10 A). Efter transformatorn använder jag EKLK kabel till ljudanläggningen (det är ca 3 meter kabelväg från stomjorden, där transformatorn sitter, till vägguttaget.) där skärmen ansluts till jord i båda ändar.

 

Det är möjligt att jag bygger med flera parallellkopplade EKLK-kablar detta för att kunna utnyttja jordplan och förbättra anslutningen till byggnadsstommen och ringlinan även gällande högre frekvenser.

Edited by CommonMode
Korrektion EKKL ändras till EKLK
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, CommonMode said:

Men jag kan i alla fall skriva lite text hur jag tänker uppgradera den balanserade matningen (enfas transformator 230/230 1 kVA) jag har på till min ljudanläggning/hembioanläggning idag.

 

Kort beskrivning med ord

Det låter intressant och ska bli kul att höra mer om resultatet kanske i en egen tråd:)

 

Några funderingar:

+ Det blir ändå en ganska ren lösning och har du bara 3 meter kabel så tänker jag att du har alla möjligheter att prova olika kablar med och utan skärm.

+ Är det EKKL du menar eller är det EKLK?

+ Kan det vara intressant att prova någon kabel med "bättre" isolering?

+ Kan det vara en ide att öka arean på skyddsjorden till 10mm2

+ Det går väl även att lyssna med och utan kondingar för att se om du noterar någon skillnad.

+ Angående avstörningskondensatorer tycker jag denna video var lite intressant https://www.youtube.com/watch?v=1Hx1aCMl0l0

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...