Jump to content

Ska köpa lång ethernetkabel. Vad rekommenderas?


fredrik

Recommended Posts

Jag ska dra lite nytt kablage hemma, bland annat kabel från routern till stereon. Min tanke är att handla 12 meter färdigterminerad från Supra. Är det en ok lösning? Tänker att jag sedan kan sätta en switch bakom stereon. Eller borde jag tita på något alternativ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bfjohansson said:

Eller borde jag tita på något alternativ?

Ett alternativ är fiber, jag kör fiber mellan router, Ubiquiti Edgerouter X-SFP och en UpTone EtherRegen. Testade en hel del mellan Ethernet-kabel och fiber med en enkel TP-link fiberkonverter kopplad till en vanlig plåtswitch. Jag föredrog fiber före Ethernet-kabel ljudmässigt, sedan om det beror på isolationen från routern och resten av nätverket eller vad det beror på spelar mig mindre roll. Med EtherRegen blev det ytterligare ett större lyft.

Link to comment
Share on other sites

Drar du skärmad LAN kabel så är det bra att vara medveten om att du kan få jord via skärmen i kabeln och således få in två olika jordpotentialer i anläggningen.

 

Vill man tvunget ha skärmat kan man se till så att skärmen inte ansluts i änden vid racket eller ha skärmen helt flytande.

 

Det finns mängder med teorier om hur man ska och inte ska göra jag har provat massa olika LAN kablar, skärmat, oskärmad, skärmen kopplad både här och där.

Idag använder jag oskärmad KAT6 av den enkla anledning att de ger inte upphov till att jag behöver bry mig hur skärmen kopplad (har Belden Cat6+ med bonded pair).

 

Mellan mitt nätverk för hemmet och nätverket till stereon använder jag fiber. Kör samma prylar som @LPL en Ubiquiti EgdeRouter SFP och fiber till en Uptone etherREGEN där min Roon server och dcs Network bridge är kopplad. 

 

Finns väldigt smidiga fiberkablar idag som går att böja med väldigt liten radie utan att de tappar signal så de är ett alternativ till koppar tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Säg att jag då går på fiber. Jag har en router från Comhem. Vad behöver jag då? Någon form av omvandlare till fiber, cirka 12 meter kabel (vad köper man då?) och en UpTone? Kan man ersätta uptone med något enklare till att börja med? 

Link to comment
Share on other sites

Såg även din andra tråd @bfjohansson om elkabel och om du drar skärmad Ethernet-kabel parallellt lär du få en viss potential och störningar i skärmen som du inte vill ha in i anläggningen. Sedan är det väl i detta fall inte bättre med oskärmad kabel, så bästa alternativet skulle jag säga är att skärmen på Ethernet-kabeln bara är ansluten vid routern som @octavia rs skriver.

 

26 minutes ago, bfjohansson said:

Ok. Säg att jag då går på fiber. Jag har en router från Comhem. Vad behöver jag då? Någon form av omvandlare till fiber, cirka 12 meter kabel (vad köper man då?) och en UpTone? 


Enklast och billigast om du bara vill ha överföring via fiber går det t.ex. att köra med två TP-LinkMC220L
2 st Fiberkonverter t.ex. TP-LINK MC220L LAN, SFP Mediakonverter 1 Gbit/s

https://www.dustinhome.se/product/5010968225/mc220l?ssel=true&gclid=EAIaIQobChMIgo2MqbSL8QIVTACiAx337QbWEAYYBSABEgIlPPD_BwE

2 st SFP moduler t.ex. TP-LINK TL-SM311LS SFP-Transceiver-modul LX 1 GBit/s

1 st Fiberkabel t.ex. EFB Elektronik Fiberoptik LWL Anslutningskabel [1x LC-stiftdon - 1x LC-stiftdon] 9/125 µ Singlemode OS2 15.00 m

 

Finns en uppsjö av fiberkablar och SFPer, det viktiga är att det är LC-stiftdon, våglängd 9/125 och Singlemode (inte att förväxlas med en kabel). Det finns dem som hör skillnad på dessa också. Fördelen med  LC-stiftdon är att de är små och delbara, jag har dragit min kabel i en 20 mm flexslang.

 

Sedan har Sonore fina fiberkonvertrar

Eller då EtherRegen som är en Switch med SFP och isolation mellan A och B sidan.

Eller då en router med SFP t.ex. Ubiquiti EdgeRouter X SFP och meckar in den vid Comhem routen
https://www.dustinhome.se/product/5010884640/edgerouter-x-sfp?ssel=true&gclid=EAIaIQobChMIgYnDxqeL8QIV1EiRBR314wf6EAQYAiABEgLGIvD_BwE

Link to comment
Share on other sites

Lättast om du ska köra via fiber är att be någon i butik skramla ihop allt du behöver. Sålänge du använder sm(singlemode) spelar det ingen roll vilken patchkabel du använder eller om det är lc eller sc kontakt, mer än du ska dra i slang t.ex. Det är i princip alltid samma typ av kvartsglas i alla patchkablar idag så någon skillnad i ljud blir det inte. Ev. att sfp skulle kunna påverka något då det är där omvandlingen mellan ljus och elektrisk signal sker. Mm(multimode) kablar har en större kärna, ca 50my och mycket högre förlust/sträcka. Sm har en kärna på 9 my och extremt låg förlust. 
 

ska du köra med en fiber får du ha en 1310nm våglängd sfp i ena ändan och en 1550nm i andra. Dubbelpipigt kan du köra 1310 i båda. 
 

be butiken ta fram vad du behöver. Det är lättast. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Låt mig dock omformulera mig en smula.... Mina kunskaper inom fältet fiber är på en skala 1-100 i bästa fall 2, eller om jag ska vara riktigt generös mot mig själv, 3. När ni skriver om Transceivers och SFP eller olika kontakter (SFP är kanske en kontakt?) så begriper jag inte. Jag gillade dock det här med liten kontakt eftersom jag då kan borra mindre hål. Jag ser ju att vissa av kablarna har olika kontakter i olika ändar och andra har samma. Vilka som passar var har jag dock ej förstått. Krasst uttryckt behöver jag råd som är än mer konkreta. Typ en lista på vad jag exakt ska inhandla. Enda kravet, om det nu är möjligt, är att jag antingen nu eller i framtiden kan koppla in en sån där etherregen i den ändan som är närmast stereon men samtidigt ha en möjlighet till en enklare omvandlare där. Så vilken mojäng ska inhandlas som ska sitta vid routern, kabel mellan den och  den grunka vid stereon där jag kan få ut ethernetsignal, men som kan ersättas antingen direkt eller på sikt med etherregen?

 

Jag är väldigt tacksam för hjälpen.

Link to comment
Share on other sites

Ska du köra EtherRegen eller annan "hifi-switch" är det SFP som gäller. Ska du byta router till t.ex. Ubiquiti EdgeRouter X SFP är det oxå SFP som gäller i den änden.

 

Bra tips att fråga en butik, annars funkar de jag refererade till ovan och använder själv för tillfället.

Fiberkonverter TP-LINK MC220L LAN = 2 st om du ska komma igång direkt eller färre om du byter router och/eller switch med SFP.
https://www.dustinhome.se/product/5010968225/mc220l?ssel=true&gclid=EAIaIQobChMIgo2MqbSL8QIVTACiAx337QbWEAYYBSABEgIlPPD_BwE

2 st SFP TP-LinkTL-SM311LS

https://www.dustinhome.se/product/5011007213/tl-sm311ls?ssel=false&gclid=EAIaIQobChMI7pry0sKL8QIVhtGyCh1AJg--EAQYBCABEgI1KvD_BwE

1 st EFB Elektronik Fiberoptik LWL Anslutningskabel [1x LC-stiftdon - 1x LC-stiftdon] 9/125 µ Singlemode OS2 15.00 m

https://www.conrad.se/p/efb-elektronik-fiberoptik-lwl-anslutningskabel-1x-lc-stiftdon-1x-lc-stiftdon-9125-singlemode-os2-1500-m-713511

Link to comment
Share on other sites

Modulerna gissar jag på du menar ”sfp”. Det är modulerna som omvandlar elektrisk signal till ljus och tvärtom. Ja, de måste vara med. 
 

Jag gissar på att @LPL använder sina förslag och då vet vi att det funkar. Annars ring till dustin t.ex om du känner dig osäker. 
 

Vet inte om conrad har kvar butik fysiskt i Göteborg längre. Kolla med dem annars. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, bfjohansson said:

Ja, du fattar ju. Min kunskap i området är extremt begränsad

Har man inte stött på saker tidigare så är det inte enkelt att förstå hur det hänger ihop. Ett par bilder brukar hjälpa:)

 

image.png.0ab0fec2847c704ff82ff199a7598c86.png

Man pular helt enkelt in SFP modulen i enheten och klickar man försiktigt i fiberkabelns LC-stiftkontakter i SFP modulen. Man får hålla koll på märkningen så att Tx och Rx hamnar på rätt sida i sändande och mottagande ände, de ska alltså gå i kors, men det märker du direkt om trafiken inte kommer fram.

 

image.png.1b07c9d673f8270527ce91bfd1d79a46.png

TP-LINK MC220L LAN

 

image.png.c76472bf1415abd84d35ad28c9294094.png

UpTone EtherRegen

 

image.png.14615cc276c38750d062dd5ea250cf17.png

Ubiquiti EdgeRouter X-SFP

 

image.png.fa96b8e6a97698abe5b1f572d225618e.png

Sonore opticalModule med SFP inpluggad

Link to comment
Share on other sites

Min kunskap ligger nog också runt 3 på en hundragradig skala.
Jag köpte långt LAN-kablage, dvs färdigterminerad på "Kjelle" och anslöt mellan Comhem-routern och stereons Lindemann-streamer. 15 eller 20 meter kabel är det fråga om i mitt fall.
Från Lindemann-streamern går signalen optiskt till nästa apparat i kedjan (MScalern). Därmed överförs inga elektriska störsignaler vidare in i resten av anläggningen. Möjligen överförs emellertid konsekvenser av LAN-kablage-störningar vidare - om de påverkar även den optiskt omvandlade signalen.

Jag hade emellertid jättestora problem med strulande streaming, signalbortfall, plötsliga spårbyten mm.
Det visade sig med hjälp av Comhems support och felsökning att min router var så gammal att den börjat säcka rejält och bara gav en tiondel av abonnerad datakapacitet.
Det vill säga: Det är inte alltid felkällan är den man tror att den är. 

Link to comment
Share on other sites

Häng inte upp dig för mycket på fibern @bfjohansson om du inte känner att de är ett "måste". 

 

Sätta massa omvandlare hit och dit bara för att få fiber de blir mycket extra prylar och extra PSU. 

 

Iom. att du har Comhem så kommer deras utrustning behövas, möjligtvis att den går att sätta i Bridge mode och inte agera router.

 

Jag har uteslutande valt Ubiquiti routern för att den har SFP port och etherREGEN har SFP port så de blir minimalt med extra prylar inte mer än vad som behövs om jag kört vanlig koppar kabel.

 

Vill man ha en vettig kabel med skärm som inte är kopplad i kontakterna så hade jag kollat på denna ifrån Ghent. Den kan du få i 12m.

 

https://www.ghentaudio.com/pc/et11.html

Link to comment
Share on other sites

Vetinte varför ni envisas med att peka på SF/GBIC-krävande adapters?

Den här tar ju SC-fiber direkt? och många andra)

image.jpeg.fe197aa943d41b45edee96209ff9e855.jpeg

Ja, man kanske inte vill köra MultiMode möjligen då..

 

Men eg. tycker jag @octavia rs är klokast här! K.I.S.S.-regeln är klokast! :) 

Och baserat på effekten av att koppla från ComHems router med en enkel switch hemma hos @Gryphon300 så hävdar jag bestämt att du har inget att förlora! ;) 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Vetinte varför ni envisas med att peka på SF/GBIC-krävande adapters?

Ingen som envisas här, men hur tänkte du få in SC-fibern i EtherRegen?

 

9 hours ago, bfjohansson said:

Så vilken mojäng ska inhandlas som ska sitta vid routern, kabel mellan den och  den grunka vid stereon där jag kan få ut ethernetsignal, men som kan ersättas antingen direkt eller på sikt med etherregen?

Håller med om att man ska göra det så enkelt som möjligt men inte ännu enklare så att man blir låst. Hävdar att SFP och LC-Fiber är mest flexibelt.

 

Blir väl inte så mkt enklare än så här?

-> Ubiquiti EdgeRouter X-SFP -> UpTone EtherRegen -> Endpoint

 

Med det jag vet idag skulle jag ha införskaffat EtherRegen direkt och inte lagt tid på att först testa med fiberkonverter även om det var intressant att jämföra.

 

 

Link to comment
Share on other sites

okidoki, jag lade in en beställning på de produkter som @LPL beskrev. Även om förslag på att hålla det enkelt var lockande så lockade möjligheten med en etherregen mer tillsammans med smidigheten med en så tunn kabel. Den behöver troligen dras i lite smala utrymmen så det är klart en fördel. Priset blev nästan precis detsamma som enbart en ethernetkabel.

 

Tack för alla tips. Kommer säkert återkomma när det blir dax att koppla in.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-10 at 07:36, AlfaGTV said:

Vetinte varför ni envisas med att peka på SF/GBIC-krävande adapters?

Den här tar ju SC-fiber direkt? och många andra)

image.jpeg.fe197aa943d41b45edee96209ff9e855.jpeg

Ja, man kanske inte vill köra MultiMode möjligen då..

 

Men eg. tycker jag @octavia rs är klokast här! K.I.S.S.-regeln är klokast! :) 

Och baserat på effekten av att koppla från ComHems router med en enkel switch hemma hos @Gryphon300 så hävdar jag bestämt att du har inget att förlora! ;) 

Fyrverkerier så bra på riktigt !

Link to comment
Share on other sites

Efter mina ganska många tester och kombinationer med fiber hemma hos mig så fann jag inga fördelar alls med att använda fiber någonstans i kedjan(mellan routern och stereon). Jag har Lumin X1 med fiberingång och även en etherregen. Använde även en andra switch med fiberingång i mina tester för att få fler kombinationer. Använde både dual och single-fiber. kommer inte ihåg nu vilken, men den ena av dem tyckte jag nog var ganska likvärdig vanlig kopparlina, den andra lät klart sämre.

Men det var som sagt hemma hos mig i min anläggning. Kan säkerligen variera..

 

Det slutade med att octavia fick sätta ihop en kopparkabel till mig, det blev bäst tyckte jag. :) 

Link to comment
Share on other sites

En liten bit på väg. Kabeln borde komma senare i veckan. 

Hoppas det blir lite stabilare uppkoppling nu framöver. Om det ljudmässigt skulle vara någon skillnad på detta eller koppar kommer jag dock aldrig få reda på, att jämföra koppling kommer inte låta sig göras. 

20210615_170651.jpg

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, bfjohansson said:

Om det ljudmässigt skulle vara någon skillnad på detta eller koppar kommer jag dock aldrig få reda på, att jämföra koppling kommer inte låta sig göras. 

Eventuella skillnader mellan en bra kopparkabel och prylarna du beställt skulle jag säga går under marginella och varierar nog beroende på system. Jag skulle då sova gott med vetskapen om att det inte är någon påverkan på fiberkabeln fastän den ligger parallellt med elmatningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...