Jump to content

Apple Music börjar streama hi-res


ulfsan

Recommended Posts

Hittade detta idag av en slump efter Apples Event igår 7/6:

 

https://www.pocket-lint.com/sv-se/appar/nyheter/apple/156926-apple-music-bekraftar-forlustfritt-ljud-for-hela-katalogen-med-latar-utan-extra-kostnad
 

(Pocket-lint) - Apple har bekräftat att hela sin musikkatalog med mer än 75 miljoner låtar kommer att finnas tillgängligt i förlustfritt ljud av hög kvalitet med ALAC (Apple Lossless Audio Codec) upp till 24 bitar vid 192 kHz. Dessutom är förlustfritt ljud tillgängligt utan extra kostnad än en standard Apple Music-prenumeration.

För att börja lyssna på Lossless Audio kan prenumeranter som använder den senaste versionen av Apple Music slå på den i Inställningar> Musik> Ljudkvalitet. Här kan du välja olika upplösningar för olika anslutningar som mobil, Wi-Fi eller för nedladdning. Apple Musics Lossless-nivå börjar vid CD-kvalitet, som är 16 bit vid 44,1 kHz (kilohertz) och går upp till 24 bit vid 48 kHz och kan spelas in på Apple-enheter. För audiofiler erbjuder Apple Music också Hi-Resolution Lossless hela vägen upp till 24 bitar vid 192 kHz.

 

Kommer t ex Qobuz att klara denna konkurrens?

 

/ Ulf

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, ulfsan said:

Jag skulle också önska att Apple Music gick att integrera i Roon. - annars är kanske t o m Roon illa ute 😩!?

Det verkar väl ytterst osannolikt att Apple som alltid går sin egen väg skulle integrera med Roon. Valet är kanske enklare för oss som tycker om Roon och samtidigt har väldigt svårt för allt som har med Apple att göra, men detta kommer nog att röra om en del i grytan.

Link to comment
Share on other sites

För mig beror det på kvalitén och hur det kommer att låta. Även enkelheten och tillgängligheten kan ibland tala för Apple. Deras grejer jobbar bra ihop….Sedan är det obehagligt med jätten Gluffgluff som äter upp alla andra världen runt (om dom kan)… Men även pandemin är/var obehaglig och måste ändå hanteras…

 

Edit: Har kollat lite vidare och förstått att detta inte är ett seriöst alternativ till Roon/Qobuz. Alldeles för låst vid Apple med komplicerade villkor och ofullständig hårdvara…

Edited by ulfsan
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

Apple pressar hårdare för rumsligt ljud (Dolby Atmos) och verkar mest köra lossless som en fotnot i all PR som pumpas ut nu.

Och ser man implementation av Apple Musik på Mac så kan man förstå varför, man måste ändra i inställningarna för macOS när man ska bya upplösning på ljuduppspelningen i Apple Musik.

Har man däremot en Atmosanläggning hemma och en Apple TV av senare modell så är Atmosupplevelsen riktigt imponerande, Lyssna t.ex. på Kraftwerks 3D The Catalogue. Magiskt! All musk låter inte bättre i Atmos naturligtvis men när det lyfter gör det det rejält.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Känns billigt med Apple music, halva priset mot TIDAL,  "problemet" blir hårdvaran.

Dock skulle jag gärna ha det till mitt ATMOS system där jag ändå har en ATV 4K. . men inte helt sugen att betala för TIDAL i musiksystemet OCH Apple Music i biosystemet.

 

I det hela nöjd med ROON men det saknar tyvärr en viktigt funktion från TIDAL så jag är lite kluven om jag skall lämna ROON, o då kan man fundera på hur Apple music skulle kunna integreras i systemen

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Terminator said:

Om det är ett alternativ så har Qobuz nu sänkt årskostnaden från 1800 till 1500 kr. 

Jag föredrar Qobuz alla dagar i veckan. Dels kan man köpa hires-filer av den musik man gillar mest och säkra utbudet även framöver. Jag ser de också som mer dedikerade åt bra ljud, de är genuint fokuserad mot välljud. Dessutom har de en erfarenhet av att syssla med musik och inspelningar. De har också startat i liten skala att ge sig in i musikbranschen och göra egna inspelningar. T ex denna som är en kanoninspelning:

 

013F01BC-498E-4706-A20A-E25A54198139.png

 

Tidal ser jag mer som Qobuz med den största skillnaden att Tidal satsar på ett komprimerat format (MQA) medan Qobuz satsar på pcm hires upp till 24/192 och det betalar jag gärna för.
 

Apple, Microsoft och Spotify ser jag enbart som distributörer. Många inlägg här på forumet vittnar om investeringar på 10-tusentals kronor och ibland 6-siffriga belopp. Men när det gäller musiken som borde ligga i förgrunden vrids det på 100- och 50-lappar. 1,500 spänn… det är ungefär vad 5 vinyl kostar eller 8 CD. Det är ju småpengar i sammanhanget.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Många inlägg här på forumet vittnar om investeringar på 10-tusentals kronor och ibland 6-siffriga belopp. Men när det gäller musiken som borde ligga i förgrunden vrids det på 100- och 50-lappar. 1,500 spänn… det är ungefär vad 5 vinyl kostar eller 8 CD. Det är ju småpengar i sammanhanget.

Sant, tack för en väldigt bra påminnelse som träffade åtminstone mig precis där den bör. Jag vill inte gå helt off topic men jag kan ibland komma på mig själv med att ifrågasätta kostnaden för Roon och att vi har både Qobuz och Spotify hemma. Jag ifrågasätter aldrig på samma sätt att jag köpt utrustning för väldigt mycket mer, utrustning som vore värdelös utan musik.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Men när det gäller musiken som borde ligga i förgrunden vrids det på 100- och 50-lappar. 1,500 spänn… det är ungefär vad 5 vinyl kostar eller 8 CD. Det är ju småpengar i sammanhanget.

Digital musik, ens via Roon, når för mig inte känslan av att välja en skiva och den stegrande förväntan när nålen släpps och man tar några lätta löpsteg tillbaka till lyssningspositionen.

 

Oavsett om det varit Apple, Spotify, Qobuz eller Tidal som jag testat så har de alla bidragit till att jag hittat mer musik att tycka om.

Link to comment
Share on other sites

Sant, konstigt ställa att vara snål på egentligen.....jag har säkert lagt +500k på min hembio men har snålat och INTE skaffat Disney+ . Amazon prime än trots att dom tjänsterna har serier jag vill se....Har bara Netflix, HBO och Apple+ idag

 

Samma med Apple music, tycker jag skall klara mig på bara Tidal men man kanske "behöver" mer än en tjänst

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Ivery said:

Digital musik, ens via Roon, når för mig inte känslan av att välja en skiva och den stegrande förväntan när nålen släpps

Om du går tillbaka ca 10 år i tiden resonerade jag på exakt samma sätt men inte idag. Men vi har alla våra små nojor, även jag. Som exempel ”tål” jag inte att servera mat från grytor. Den skall läggas upp på fat. 
För mig är det likgiltigt vilket format det är. Det är vad som kommer ut ur högtalarna som räknas. Däremot har jag inte bytt fot när det gäller ägandet. Bra album vill jag ha i mina ägor oavsett format. Det är väl en generationsgrej.

 

Rullband är det optimala för analoga inspelningar men tillgången är för skral och det är för dyrt. Jag är hänvisad till det som finns snarare än det jag vill ha. Mycket låter bra även på välproducerad vinyl eller cd men inte som på band. Dagen högupplösta filer är ju det som ligger närmst studiokvaliteten på motsvarande sätt som banden. I stort sett all musik idag är inspelad, mastrad och mixad i 24/48-192. Ibland mer som t ex Patricia Barbers nya där man använt 32/384 och sedan dragit ner till 24/192 respektive DSD64.

 

För att göra en digital studiomaster till vinyl måste man först göra en vinylmaster av den digitala mastern där man får dra ner lite på nivå, dynamik och justera frekvensomfånget för att gravernålen inte skall få spader. Därefter ett par mellansteg för att få själva pressmatrisen. Det är fantastiskt att det fortfarande låter bra men jag vill ha musiken så nära studiomastrarna det går. Förr vad det rullband men nu är det högupplösta filer i pcm eller dsd (absolut inte MQA). Vill man tvunget ha en fysisk kopia kan man ju bränna en dvd-skiva så att man kan ta ”ett steg tillbaka”:sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Bra album vill jag ha i mina ägor oavsett format. Det är väl en generationsgrej.

Håller helt med, men det känns som att det är ovanligt bland de flesta 80-talister.

 

Det kanske inte är så vanligt med musikstreaming men filmer och tv-serier kan hoppa mellan olika tjänster ganska frekvent, så där känns det bra att ha en fysisk kopia av det jag gillar.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ivery said:

Det kanske inte är så vanligt med musikstreaming

Det är för tidigt att säga. Hur ser det ut om 10, 20, 50 år…? Vilka av 80-talisternas favoriter finns då med? Många av mina favoritjazzalbum är 50-60 år gamla. Det finns i min hylla. Många av RCA’s kanonalbum finns inte med vare sig hos Tidal eller Qobuz (och det är inte deras fel). Fina japanska skivbolag som East Wind, TBM, Trio och Baystate finns inte heller. Vem vill vara utan Tsuyoshi Yamamotos ”Midnight Sugar”. På Tidal fanns inte Neil Young och Frank Zappa med något undantag. Men hos Qobuz finns de i 24/96 senaste ommastringarna men orginalmastrarna. Ett tag fanns det även 24/192-mastrar av Zappas album men de verkar vara bortplockade nu. På motsvarande sätt har Tidal utgåvor som inte Qobuz har. 
 

Det är skivbolag och rättighetsinnehavare som bestämmer vilka som skall få distribuera deras album samt vilka versioner och format. Redan nu kan man stöta på album hos Qobuz och Tidal där vissa låtar är gråmarkerade p g a något musikförlag sätter sig på tvären. Som bekant säljs rättigheter, skivbolag läggs ner eller köps upp osv. De driver ingen välgörenhetsverksamhet. Vill man säkerställa sitt framtida musikbibliotek får man nog se till att bygga det själv. Så tänker jag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...