Jump to content

Det är inte så ofta jag köper nya hifi-prylar längre...

Recommended Posts

On 2021-06-14 at 20:59, shifts said:

På spelare av högre standard är det märkligt att inga digitala ingångar finns. Känns som det borde vara en självklarhet. Även om diskspelare är på väg bort, borde de sista som kommer ut vara fullspäckade så att säga.

De var ett av mina krav när jag köpte min spelare att den skulle kunna agera DAC vilket den oftast gör men ikväll blir de både CD och SACD.

TAD-DA1000-DAC_1920_04.thumb.jpg.e967677deeb9a8272ddd8dd13842d878.jpg

Strunta nu i den där ojordade IEC ingången :monkey-see-no-evil::D

1 minute ago, octavia rs said:

De var ett av mina krav när jag köpte min spelare att den skulle kunna agera DAC vilket den oftast gör men ikväll blir de både CD och SACD.

men jag antar att du använder DACen även när du lyssnar på CD/SACD:D

1 hour ago, LPL said:

Mobil ansluten via USB burkar bara mappas upp som en disk, alltså spelaren kan läsa, spela musik som ligger på minnet precis som en USB-sticka eller USB-disk.

Jag har inga strömningstjänster förutom Sveriges Radio, och det går bra att strömma det till en usb-ingång till min dac.

2 hours ago, calle_jr said:

Har du provat spela till den porten med telefon?

2 hours ago, LPL said:

Mobil ansluten via USB burkar bara mappas upp som en disk, alltså spelaren kan läsa, spela musik som ligger på minnet precis som en USB-sticka eller USB-disk.

Tack för förslaget, ska prova i morgon. När jag läst i manualen har det inte känts som att det skulle fungera, men prova gör jag gärna:

”The USB devices that can be connected to the player are as shown below.
• USB 2.0-compatible USB flash drive (capacity of 1 GB or greater, 2 GB or greater recommended) or HDD (capacity 2 TB or less)
• File system: FAT16 or FAT32”

Man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte men just ser jag ingen avändning de digitala utgångarna i Marantzen och faktiskt inte ingångarna heller annat än usb-ingången. De övriga tar ”bara” pcm upp till 24/192. Jag har 68 dsd-album på min server och de vill jag kunna spela utan att behöva omkomprimera dem. Då är det usb-anslutning som gäller. Samtidigt har jag också så pass många cd-album att jag gärna vill ha en spelare som kan spela dem. För mig är inte cd’n död.

Att mindre än tre veckor efter inköpet fundera på en ny dac känns opåkallat. Men än har Marantzen inte gått en match mot min Aesthetix. Hur den fighten går är ännu skriver i stjärnorna. Utgången är inte självklar…:NailBiting:Jag lär inte behöva båda.

För övrigt är det inte så förvånande att tillverkarna, med få undantag, inte satsar på SACD. Rättighetsdebaklet tar död på SACD-formatet. 95% av SACD som ges ut är klassisk musik. Väldigt få album finns att köpa som DSD men där är det inga rättigheter som går och förbjuder en att föra över filer mellan servrar och dacar. Men när samma filer läggs på en SACD är det inte tillåtet. Branschen är också för mjäkiga. Om det hade varit lite stake i hifi-branschen hade tagit strid för formatet och köpt loss rättigheterna och göra något bra med det. Istället gjorde man hifi till en logistikföreteelse och skriver de på för MQA. Rena idiotin. Branschen tar steg både framåt och bakåt. 

Streamern/nätverksbryggan känns för mig helt ok att ha för sig själv. Jag ser ingen finess i att den måste finnas i samma låda som allt annat. Optimalt för mig hade varit att ha separat nätverksbrygga, transport och separat dac under en standard. Om man vill ha allt i ett finns ju lösningar även för det, t ex denna: Media-spelare som spelar såväl CD/SACD, nätverksfiler, streaming (HEOS) och kan fungera som DAC. 

Heos musikapp är dock ingen höjdare. Den tar heller inte Qobuz. 

A13C1A63-DA8B-4A5E-A0B6-DA6C99A96681.png

Idag kom kylan tillbaka. Endast 22 grader. Med lite byvindar över havet kan det faktiskt känna lite kallare än vad termometern visar. Nu har jag suttit och jämfört fram och tillbaka mellan min Romulus Aesthetix Sign. och Marantz SA-10, med discar och från filer, originalformat och uppsamplingar. Det första jag konstatera är att i detta avseendet tycker jag precis som @Strmbrg - dvs det här är inget kul. Men jag ville ändå ha en liten jämförelse för och se i vilken säck grisen gömmer sig eller om den är kvar i stian. Nu är det klart och jag ticka av den boxen också. Inget mer jämförande.

Förutsättningar har varit de följande:

• Signalkablar har varit Transparent Ultra MM2 balancerade där jag har haft båda spelarna uppkopplade parallellt till varsin CD-ingång på försteget.
  • Volymnivån har kalibrerats till samma nivå för båda spelarna.
  • Vid jämförelse över Lumin har jag fått växla USB-kabeln mellan de båda spelarna. Lumin har två USB-utgångar men bara en är aktiv när man spelar.
  • När jag har kunnat köra parallellt, dvs USB in med rippat material till den ena och disken på den andra, så har jag startat samtidigt och jämfört genom att växla mellan CD1 och CD2 på försteget.
  • Bitdjup på alla PCM-filer har varit 24. 

Här är en illustration över hur jag spelat av och några albumexempel där jag hämtat musik där jag hållt mig till den musik jag gillar. Med Aesthetixen valde jag att inte köra med cd-släden. Där har jag konstaterat tidigare att det blir bättre med rippade filer.

Spelningslista.jpg

Det går att göra en jäkla massa kombinationer och jag provade några men ett resultat överlag med Marantz SA-10 är att det tillför inget att uppsampla eller konvertera. Det gör det däremot med Aesthetix där jag tycker att det låter lite bättre att uppsampla till 176,4/192. Inga stora saker men det blir ett lite fastare grepp och mindre ringning kring cymbalerna. Skillnaderna är dock små. Än bättre tycker jag det blir att konvertera till DSD64. Svårt att peka på vad som händer men det känns mer sammanhållet. Vi talar dock om subtila skillnader.

Som gammal beteendevetare är det intressant hur man påverkas och drar slutsatser. Jag har spelat en hel del med Marantzen nu och Aesthetixspelaren har fått vila en månad. Jag har redan konstaterat att Marantz SA-10 har blivit ett lyft men är det sant?

Svaret på den frågan är nja... Här kommer mina konklusioner.

• Vid avspelning av CD-album (rippade till Aesthetix) och fysiska diskar på SA-10 så är jag inte människa att höra någon som helst skillnad mellan de båda spelarna. Marantzen konverterar om allt till DSD 11,3 MHz och med Lumin/Aesthetix har jag kört både orginalformat (fast med 24 bitars bitdjup) och konvertering och uppsampling. Jag kan inte påstå att det är några direkta skillnader annat än att jag tycker det är lite bättre med dsd64-konvertering. Men vare sig sämre eller bättre mot den konvertering SA-10 gör.
  • Om jag jämför SA-10 med en SACD-skiva och kör CD-spåret parallellt i Aesthetix så blir det bättre med SACD. Ljudet blir större och orkestercrescendon låte lite "lugnare" och "städade" i toppen. Den underbara arian Pie Jesu i Faures Requiem får en annan närvaro. Men jag har också spelat SACD som i princip låte samma som SACD. Det har nog inte så mycket med formatet att göra.
  • Men när jag spelar "äkta" (köpta som dsd-nerladdningar) DSD-filer från mitt nätverk så låter de lika. Kanske är det någon skillnad men jag kan inte med säkerhet ringa in dem.
  • Slutligen har jag provat med nerladdade 24/96-filer. Om jag spelar de i originalformat så blir det något bättre med SA-10. Jag har märkt det framför allt på riktigt hög volym under spelning av Brahms akademiska festivalouvertyr på Herber Blomstedts fantastiska album. (Prova den och blås på ordentligt). Där låter Aesthetix lite mer ansträngd och har inte riktigt den lena tonen, framför allt inte när de brassar på ordentligt. Men när jag konverterar samma fil till DSD64 i Lumin och går över lågpassfiltret i Aesthetix så blir det väldigt lite skillnad mot SA-10. Skillnaden är så liten att det föranleder inte något byte faktiskt.

Så har jag hållt på hela förmiddagen sedan tidigt i morse. Kontentan av det hela är att min Aesthetix håller lika hög ljudkvalitet som SA-10. Den skillnad som ibland finns kan förmodligen justeras med lite rörbyte. Själv tycker jag mer det handlar om petitesser som inte är något att hänga upp sig på. Den kan dock inte spela SACD-skivor och det är ett minus. Men om man har dsd-filer, t ex om man lyckats rippa sina SACD-album så finns det ingen anledning att byta.

Så vad gör jag nu? En skall bort... Det får jag grunna på under sommaren. Jag kan leva med båda som första val. Detta är ett bra exempel hur man kan bygga upp ett resultat utan att jämföra. Man tror man har koll. Jag har fallit på eget grepp. Men lite kul är det ju också med nytt.

Köpte du Marantzen begagnad? Annars är det väl synd att göra sig av med vederbörande.

Ja, jag vill gärna kommentera det du skriver om att typ ”hålla på och jämföra fram och åter”:

Det är just det där ”kanske liite skillnad... eller kanske inte... eller jo, ur just den här aspekten är det nog lite skillnad... fast, vad är att föredra?..

Spelar det ens någon roll vilken som ”låter bäst” om ljudskillnaden mellan apparaterna är mindre än skillnaden i min upplevelse är mellan lyssningarna?..

...kan man ju i vissa lägen fråga sig.

47 minutes ago, Strmbrg said:

Köpte du Marantzen begagnad?

Nej, den köptes ny. Den stannar säkert kvar. Den kan ta SACD, låter mycket bra och är 8 år yngre. Jag lägger nog ut Asthetix i Tyskland där den under flera år räknas som en av de bästa cd-spelaren/dacen som finns att få tag i, både den Signaturmodellen jag har och modellen under. Åtminstone att döma av ett par hifi-blad.

I Tyskland är dessutom CD-formatet fortfarande levande än här.

8981269C-7DA7-4AC6-AAAD-023F1B9137AE.jpeg

3A74C988-643C-4CBD-972A-D7A9042C102C.jpeg

1 hour ago, Bebop said:

Själv tycker jag mer det handlar om petitesser som inte är något att hänga upp sig på

Jag har själv hållit på att konvertera, uppsampla, nersampla (hepp!) och testa med en flock olika DACar, men, som Bebop säger, skillnaderna blir subtila om DACarna håller god kvalitét från start.

Jag kan lugnt konstatera att om originalet håller en god kvalité så spelar formatet mindre roll! Lyssna ex. på Nils Lofgrens "Keight Don´t go" och Yello´s olika inspelningar, så mycket luft, rymd och "lätthet" samtidigt med en kraftfull bas som dessa 16/44.1 innehåller! Med denna kvalitén på inspelningarna så tycker jag inte att dessa tjänar på några vidare konverteringar och uppsamplingar.

Jämför gärna med Pink Floyds "The Wall" på vinyl till CD. Här tycker jag att f.f.a. att anslagen tappade tydlighet när denna vinyl överfördes till CD...eller?

1 hour ago, Bebop said:

Så vad gör jag nu? En skall bort...

Well, tvärtemot vad du tycker, Bebop, så föredrar jag så få separata apparater som möjligt. Så en multifunktionell apparat (med flerkanal och möjlighet att avkoda bild) med så många funktioner som det bara går att stoppa i en låda med DAC-chips av högsta kvalitet som gärna kan fungera som ett försteg också, skulle bli mitt val. Tänk så många sladdar och fjärrkontroller du kan slippa med en sådan mojäng!

Så...gör det enkelt, behåll Marantzen om du kan använda den som streamer med...

1 hour ago, Amatören said:

behåll Marantzen om du kan använda den som streamer med...

Nej, den har ingen streamer. Inte den obalanserade SA-12SE heller. Då får man gå ner på stegen lite (hos Marantz).

Jag ser det ungefär som övriga prylar. Om jag vill ha en annan pickup skall jag inte behöva byta hela skivspelaren. Eller om jag vill ha en annan riaa men är nöjd med försteget eller omvänt, finns ju ingen anledning att byta allt. 

Multikanal och bild/film är ointressant för mig. Jag ser max 2-3 filmer per år. Thor Modén är en favorit. Deckare, katastroffilmer, SF, skräckfilmer eller ond bråd död är jag totalt ointresserad av liksom sport förutom längdskidor. Musik och böcker berör mer hos mig.

1 hour ago, Bebop said:

Multikanal och bild/film är ointressant för mig

Det finns en hel del filmade konserter med flerkanalsljud som är väldigt njutbara. Surround ger en ny dimension av upplevelsen om det är bra gjort.

Du är välkommen på en visning med Torshammare (källaranläggningen). Det skulle vara intressant att höra din åsikt om ett bra flerkanalsljud, ju!

53 minutes ago, Amatören said:

Det finns en hel del filmade konserter med flerkanalsljud som är väldigt njutbara.

Jo, det betvivlar jag inte. Mitt problem är att jag får inte ro att sitta och titta på en filmduk. Jag blir rastlös och går därifrån. Men och annan konsert har jag sett men mest live. Innan pandemin prenummerade jag på Berlinphilharmonins konserter. Men även det tröttnade jag på.

45 minutes ago, Bebop said:

Jo, det betvivlar jag inte. Mitt problem är att jag får inte ro att sitta och titta på en filmduk. Jag blir rastlös och går därifrån. Men och annan konsert har jag sett men mest live. Innan pandemin prenummerade jag på Berlinphilharmonins konserter. Men även det tröttnade jag på.

Jag blir också ofta rastlös av film. Men det funkar rätt bra att spana på någon "ubåtsrulle" liggandes i sängen med höronploppar och en laptop. Jag har absolut inte högre teknikkrav än så när det gäller film. Som tur är...

Jag har väl några DVD-filmer, mest tecknat med Looney Tunes samt Michael Fremers underhållande vinyl DVD. Enstaka musik DVD mest för att det är kul ... räcker för min del att kolla på mobilen egentligen.