Jump to content

Det är inte så ofta jag köper nya hifi-prylar längre...

Recommended Posts

6 hours ago, octavia rs said:

Nu använder jag AES/EBU överföring där har ju skärmen inget med signalen att göra och en påverkan av common-mode påverkar väl båda signalerna så kommer den störningen att påverka något?

Hej octavia rs

Jag skrev till dig just därför du håller på med elkraft och har en bra kontroll över skyddsledare (skyddsjord) och signalreferenser (signalsjord).

Det som föreslås i artikeln, som jag hänvisade till, att begränsa störningarna med en transformator, det är i princip detsamma du har. D.v.s. en möjlighet till en balanserad digital överföring, där strömmar (störningar) i skärm (jordreferens) begränsas genom balanseringen.

Den frågeställning som AlfaGTV tog upp har även jag funderat över; ”En fundering till de elkunniga är varför japanerna mera som regel än undantag skapar sina apparater med "flytande jord", alltså utan galvanisk koppling till våra europeiska uttags skyddsjord? Jag tror de flesta europeiska och amerikanska tillverkare ansluter nätets skyddsjord till chassit på apperaterna?

Jag utgår ifrån om att det handlar om en dubbelisolerad nätdel som placerats i en apparat där elektronikljord t.ex. är lagd mot chassiet i en punkt. Men utan beskrivning eller kopplingsschema är set svårt att veta hur det är tänkt att fungera.

Jag kan dock ana att det är för att begränsa bekymmer med störningar.

Jag känner dock inte igen lösningen ifrån t.ex. studiovärden, Sveriges Radio (SR) eller Sveriges Television (SVT). Inte heller från industrin.

Det liknar möjligtvis den teknikjord som SVT använde (och hade dispens för att använda) men det innebar i princip att elektroniken jordades separat och nätdelen separat.

För att ha kontroll var alla läckströmmar (tex från strökapacitanser) vandrar så har jag svårt att rekommendera annat än stjärnjordning och (högfrekvensmässigt) starka jordplan.

Jag vill därför att elektronikjorden är kopplad till höljet på en sådan apparat och att jag kan ansluta höljet till skyddsjord.

Om inte elektroniken är ansluten till chassiet då innebär anslutning av tex en jordad dator till en RCS kontakt eller annan kontakt som har referens (eller skärm) till elektronikjorden att elektronikjorden ansluts till skyddsjord via datorns skyddsjord.

Ansluter jag nästa jordade apparat till en kontakt på den dubbelisolerade apparaten (som inte har elektroniken ansluten till chassiet) då kan det t.ex. mellan de två jordade apparaterna gå störströmmar genom apparatens elektronikjord.

Genom stjärnjordning och (högfrekvensmässigt) starka jordplan har jag en bättre kontroll var eventuella störströmmar vandrar.

• Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Idag brände det till. Ett telefonsamtal efter två månaders väntan och idag kom leveransen. Men var fan skall jag placera den.    26 grader kl 18:00, vindstilla, 20 grader i havet... Den får b

Jag kommer ta hjälp av officiella bilder plus en del egna bevis. Så här ser den ut. I normalfallet hade jag valt en silverfärgad men Marantz har ju bara något mitt emellan guld och silver som jag inte

Det är gott väder ute så jag tog ut spelaren på kaffebordet och tog några bilder.   Spelaren är oerhört stabil och det tjocka massica metallocket gör sitt till.    

Posted Images

1 hour ago, Bebop said:

När man tittar på Dynamic Range-tabellen så inser man snabbt att den "mänskliga faktorn" varit inne och skruvat.

Huj! :flush:

Det pendlar mellan 6 och 21 för olika utgåvor, och det är ju en hagelsvärm, inte bara enstaka utgåvor som sticker ut neråt eller uppåt.

Den här tror jag du skulle gilla;

Stanley Clarke Band - Featuring Hiromi Uehara

46 minutes ago, calle_jr said:

Huj! :flush:

Det pendlar mellan 6 och 21 för olika utgåvor, och det är ju en hagelsvärm, inte bara enstaka utgåvor som sticker ut neråt eller uppåt.

Den här tror jag du skulle gilla;

Stanley Clarke Band - Featuring Hiromi Uehara

Den låter lite "tät" och resonant, åtminstone på Tidal.

6 hours ago, CommonMode said:

Den frågeställning som AlfaGTV tog upp har även jag funderat över; ”En fundering till de elkunniga är varför japanerna mera som regel än undantag skapar sina apparater med "flytande jord", alltså utan galvanisk koppling till våra europeiska uttags skyddsjord? Jag tror de flesta europeiska och amerikanska tillverkare ansluter nätets skyddsjord till chassit på apperaterna?

Kanhända får de bättre kontroll på störningar som eventuellt uppkommer via skyddsjorden vs nollan. Om de kan garantera isolation inuti lådan så måste väl inte apparatens hölje vara skyddsjordat?