Jump to content

Det är inte så ofta jag köper nya hifi-prylar längre...


Recommended Posts

1 hour ago, Bebop said:

Nej, men det är ju så förbannat hett. Jag är uppe med tuppen för att fixa lite men sen får det vara. Men @triomio och @LPLär rätt på det. Det är en SA-10.

 

Jag fixade igår med att borra hål i hyllor för att hitta ny plats till min Lumïn så att jag kunde hitta plats till spelaren. Dessutom kan jag konstatera att den fungerar. Jag återkommer med bilder och mer detaljer om varför och hur den funkar ihop med resten.

Grattis!:thumbsup:

 

Kul att det finns utveckling även för silverskivorna och att det utvecklas nya spelare för formatet! Man blir onekligen lite sugen när man läser detta och  vad som döljer sig i de olika lagren på de skivor man redan har eller kan tänkas vilja köpa. Misstänker att du har en hel del att välja på.  Börjar väl bli fullt i hyllan nu? Men tror att det sagts förut! 

Blir roligt att höra vad du tycker när du utvärderat.

Tack också för den initierade jazzhistoriska återblicken.:smile:

 

Calm

Link to post
Share on other sites
  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Idag brände det till. Ett telefonsamtal efter två månaders väntan och idag kom leveransen. Men var fan skall jag placera den.    26 grader kl 18:00, vindstilla, 20 grader i havet... Den får b

Jag kommer ta hjälp av officiella bilder plus en del egna bevis. Så här ser den ut. I normalfallet hade jag valt en silverfärgad men Marantz har ju bara något mitt emellan guld och silver som jag inte

Det är gott väder ute så jag tog ut spelaren på kaffebordet och tog några bilder.   Spelaren är oerhört stabil och det tjocka massica metallocket gör sitt till.    

Posted Images

Jag kommer ta hjälp av officiella bilder plus en del egna bevis. Så här ser den ut. I normalfallet hade jag valt en silverfärgad men Marantz har ju bara något mitt emellan guld och silver som jag inte tycker passar. Bättre då att bryta av helt. Mina VTL har en svart nedankant och min skivspelare en svart stenmjölsskiva så när allt har fått sin rätta plats kan det bli bra.

 

Spelaren framifrån.jpg

 

Det är en riktig bjässe som väger in med 18 kg men som framgår är min Aesthetix ännu större och väger en del den också. Min Luminstreamer har fått flytta upp i en hylla. Tandbergaren används inte så mycket, mest till kopiering. Det är för övrigt en mycket fin spelare men kan inte matcha min Studer; framför allt inte i mekanik och precision. Ljudmässigt hänger den med bra vid avspelning men vid inspelning skiljer de sig rejält.

 

Sida vid sida.jpg

 

Ett starkt argument för Marantz bästa spelare är deras helt nyutvecklade släde i aluminium. Den är optimerad för CD och SACD och sägs matcha Esoterics slädar väl. Normalt annars är att CD-spelare använder "skramliga" CD-ROM-läsare. Men inte här.

 

Släde.jpg

 

Fjärren är ganska standardiserad layout men har tyngd. Det är en aluminumfjärr som andas kvalitet.

 

Remote.jpg

 

Jag har spelat 3 SACD-album och det låter rent förbannat bra. Djupare analyser och jämförelser med skivor kontra ripp och streaming får komma senare. Likaså jmförelse med Aesthetix. Den använder jag enbart som dac idag. Den tar dock inte SACD som jag har en hel del av och det är mitt främsta skäl till att jag slog till. Men det finns fler orsaker...

 

 

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, triomio said:

Uj, vad fin den var i svart.

Jag instämmer med triomio, riktigt snygg i svart!

Vad sitter det för DACar i den?

 

Min drömspelare var under många år en SA-7 men den låg utom ekonomisk räckhåll för mig.

När väl möjligheten för ett inköp infann sig så var det redan "ute" med CD, HDCD, DVD-Audio och SACD.

Idag är det NAS, strömma och BluRay som gäller. Min senaste och förmodligen sista digitalavspelare blev en Oppo UDP-203 som klarar "alla" format inkl. 4K. En riktigt bra digital transport.

Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Strmbrg said:

Dess utförande bidrar väl bara med en känsla?

Jo, det är sant när det gäller själva släden men det är ju mer än så. CDrom som många använder idag går snurrar i höga farter som lätt skapar oljud och vibrationer och sliter ut mekaniken snabbare. Förr var var marknaden full av fina dedikerade läsare från Philips, Sony, Pioneer, Teac och några till. När marknaden gick ner för rena CD-spelare och ersattes med multispelare inklusivd DVD så satte man istället cd-rom-läsare som en kompromiss, typ Oppo. Idag finns det inte många högkvalitativa läsare kvar men med några undantag som brukar användas av de finaste spelarna. De mest kända är väl de (uppifrån och ner) från Esoteric, Enco (fd Philips) och Marantz. Finns kanske någon till. Esoteric gör de mest prisade men Enco’s har också högt anseende. Men jag tror inte deras klarar SACD:question:

 

Hur de påverkar ljudet kontra cd_rom vet jag inte men jag tycker ordentlig mekanik är eftersträvansvärt. Det kan ju knappast vara en nackdel.

 

B150FFC0-DF92-40C5-80FF-30DB9798ACB2.jpeg

 

2024CD40-300A-4B86-AE68-E1C8D490CEA1.jpeg
 

E7626844-F9F5-41C6-9969-A394A8E7673B.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Bebop said:

Den har inga dacar

Åjo, visst har den en/flera Digital to Analog Converter i sig!;)

Eller är det en ren transport?

Alla apparater som arbetar i den digitala domänen måste konverteras till en analog signal via någon form av DAC (1-bits, SACD eller flerbits, övriga) innan uppspelning.

Link to post
Share on other sites

Det är gott väder ute så jag tog ut spelaren på kaffebordet och tog några bilder.

 

Spelaren är oerhört stabil och det tjocka massica metallocket gör sitt till.

 

SA-10.jpg

 

SA-10 snett ovanifrån.jpg

 

Jag brukar inte öppna apparater så jag har knyckt en bild från Marantz. Den är rätt så välpackad och fullt balanserad till skillnad från lillebror Marantz SA-12SE som i övrigt är näst intill identiskt. Den har inte det tjocka locket heller. För övrigt vet jag inte vad som skiljer modellerna åt. Jag prioriterar dock balanserade apparater och vill inte blanda. 

 

SA-10 insida.jpg

 

Och så speciellt för @calle_jr :sunglasses: Baksidan!

 

Utgångar.jpg

 

Balanserad och RCA-utgångar. Viktigt att notera här är att då man kör balanserat så vrids fasen 180 grader. Det åtgärdar man (om man vill) i setup-funktionen, vilket jag har gjort.

 

Fas.jpg

 

Ingångssidan är tämligen traditionell förutom att det saknas AES/EBU- och BNC-koppling. . Det kan jag leva med. Numer blir det förmodligen endast USB-kabel från min Lumin-streamer. Nu kan jag t o m sätta på/av köksfläkten utan att jag tappar kontakten. :satisfied:Det finns också SPDIF-utgångar. Dock ingen HDMI men det är inget jag känner behov av.

 

Ingångar.jpg

 

Ett par steg tillbaka så blir det så här.

 

Bakpanel.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, shifts said:

Hur lång tid tar det med en skiva på utmatad släde tills musiken kommer efter du tryckt på play?

Jag har inte tagit tid men lite längre än med en cd-spelare. 5-6 sekunder kanske. Det är inget jag reagerar på. Jag lägger in en SACD och går och sätter mig och trycker på "Play". Luckan stängs och det kommer musik rätt snart. Man kan ju först stänga den när man lägger i albumet och sedan gå och sätta sig och trycka på "Play". Då sparar man in ungefär den tiden.  :winktongue: Jag har inte provat några CD-album ännu.

Link to post
Share on other sites
42 minutes ago, Bebop said:

Och så speciellt för @calle_jr :sunglasses: Baksidan!

Tack.

Den har ju en suverän dac så det finns inget behov för dig mer än analog xlr ut.

Jag söker dock själv efter en multiformat transport inkl sacd med hdmi ut. Inte lätt att hitta!

Speciellt med det @shifts tar upp med handhavandet.

 

Vad är den lilla kontakten i mitten till för? Antagligen FW/service-port. Den ser ut som en micro-kontakt för usb eller rentav hdmi.

 

Link to post
Share on other sites

Fin maskin! Det ska bli spännande att höra hur du upplever skillnaderna mot Aesthetix sedan när Marantzen fått några timmar under bältet! (Framför allt på vanlig RedBook tänker jag då!)

 

En fundering till de elkunniga är varför japanerna mera som regel än undantag skapar sina apparater med "flytande jord", alltså utan galvanisk koppling till våra europeiska uttags skyddsjord? Jag tror de flesta europeiska och amerikanska tillverkare ansluter nätets skyddsjord till chassit på apperaterna?

Link to post
Share on other sites
1 minute ago, calle_jr said:

inkl sacd med hdmi ut

Det tillåter inte Sony så vitt jag vet, annat än i proprietära lösningar. Vet att Denon har/haft en multiformatspelare med SACD över HDMI men jag har aldrig sett en DAC som stödjer detta. Din Bryston kanske gör det? Om du inte blandar ihop i2s över hdmi kontakterat kablage då...

För övrigt sålde jag precis den MSB som faktiskt kunde skicka ut DSD på SPDIF och AES/EBU-utgångarna utöver via MSBs I2S Pro-anslutning. Och den hade HDMI också, men tror inte den kunde skicka DSD över denna?

Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, AlfaGTV said:

En fundering till de elkunniga är varför japanerna mera som regel än undantag skapar sina apparater med "flytande jord", alltså utan galvanisk koppling till våra europeiska uttags skyddsjord? Jag tror de flesta europeiska och amerikanska tillverkare ansluter nätets skyddsjord till chassit på apperaterna?

Tänkte oxå på det när jag såg den fina baksidan:)

 

Det gör det onekligen lite besvärligt och en sak att ta hänsyn till när man blandar apparater med och utan skyddsjord.


Jag kan bara spekulera, men med tanke på hur högteknologiskt Japan är förvånades jag en hel del över alla elledningar som hängde kors och tvärs när jag var där. Har inga belägg för det men det finns nog en del att önska vad gäller stabil skyddsjord i Japan
image.png.b083a9e2a9055baf0bf5f55bcd3c8fff.png

Bara ett exempel som jag hittade på nätet, såg värre "installationer" när jag var där.

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, AlfaGTV said:

En fundering till de elkunniga är varför japanerna mera som regel än undantag skapar sina apparater med "flytande jord", alltså utan galvanisk koppling till våra europeiska uttags skyddsjord? Jag tror de flesta europeiska och amerikanska tillverkare ansluter nätets skyddsjord till chassit på apperaterna?

Jag tror att skyddsjord finns på de andra "high-end" märkena som t.ex. Accuphase, Esoteric osv.

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, AlfaGTV said:

Det tillåter inte Sony så vitt jag vet, annat än i proprietära lösningar. Vet att Denon har/haft en multiformatspelare med SACD över HDMI men jag har aldrig sett en DAC som stödjer detta. Din Bryston kanske gör det? Om du inte blandar ihop i2s över hdmi kontakterat kablage då...

För övrigt sålde jag precis den MSB som faktiskt kunde skicka ut DSD på SPDIF och AES/EBU-utgångarna utöver via MSBs I2S Pro-anslutning. Och den hade HDMI också, men tror inte den kunde skicka DSD över denna?

Det stämmer för det mesta, men jag använder ju Oppo BDP105 idag som transport och dsd output till Bryston med hdmi.

Borde finnas någon annan utöver Oppo tycker man.

Ingen som testat exvis Sonys egna multispelare?

 

Link to post
Share on other sites

Båda mina TAD apparater är dubbelisolerade men de är kanske inte high-end "nog" @triomio :monkey-see-no-evil: så att de får ha skyddsjord :cool:

 

På TAD apparater är det ibland så @LPL att de som är för 100V alltså Japanska marknaden är skyddsjordade, kolla tex. på D600 och C600 de har skyddsjord vid 100V men dubbel isolerade vid 230V.

 

Varför de gör så vet jag inte.

Link to post
Share on other sites
8 hours ago, LPL said:

Det gör det onekligen lite besvärligt och en sak att ta hänsyn till när man blandar apparater med och utan skyddsjord.

På vilket sätt då? Det kan i vart fall inte vara pga brum. Här är lika tyst som när jag stod som på nattvaktspost i fjällen. Jag har heller inte hört talas om olyckor pga av mixad elektronik med flytande chassijord och "vanlig jord". De lever väl också upp till myndighetskrav(?) Det står heller inget om att detta skulle vara ett problem i tester. Vad är problemet?

 

Minaa Dynaudiosubbar och Tandbergs rullbandare har också chassijord liksom min Blue Ray-spelare, TV och  Marantz-förstärkare i TV-rummet. Mina VTL-prylar och Aesthetix dac är dock jordade på det traditionella sättet. Denna saliga blandning tycks inte haft någon negativ påverkan på något uttalat sätt. Jordas det inte via anslutningarna typ XLR?

Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Bebop said:

Vad är problemet?

Det behöver absolut inte innebära ett problem, som du själv erfar. Jag tror faktiskt att alla Marantz-apparater (och möjligen ngn Denon)som jag ägt. saknar anslutning till nätets skyddsjord. 

Det kan bli ett problem då konstruktörer väljer olika sätt att ansluta skyddsjord till signaljord (om man väljer detta alls), och någon väljer att avkoppla den  anslutningen över en 5Ohm resistor medan en annan väljer att göra samma anslutning, men utan resistor.

 

Tro mig, VTL och Karan var inga såta vänner i den aspekten! :) 

Link to post
Share on other sites
On 2021-06-09 at 21:47, Amatören said:

Vad sitter det för DACar i den?

 

23 hours ago, Bebop said:

Den har inga dacar.

 

17 hours ago, calle_jr said:

Den har ju en suverän dac

Så var det det här med själva dacen. Har den en dac eller inte? Det här tycks vara mer en semantisk fråga som skapat en del tjafs bland puritaner. Här är ett exempel från "Audio Critics":

 

Some will argue that this ‘DACless’ DAC is indeed a DAC, in that it takes in digital inputs – either from its own disc drive or via a number of recognisable connectors – and outputs analogue audio to an amplifier. Digital in, analogue out is surely a DAC, isn’t it? We-e-e-ell yes, but what’s going on here is rather different, and built that way to overcome what the Marantz team sees as some of the drawbacks of normal conversion technologies.

 

Den har i vart fall inte en konventionell dac typ ES Sabre, Burr-Brown, AKM eller motsvarande. Jag skulle vilja kalla den en DSD-spelare istället där man byggt på gamla teorier och konstruktioner av Philips Rainer Fink som var den ledande ingenjören vid framtagningen av DSD-tekniken. Jag tänker inte gå in och förklara hela DSD-tekniken. Främst pga att jag inte har tillräckligt med kunskap. För den som vill dyka ner lite mer i djupet på själva tekniken hänvisar jag till @calle_jr utmärkta tråda i ämnet. https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13541-digital-audio/

 

Jag nöjer mig att visa ett par grafer som visar hur PCM respektive DSD skapar sin signal. För t ex 16/44,1 så lägger pcm ut 16 bitar (tecken) 44,100 gånger i sekunden och mellan dessa punkter dras en kurva s a s. Det innebär att det blir ett jäkligt långt tåg med vagnar/eller block som hänger ihop och som sedan DPS och DAC skall bringa ordning i och omvandla till en en analog signal.

 

Med DSD arbetar man inte med t ex 16 eller 24 bitar åt gången utan enbart med en bit men man gör det desto fler gånger. För DSD64 (typ SACD) 2 822 400 (2,822 MHz) gånger i sekunden vilket innebär 64 högre sampling rate än för en CD. Flör DSD128 dubblas dessa tal och ännu en gång för DSD256. Resultatet av detta blir att det blir ett jämt flöde av signalen (utan tågvagnar) som blir väldigt likt en analog signal. En del hävdar t o m att DSD är en analog signal. Detta i sin tur innebär att man behöver ingen traditionell dac och dess processer för att få ut signalen. Man tar ut den via ett lågpassfilter direkt till analogdelen.

 

Här en illustration till skillnaden mellan PCM och DSD. PCM-processen över en dac överst saknas i SA-10 och i deras SA-12SE. Därav beteckningen "dac-less". Men där finns fortfarande en DSP, sigma/delta modulering av den digitala information till analog och filter.

 

800px-PCM-vs-DSD.svg.png

 

Båda teknikerna fungerar för att få bra ljud men DSD för mig känns mer rätt. Om produkterna är välgjorda så är det inga större skillnader i outputen men det är ändå röster som menar att DSD-tekniken har större förutsättningar för att låta "mindre digitalt". Problemet är väl att det är svårt att hitta båda vinyl och digitala media idag där PCM inte varit en del i kedjan. De flesta SACD-skivor är inspelade och mixade i PCM och sedan konverteras sedan till DSD64 för SACD-utgåvor. Men även det kan faktiskt vara en fördel.

 

I min Lumin nätverksbrygga kan jag konvertera och upp-/nersampla kors och tvärs mellan DSD och PCM. Det finns "experter" där ute som menar att det blir inte bra, att så är det inte tänkt osv. För att prata ren svenska: Jag skiter fullständigt i den typ av tvärsäkra utfästelse annat än att ta det som en synpunkt, ibland mer kopplad till religiös övertygelse snarare än upplevelser. Ett annat påstående som jag ofta kan läsa är att Lumin kan omöjligt matcha den konvertering som görs i studion. Ibland får jag vibbar till Galileo Galilei som gick emot den katolska världsbilden genom att påstå att solen var vårt centrum i universum och inte jorden. För det dömdes Galilei till husarrest resten av livet.

 

Jag hör och upplever det jag gör med eller utan faktaunderlag vare sig det är teknik eller mänskliga beteendefaktorer. Men jag tycker att teorierna känns logiska för att det faktiskt kan vara en fördel med dsd före pcm.

 

Jag har nu provat fram och tillbaka i olika formatkonverteringar under flera år (även under JRiver-tiden). Jag tycker det låter bäst med min Aesthetix-dac att konvertera allt till DSD64 eller DSD128 (de låter väldigt lika) oavsett om grundsignalen är 16/44,1 eller 24/192. Det blir ett annat ljud som tilltalar mig mer. Skillnaderna skall inte överdrivas. Det låter utmärkt även med PCM. Men om man nu har möjligheten till lite bättre ...

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...