Jump to content

Det är inte så ofta jag köper nya hifi-prylar längre...

Recommended Posts

Idag brände det till. Ett telefonsamtal efter två månaders väntan och idag kom leveransen. Men var fan skall jag placera den. :handovermouth::question:

26 grader kl 18:00, vindstilla, 20 grader i havet... Den får bli kvar i lådan i väntan på bättre hifi-väder...:unsure: Ett kvällsdopp känns mer korrekt en kväll som detta.

Ett nytt paket.jpg

Fortsättning följer när högsommaren pausar lite.

• Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Idag brände det till. Ett telefonsamtal efter två månaders väntan och idag kom leveransen. Men var fan skall jag placera den.    26 grader kl 18:00, vindstilla, 20 grader i havet... Den får b

Jag kommer ta hjälp av officiella bilder plus en del egna bevis. Så här ser den ut. I normalfallet hade jag valt en silverfärgad men Marantz har ju bara något mitt emellan guld och silver som jag inte

Det är gott väder ute så jag tog ut spelaren på kaffebordet och tog några bilder.   Spelaren är oerhört stabil och det tjocka massica metallocket gör sitt till.    

Posted Images

Detta kan bli spännande! Brukar bli så när nyheter presenteras i system som verkar färdigbyggda. Kanske en ny skivtvätt? Intresset för LP verkar inte avtagit i vart fall. Eller möjligen någon burk till andrasystemet? Men det verkar långsökt mht uppackning i stora lyssningsrummet. 

Vi får väl se var detta slutar? I vart fall något väl genomtänkt och dissikerat in i minsta detalj, misstänker jag. Här sker inget av slump!:grin:

Calm

3 hours ago, Strmbrg said:

Vad har du för mått på din "lyssningstriangel"?

Den är 3,5 x 7,8 meter i en öppen planlösning som går som ett "L" och jag har två lyssningspositioner som jag märkt ut på skissen. Den ena i mitten som är den mest "hifi-riktiga" och en längre bak (överst på skissen) som ger mer en konserthusupplevelse på något sätt. Båda är bra men olika. Timbre t ex, föredrog alltid att sitta långt ifrån. Jag föredrar båda beroende på musik, hur jag lyssnar, hur högt osv. Rummet är alldeles för litet för att vara maximalt men mitt boende har andra fördelar som jag sätter högre värde på, inte minst under sommaren. Sedan jag fick akustiken genomgången med diffusorer både längs första reflex och tak så låter det dock betydligt större än vad man kan tro. Diffussorerna ökar den audiella bredden s a s. Det märker man när man sluter ögonen. Men visst kan jag sakna den stora rymden som jag hade i vårt tidigare hus där mitt lyssningsrum var 75 m2. Live är fullt av olika skeden och kompromisser...:anguish:

Lyssningsrum.jpg

1 hour ago, calm said:

I vart fall något väl genomtänkt och dissikerat in i minsta detalj, misstänker jag.

Ja, i vart fall på tekniksidan. Ljudmässigt är det en chansning baserad på andras intryck i huvudsak. De är ganska enstämmiga dessbättre. Live på landet har lite andra premisser än i storstaden även om det idag är möjligt att låna hem från flera ställen. Men de skall ju också ha rätt grejer... :winking:

2 hours ago, Bebop said:

Ja, i vart fall på tekniksidan. Ljudmässigt är det en chansning baserad på andras intryck i huvudsak. De är ganska enstämmiga dessbättre. Live på landet har lite andra premisser än i storstaden även om det idag är möjligt att låna hem från flera ställen. Men de skall ju också ha rätt grejer... :winking:

Nåja du kan i vart fall glädja dig att du har nära till Årets Jazzkommun,  Ystad. https://svenskjazz.se/ystad-ar-arets-jazzkommun/ mycket tack vare Ystad Jazzfestival där jag vet att du haft ett engagemang under åren. Nu får vi se hur festivalsommaren och hösten blir iår. :think:

Annars har någon skrivit att om flera ledande hifi-skribenter samstämmigt gillat en produkt så skall det mycket till att den inte lever upp tillsitt rykte, då kan även jag bli rejält nyfiken och vilja testa.

Spänningen stiger.

Calm

1 hour ago, octavia rs said:

I Ystad blir det jazz festival 4-7 augusti.

https://ystadjazz.se/

https://ystadjazz.se/biljetter/

Osvuret är bäst, men självklart hoppas vi att restriktionerna släpps så att det går att genomföra också rent ekonomiskt. Inte så många utländska artister utöver Stacy Kent i år, men Jan Lundgren och Lars Danielsson mfl svenska artister är naturligtvis alltid värda att se.

Calm

10 hours ago, calm said:

Ystad Jazzfestival där jag vet att du haft ett engagemang under åren.

Här krävs en liten korrigering...

Jag var aktiv åren 1977-84 vid vid Jazzfestivalen i Åhus/Kristianstad där jag skötte all logistik kring musikertransporter från Kastrup till festivalområdet plus satt med i programkomitteen. Därefter tog karriären mig på annat håll. 1994 var jag tillbaka och var festivalgeneral under tre år och drog dit bl a Chick Corea Trio, Herbie Hancocks Mwandishi, Manhattan Transfer, Peps, Clark Terry, Lew Tabackin, Maynard Ferguson Big Band, Monica Zetterlund, Gary Burton, Jan Lundgren Albert King och många fler.

Festivalen stöttades finansiellt av handlarna och deras brands, kommunen och sparbanken via den s k C4-föreningen.  Dessa sadlade om till mer populärkultur typ öltält och dansbandsfestival och jazzen tynade ut. En liten spillra fortsatte sporadiskt några år och det har gjorts försök att få liv i det jgen men utan större genomslag. Idag är det Ystad som gäller plus Hälleviks tradjazzfestival som är ännu större vad gäller publik. Det stödet vi tidigare fick lyckades Ystad fånga upp i sitt område några år sedan och många av de framträdande figurerna i Kristianstad gick samman med Ystad och bildade en stödförening. Så man kan säga att de goda erfarenheterna och exemplen från Åhus/Kristianstad lever vidare i Ystad med pianiste Jan Lundgren som musikalisk ledare. Han var en flitig gäst i Kristianstad/Åhus tidigare. Jag har dock inte varit aktiv i Ystads jazzfestival.

6 km ifrån där jag bor hålls veckan efter Ystad en tradjazzfestival som är betydligt större avseende publik. (6 km på andra hållet ligger Sweden Rock Festival). Det gamla fiskesamhället fylls till bredden av ca 15,000  tillresta tradjazzvänner som fyller campingen och gästhamnen i flera led. Väldigt mysig stämning kring sandstränder, rökeri, krogar och hamn och musik från 5 scener fram till nattkröken. Allt är heller inte tradjazz men inte den repertoar Ystad bjuder på.

nedladdning (1).jpeg

nedladdning.jpeg

57 minutes ago, Bebop said:

Jag var aktiv åren 1977-84 vid vid Jazzfestivalen i Åhus/Kristianstad där jag skötte all logistik kring musikertransporter från Kastrup till festivalområdet plus satt med i programkomitteen. Därefter tog karriären mig på annat håll. 1994 var jag tillbaka och var festivalgeneral under tre år och drog dit bl a Chick Corea Trio, Herbie Hancocks Mwandishi, Manhattan Transfer, Peps, Clark Terry, Lew Tabackin, Maynard Ferguson Big Band, Monica Zetterlund, Gary Burton, Jan Lundgren Albert King och många fler.

Respekt! (som ungdomarna kanske fortfarande säger, eller så är jag så gammal nu att ungdomarna slutat säga så.)

Det måste varit en väldigt rolig, lärorik och inspiererande tid @Bebop

Jag antar att man får en genuin och djup kunskap om musiken genom det arbete du gjort vid dessa Jazz-festivaler. Det märks tycker jag. När du delar med dig titt som tätt i trådar om denna typ av musik så ser jag det som att du har expertkunskaper. 

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper. Mycket kommer säkert från din tid i alla jazz-festivaler.

7 hours ago, Bebop said:

Festivalen stöttades finansiellt av handlarna och deras brands, kommunen och sparbanken via den s k C4-föreningen.  Dessa sadlade om till mer populärkultur typ öltält och dansbandsfestival och jazzen tynade ut. En liten spillra fortsatte sporadiskt några år och det har gjorts försök att få liv i det jgen men utan större genomslag. Idag är det Ystad som gäller plus Hälleviks tradjazzfestival som är ännu större vad gäller publik. Det stödet vi tidigare fick lyckades Ystad fånga upp i sitt område några år sedan och många av de framträdande figurerna i Kristianstad gick samman med Ystad och bildade en stödförening. Så man kan säga att de goda erfarenheterna och exemplen från Åhus/Kristianstad lever vidare i Ystad med pianiste Jan Lundgren som musikalisk ledare. Han var en flitig gäst i Kristianstad/Åhus tidigare. Jag har dock inte varit aktiv i Ystads jazzfestival.

6 km ifrån där jag bor hålls veckan efter Ystad en tradjazzfestival som är betydligt större avseende publik. (6 km på andra hållet ligger Sweden Rock Festival). Det gamla fiskesamhället fylls till bredden av ca 15,000  tillresta tradjazzvänner som fyller campingen och gästhamnen i flera led. Väldigt mysig stämning kring sandstränder, rökeri, krogar och hamn och musik från 5 scener fram till nattkröken. Allt är heller inte tradjazz men inte den repertoar Ystad bjuder på.

nedladdning (1).jpeg

nedladdning.jpeg

Tack för klarläggandet!

När du nämner det korrekta så återkommer minnet och faller på plats. Inte lätt för en gammal upplänning som tyvärr aldrig varit på plats.:blush:

Under alla omständigheter så har landsändan onekligen en tradition med jazzfestivaler.

Jag saknar fortfarande Sthlms Jazzfestival under Skeppsholmsåren, då man kunde vandra mellan scenerna och njuta av världsartisterna en efter en. Ekonomiskt har den sannolikt vunnit på att flytta inomhus, men festivalstämningen blir lite annorlunda och mer likt vanliga konserter.  Inga Langos med öl i plastglas under bar himmel! :grin:

Men tack vare fam. Jensen överlever den förhoppningsvis men ligger planerad i oktober..

Calm

8 hours ago, Bebop said:

Så man kan säga att de goda erfarenheterna och exemplen från Åhus/Kristianstad lever vidare i Ystad med pianiste Jan Lundgren som musikalisk ledare.

Han gör verkligen mycket för att samla de små krafterna i hela regionen inkl Örestad, dvs Köpenhamn tynger till med bla Montmartre.

Ystad är strategiskt ganska bra pga Österlen sommartid, och närheten till Örestad.

1 hour ago, j_bloom said:

Vilka legender som varit där och spelat.

Jo, så är det. Dels var festivalen tidigt ute (start 1971). Utbudet av musiker som idag är legendarer var stort plus att det fanns en oerhört drivande person bakom, Rolf ”Gullis” Nilsson. Amerikanska staten gav också kraftiga stöd för att deras jazzmusiker skulle kunna turnera i Europa.

B1859C79-DB9E-42CD-930E-82833F954F5C.png

Han var också med och startade jazzklubben Blue Bird 1951 som samlades på Fenix konditori i Kristianstad en gång i veckan och spisade jazzstenkakor. Rolf längst till höger. Talförde Kamensky presenterade musiken och Sven Bunnell skötte tekniken inför en hänförd publik. Året därefter föddes jag...

49AEA627-BFBA-40AA-ACA8-60A5A61874FB.jpeg

9 hours ago, Apexorca said:

Det måste varit en väldigt rolig, lärorik och inspiererande tid

Tack för vänliga ord. Jo, det var mycket lärorikt och inspirerande och satte ner grunden för det som blivit ett livsintresse och som också ledde till ökat intresse för hifi. Under ett antal år var jag nästan fanatisk. Det var mindre bra. Band som Led Zeppelin, Black Sabbath, Deep Purple, Pink Floyd missade jag nästan helt. En del har jag tagit igen. Jag har i vart fall lyssnat igenom och köpt en del av deras album. Men någon riktig fan av den musiken lär jag aldrig bli. För mig är det musik som trampar vatten.

1991 fyllde klubben 40 år och festivalen 20 år. Vi gav vi ut en minnesbok med bilder från de olika årgångarna med bilder av Bo Ingvar Jönsson och Erik Karlsson (Jönssons Bilder). Här följer några slarviga exempel tagna med paddan som inte ger full rättvisa. T o m amerikanska Down Beat var där under ett år och gjorde ett uppslag. Redan på omslaget (skyddsjackan) till boken visas några exempel).

F2C1DDE2-AF73-40C9-A577-79D12181C0E4.jpeg

Uppslaget: Vänstersidan överst Dollar Brand; därunder Ernestine Anderson. Högersidan: Överst Sonny Rollins; därunder Thad Jones med lokalt storband.

På skyddsomslaget från vänster: Ben Webster, Horace Silver, Ornette Coleman, Sheila Jordan, Yusef Lateef, Maynard Ferguson, Mel Tormé, Dannie Richmond (med Charles Mingus), Ron Carter, Joe Henderson, Art Pepper, Roland Kirk, Art Blakey och Buddy Rich.

Det blev en del OT här, men det är ju min tråd... :satisfied:

1 hour ago, figge said:

Försvann lådan på vägen?

Ja, var fan blev den av?

24 minutes ago, MatsT said:

Kanske en julklapp som ska läggas undan ett tag?

Nej, men det är ju så förbannat hett. Jag är uppe med tuppen för att fixa lite men sen får det vara. Men @triomio och @LPLär rätt på det. Det är en SA-10.

Jag fixade igår med att borra hål i hyllor för att hitta ny plats till min Lumïn så att jag kunde hitta plats till spelaren. Dessutom kan jag konstatera att den fungerar. Jag återkommer med bilder och mer detaljer om varför och hur den funkar ihop med resten.