Jump to content

Det är inte så ofta jag köper nya hifi-prylar längre...


Bebop

Recommended Posts

6 hours ago, octavia rs said:

Nu använder jag AES/EBU överföring där har ju skärmen inget med signalen att göra och en påverkan av common-mode påverkar väl båda signalerna så kommer den störningen att påverka något?

Hej octavia rs

 

Jag skrev till dig just därför du håller på med elkraft och har en bra kontroll över skyddsledare (skyddsjord) och signalreferenser (signalsjord).

 

Det som föreslås i artikeln, som jag hänvisade till, att begränsa störningarna med en transformator, det är i princip detsamma du har. D.v.s. en möjlighet till en balanserad digital överföring, där strömmar (störningar) i skärm (jordreferens) begränsas genom balanseringen.

 

Den frågeställning som AlfaGTV tog upp har även jag funderat över; ”En fundering till de elkunniga är varför japanerna mera som regel än undantag skapar sina apparater med "flytande jord", alltså utan galvanisk koppling till våra europeiska uttags skyddsjord? Jag tror de flesta europeiska och amerikanska tillverkare ansluter nätets skyddsjord till chassit på apperaterna?

 

Jag utgår ifrån om att det handlar om en dubbelisolerad nätdel som placerats i en apparat där elektronikljord t.ex. är lagd mot chassiet i en punkt. Men utan beskrivning eller kopplingsschema är set svårt att veta hur det är tänkt att fungera.

 

Jag kan dock ana att det är för att begränsa bekymmer med störningar.

 

Jag känner dock inte igen lösningen ifrån t.ex. studiovärden, Sveriges Radio (SR) eller Sveriges Television (SVT). Inte heller från industrin.

 

Det liknar möjligtvis den teknikjord som SVT använde (och hade dispens för att använda) men det innebar i princip att elektroniken jordades separat och nätdelen separat.

 

För att ha kontroll var alla läckströmmar (tex från strökapacitanser) vandrar så har jag svårt att rekommendera annat än stjärnjordning och (högfrekvensmässigt) starka jordplan.

 

Jag vill därför att elektronikjorden är kopplad till höljet på en sådan apparat och att jag kan ansluta höljet till skyddsjord.

 

Om inte elektroniken är ansluten till chassiet då innebär anslutning av tex en jordad dator till en RCS kontakt eller annan kontakt som har referens (eller skärm) till elektronikjorden att elektronikjorden ansluts till skyddsjord via datorns skyddsjord.

 

Ansluter jag nästa jordade apparat till en kontakt på den dubbelisolerade apparaten (som inte har elektroniken ansluten till chassiet) då kan det t.ex. mellan de två jordade apparaterna gå störströmmar genom apparatens elektronikjord.

 

Genom stjärnjordning och (högfrekvensmässigt) starka jordplan har jag en bättre kontroll var eventuella störströmmar vandrar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

När man tittar på Dynamic Range-tabellen så inser man snabbt att den "mänskliga faktorn" varit inne och skruvat.

Huj! :flush:

Det pendlar mellan 6 och 21 för olika utgåvor, och det är ju en hagelsvärm, inte bara enstaka utgåvor som sticker ut neråt eller uppåt.

 

 

Den här tror jag du skulle gilla;

 

Stanley Clarke Band - Featuring Hiromi Uehara

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, calle_jr said:

Huj! :flush:

Det pendlar mellan 6 och 21 för olika utgåvor, och det är ju en hagelsvärm, inte bara enstaka utgåvor som sticker ut neråt eller uppåt.

 

 

Den här tror jag du skulle gilla;

 

Stanley Clarke Band - Featuring Hiromi Uehara

 

Den låter lite "tät" och resonant, åtminstone på Tidal.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, CommonMode said:

Den frågeställning som AlfaGTV tog upp har även jag funderat över; ”En fundering till de elkunniga är varför japanerna mera som regel än undantag skapar sina apparater med "flytande jord", alltså utan galvanisk koppling till våra europeiska uttags skyddsjord? Jag tror de flesta europeiska och amerikanska tillverkare ansluter nätets skyddsjord till chassit på apperaterna?

 

Kanhända får de bättre kontroll på störningar som eventuellt uppkommer via skyddsjorden vs nollan. Om de kan garantera isolation inuti lådan så måste väl inte apparatens hölje vara skyddsjordat?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte tillräckligt tekniskt insatt i alla olika frågor @CommonMode men jag har tillräckligt stor förståelse för att det oavsett hur man kopplar ihop allt så kan det uppstå problem. Att allt är frid och fröjd bara för att alla apparater är skyddsjordade de tror jag inte är lösningen på allt det räcker att där uppstår en liten potentialskillnad mellan apparaterna då de får jord både via 230V och ifrån en annan apparat via signalkabeln att det potentiellt skulle kunna börja flyta en ström.

 

Mitt system är som den första bilden (fast balanserad överföring) och de låter "tillräckligt" bra för att jag inte ska ligga sömnlös över det på nätterna att TAD valt och ha dem dubbelisolerade och jag tror ju att @Bebop även han sover :sleep_2: gott om natten trots att hans Marantz är ojordad :)

 

This article is to help show what causes those pesky ground loops many of us have had to deal with at one time or another. Essentially what happens is that a signal is created between two ground points in the system. The gain from source to speaker can be very high and amplifies the “ground” signal, leading to that familiar raspy buzzing sound.

Consider the system shown below. Please note this is not meant to be technically rigorous but to illustrate how ground loops can form. Red lines are positive signal wires, black lines are negative signal wires, and dashed green lines show the current flow. The source (CD player, BD player, turntable, cable box, etc.) is connected to earth ground but the preamp and power amp “float”. This shows a system where only the source has a three-prong plug. The signal current can only flow one way and terminates at the single (source) ground terminal. Ground noise affects only the source, but since all components reference the source, the noise is suppressed. Any ground voltage at the source moves its (+) and (-) outputs equally. With no other ground connections the preamp and power amp follow. No ground loop, no nasty ground loop hum.
 

1556412051689.png


Now consider the case when all components have three-way plugs or are otherwise grounded. Now there are three ground loops formed: source to preamp, preamp to amp, and source to amp. Any ground leakage or noise current in any component can circulate among these loops. The currents through the resistors cause voltage fluctuations that affect each component. Since some of the signal current now goes into the ground loops, instead of the straight signal path shown above, the voltage induced is seen as signal by the components. They cannot tell if it is “true” signal voltage or voltage caused by ground currents. Since the ground current is often 60 Hz leakage from transformers or unbalanced loads that is the source of the 60 Hz (and harmonic) buzz commonly associated with ground loops. Note that any ground noise can cause this effect, whether 60 Hz power line signals or EMI/RFI.
 

1556412061237.png


A simple simulation can illustrate the severity of the problem. Vsrc may be a turntable, CD player, cable box, etc. It is not used for these simulations thus its amplitude is zero. Notice the source ground, Gsrc, is connected to earth ground by another signal VGsrc. This represents the induced ground signal and is coupled to the source ground pin Gsrc through resistor R3. VGsrc is a 1 uV, 60 Hz signal representing induced ground noise. The preamp and amplifier (represented by ideal gain stages Epre and Eamp) are also connected to earth ground through resistors R4 and R5. Finally, signal grounds are connected through R1 (source to preamp) and R2 (preamp to power amplifier). The preamp has 60 dB of gain, the amplifier has 30 dB, and the 8-ohm load R6 represents a loudspeaker.
 

1556412069554.png


This example shows R1, R2, and R3 small (1 u-ohm), shorting the source, preamp, and amplifier grounds to the induced signal source VGsrc. They represent ideal cables and ideal source chassis ground. R4 and R5 are large (10^6 ohms) to float the preamp and power amp (e.g. two-prong power plugs). Because there is no low-impedance path to ground from the preamp and power amp, no ground loop is formed, as shown earlier. You can see this is the plot below; the signals are near 0 V at all points (f = femtovolt = 10^-15 V; u = microvolt = 10^-6 V). The top plot shows the source (blue), preamp (red), and amplifier (green) output signals. The bottom plot shows the ground signals at the source (blue), preamp (red), and amplifier (green). Even with only 1 micro-ohm there is some signal generated by the ground signal but it is very tiny (< 100 fV, or 0.000000000000001 V)
 

1556412090861.png


Now observe the results when R4 and R5 are also 1 micro-ohm, essentially shorting signal and earth grounds through tiny resistors. This represents the case when all components have three-prong plugs. The resistors act as voltage dividers to couple the signal grounds at each point in the chain. The 1 uVpk ground signal has been amplified to about 10 mVpk (about 6 uW) at the speaker. That would be about 36 dB SPL from a pair of 90 dB/W/m speakers 6’ (2 m) away. Still small, but what if the ground signal was 100 uV? That does not seem like much, but then the voltage across the speaker would be about 1 Vpk or about 62.5 mW. With a pair of 90 dB/W/m speakers the volume (SPL) six feet away would be about 75 dB, definitely audible (I would say loud!), and that is with no room gain. We have a ground loop; the signal ground goes one way, and chassis ground another, providing two places for the signal to flow. Now ground is not really ground so any ground signal is amplified, to our detriment.
 

1556412104087.png


Clearly small leakage or noise currents in the ground loops can cause very audible problems (as we know). Note cables typically have resistance of milli-ohms, not micro-ohms, and components may be plugged into different circuits so the ground path can be very long. Larger (parasitic) resistor values and additional ground signal sources will generate larger and potentially more complex noise as the signals interact among the components and with the primary signal from the source. Even low-level noise can often be noticed by its absence when the system is modified to eliminate ground loops.

One additional figure will help show why balanced connections are helpful. As you can see, with differential (balanced) circuits, the signal (+) and (-) lines and current flow are independent of the chassis or shield ground. Ground loops can still form but do not impact the signal. However, it is possible for ground currents to couple internal to the component through various “sneak” paths in the circuits. A commonly used technique is to lift (disconnect) the shield at one end of each interconnect, breaking the ground loops, but maintaining the desirable shield to block RFI/EMI.
 

1556412152409.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, octavia rs said:

Jag är inte tillräckligt tekniskt insatt i alla olika frågor @CommonMode men jag har tillräckligt stor förståelse för att det oavsett hur man kopplar ihop allt så kan det uppstå problem. Att allt är frid och fröjd bara för att alla apparater är skyddsjordade de tror jag inte är lösningen på allt det räcker att där uppstår en liten potentialskillnad mellan apparaterna då de får jord både via 230V och ifrån en annan apparat via signalkabeln att det potentiellt skulle kunna börja flyta en ström.

 

Mitt system är som den första bilden (fast balanserad överföring) och de låter "tillräckligt" bra för att jag inte ska ligga sömnlös över det på nätterna att TAD valt och ha dem dubbelisolerade och jag tror ju att @Bebop även han sover :sleep_2: gott om natten trots att hans Marantz är ojordad :)

Hej octavia rs

 

När jag har beskrivit hur jag rekommenderar att hantera störningar så använder jag begrepp som jordplan, stativjordning, stjärnjordning, balanserad spänningsmatning, signalkablar samma väg som matningskablar, mm.

 

Det som visas i de figurer du hänvisar till, är en helt annan typ av uppkoppling av utrustning och en helt annan typ av störningsproblematik som i det fallet uppstår.

Det är en hantering av störningar som inte behövs (som inte uppstår) som jag bygger störningsbekämpning.

 

Kopplingsschemat stämmer inte, det beskriver mest 60 (50) Hz. Högfrekventa störningar i el matningen och parasitkapacitanser nämns inte i texten och finns inte i figuren.

Om alla elanslutningar sker i samma punkt i ett starkt jordplan med stjärnjordning vars nollpunkt (jordpunkt) är sekundärsidan på en (balanserings)transformator och ingen yta mellan elanslutningen och signalkablarna.  Då ser kopplingsschemat helt annorlunda ut.

 

Jag förordar att bygga som t.ex. Kent Andersson gjorde, när Cuttingroom byggdes om från gravering av vinylskivor till CD-skivor. Med samma principer som många ljudstudios under årens lopp har byggts och som jag t.ex.  byggt rum för hembiolyssning och våningsplan med 6 klassrum och totalt ca 130 datorer och med datanätets skärm anslutet till jord i båda ändar.

 

Jag hindrar ingen från att ta till sig det som står i texten och bygga därefter. Men jag har prövat och rekommenderar att bygga både små och stora anläggningar på ett annat sätt.   

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte vi kommer så mycket längre i denna tråd @CommonMode jag argumenterar varken för eller emot hur du bygger jag har inte den kunskapen och jag har valt mina komponenter i anläggningen efter hur de låter att TAD sen valt att ha dem dubbelisolerade de är inget jag kan påverka och ser det inte som ett större problem, är där något problem så är jag inte medveten om det så inget jag går och grubblar över direkt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, octavia rs said:

Jag tror inte vi kommer så mycket längre i denna tråd @CommonMode jag argumenterar varken för eller emot hur du bygger jag har inte den erfarenheten och jag har valt mina komponenter i anläggningen efter hur de låter att TAD sen valt att ha dem dubbelisolerade de är inget jag kan påverka och ser det inte som ett större problem , är där något problem så är jag inte medveten om det så inget jag går och grubblar över direkt.

Hej octavia rs

Tack för bra dialog.

 

Jag har heller inte avsikten att få dig att förändra din anläggning. Den fungerar och du är nöjd.

 

Jag vill dock lyfta det, att min erfarenhet är, att de som tillverkar det media vi alla lyssnar på, hanterar, vad jag vet, störningar på ett annat sätt, och inte som din artikel beskriver. De beskriver hur de gör i artiklar i IEEE och AES. De klarar av att använda apparater som är skyddsjordade och resultatet är störningsfria inspelningar som vi lyssnar på.

 

Om felkorrigering av digitala signaler måste användas kan det eventuellt vara hörbart med det är svårt att veta om (att) det beror på en störning av den digitala bitströmmen.

 

En annan sak att notera.

När många här i forumet beskriver ”hantering av skärm” så beskriver man antingen att använda oskärmat eller att bara ansluta en ände.

 

Det främsta målet med skärm på datanät (och kabel-TV-nät) är inte att hindra störningar från att komma in i näten. Målet med skärmen är främst att datanät (och kabel-TV-nät) inte skall störa annan (radio)kommunikation.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, CommonMode said:

Jag har heller inte avsikten att få dig att förändra din anläggning. Den fungerar och du är nöjd.

 

Som sagt jag kan inte förändra den så värst mycket den är som den är.

 

TAD.png.d077ccc54b01fe676ee54c339f724a64.png

 

Den artikel som du kallar "min" artikel var mer en bild att förtydliga hur den sitter ihop inte att de är "rätt" sätt att lösa något på de visar mer hur saker och ting ser ut i de flesta system där det kanske blandas hej vilt med dubbelisolerade, jordade apparater och både rca och XLR överföring mellan dem.

 

Jag är väl medveten om att man garanterat kan bygga nått väldigt perfekt om man ifrån grunden gör "allt" rätt men hur många har den möjligheten? Jag har försökt så gott jag kan med en egen matning direkt ifrån mätarskåpet till en nätlist vid racket som allt är inkopplat i och även försökt ta hänsyn till annat men sen får de räcka för min del :)

 

Denna artikel har jag studerat tidigare och den är mer ingående http://web.mit.edu/jhawk/tmp/p/EST016_Ground_Loops_handout.pdf

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, octavia rs said:

Som sagt jag kan inte förändra den så värst mycket den är som den är.

 

TAD.png.d077ccc54b01fe676ee54c339f724a64.png

 

Den artikel som du kallar "min" artikel var mer en bild att förtydliga hur den sitter ihop inte att de är "rätt" sätt att lösa något på de visar mer hur saker och ting ser ut i de flesta system där det kanske blandas hej vilt med dubbelisolerade, jordade apparater och både rca och XLR överföring mellan dem.

 

Jag är väl medveten om att man garanterat kan bygga nått väldigt perfekt om man ifrån grunden gör "allt" rätt men hur många har den möjligheten? Jag har försökt så gott jag kan med en egen matning direkt ifrån mätarskåpet till en nätlist vid racket som allt är inkopplat i och även försökt ta hänsyn till annat men sen får de räcka för min del :)

 

Denna artikel har jag studerat tidigare och den är mer ingående http://web.mit.edu/jhawk/tmp/p/EST016_Ground_Loops_handout.pdf

Hej octavia rs

 

Du har en ganska renodlad anläggning du redovisar.

 

Det kan vara bekymmer när man ansluter en stor mängd apparater samtidigt och vill kunna ansluta tillfällig utrustning utan störningsbekymmer.

Att t.ex. ansluta en laptop med ansluten nätdel kan för många innebära bekymmer med störningar om inte datorns nätdel jordas.

 

När jag spelade in via Neuman mikrofoner (långa kablar) med (dubbelisolerad) Revox A77och lyssnade genom ett (jordad) Quad slutsteg så var jag tvungen att ansluta hela anläggningen till ett jordar uttag för att vara säker att det inte började höras 50 Hz brum på inspelningen

Link to comment
Share on other sites

Tack för era input, @CommonMode och @octavia rs. Ni redovisar lite olika infallsvinklar och med olika slutanvändningsområden/mål. Det visar ändå på att det här med jordning är större än vad som i allmänhet är känt. Sen är ju frågan om hur långt man skall dra det, ungefär som hur ren kopparn skall vara i en kabel ”för att låta bra”? Det lämnar vi åt var och en för bedömning. Jag klipper jorddebatten i denna tråd men ett par meningar som jag haft med i en annan tråd som sammanfattar min ståndpunkt:

 

372685BE-AB1D-4E68-8F0F-97F661BEAC46.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-10 at 15:03, calle_jr said:

Vad är den lilla kontakten i mitten till för? Antagligen FW/service-port.

Jag vet inte. Den finns inte utsatt och förklarad i manualen så jag antar att den är till för service ungefär som på bilverkstäder. :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-10 at 16:40, calle_jr said:

Borde finnas någon annan utöver Oppo tycker man.

Vad jag förstår har PS Audios Perfect Wave SACD Transport (med Marantz-transport) det du efterfrågar (för SACD):

 

AEF59435-1DF5-4C7C-8F82-583B0E58346F.jpeg
890FF54F-3BBB-4250-BC76-A3A3573A1526.jpeg


De skriver bl a:

 

Breathe new life into your CD collection played through any DAC. Send the raw DSD layer of SACD into your I2S input DAC so you can hear, for the first time, what’s long been unavailable to external DACs in these high-resolution discs.

 

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjIyv3ruZbxAhXTvosKHZKRATYQwqsBMAJ6BAgHEAE&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DIajTMZNKMLQ&usg=AOvVaw3exPDGpPUWAK0NFzjmplVC

 

 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, AlfaGTV said:

Är du inte nöjd med resultatet då? Eller vad är det du vill uppnå?

Nej,

Dels låter den inte speciellt bra med cd, dels är den extremt långsam (för mycket multi?) och handhavande med exvis filspelning är väldigt omständligt.

Jag tror det skulle fungera bättre med någon av Sonys universaltransporter, exvis UBP-X800.

Men jag vet inte :think:

 

 

20 minutes ago, Bebop said:

Vad jag förstår har PS Audios Perfect Wave SACD Transport (med Marantz-transport) det du efterfrågar (för SACD)

Hmm, den där ihop med lp-filter som @MatsT spånar om ...

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Bebop said:

Vad jag förstår har PS Audios Perfect Wave SACD Transport (med Marantz-transport) det du efterfrågar (för SACD):

...

 

PS Audio Perfect Wave har en port som nyttjar kontaktstandarden för HDMI, men signalen på denna är I2S. Den är INTE kompatibel med HDMI-standarden.

 

4 minutes ago, calle_jr said:

Nej,

Dels låter den inte speciellt bra med cd, dels är den extremt långsam (för mycket multi?) och handhavande med exvis filspelning är väldigt omständligt.

Jag tror det skulle fungera bättre med någon av Sonys universaltransporter, exvis UBP-X800.

Men jag vet inte :think:

 

 

Hmm, den där ihop med lp-filter som @MatsT spånar om ...

 

 

Ah, fattar! Troligen är lösningen på ditt "problem" att överge de fysiska formaten! ;) :winktongue:

Jag tror det är omöjligt att göra en universaltransport som både är snabb oavsett format och dessutom en jäkel på att bjuda på välljud! Men vi håller väl koll?

För övrigt har jag bara upplevt en SACD som faktiskt övertrumfar de Marantz jag haft, och det är Esoteric Grandioso K1X!

(Både i snabbhet, känsla och ljud) Liiite kostsamt dock!

Link to comment
Share on other sites

PS Audio verkar ha dubbla BNC-utgångar för DSD och frågan är om inte det är SDIF-3 som jag letat efter ett tag för att kunna använda till Tascam DA-3000?

 

Jag känner inte så stort behov av det själv eftersom jag har SACD-spelare med i princip samma utgång som DA-3000 men en intressant utveckling kan det vara.

 

Link to comment
Share on other sites

calle_jr: Det var ett alternativ till Oppo jag letade efter när jag var på jakt. Finns försvinnande få alternativ numer. För mig stod det mellan Pioneer UDP-LX500 och UDP-LX800. Valde den förra. Ljudmässigt tycker jag den står sig (har dock lyssnat begränsat på SACD), men spelmässigt lämnar den rätt mycket att önska i form av kvickhet i olika manövrar.

 

Nu gissar jag bara, men tvivlar på att UDP-LX800 skulle vara ett under av handhavande när lillebror inte är det, men jag har haft fel förr. Rejäla maskiner är de i alla fall, inget plastskrammel. Önskar min hade haft digital in i någon form, men tyvärr kan jag inte dra nytta av dess DAC:ar förutom om jag lägger en silverdisk av något slag på släden.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

PS Audio Perfect Wave har en port som nyttjar kontaktstandarden för HDMI, men signalen på denna är I2S. Den är INTE kompatibel med HDMI-standarden.

Då blir man ju lite nyfiken på vilka dacar förutom PS Audios som kan ta dsd-formatet. (Som sägs i youtube-klippet).

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Bebop said:

Som sägs i youtube-klippet

Jodå, det är ganska vanligt numera att DACar har en "i-squared-s"-ingång (för att använda Paul's nomenklatur). Både min Audiobyte och Nagra har den. Audiobyte har implementerat den mha en HDMI-kontakt, medan Nagra valde en RJ45-kontakt. 

Och de DAC'ar som har I2S-ingång kan vanligen ta DSD över denna också. Men, som jag nämnt tidigare är det här lite av en sån där standard som alla kan implementera och välja sin egen tolkning av... :monocle:

Detta manifesterar sig ofta som att man ofrivilligt växlar hö-vä kanal vid DSD uppspelning men inte vid PCM eller vice versa, eller andra typer av bekymmer som stora nivåskillnader beroende på format. 
Jag har doppat tårna i det här vattnet några ggr men ganska snabbt ångrat mig. Och jag är ingen badkruka i den aspekten! :D 

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett par DAC:ar på marknaden med I2S ingång ifrån Audiobyte, Rockna, PS Audio, Denafrips och Ypsilon för att nämna några som jag känner till.

Av rättighetsskäl så går det dock inte att avläsa DSD-lagret ifrån en PS Audio Memory Player (ej längre aktuell) eller Perfect Wave SACD transport (aktuell modell) för vidare hantering och omvandling hos någon annan DAC än PS Audios egen DirectStream DAC liksom troligen även efterföljaren till denna som kommer i höst.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Perfect sense said:

omvandling hos någon annan DAC än PS Audios egen DirectStream DAC

Förvirrande, hur löser man det? Och det står ju i kontrast till vad Paul säger i videon bebop länkade till, och även PS Audios produktsida säger:

Quote

Send the raw DSD layer of SACD into your I2S input DAC so you can hear, for the first time, what’s long been unavailable to external DACs in these high-resolution discs.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, AlfaGTV said:

Jag tror det är omöjligt att göra en universaltransport som både är snabb oavsett format och dessutom en jäkel på att bjuda på välljud! Men vi håller väl koll?

Min tanke är att om man väljer en renodlad transport isf en supermultimaskin (som Oppo) som dessutom bara har ett digitalt gränssnitt ut (hdmi) så är förutsättningarna goda.

 

 

11 hours ago, AlfaGTV said:

För övrigt har jag bara upplevt en SACD som faktiskt övertrumfar de Marantz jag haft, och det är Esoteric Grandioso K1X!

Ja den är fin :winktongue:

 

 

9 hours ago, octavia rs said:

Finns säkert fler.

Ja, det finns fler och det där med "rättighetsskäl" har man hört i årtionden nu, och ändå har det hela tiden funnits ett gäng spelare på marknaden som kunnat spela sacd.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, shifts said:

calle_jr: Det var ett alternativ till Oppo jag letade efter när jag var på jakt. Finns försvinnande få alternativ numer.

Undrar om det någonsin kommer en liknande spelare som dessutom skulle funka även som en streamer:

1877590322_OppoUDP-205.thumb.JPG.0054e01f1b6ee6417a4d2693d772dfbe.JPG

Link to comment
Share on other sites

På spelare av högre standard är det märkligt att inga digitala ingångar finns. Känns som det borde vara en självklarhet. Även om diskspelare är på väg bort, borde de sista som kommer ut vara fullspäckade så att säga.
 

Det finns en USB-port på min, men den tar bara en USB-sticka. Och skärmen måste vara på för att uppspelning ska vara möjlig där. Ja, vad säger man… Ridå?

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, shifts said:

Det finns en USB-port på min, men den tar bara en USB-sticka. Och skärmen måste vara på för att uppspelning ska vara möjlig där. Ja, vad säger man… Ridå?

Har du provat spela till den porten med telefon?

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, calle_jr said:

Har du provat spela till den porten med telefon?

Mobil ansluten via USB burkar bara mappas upp som en disk, alltså spelaren kan läsa, spela musik som ligger på minnet precis som en USB-sticka eller USB-disk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...