Jump to content

Naaaj! Den orkar inte ”längre”


Neve

Recommended Posts

Jag har aldrig så noga med watt hit och watt dit. Jag bytte ut 400w a/b monoblock mot 75w klass A då det utklassade de förra. Men för första gången har jag upplevt ”wattens” inverkan och begränsningar.

 

Slutsteget är tillbaka från spa och jag har fått liv i försteget. Frugan jobbade kväll igår och ungarna var hos kompisar, och jag kunde för första gången på flera år spela på mitt system. När grejerna börjar bli varma och man börjar hitta gamla godingar blrjar man i vanlig ordning höja lite i taget. 
 

spelar ”the wall”, pink floyd och höjer lite till. Märker hur sång och vissa gitarrslingor börjar lite hårt och obehagligt. Vad f%n är det här tänker jag. Börjar spela sånt jag vet låter bra högt. Det låter inget bra😓. Sänker lite grand och wow, det låter underbart igen. 
 

Vårt nya vardagsrum är MYCKET större än de rum jag tidigare spelat i, och ena sidan är helt öppet genom hela huset. Samt avståndet mellan mig och högtalare längre. Jag började räkna lite på avstånd och ljudtrycket i det rummet det och de där 75 watten räcker inte jättelångt(86db/w/1m 4ohm)

 

Suck, att man aldrig får vara nöjd😋😄. Helt enkelt dags för antingen ny förstärkare eller nya högtalare. 

Link to comment
Share on other sites

Visst finns det lite justeringar du kan göra med det du har kanske, men du verkar ju ha ställt diagnosen... och behandlingen. 

OM jag får skoja lite. "Nothing beats cubic inches" (tex nätdel och watt). Kanske det gör ibland, men det du beskriver, 86db och vilja att spela dynamiskt vid realistiskt ljudtryck så verkar det stämma med denna slitna klyscha.

 

Jag fick samma insikt då jag flyttade till hus för 21 år sedan och fick ett stort rum att spela i och jag ville inte ha lättdrivna horn.

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, conan said:

Detta med watt är lite vanskligt då 75w till 150w bara ger en tydligt märkbar ökning.

Ja, det ger bara 3dB ökning tyvärr. Dock har jag ögonen på ett 350w steg. Det gör ju en del. 
 

3 hours ago, Apexorca said:

Jag fick samma insikt då jag flyttade till hus för 21 år sedan och fick ett stort rum att spela i och jag ville inte ha lättdrivna horn.

Hur löste du problemet?

 

Är faktiskt lite sugen på Avantgarde som Akkelis demade och jag blev oväntat imponerad av. Och första högtalaren som t.o.m min fru tycker jag ska köpa, trots ett ganska saftigt pris. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Neve said:

... Frugan jobbade kväll igår och ungarna var hos kompisar, och jag kunde för första gången på flera år spela på mitt system. ..

Oj!

En försynt undran: Om det är så glest mellan tillfällena du kan spisa musik så verkar det kanske aningens bortkastade pengar att skaffa nya grejor.

Eller har jag missuppfattat något?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Om det är så glest mellan tillfällena du kan spisa musik så verkar det kanske aningens bortkastade pengar att skaffa nya grejor.

😆 verkligen 

 

Allt har varit nedpackat efter en husbrand och nu i vårt nya hus fick jag hem slutsteget efter genomgång på verkstad samma dag. Och dessutom fick jag liv i  mitt försteg vilket jag inte trodde(lång historia)

Link to comment
Share on other sites

On 2021-05-29 at 22:23, Neve said:

Ja, det ger bara 3dB ökning tyvärr. Dock har jag ögonen på ett 350w steg. Det gör ju en del. 
 

Hur löste du problemet?

 

Är faktiskt lite sugen på Avantgarde som Akkelis demade och jag blev oväntat imponerad av. Och första högtalaren som t.o.m min fru tycker jag ska köpa, trots ett ganska saftigt pris. 

Vad kul! Gör som jag och även min kompis gjorde, involvera henne (frun) i valet av färger så känner hon sig ännu mer deltagande och som att hon är involverad. Det är mycket effektivt. Min sambo älskar mina Avantgarder. Första gången under våra 15 år tillsammans som hon faktiskt själv suttit och lyssnat på musik men även tillsammans med mig. ´hennes” musik har aldrig kommit till sin rätt tidigare, så hon har fördragit lurar. Nu med Avanterna kan man spela allt med behållning. Har haft Sonusfaber, och Magnepan tidigare i lite högre klasser under den tid vi haft tillsammans. 

Jag har själv aldrig haft så kul med musik heller trots ett 35årigt intresse av hifi. 

Som vanligt krävs rätt uppställning för att få ut max av högtalarna men tack vare den aktiva basen med parametrisk EQ är rumsanpassningen en extre bonus. 

Man kan tom skräddarsy soundet genom att välja delningsfrekvens uppåt och neråt samt såväl branthet som karaktär på filtret. Många roliga  timmar av experimenterande om man vill. Genom att låta basen spela högre antingen genom högre frekvens eller ett flackare filter kan man få ljudet att bli lite varmare, mustigare. Genom lägre delning eller ökad branthet kan man få ljudet tightare, mer exakt. Jag har alltid låtit mina gå ner till 25 Hz, men döm av min förvåning när jag provade att sätta knät vid 30hz! Hella mellanbasen gynnades av detta, hela vägen upp till mid. Jag tycker även att basen fick en enorm tighthet och nyansering, tillsammans med fötter från dynavox skärptes precisionen i basområdet ytterligare. 

Till saken hör att jag har de ”små” UNO Fino Edition och de är ju inte skapta för att spela lägre än 30hz..... men det går. Den stackars 10”an fick nog ett för styvt jobb att spela från 25 till 300hz.

 

Link to comment
Share on other sites

.....och ja, jag kör också klassA, First watt F7. Har tidigare varit såld på rör men med dessa högtalare är jag extremt nöjd med min F7. Min kompis kör med Airtight. Så jag har hört samma modell i hemmiljö med full-rörs- rigg och hos mig full-kisel-rigg.

I början körde jag med rör SET 2A3-40. Monoblock, men mitt i Corona-krisen var det problem att få tag i nya effekttrör och den beräknade leveranstiden var ca 5-6 månader..... köpte en Nelson Pass Return of Zen Redux som backup. Den lät så bra att jag började ifrågasätta rörens närvaro. Det ena ledde till det andra och nu är jag fri från mitt rörberoende/missbruk. Det var befriande att inte alltid vara på jag efter nya matchade NOS av olika fabrikat och årgångar..... jag han inte så långt i min samlarmani som jag sett andra gå. Man söker ju hela tiden efter den där perfekta kombon av rör, lite mer av det, liiite mindre av det, man blir ju aldrig nöjd för man vet att det går att ändra. Kanske finns den perfekta kombon där ute? 

Hursomhelst är jag väldigt glad att jag numera kan foka på musik i första hand, mycket tack vare Avantgarde Acoustic.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Adagio said:

Vad kul! Gör som jag och även min kompis gjorde, involvera henne (frun) i valet av färger så känner hon sig ännu mer deltagande och som att hon är involverad. Det är mycket effektivt. Min sambo älskar mina Avantgarder. Första gången under våra 15 år tillsammans som hon faktiskt själv suttit och lyssnat på musik men även tillsammans med mig. ´hennes” musik har aldrig kommit till sin rätt tidigare, så hon har fördragit lurar

@AdagioFärgen är redan vald😁. Topazblå. 
 

tack för inlägget. Frugans reaktion var ungefär densamma när hon började spela sin musiksmak. -”varför köper du inte de här, både snygga och låter bra”. Kul att höra att man även kan justera lite mellan mer eller mindre analytiskt. Det jag var mest imponerad av var nog ”kroppen” i ljudet, och att vilken musik/inspelning vi än la på lät oerhört bra. Jag hade väntat mig mer av det där ”tratt” ljudet många horn lider av, och att de skulle mest passa viss typ av musik. 
 

jag tänkte jag ska försöka ta mig till Stockholm i höst en helg och lyssna ordentligt en helg på dem, och ett par integrerade till mina nuvarande. Köper jag avantgarde så måste jag ändå ha ny förstärkare. Min är inte jättetyst. 
 

@Adagiohur upplever du att xd räcker till i rummet? Rekommendationen är väl ca16m2? Vi har ca30m2 och öppen planlösning mot köket. 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-06 at 11:45, Neve said:

@AdagioFärgen är redan vald😁. Topazblå. 
 

tack för inlägget. Frugans reaktion var ungefär densamma när hon började spela sin musiksmak. -”varför köper du inte de här, både snygga och låter bra”. Kul att höra att man även kan justera lite mellan mer eller mindre analytiskt. Det jag var mest imponerad av var nog ”kroppen” i ljudet, och att vilken musik/inspelning vi än la på lät oerhört bra. Jag hade väntat mig mer av det där ”tratt” ljudet många horn lider av, och att de skulle mest passa viss typ av musik. 
 

jag tänkte jag ska försöka ta mig till Stockholm i höst en helg och lyssna ordentligt en helg på dem, och ett par integrerade till mina nuvarande. Köper jag avantgarde så måste jag ändå ha ny förstärkare. Min är inte jättetyst. 
 

@Adagiohur upplever du att xd räcker till i rummet? Rekommendationen är väl ca16m2? Vi har ca30m2 och öppen planlösning mot köket. 

Från 16m2. Jag har ca 7x9 m i vardagsrummet basen räcker men det ät ju mer prislappen som styr, klart ett par DUO skulle sitta fint, jag sitter ganska nära nu ca 3,5m och 3;5 m mellan högtalarna detta ger mycket space till sidoväggar o bakväggar.

men jag tycker ändå att UNO Fino lyckas spela en otroligt fin bas.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-09 at 19:07, Neve said:

Intressant! Uno xd är också klart intressanta. Visst är det prislappen som sätter gränsen. Nästa högtalare kommer med största sannolikhet att bli ett par avantgarde. Men realistiskt ligger det 3-5 år bort.  

Det är bra när beslut får mogna fram. För min del tog det ganska många exponeringtillfällen innan jag blev ”hooked”.

Ja tom innan poletten trillade ner. Jag förstod inte riktigt vad jag hörde i början och led av div förutfattade meningar om horn och Avantgarde.

Till viss del stämde nog vissa fördomar med de tidigare modellerna men så fort jag hörde XD serierna var jag såld. Men jag insåg samtidigt att jag skulle få nöja mig med Zero, sen dök ju lilla UNO Fino edition upp och ett köp av ”riktiga” Avantgarder var möjligt, då kunde jag inte stå emot. 

Zero är förvisso äkta Avantgarder även dom, såklart. Men de är lite annorlunda ändå, på ont o gott. De smälter ju designmässigt in i ett modernt stilrent hem på ett annat sätt och jämfört med mycket annat i samma prisklass så har de många egenskaper som inga andra kommer i närheten av. 

Uno Fino edition är dock mer homogen över registren. Det bästa med UNO Fino är mellanregistret som verkligen är världsklass. Faktum är att UNO Fino är en hybrid av Zero och den stora UNO.

Stora UNO har samma diskant som de finare familjemedlemmarna upp till och med trio.

Mellanregister och horn är exakt samma på UNO och UNO Fino Ed, Zero har en egen modell som matchar det mindre integrerade hornet.

 

Diskanten i UNO Fino Ed är dock en modifierad Zero-diskant. Den har bla försetts med samma Omega-talspole som den finare diskanten för att kunna matcha diskanthornet och ha en högre impedans och känslighet.

En annan skillnad och likhet mellan de tre modellerna är att förstärkarmodulen är samma i Zero och UNO Fino Ed, den lär vara modifierad för att matcha UNO men effekten är densamma 500w, stora UNO har samma modul som sina stora syskon dvs 1000w. Baselementen är olika zero har ett 12”element och stora UNO två st 10”. Uno Fino Ed får låta sig nöja med endast 1 st 10” Zero och UNO Fino Ed har basreflex för att kompensera konarea.

Stora UNO som har 2st 10” och större lådvolym är sluten.

Detta leder till att de tre är ganska olika i basen.  Zero kan prestera en väldigt potent och rolig bas som verkligen flyttar luft.

Uno Fino Ed är ytterligare kontrollerad, lite tightare och slutligen UNO som har supertight och riktigt djup bas. Man kan låta både Zero och UNO Fino Ed gå ner hela vägen i källaren. I mitt rum hade jag då full output ner till 27hz och rejäl output i 25hz enl rew. Men skär man vid 30hz upplever jag högtalaren som mycket bättre. Hela midbas området blir mer avslappnat, exakt och nyanserat, detta gäller även bas och djupbasen.

Basreflex-soundet ger en ganska rolig effekt som skapar en känsla av storlek av musiken som om rummet blir större på något sätt, det kan vara en artefakt av att basreflexens=djupbasen kommer lite senare i tidsdomänen än en sluten låda där hela registret kommer samtidigt. Basreflexen i UNO Fino Ed är inte på något sätt slö eller onyanserad, tvärtom men det finns ändå mer kontroll och mer nyanser i de större slutna modellerna.

Jag tror att UNO Fino Ed är mest bang for buck och den bästa kompromissen av de tre. Klart man är sugen på en UNO men då kanske steget upp till Duo ligger närmre till hands. Där kommer man upp i en annan nivå. Och ska man utse en vinnare av alla modeller tror jag mest på Duo MEZZO eller PRIMO då man får hornladdning även i basen. 

En företrädare för Avantgarde berättade att en av anledningarna till att han gillade att jobba med just Avantgarde var att det inte var givet att en större dyrare modell alltid renderade bättre ljud än någon av de mindre. ”Det finns en modell för varje rum” sade han, dvs de håller alla så hög nivå att matchningen med rummet är viktigare än prislappen. Jag tyckte det lät klokt.

 

Link to comment
Share on other sites

@Adagio Stort tack till dig för värdefull info. Man blir ju inte mindre nyfiken🧐 😆
 

On 2021-06-12 at 08:36, Adagio said:

En företrädare för Avantgarde berättade att en av anledningarna till att han gillade att jobba med just Avantgarde var att det inte var givet att en större dyrare modell alltid renderade bättre ljud än någon av de mindre. ”Det finns en modell för varje rum” sade han, dvs de håller alla så hög nivå att matchningen med rummet är viktigare än prislappen. Jag tyckte det lät klokt.

Tycker jag låter som en väldigt sund inställning. Och att man får känslan av att alla kunder är värda ett lika bra välljud. 
 

Vi har bättre akustik än väntat i rummet men det stör lite nånstans runt 1-2kHz och försvinner lite grand 80Hz och nedåt så att kunna anpassa högtalarna efter rummet istället för tvärtom känns helt perfekt i dagsläget. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2021-05-29 at 18:58, Apexorca said:

 

 

Jag fick samma insikt då jag flyttade till hus för 21 år sedan och fick ett stort rum att spela i och jag ville inte ha lättdrivna horn.

 

 

 

On 2021-05-29 at 22:23, Neve said:


 

Hur löste du problemet?

 

 

Jag köpte först större högtalare som fylld rummet bättre. Både Wattt och nätdelar spelar in och de har blivit fler och större sedan då.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det har inte bara blivit oinspelat då om det har stått lite kanske?

 

Min Primare I30 behövde ju 3 veckor innan den lät som det var tänkt, efter att ha stått still ett tag i mitt sovrum och min Bladelius Thor Mk3 Novitas behöver 4 veckors inspelningstid varje gång den har varit urkopplad i en hel vecka, och 3 månader för att låta optimalt efter att ha stått urkopplad i en månad. Känslig elektronik behöver tid att låta som det var tänkt. Därför ska man ha dom i standby eller påslagna dygnet runt egentligen. Annars kan du ju testa o vända på stickproppen i jacket i väggen eller kolla hur fasen ligger och ska ligga med en faspenna. Själv märkte jag stor skillnad sen jag dämpade rummet med lite nytt tjockt tyg av sammet. Men det gamla bordstricket med en ullfilt på soffbordet var riktigt lyckat också, iaf hemma hos mig. Finns ju lite olika lösningar som inte kostar många kronor, eller skjortan, om man nu ska kalla det så. Min Krell har dock lagt av till hälften, men då har jag kört uteslutningsmetoden med den, så den ska väl på service nån gång tänkte jag... Tjaa, du kanske löste det... Läste inte tråden så jättenoga, men du fick iaf några tips av mig, som du kan plocka fram när det passar, som kanske är till någon hjälp trots allt... hehehe.. Eller köp nåt nytt, det kan du ju också göra... Det är alltid skoj... "Innan man är riktigt säker, så har man oftast redan bestämt sig!" Som nån sa här inne... Ja, och det stämde alla gångerna jag bytte ut hifin kan jag tillägga...

 

God natt och lycka till!

 

Mvh Perrra

Link to comment
Share on other sites

Allt utan rör står jämnt på hemma. Det låter väldigt bra på normala nivåer. 
 

räknar jag på det så Har jag teoretiskt iaf ca98db vid lyssningsplats vid 75w effekt. 
 

Nu är jag ju inte helt säker på hur de mäter upp watt i förstärkare när de specar. Men räknar de på 1kHz ton vid 1 meter som teorin utgår ifrån så är ju det en väldigt enkel last jämfört med ett band som spelar. Säkert någon här som har bättre koll i praktiken. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
16 minutes ago, Neve said:

Nu med nya streamer och dac’en upplever jag att jag kan spela mycket högre innan set distar obehagligt…hur kommer det sig?

Shit in, shit out? Det är ju inte bara musiken som förstärks, även brus och störningar förstärks lika mycket inom förstärkarens arbetsområde. Antar att din nya streamer och DAC har ett lägre brusgolv? Det skulle även kunna bero på utnivån som kan variera även om det är linjenivå, men det vet du ju om du behöver dra på mer eller mindre nu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...