Jump to content

Som det kan bli med lite småpill...


Bebop

Recommended Posts

På andra våningen i mitt hem har jag en liten "enklare" anläggning som mest går tillsammans med TV och film. Då och då drar jag mig undan hit och spelar även lite vinyl som jag också förvarar i samma rum. Där har jag en vintage Kenwood KD-500 direktedriven spelare tillsammans med en SME-III-arm och en Ortofon 2m Black och ett riaa från Clearaudio. Det har spelat på hyggligt men jag har inte riktigt fallit för Ortofons 2m Black-pickup. Jag tycker den har låtit för påträngande. Det fick jag bekräftat även när jag spelade på finanläggningen, eller är det något annat som spökade?

 

I vintras kom jag över en nya arm från SME, en M2-9. Men det är först ny jag tagit tag i det hela för att se hur det nu blivit.

 

SME M2-9.jpg

 

Kenwood KD-500.jpg

 

Det var dags att ta ner spelaren igen en våning och höra om armen kan ha påverkat det jag hör. Man skall akta sig för allt för starka ord i dessa sammanhang, men jag blev faktiskt tagen på sängen. Det låter ju jättebra. Kan verkligen en tonarmsanpassning göra så mycket?

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite dubletter av några skivor som jag spelade av parallellt. På min Simon Yorke-spelare sitter just nu en Koetsu Rosewood Red som är lite mindre "right on" som min favorit Ortofon Windfeld, men ändå ljud i mycket hög klass, framför allt på akustisk jazzmusik typ Blue Note. Men hur blev det nu när jag jämförde med Ortofon 2m Black? Mitt riaa kommer från VTL och heter TP-6.5 och rörbestyckat och som har ingång både för mm och mc.

 

VTL TP-6.5.jpg

 

Ortofons 2m Black har ett hus som är samma som deras Bronze-modell. Om man har en Bronze kan uppgradera den med en Black. På motsvarande sätt delar Red och Blue samma hus där man kan ta ett snäpp till från Red genom att sätta dit Blue-nålen. Till huset som delas av Bronze och Black kan även sätta dit den helt nya varianten av Black som heter LVB 250 (Ludwig van Beethoven 250 år) som fick en lysande recension i senaste HiFi News av Ken Kessler.

 

Ortofon Black 2m från sidan.jpg

 

Nålen och nålarmsröret på 2m Black är samma som i den tidigare mc-pickupen Jubilée. Det innebär att det är en naken Shibata-slipning som sitter på ett nålrör av aluminium. I LVB 250 sitter det också en naken Shibataslipad nål (med lite skarpare profil) och dessutom på ett boron nålarmsrör. Det är samma nål och nålarmsrör som i Cadenza Black. En del andra anpassningar mellan de båda har också gjorts.

 

Ortofon Black 2m.jpg

 

Till skillnad mot den jämförlse jag och min kompis Nisse gjorde på förvintern så var det nu betydligt svårare att pin-pointa skillnader. Visst de låte inte exakt lika. Koetsun har lite mer liv i övre registren och en större ljudbild men skillanderna är inte enorma. 2m Black låter rent förbannat bra med bra driv och fin tonalitet. Men kan detta verkligen bero enbart på tonarmen?

 

Svaret är nej. Den stora skilladen är faktiskt de rörbyten jag gjort i vinter. I mitt phonosteg sitter 6 rör i mm-delen. Där satt innan 5 år gamla nytillverkade rör. De har jag nu ersatt av ett par Berlintillverkade Telefunken (ECC 83). Jag har också satt in två par ECC81 från forna DDR-fabriken RFT. Dessa såldes också som Siemensrör. Det är faktiskt detta byte som gjort den största skillnaden. Armen har säkert bidragit en del också. Den är bättre anpassad för dagens lägre fjädringsmjukhet mot vad som var vanligt förr och som den gamla SME- III var bygd för. Jag tycker det är en mycket fin arm och som fortfarande säljs men nu enbart i kombination med SME's spelare.

 

Jag bytte också rör i mc-steget som ligger före mm-steget. Efter en första förstärkning i mc-steget när jag spelar moving coil går signalen sedan genom mm-delen också. I mc-steget har jag satt in ett par Mazda 12au7 från 1962.

 

Efter denna lilla övning har jag bytt fot fullständigt angående Ortofons 2m Black. Det är en kanonpickup när den får rätt förutsättningar. Den har många timmar kvar som väl är. Hittills har jag bara spelat 427 album med den (under 5 år).

 

Räkneverk.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, triomio said:

Jag kikade som hastigast på bilder av SME III och kunde inte se att det fans någon motvikt på dem

Jodå, tonarmen är applicerad i en "motviktsvagga" som påminner om sadelväskor, där man skruvar hela motviktspaketet fram eller bak. Man kan också balansera vikten genom att skruva i sidled.

 

1586847610_SMEIIIdetalj.jpg.7cedec9a5e1a608dd17d356fd707deab.jpg
 

En annan och större påverkan på ljudet vid felmatchning är massan. Armen är ett lövtunnt titanrör samt dämpad med balsaträ inuti och väger inte många gram. Den har en effektiv massa på 5 gram, vilket är väldigt lågt; ungefär hälften av M2-9 och långt ifrån optimalt för moderna pickuper, framför all MC-puppor.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, triomio said:

Vad är det som skiljer mellan armarna?

Jag tror M2-9 har kullager medan SME III har "kniv-lager" men ffa är det effektiv massa som skiljer, M2-9 runt 9.5gr och SME III bara ca 5gr. Min uppfattning är att Ortofons 2M-serie inte är så komplianta, de är bäst lämpade för effektiv massa runt 10gr eller uppåt.

För övrigt fungerar en röd/blå nål alldeles utmärkt i ett svart/bronze hus, eller vice versa. Även om Ortofon gärna vill sälja fler hus och därmed inte nämner kompatibilitet serierna emellan längre (men gjorde det ursprungligen).

 

Och tack för mini-reportage @Bebop!

 

Hittade en post på hififorum:

Quote

På Ortofon svarar de: 
"Mechanically you can change between all stylus. However the RED and BLUE are changeable and the Bronze and Black are changeable with 100% intact sound. I.e. house of RED/BLUE is the same and for BRONZE and BLACK also."

Jag tror de vill undvika att folk köper en röd nål som ersättare till sin svarta och sedan är missnöjda med resultatet... (gissar såklart, men..)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag tror de vill undvika att folk köper en röd nål som ersättare till sin svarta och sedan är missnöjda med resultatet... (gissar såklart, men..)

Det tror inte jag. De skriver att de är identiska enbart mekaniskt. Men om du vill behålla ljudet Bronze och Black skall du byta mellan dem. Underförstått till respektive hus de tillhör. Så tolkar jag dem men meningen är inte särskilt tydlig. I senaste HiFi News skriver Ken Kessler att skillnaden mellan husen ligger i anpassning mellan spole och magnet ”the permissible changes defined by the pairs coil and magnet configurations”. 
 

I Ortofons broschyr skriver de: ”Physically 2M styli will fit on alternative 2M cartridges bodies, but 2M Series cartridges’ engines, coils and magnets configurations are not quite identical: Red and Blue are identical, so are the Bronze and Black” 

 

Jag tror inte de konspirerar kring detta. Så länge ingen kunnat påvisa något annat väljer jag att tro på Ortofons egen story som jag tolkar den. Alldeles glasklar är inte texten. Spolen sitter väl i pickuphuset. Magneten sitter normalt på nålarmsröret såvida det inte är en ”shunt” (Variable Magnetic Shunt [VMS]). Är det så sitter även magneten i pickuphuset om jag förstått det rätt.

Link to comment
Share on other sites

När jag hittar såna här små projekt kickar det igång lite extra intresse att spela vinyl... åtminstone för en stund. Det var ett tag sedan jag spelade så mycket vinyl. :)

 

... och ju mer fokuserad man är desto mer småfel upptäcks. Bl a ett litet brum. Inte jättestörande men så skall det inte vara. Jag har jordat på vanligt sätt med Ortofons dedikerade signalkabel mellan riaa och tonarm (till vänster i bilden). Det brukar räcka. Men det sitter också en jordskruv på skivspelaren. Jag klippte till en jordkabel och drog en därifrån också. Vips... som ett trollspö blev det knäpptyst bakgrund. Nu får jag börja om lyssningen igen... :app:

 

31744B0F-C6CD-4952-AC7D-08D10BC8BC08.jpeg
 

Tanken är väl att man skall jorda armen till skivspelaren och ha en jord mellan spelare och riaa. Nu blir det två separata jordkablar... det är ju stereo :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

Precis som @Azur är jag också lite svag för Kenwood som märke! Minns deras förstärkare och framför allt riktigt coola kassettdäck från tidigt 80-tal:sunglasses: 

Själv fick jag nöja mig med enklare däck från Sony på den tiden.

 

Jag tycker skivspelaren är riktigt snygg och jag har lyssnat på en liknande för några år sen. Lät mycket bra vill jag minnas!

Självklart skall grejorna användas, oavsett om det är i reservanläggningen eller huvud dito:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, lindome said:

Precis som @Azur är jag också lite svag för Kenwood som märke!

Kenwood var min referens ända till de försvann. Deras sista stora skivspelare L-07D förblev en våt dröm. Ibland dyker de upp som begagnad. Det är inte försent än. 
 

3D66CD9D-FF8D-4316-8593-CEAC94DA4808.jpeg
 

Deras receivrar och radiodelar var och är fantastiska. Jag har kvar två radiodelar och en mindre Kenwood-receiver i min bodega på tomten. Dock inte denna bjässe KR-9600.

 

470F4423-71CF-4801-A72C-E469F2885D3F.jpeg

 

Min sista nyinköpta hi-endprodukt från Kenwood var deras KA-907 som jag har mycket fina minnen ifrån. Dubbla nätdelar och massor av välljudande watt.

 

EB1267CF-E57B-45D3-98B9-49FF1C1BAA78.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...