AlfaGTV Posted May 29, 2021 Posted May 29, 2021 Din alternativa uppfattning skulle ju kunna grundas i att du gärna lyssnar på lägre ljudnivåer? Iaf tolkar jag det så. calle_jr 1 Quote
Bebop Posted May 29, 2021 Posted May 29, 2021 2 hours ago, Strmbrg said: Möjligen kan det ju vara så att någon "auktoritet" påstår en sak, varvid fler "tycker" likadant Så är det säkert många gånger eller så kan det vara. Men inte alltid. Det finns ju också fysiska realiteter som utgår ifrån ett antal parametrar som inte bara är ”hokus pokus”. Hur det stämmer in på din uppkoppling vet jag inte. Jag har egna erfarenheter som påminner om dina. I slutet 90-talet hade jag ett par Dynaudio Contour 1.8 MkII och en Bow Wazoo 50 watts integrerad förstärkare. Jag tyckte det lät fantastisk bra ihop men mina vänner ”högg” hela tiden på mig att jag borde ha mer power eftersom Dynaudio behöver mycket kraft för att spela ut. De höll på till den grad att jag blev riktigt irriterad. Några år senare släppte Bow en cd-spelare samt ett för- och slutsteg om 150 watt med 4 kraftfulla transformatorer (två per kanal som tog hand om var sin halva av sinuskurvan). Dessa kände jag en tvångsmässig dragning till och köpte dem. Det blev en rejäl skillnad till det bättre med en helt annan slagkraft och öppnare ljud som kunde spela ut på ett helt annat sätt (= bättre och större upplevelse). Jag hade varit fjättrad vid min egen envishet. Jag kände mig nöjd intill jag fick höra den alternativa lösningen. Jag fick sträcka vapen s a s. Strmbrg and calle_jr 2 Quote
P-pan Posted May 29, 2021 Posted May 29, 2021 Ungefär lika klart och tydligt vid modesta ljudtryck... Hur ska man ställa sig till detta sett till närfältslyssning kontra "distantslyssning" ? Ju närmare lp ligger baffellinjen desto lägre ljudtryck kan man väl njuta klarheten i musikåtergivningen tänker jag här Rätt eller fel i mitt påstående så har jag själv haft väldigt små volym-mässiga lyssningsmiljöer att tillgå under min tidiga hifi-karriär. Har i dessa sammanhang aldrig sett tydligheten i återgivningen som något sort tillkortakommande då siffran på displayen, som indikerar volymen, visat låga värden. AlfaGTV 1 Quote
calle_jr Posted June 12, 2021 Posted June 12, 2021 On 2021-05-29 at 23:21, P-pan said: Har i dessa sammanhang aldrig sett tydligheten i återgivningen som något sort tillkortakommande då siffran på displayen, som indikerar volymen, visat låga värden. Dels tycker jag som nämnt att det är en aspekt hur väl man trycksätter rummet. Men det är såklart en smaksak generellt vilket förhållande mellan direktljud och rumsklang man föredrar. Men jag tycker också att nivå spelar in på både elektronik och högtalare, det finns optimal gain både i för- och slutsteg, och det finns ett spann hos en volymkontroll där den är som bäst. Quote
Strmbrg Posted June 12, 2021 Author Posted June 12, 2021 Jag utesluter inte att många av oss "lyssnar lite olika" och även lägger skilda aspekter på det vi hör. Och kanske även att vi relaterar våra lyssningsintryck och erfarenheter till olika slags musik. Samt kanske främst att vi värderar det vi hör olika. Något som är viktigt eller störande för någon, passerar "obemärkt" för någon annan. Quote
Recommended Posts