Jump to content

Hjälp med radiostörningar


Alex082

Recommended Posts

Hej!

Startar en ny tråd i ämnet, admin får gärna kommentera om det redan finns en.

 

Jag fick ett nytt mm riaa på posten igår. Till min förvåning får jag in signaler från FM-bandet när anläggningen är igång och jag inte spelar någon musik. Efter lite googlande verkar det inte helt osannolikt att det är Radio Moskva jag hör.

 

Har vi någon här på forumet som vart med om liknande och hur gjorde ni för att komma vidare? 😊

 

Pioneer PLC-590

SME 3009 S2 improved 

HEED Questar

Hegel H80

 

Mvh Alex

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Alex082 said:

Till min förvåning får jag in signaler från FM-bandet när anläggningen är igång och jag inte spelar någon musik. Efter lite googlande verkar det inte helt osannolikt att det är Radio Moskva jag hör.

 

Och det är inte grannen som råkar jobba som Rysk spion :think:

 

Link to comment
Share on other sites

Har du provat att lyfta runt på signal och högtalarkablar när störningen uppstår ?

Blir störningen i så fall mer eller mindre då du flyttar dessa så fungerar kanske dina kablar som antenner vilket leder in radiosignalen i elektroniken.

Det kallas väl för Rfi/Emi-störning om jag minns rätt.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för kablar? Skärmade eller oskärmade? Skärmade kablar kan ibland dra in störningar. Längden kan också påverka och ta in starka vågländer... Jag är dock inte så beläst på det. Det finns flera här på forumet som kan detta bättre som säkert kan hjälpa dig. Jag misstänker dina kablar. Om du har batteriladdare inkopplade så prova att ta ut dem. En av våra medlemmar fick störningar när han använde elnätet som internetdistributör (Powerline, El-LAN)

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat att flytta runt kablarna, ingen skillnad alls. Jag testade att tvinna kablarna och då tycker jag att det blir något bättre. Dock hörs det fortfarande ryska röster i bakgrunden. Iafall kvällstid,dagtid är det bara brus. Dom sover väll därborta då förstås 😊

 

Jag hade iväg tonarmen till Alfred Kaizer på Sme tonarms får några år sedan. Dom satte i nya " 4 X 33 Awg Cardas Litz 18 Karat Gold" tonarms kablar. Skall vara skärmad. 

 

När jag byter riaa och kopplar i mitt gamla NAD pp2 så försvinner störningarna och rösterna helt.

 

Den enklaste lösningen vore såklart att testa ett annat riaa. Men nu har jag precis införskaffat detta Heed riaat. Och jag oxå nyfiken på hur man ska lösa detta med den utrustningen jag har idag.

 

Mvh Alex 

Link to comment
Share on other sites

Har du provat med ett nytt RIAA ? Kanske är nåt fel.

 

Har du elektronikkunskaper kan du sätta ett filter mellan plus på RCAn och minus på RCAn till chassijord. Kanske 27k från plus och 27k från minus till en cap på 10nF och sedan till jord. Y koppling. Det går att göra utanför lådan och ger ett första ordningens filter för CM störningar. Det funkar bara i en balancerad koppling.

 

Nu är ju flera av Heeds prylar konfigurerbara så kanske saknas en bygling i lådan?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte riaat begagnat, men jag utgår från att det är okey. Eftersom det är radiosändningar jag får in så borde det inte vara något som är trasigt. 

 

Att koppla på filter och en kondning lät intressant. Men du skrev att det bara fungerar i en balanserad koppling. Tänker jag fel,eller är det inte så att rca är obalanserad?

 

Angående Heed riaat,på vilket sätt är det konfigurerbart?

 

Mvh Alex 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Alex082Är du säker på att du har MM-versionen av Questar?

QUESTAR MM innehåller i stor utsträckning Quasars oöverträffade MM-kretsar, medan Questar MC använder en strömlinjeformad version av Quasars MC-steg. Heed har eliminerat behovet av jumperomkopplare genom att optimera förstärkaren så att den passar 300-600 μV / 100 Ohm utgångsområde, vilket kännetecknar de allra flesta av dagens MC-pickuper. Med tanke på dess generösa headroom på 18 dB är idealisk matchning av pickuper praktiskt taget säkerställd.

Link to comment
Share on other sites

Kan vara en väldigt olycklig kombination mellan riaa, tonarmskabel, pickup eller då är det något knas med ditt exemplar av Quasar. Det bästa skulle vara att låna hem ett nytt riaa för att testa, prova med en annan skivspelare för att ringa in problemet. Det är kanske ett långskott med det går kanske även att prova byta PSU om det skulle vara den som ställer till det, har du original eller Q-PSU 3? Det känns rätt trist att hänga på något filter.

Link to comment
Share on other sites

hej Alex

 

Radio Moskva (AM, 1MHz) hördes i Aten nattetid i varenda telefon när man lyfte luren. Tiden var runt slutet av 60talet. Problemet är inte Ryssen men din apparat, om jag minns rätt från samma problematik i begynnelsen av GSM det fanns samma problem med störningar från GSM telefoner inne i sjukhuset med känsliga apparater, om mitt minne inte sviker mig de har t.o.m förbjudit att folk kom inne med GSM apparater. Det var sjukhus apparater som åtgärdades och inte tvärtom. Är det CE märkt din apparat ska klara såna störningar annars kontakta tillverkaren hur han löser problemet.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, LPL said:

Kan vara en väldigt olycklig kombination mellan riaa, tonarmskabel, pickup eller då är det något knas med ditt exemplar av Quasar

Jag tycker LPLär rätt ute här. Rätta mig, jag kan väl ha fel här, men för att erhålla radiomottagning behöver man en oscillerande krets. Något i din setup verkar trigga självsvängning i "rätt" frekvens för att lyckas urskilja rysk AM-radio. Jag skulle prova med alternativa kablar om möjligt, det KAN räta ut det hela, men antagligen har ditt Quasar Questar en defekt som gör att det faktiskt börjar självsvänga när vissa störfrekvenser kommer in.

 

Sälj det som en AM tuner och skaffa ett annat RIAA? :D 

Link to comment
Share on other sites

Finns säkert en rimlig och naturlig förklaring till fenomenet utifrån vad som sagts tidigare.

Annars kan man lätt hamna i paranormala fantasier som en man som i sin bandspelare trodde sig vara i kontakt med "andra sidan".

Läste hans bok för länge sedan "Röster från rymden" av Friedrich Jûrgenson.  https://sv.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Jürgenson#Kritik

 

Vill minnas att allt fick en naturlig förklaring långt senare genom att han bodde granne med en radioamatör med en kraftig sändare, men Jürgenson var fast i sin övertygelse.

 

En annan som också råkade ut för liknande fenomen, var en dam i Nacka, boende nära sändarmasterna som hade konstant P2 i ett metallräcke på sin yttertrappa.

 

Hoppas det löser sig!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, LPL said:

Kan vara en väldigt olycklig kombination mellan riaa, tonarmskabel, pickup eller då är det något knas med ditt exemplar av Quasar. Det bästa skulle vara att låna hem ett nytt riaa för att testa, prova med en annan skivspelare för att ringa in problemet. Det är kanske ett långskott med det går kanske även att prova byta PSU om det skulle vara den som ställer till det, har du original eller Q-PSU 3? Det känns rätt trist att hänga på något filter.

 

 

Med ett NAD pp2 riaa har jag inget bakgrundsljud. Problemet kom med det nya riaat. Men jag tänker att problemet inte måste ligga i den. Troligen är den bara så mycket känsligare? Jag har separat nät del, Q-PSU. Håller med om att det känns trist att hänga på ett externt filter.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Alex082 said:

Tack för alla goda tips än så länge! Jag ska sätta mig ner i lugn och ro nästa helg och gå igenom allt vad kablar och kontaktytor heter.

Det var nog jag som skrev fel:) Du kan inte låna någon skivspelare eller ta med din Questar till någon kompis?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Alex082 said:

Jag har en en spelare och en förstärkare till så jag ska testa under veckan med riaat i den uppsättningen oxå :smile:

Jamen då är du ju nästan "hemma":D

 

Lycka till med felsökningen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Tänkte lägga in en uppdatering om hur det går.

Det jag gjort sedan sist är att byta tonarmsskal samt gått över alla kablar och kontakter med Deoxit spray.

Det märks en skillnad. Ssss brus och RadioMoskva får jag öka volymen ca 10% för att höra.

MEN! Jag får ju fortfarande in radiosignaler! Ganska så störande som ni säkert förstår.

 

Jag hör inte missljuden så länge som jag spelar musik och jag spelar sällan musik på dom nivåerna som krävs för att höra radiosignalen.

För att få sinnesro kanske man ska släppa det för stunden? Om det inte är någon som kan komma med något nytt bra tips! :rolllaughing:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej!

Efter en fin sommar med lite semester så är problemet med störningarna löst.

 

Jag testade att byta ut alla kablar, ström-,högtalar- och rca kablar.

Ingen skillnad!

 

Testade att byta ut pickupskalet.

Ingen skillnad!

 

Byte pickup till Ortofone Bronze.

Ingen skillnad!

 

Det sista jag gjorde var att köpa ett skärmat grenuttag....Ingen skillnad!

 

Så nu har jag köpt ett nytt RIAA. Wippsss så var störningarna borta!

 

Fortfarande oklart om det bara var en dålig kombination eller om jag har ett defekt RIAA. Återstår att se framöver.

Nu ska jag bara njuta av att spela musik,det räcker med krångel för ett tag nu... :)

 

/Alex

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...