Jump to content

Äntligen med försteg igen!


limpansson

Recommended Posts

Jag har sedan ett par år drivit mina Harbeth 40.1 med ett PASS XA25

och använt försteget i EAR Acute Classic. Det har låtit riktigt bra

men jag har ändå velat testa med ett separat försteg.

 

För ett par veckor sedan dök det upp en begagnad PASS HPA-1 på

HIFI-torget för ungefär halva nypriset. Visst, den har bara 2 ingångar

och endast RCA, vilket även gäller XA25. Fjärr saknas också vilket

inte på något sätt stör mig.

 

Jag vet att de flesta använder HPA-1 som en ren hörlurs-förstärkare,

precis som den förre ägaren... Min tanke var dock att på ett någorlunda

billigt sätt testa vad ett försteg från samma tillverkare som slutsteget

kan ge.

 

Initialt satte jag min "finkabel", Acoustic Revive RCA-1.0 tripleC-FM

mellan för- och slutsteg och en gammal Tara Labs oskärmad Vector 1

mellan cd och försteg.

Det lät inte ett dugg bättre än utan försteg!

 

Nästa steg var att stoppa in AR-kabeln mellan cd och försteg samt

mellan för- och slutsteg använda en gammal skärmad Tara Labs 

RSC Prime.

Nu blev det något helt annat!

 

Jag upplever en närmare kontakt med musiken och ett, ännu bättre driv i

musiken! XA25 är ett grymt steg som trots låg verkningsgrad på 40.1

spelar ut på ett engagerande sätt! Den snälla impedansen på 40.1

gör garanterat sitt till och jag spelar aldrig riktigt högt.

 

Jag har f ö märkt att med bra komponenter i systemet så spelar jag 

faktiskt lägre än tidigare! Det låter så pass engagerande även på ganska låg 

volym.

 

En ytterligare Acoustic Revive RCA-1.0 tripleC-FM är idag beställd men

tyvärr är leveranstiden 2-3 månader...

 

Det låter riktigt bra som det är och 2-3 timmars lyssning är inget ovanligt numera.

Så jag lider inte direkt under väntetiden...

 

Vem vet, får jag tillfälle att testa ett ännu bättre, begagnat PASS-försteg framöver så

må det vara hänt.

F ö är jag benägen att testa en av Martin Logans subbar med 15" bas hemma.

40.1 är riktigt bra men klarar inte av de lägsta frekvenserna som kan lyfta hela

systemet ett snäpp.

 

Vänligen

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Härligt! Bara att gratulera. Även om DAC med försteg blivit mycket bättre senaste 10 åren så verkar försteg vara att föredra. 
 

acoustic revive är ett grymt bra namn på en kabel. Har tyvärr inte ”hört” dem. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen synpunkt på det du skriver om kablaget och dess inverkan.

Däremot delar jag din upplevelse av att riktigt god återgivning drastiskt minskar behovet av att "dra på". 

 

Här hemma kommer inom kort ett Accuphase C-2150-försteg ersätta förstegsfunktionen i Chord Hugo TT2-DAC:en. Jag har ingen susning om huruvida det kommer rendera i någon påtaglig förbättring (klarhet). Men det får jag återkomma om.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Strmbrg said:

Jag har ingen synpunkt på det du skriver om kablaget och dess inverkan.

Däremot delar jag din upplevelse av att riktigt god återgivning drastiskt minskar behovet av att "dra på". 

 

Här hemma kommer inom kort ett Accuphase C-2150-försteg ersätta förstegsfunktionen i Chord Hugo TT2-DAC:en. Jag har ingen susning om huruvida det kommer rendera i någon påtaglig förbättring (klarhet). Men det får jag återkomma om.

 

Hittills upplever jag det som att jag har kommit närmare musiken och att försteget har givit mig

ännu lite mer tryck i återgivningen!

 

Fick f ö , helt otippat, faktiskt hem ytterligare en Acoustic Revive-kabel i helgen, så jag slipper att vänta...

Jag kan tycka att det är märkligt men vissa CD låter numera betydligt bättre medans andra

låter som vanligt... Delvis beror det säkert på kablarnas inbränning, vad vet jag...

 

Jag misstänker att du kommer att bli väldigt nöjd med försteget du har valt!

Vi sitter lite i samma båt med dålig verkningsgrad på hgt med relativt klena 

förstärkare men som jag skrivit tidigare så hade jag innan 200w/8ohm/per kanal

och min PASS XA25  är BETYDLIGT mycket bättre på allt. 

 

Visst, det är en betydligt dyrare förstärkare men jag kan ändå någonstans förstå

det här med att det är den första Watten som räknas...

 

Mvh Anders

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag vet inte om man bör säga generellt att ett separat försteg ger "bättre ljud" än en förstegsdel inbyggd i en DAC. Jag vet som sagt inte, men tror att det är att förenkla saker alldeles för mycket.
Jag är inte heller klar över vad det rent konkret betyder det där om "den första watten". Inte mer än att jag kan tänka mig att det avser något i stil med att det skall "låta bra" redan på låga nivåer/små ljudtryck, eller nåt ditåt.

Beträffande verkningsgrad så är det nog lite komplext i praktiken. Magneplanar har en verkningsgrad som med gängse mätmetoder är rätt låg. Det som slår mig är dock hur lite dessa mätvärden tycks samröra med den praktiska lyssningsupplevelsen. I mitt fall misstänker jag att dipolverkan innebär en praktiskt sett god verkningsgrad orsakat av liten rumspåverkan.

Mitt slutsteg skulle nog många avfärda som väldigt klent. Och förmodligen inte ens se som användbart med Magneplanar. Dels beroende på vad siffror visar, dels beroende på vad man vill åstadkomma.

Link to comment
Share on other sites

Det som är så bra med planhögtalare är att ljudtrycket inte är så beroende av avstånd som en punktkälla. Bra känslighet vid 1m är nästan samma vid 2m.

 

Idealt sett varierar ljudtrycket med 1/r2 för punktkällor, 1/r för linjekällor och 1 för en (stor) plan yta. Men nånstans hamnar man ju ändå i en punktkälla när avståndet blir tillräckligt stort.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan säga att efter några dagar med försteg så vill jag inte vara utan.

Det som slår mig är någon form av genomskinlighet som gör att

musiken blir mer närvarande. Samtidigt finns det ett ytterligare driv

som gör det mer intressant att lyssna.

 

Förmodligen kommer du verkligen att uppskatta ditt

nya försteg! F ö kan jag tycka att det är märkligt att ljudet blir bättre

om man tillför ytterligare en apparat i kedjan...

 

Vänligen 

 

Anders

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Men, ett försteg kan väl inte per automatik ge en "förbättring"?

Det måste väl ändå vara ett riktigt bra försteg för att det skall bli bättre?

 

Om det är ett riktigt bra försteg inbyggt i min Chord Hugo TT2, till exempel. Om detta inbyggda försteg är mycket bättre än det tilltänka separata försteget så lär det väl knappast bli någon "förbättring" med det senare.

Link to comment
Share on other sites

Har själv tidigare fått uppleva hur viktigt det är med ett riktigt bra försteg. Hade 4-5st hemma för provlyssning för några år sedan. Som jag ser det så handlar det mer om att ett bra försteg inte degraderar den svaga signalen lika mycket som ett sämre försteg på sin väg till förstärkning. 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte orimligt att det kan bli bättre med ett försteg. Signalen kanske blir bättre impedansanpassad vid ingången och bandbreddsbegränsad på ett klokt sätt innan utgången där ytterligare en impedansanpassning sker till slutsteget. Det är framförallt vid balanserade signaler man kan nå mycket goda resultat i form av CM-undertryckning.

 

Men det finns också många risker med att införa fler saker i signalkedjan. De har säkert tagits omhand av en bra apparattillverkare.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, limpansson said:

F ö kan jag tycka att det är märkligt att ljudet blir bättre

om man tillför ytterligare en apparat i kedjan...

Men gör man verkligen det? Försteg integrerat i en DAC är väl i princip samma som försteg integrerat i en förstärkare/slutsteg. Kör man direkt från DAC till slutsteg går signalen genom ett försteg fast i samma burk. Kör man signalen till ett försteg/integrerad så tar man signalen efter DAC’en men innan förstegen i samma burk. 

2 hours ago, Strmbrg said:

Det måste väl ändå vara ett riktigt bra försteg för att det skall bli bättre?

Tror att få DAC’ar lägger ner stor möda och pengar på det integrerade försteget. Annars bör det ha minst samma förutsättning att vara lika bra som i en integrerad förstärkare. 

Link to comment
Share on other sites

Försteget är en väldigt viktig komponent då det ska anpassa signalen så bra som möjligt innan den förstärks i slutsteget, blir det någon avvikelse så förstärks den i nästa steg. Hur bra ett försteg sedan är skulle jag säga beror i princip uteslutande på konstruktion och implementation. Exakt samma försteg inbyggt i en DAC eller en separat låda bör rimligtvis låta likadant. Fördelen med att ha försteget inbyggt i en DAC är att man slipper externa kontakter och kablar, fördelen med en separat förförstärkare är att man kan ta ut svängarna och optimera implementationen helt för ändamålet. Att bygga ett lika bra försteg inbyggt i en DAC kräver i princip att man har utrymme att stoppa en extra låda och nätdel till försteget.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Neve said:

Försteg integrerat i en DAC är väl i princip samma som försteg integrerat i en förstärkare/slutsteg

Jag är inte så säker på det. Det bör ju vara någon skillnad på att sätta in ett försteg i en dac utan att ha en susning om vilka slutsteg som sedan kopplas på. Det behöver inte var dåligt men för mig kan de kan knappast vara optimerade för Accuphase slutsteg på samma sätt som deras egna utan mer för ett genomsnittligt slutsteg med standardvärden. Ett försteg är ingen standardiserad produkt där alla låter samma oavsett vad de kopplas upp med.

 

Jag köper heller inte att ett försteg inte skall lägga till något. De flesta försteg redovisar ett frekvensomfång på säg 10-100,000 Hz och distorsion långt under det hörbara. Men sedan tillkommer så mycket mer kring nätdel, nätfilter, komponentkvalitet, impedansanpassning, stabilitet och ”tusen” andra saker som jag inte kan gå på djupet med eller förklara vad den ena eller andra detaljen/komponenten bidrar med. Däremot kan jag av erfarenhet säga att tonkvaliteten, instrumentens klanger, upplevd bredd och djup, upplösning, lugn, ”body”, separation och allt vad de olika beskrivningstermer som används brukar kallas, kan skilja en hel del på slutresultatet. Säkert även ”klarhet”. Vad man sedan gillar och accepterar är ju upp till betraktaren. Det finns många ”därute” som är fullt nöjda med vad deras smartphones levererar, MP3 mm och har inga ambitioner att djupare än så. Vi sätter ner våra fötter på olika ställen.

 

Sen kanske vi skall klargöra att en digital volymkontroll är ju inte riktigt samma sak som ett komplett försteg som också kan hantera flera källor.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Jag är inte så säker på det. Det bör ju vara någon skillnad på att sätta in ett försteg i en dac utan att ha en susning om vilka slutsteg som sedan kopplas på.

Självklart. Jag borde kanske uttryckt mig lite mer som @LPL. Tänkte mer på att bara för att man inte har en extra fysisk burk så signalen genom ett försteg. 
 

 

8 hours ago, Bebop said:

Sen kanske vi skall klargöra att en digital volymkontroll är ju inte riktigt samma sak som ett komplett försteg som också kan hantera flera källor.

Absolut, men idag har flertalet tillverkare valt att göra förstegsdelen analog, samt lägga till analoga ingångar.

 

känns som att ”multiburkar” börjar bli lite på modet idag. 
 

personligen tycker jag det är roligast att ha separata burkar till det mesta. Det är mycket svårare många gånger med matchning men desto roligare när man lyckas. Just nu i livet kommer jag att multiburka ett tag. Åtminstone tills ett par fler barn flyttat hemifrån😆

Link to comment
Share on other sites

Det mest spännande i den här jämförelsen är väl Chord Hugo TT2's lösning av drivsteg med variabel volymkontroll, och dess eventuella skillnader mot ett linjeförsteg.

 

Chords "försteg" arbetar inte med digital volymkontroll, det handlar om en variant av variabel gain i den analoga domänen (om än den är digitalt kontrollerad). Dessutom är Chords drivsteg specat till uppemot 8W uteffekt, och påstås vara helt opåverkad av last (vilket jag är lite skeptiskt till) vilket bl.a. tillåter dig att ansluta ett par högtalare direkt till utgångarna om du önskar.

 

Jag tycker iaf att det skall bli intressant att höra om @Strmbrg kommer gilla det han hör så småningom. Jag skulle nog kunna tänka mig ett Accuphase för att de är vackra om inte annat! ;) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...