Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det var ett tag sedan senaste inköp av TD skivor men jag snubblade in på Youtube och en konsert från "The Boiler Room". Efter Edgars frånfälle har gänget med Torsten Quaeschning åstadkommit ett ljudlandskap jag inte hört på det sättet tidigare, så det ska bli spännande att lyssna på dem i ordning.

 

Edgar påbörjade en ny era inspirerad av kvantfysik redan innan serien "Sessions" kom till, men han hann inte avsluta arbetet helt. 

 

rps20210512_091236.jpg.a197f4b545d20d92da3863a8e1eda8ba.jpg

 

Det är denna tråd tänkt att avhandla ...

Posted

Älskar sådana här trådar. Även om just Tangerine Dream aldrig lyckats engagera mig så som jag tycker att de borde, ser jag verkligen fram emot att få ta del av dina intryck här.

Posted

Jag tänkte börja med Quantum Gate från 2017, en skiva som blev en av Edgars sista att ge sin välsignelse åt.

 

Plattan är ett studioalbum som inte är en del av "Sessions" men som jag tänkte börja med för att bli lite bekant med de nya medlemmarna i bandet.

 

rps20210512_110652.jpg.3acb1149cff40a33df28fef53ef88db7.jpg

Posted

En sån där omedelbar iakttagelse på spår 3 ... vad är det för bas som spelar eller är det nån timmerbil som växlar upp utanför?

 

Nu är väl mobilen inte bäst på FFT men den bekräftar det jag trodde.

 

rps20210512_112955.jpg.69f8d154b3e4a30b45e6a52905e7b6d4.jpg

Posted

Mitt första intryck rent musikaliskt är minimalistiskt, sublimt och för tankarna till tidiga TD på 70 talet men med ett mer uttalat "beat". Det är dock inte disco som det var när Edgars son Jerome spakade mixerbordet.

 

Det här är bättre. Dessutom är hela frekvensrymden täckt, från lägsta bas till högsta diskant. Vill man stämpla så hamnar man i ambient elektronika.

 

Det som är kul är att tidiga Klaus Schulze skiner igenom med svepande moln av noter.

 

Ska lyssna lite mer på fiolspelet av Hoshiko Yamane härnäst ...

 

Posted

Avslutningsvis kan jag bara konstatera att Quantum Gate borde jag köpt när den släpptes. Nu har jag förlorat flera år av lyssnande, för det går nog inte att låta bli .. och sen är det bara att fortsätta med Stratosfear, Tangram, Ricochet och de andra mästerverken från andra hälften av 70-talet.

 

Violin passar utmärkt och smälter in i atmosfären utan att sticka ut. Det är snyggt jobbat!

 

Det börjar bli dags för "Sessions" ..

Posted
On 2021-05-12 at 11:17, conan said:

Jag tänkte börja med Quantum Gate från 2017, en skiva som blev en av Edgars sista att ge sin välsignelse åt.

 

Lyssnar till vinylversionen av denna i skrivande stund och tycker den är riktigt bra.

Lite bättre tryck än vad man vant sig vid sett till inspelningarna från de "Tidiga Åren"  :sunglasses:

Posted
3 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag kontrar med Exit på vinyl, det är nostalgi för mig!

 

 

Ohh, det där är hörlurar och min första riktiga bärbara musikapparat.... Sony Walkman DD.

Ha ha, vilka minnen... men vi får väl försöka att hålla oss på mattan här så att Conan får styra tråden i rätt riktning.

 

Sorry för lite OT.

 

Posted

Exit var en av de första TD jag hörde. Det är nog den och Cyclone som väckte intresset en gång i tiden.

 

Men nu kommer den första i serien, Sessions I.

 

20210515_211021.jpg.44c011ccf359c120853b35c436f7421a.jpg

 

Den ser också ut så här ...

 

rps20210515_204930.jpg.93dcb2868d16fb01e941de9779bf9125.jpg

 

Det är inte basfattigt. Tankarna går tillbaka till Green Desert men egentligen är det nog baskonturerna, mönstren, som känns igen och inte noterna egentligen. Det var det första spåret Blue Arctic Danube.

 

Just nu är det spår två, Gladiatorial Dragon som inte heller den är särskilt basfattig och drar åt Stratosfearhållet men där en sequencer kör i motfas så det nästan blir surroundljud utan sidohögtalare. Cool.

 

En höjdare som start på serien. TD ska man egentligen lyssna på live. Det har alltid varit lyckat!

 

Posted
42 minutes ago, conan said:

Har bara den på Jive Electro HIP 22.

 

Samma här men den har lite för högt brus/knasternivå för att jag ska vara riktigt nöjd.

Lite synd att den inte finns som återutgåva i större antal.

Med lite tur kanske ljudet/remastern skulle varit lite bättre tänker jag här.

Antar att Polska radion, som har rättigheterna, är lite snåla och inte delar med sig i det fallet :frown:

Posted

Spelar Sessions I från 2017 en gång till. Det är ganska retro och intressant att det nya gänget hittat tillbaka till den kreativa tiden på 70-talet, men med en modern touch och magnifik känsla för ljudåtergivning. Jag läste på lite om vinylerna men blev misstänksam när det skrevs om distortion och problem. Kanhända är det beroende på spelverket som användes av de som kommenterat på Discogs. Men jag tänkte att TD är ju inte så extremt diskantberoende musik så att det rullar av lite tidigare i spektrat är inget problem. Det fick bli CD denna gång. Sen börjar man bli äldre också ... vem bryr sig om 20kHz längre? Men 20Hz är massivt och skoj att lyssna på! 😁

 

Spår 2 igen ... cool med surroundljudet ...

 

Posted

Det är snart dags för Sessions II från 2018, en gatefold 2 st CD med två spår 49 resp 44 minuter. Ska bli spännande. Det var en E-live Festival inspelning i Nederländerna.

 

rps20210517_141911.jpg.583abde5ede472387922027ae283ab5d.jpg

Posted

Det första spåret Tulip Rush var en minimalistisk historia som till och med en inbiten TD lyssnare kanske hoppar över, men man kanske ska ge den lite tid.

 

Den andra CDn The Floating Dutchman för tankarna inledningsvis till 220 volt live och har en trivsamt mystisk melodi. Det låter bra.

 

Melodin övergår i mer repetitiva mönster. Det är improviserat och faktiskt bra, energiskt.

 

Trots det är ändå Sessions I favorit så här långt.

Posted

Avslutar Sessions II med CD nr 2, The Floating Dutchman.

 

Som kuriosa finns det bl a en turistbåt (buss?) i Amsterdam, en kriminalfilm från 1952 och en rom från Sydafrika. En brokig samling företeelser med samma namn.

 

Och nu också ett musikstycke av TD.

 

Härnäst tar vi trean i serien!

 

Posted

Sessions III är inspelningar från Elbphilharmonie i Hamburg och Synästhesie III festival i Berlin.

 

Lyssnar på Hanseatic Harbour Lights från klockan 10.05 pm 7:e februari 2018. Det var precis då musikstycket kom till, och kommer ju inte att spelas igen då det är helt improviserat såsom de andra konserterna i serien.

 

rps20210519_143631.jpg.c4e13ff492b17309a006f091cd5b535d.jpg

Posted

Så svävar vi iväg med det andra stycket "OST". Till en början funderar man på rytmer och melodier men det övergår mer och mer i en meditativ och bitvis ljudmässigt tät väv av sekvenser för att sedan ebba ut i intet. Sedan kommer applåderna och förtrollningen bryts. 

 

Det är dags att öppna nästa session, nr IV.

Posted

Jag har hört att det är Eurovision idag ... men ofta när familjen frågar om artister eller låtar så har jag ingen aning. Kanske ointresse för den sortens musik. Vet inte riktigt ..

 men jag ska nog göra dem sällskap om en stund, efter att jag lyssnat igenom TD med Sessions IV.

 

Musikstyckena på den fjärde skivan i serien är varierade med gradvis uppbyggnad av sekvenserna med mellotron, violin förstås och så piano. Arrangemanget är det bästa hittills, snyggast och mest intressant.

 

Härnäst tar vi femman ..

Posted

Sessions V har en än mer utmejslad pianoimprovisation som harmonierar väl med övrig sekvensering och violinspelet av Yamane.

 

Denna session från Dekmantel Festival 2018 i Amsterdam börjar bli en av favoriterna i serien.

 

Dessutom att kunna ta del av en live video är kul och jag måste säga att det är lite ovant och okorrelerat att se Quaeschning ratta på sekvensmaskiner och inte alltid förstå vilka instrument som han spelar och vilka instrument som Schnauss spelar. Det kanske är en vanesak ... men definitivt mycket lättare att se Yamanes spel på fiol.

 

TD hade i sina tidiga konserter bara enkel blå belysning för musikerna och inte mycket till show ... men det var en del av hela grejen med bandet. Det blev mer av scenframträdanden framgent och numera är det en ljusshow som förstärker det musikaliska.

 

Posted

Nu i veckan råkade en av min ESLer gå i golvet och högtalarterminalerna gick sönder. Mosade. De är ganska sköra efter 60 år på nacken, så det var bara en tidsfråga. Hur som helst, det var enkelt att laga med en ny terminal. Elektronikskåpet i garaget innehåller rätt mycket delar så det gick bra att hitta en passande. Dock verkar inte de här fyrkantiga terminalerna finnas längre och tveksamt att de som eventuellt existerar som NOS, är bra nog att använda.

 

Nåväl, nu kör vi nästa Sessions VI.

 

rps20210528_093226.jpg.aa431c971b5a8b0fd45aa7b6c807766e.jpg

Posted

Så har jag lyssnat klart på den sjätte utgåvan i serien. Denna kallas kort för "West" och är inspelad på Elektro Beats Festival 2018.

 

Det är inga direkta överraskningar eller speciellt intressanta improvisationer, utan mer en lång resa genom ett vidsträckt landskap.

 

Så här långt och med den senaste sessions i backspegeln, är ändå I och IV de mest intressanta. Femman var rolig för framträdandet som visade mer tydligt hur man spelar sequencers live .. det går att göra det mer intressant för en publik genom att tydligare koppla handgreppen till ljud och övergångar till nya melodier.

 

Ska köra igenom serien på nytt om ett tag ..

 

Posted
2 hours ago, conan said:

Ska köra igenom serien på nytt om ett tag ..

 

 

Och igen, och igen, och... :sunglasses:

 

Tackar för en trevligt författad genomgång av Session-serien då :thumbsup:

Har du köpt dessa "löst" eller finns det någon fin box med hela samlingen s.a.s ?

Posted

Tack! Jag tyckte det skulle vara intressant att skriva ner några intryck och sedan efter en tid gå tillbaka och se om jag tycker lika som nu.

 

Men det finns ingen box att köpa och jag gissar att det kommer fler sessions om den säljer bra. Jag är lite kluven till att sälja improviserade spelningar under en kortare period utan så mycket nytt grundmaterial. Det är trots allt ganska mycket som låter lika.

 

Ska bli kul att återvända till serien om en månad kanske.

 

Posted

Mycket bra @conan. Jag har tesrat lite TD över YouTube innan din paus men de knöt inte ihop säcken riktigt då. Jag skall ge dem en ny chans igen. Jag är inte så säker på att de går hem nu heller men det hjälper till med den här typen av presentationer. Med lite tillvänjning och försök med öppet sinne kan man upptäcka nya kvaliteter som tidigare legat dolda för en.

Posted

Tack!

 

On 2021-06-01 at 10:22, conan said:

Så här långt och med den senaste sessions i backspegeln, är ändå I och IV de mest intressanta.

Imponerande att man kan extrahera sex album från live sessions inom en begränsad period.

Kanske turneerna också hette "sessions"?

Annars reagerar väl publiken om man varken spelar Stratosfear eller Phaedra.

Posted
2 hours ago, calle_jr said:

Tack!

 

Imponerande att man kan extrahera sex album från live sessions inom en begränsad period.

Kanske turneerna också hette "sessions"?

Annars reagerar väl publiken om man varken spelar Stratosfear eller Phaedra.

Ja, ganska ofta spelar bandet kända stycken under en stor del av varje konsert men de avslutar med en improviserad spelning där mycket kan hända. I andra kretsar som jazz eller blues skulle man nog kalla det för jam sessions, fast något mera kontrollerat så att det blir mer av ett musikstycke komponerat samtidigt som det spelas.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...