Jump to content

Torus power avr series


Neve

Recommended Posts

Jag har haft lite kontakt med audioconcept och de föreslog i en diskussion Torus power avr skiljetrafos. Jag har läst på lite och måste säga att de verkar högst intressanta. Är det någon som har erfarenhet av just dessa?

 

Fridens liljor! 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag köpte en begagnad av Robert för flera år sedan och den har blivit en naturlig del av mitt vintage system. Har en Nordost Frey från vägg och sen Luna. Har även dragit jord från jordspett till Torusen. Jag tycker den ger lugn och ro utan färga att ljudet. Bakgrunden blir svartare och upplösningen högre. Baserat på min erfarenhet ger flera nätprodukter en färgning som i och för sig kan vara uppskattad men det gör inte Torus. Det känns skönt att ha hela anläggningen ”skyddad” och i fas från samma ”punkt”

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

 

Berätta gärna mer hur du gjort det och varför du gjort det?

Grundorsaken var att det ”sprakade till” i högtalarna varje gång jag stängde av min Thorens Td124 som jag ville få bort. Jag tänkte det kunde vara något potentialskillnad mellan signal-och nätjord då tex Shindo och Thorens inte har nätjord ansluten.  Jag mätte upp ca 0,5 v i skillnad. Så jag slog ner ett jordspett från Biltema i rabatten (som är fuktigare än snittmarken), skruvade fast en grov jordkabel och drog in den i boden och satte fast i jordskuven på Torusen. Här blir jag osäker då jag inte vet om den jorden går till båda sidorna av trafon (vilket den kanske måste för att bli godkänd). Hursom, spraket kvarstod och jag noterar mycket liten förändring i ljudet. En jordbox till signaljord har större effekt.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Josaa said:

Hursom, spraket kvarstod och jag noterar mycket liten förändring i ljudet.

 

Ett ensamt spett kontra inkommande jord ifrån elnätet kommer nog inte ge den effekt du möjligtvis var ute efter. Det krävs ofta väldigt mycket jordspett eller plåtar för att få ett ohmvärde som är godkänt att använda som jordtag. Jag mäta för ett tag sedan bara för att se vad man fick med ett ensamt spett (2m) och det var runt 1000ohm med två olika instrument (jag använder Fluke och mäter på det sätt som bilden visar).

 

Earthing-Spike-Test-Kit-30m-Tape-for-Fluke-_1.jpg.c79f27d0c178965e1c8782467e20c7c7.jpg

 

Det jag hade varit mest fundersam över är att om blixten slår ner i marken i närheten så att du får stora spänningsskillnader då kan spänningen söka sig in i huset via jordspettet och orsaka stor skada på anläggningen. Så mitt tips i all välmening skrota spettet och försök lösa problemet internt i anläggningen.

 

Att det sprakar när du stänger av tror jag inte har så mycket med potentialskillnader att göra det känns mer som nått annat som spökar finns säkert fler här som har tips på vad det kan vara.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett liknande bekymmer med min TD-160 Super, när man slår av den får jag en tämligen kraftig ”pop” i högtalarna. Det är så pass att förstegets skyddskretsar sagt ifrån, och att RIAAt gått i ngn form av självsvängning vid enstaka tillfälle.

Min uppfattning är att den enkla halvledarkomponent som bestämmer spänningsfallet innan motorn behöver någon form av bypasskrets.

Men jag tänkte den skulle få en Valhalla motorstyrning istället!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Josaa said:

Grundorsaken var att det ”sprakade till” i högtalarna varje gång jag stängde av min Thorens Td124 som jag ville få bort.

Knäpper det i högtalarna kan det vara både via etern och ledningsburet, knäpper det när du stänger av din TD 124 så skulle jag titta på den.

 

Håller med @octavia rs, skrota jordspettet.

Link to comment
Share on other sites

Det går väl att prova att koppla in skivspelaren via en skarvsladd på annan fas och se hur det påverkar "poppandet".

 

Jag har inte koll på kopplingen i Thorens men ett vanligt RC-filter brukar ha effekt i vissa applikationer.

 image.png.01af041b397e39bd16d1591cbeb103dd.png

Link to comment
Share on other sites

Just now, LPL said:

Det går väl att prova att koppla in skivspelaren via en skarvsladd på annan fas och se hur det påverkar "poppandet".

 

Jag har inte koll på kopplingen i Thorens men ett vanligt RC-filter brukar ha effekt i vissa applikationer.

 image.png.01af041b397e39bd16d1591cbeb103dd.png

Du tänker sätta den över strömbrytaren för att släcka den lilla ljusbågen när man slår av och på? Jag hade för länge sedan en Nad förstärkare och den hade en parallellkopplad kondensator över strömbrytaren. Den hindrade eller minskade poppet i högtalarna.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, LPL said:

Det går väl att prova att koppla in skivspelaren via en skarvsladd på annan fas och se hur det påverkar "poppandet".

 

Jag har inte koll på kopplingen i Thorens men ett vanligt RC-filter brukar ha effekt i vissa applikationer.

 image.png.01af041b397e39bd16d1591cbeb103dd.png

Tack för alla tips, jag bytte en liknade kondning i thorensen (har glömt vad den heter tror det var 22 nf suppressor cap).) men det gav ingen direkt förbättring. Skall strax ”möblera om” i boden och då passar jag på att koppla bort spettet.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Josaa said:

Jag köpte en begagnad av Robert för flera år sedan och den har blivit en naturlig del av mitt vintage system. Har en Nordost Frey från vägg och sen Luna. Har även dragit jord från jordspett till Torusen. Jag tycker den ger lugn och ro utan färga att ljudet. Bakgrunden blir svartare och upplösningen högre. Baserat på min erfarenhet ger flera nätprodukter en färgning som i och för sig kan vara uppskattad men det gör inte Torus.

Stort tack! Kommer att låna hem en från Robert vad det lider. Har en hel del att göra först

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...