Jump to content

Lite frågor till auditoriet


Hermes

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har ett system som jag är ganska nöjd med, men vill ha tonkontroller och söker lite råd.

 

Systemet: Försteg Ayre K-5xe, slutsteg Ayre V-5xe. CD Musical Fidelity M6. Högtalare Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand (SE).

 

Har provat några förstärkare med och utan tonkontroller men ingen hittills har övertygat jämfört med Ayren, även om några var hyfsat nära (AVM, Luxman etc).

 

Nu är det så att jag ibland vill jag skruva ned diskanten, ibland höja basen, sällan tvärtom (fr.a. elektronisk musik). Jag upplever inte förstärkaren som bastung, ej heller vass i diskanten, men många inspelningar kräver efterjustering s.a.s.

 

Finns t.ex. digitala tonkontroller i DAC:en kanske? Nya högtalare kanske bättre? Men vilka? Råd och förslag mottages gärna :-)

 

Hälsningar,

Hermes

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Hermes said:

Hej!

 

Jag har ett system som jag är ganska nöjd med, men vill ha tonkontroller och söker lite råd.

 

Systemet: Försteg Ayre K-5xe, slutsteg Ayre V-5xe. CD Musical Fidelity M6. Högtalare Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand (SE).

 

Har provat några förstärkare med och utan tonkontroller men ingen hittills har övertygat jämfört med Ayren, även om några var hyfsat nära (AVM, Luxman etc).

 

Nu är det så att jag ibland vill jag skruva ned diskanten, ibland höja basen, sällan tvärtom (fr.a. elektronisk musik). Jag upplever inte förstärkaren som bastung, ej heller vass i diskanten, men många inspelningar kräver efterjustering s.a.s.

 

Finns t.ex. digitala tonkontroller i DAC:en kanske? Nya högtalare kanske bättre? Men vilka? Råd och förslag mottages gärna :-)

 

Hälsningar,

Hermes

Hej, jag kör tonkontroller i Roon, som funkar väldigt bra. Jag har lagt in några olika inställningar som jag sparat och sedan kan växla emellan, beroende på musiktyp och önskemål för stunden. :grinsmilingeyes: Men du kanske inte använder Roon och istället vill ha en fysisk tonkontroller? Där har jag tyvärr inga förslag.

Link to comment
Share on other sites

Ahh -- Roon har jag inte testat. Tack.

Å matta verkar ju bra. Har en relativt tunn en. Å lite madrasser bakom högtalarna. Men det är ju det att olika inspelningar kräver lite olika inställningar..

 

/Hermes

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Ja subwoofer har jag testat; och det funkade bra tyckte jag. Frågan är vilket alternativ som är bäst; nu fick jag lite förslag tack så mycket!

 

Kan inget om Roon, men tonkontroller där verkar ju vara toppen. Kanske en kombination.

 

/Hermes

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hermes said:

Kanske en kombination

Ja, det brukar bli bäst.

Men om du är helt nöjd med den tonala balansen för ett "normalt" eller "korrekt" album, så är nog tonkontroller på källan eller i försteget det smidigaste.

Annars är rumsakustiska åtgärder, högtalarplacering och/eller subwoofers att rekommendera i första hand.

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Hermes said:

Men det är ju det att olika inspelningar kräver lite olika inställningar..

Sånt är livet, bara att konstatera att en hel del musik är kasst inspelad. Det är dock dumt att anpassa anläggningen efter dessa då det kan variera hur dåligt, dåliga inspelningar låter på en anläggning.

 

Bra förslag ovan, jag skulle nog angripa det i följande ordning.

  • Lång efterklang i lyssningsrummet kan ställa till det ordentligt framförallt på viss typ av energirik musik, det finns mycket expertis om akustik här. Jag såg att du skrev om madrasser, det är inte att garantera att alla madrasser absorberar de frekvenser du vill komma åt. Jag gjorde något liknande test och mätte efterklangen, det blev snarast sämre i det fallet. Däremot en extra matta på den öppna golvytan och riktiga absorbenter gav rätt effekt.
  • Nu ska jag inte säga att kablar och ström totalt förvandlar en anläggning, men dålig kvalitet på elen och dåligt anpassade kablar kan definitivt få ljudkaraktären att tippa över till det jobbiga och påträngande framförallt på dåliga inspelningar.
  • Har du redan jobbat med ovanstående skulle jag rekommendera subwoofers för att hjälpa dina Vienna i botten.
  • Skulle det inte räcka, så kanske bra tonkontroller skulle kunna vara ett alternativ men jag skulle nog inte börja där. Däremot kan Roon's DSP vara ett bra alternativ för att enkelt prova sig fram.
Link to comment
Share on other sites

Hej alla!

 

Tack för alla förslag - vad roligt att så många skriver :-) 

 

Nu ska vi se. Roon känner jag inte till, men det verkar ju som ett alternativ. Googlade på roon, och då verkar det mest handla om en sorts licens till programvara; en digital hub som kan hjälpa en med att organisera musik. Men ni vet säkert mer. Digitala tonkontroller låter klart intressant. 
 

Subwoofer är en annan het kandidat. 
 

Jag har faktiskt flyttat runt högtalarna lite och det förändrade en hel del. Mer bas ju närmre sidoväggar och bakväggar de står. Men det finns en resonansfrekvens som blir påtaglig om jag ställer de närmre väggen. Den ligger nog runt 60Hz. 
Sedan är det nog intressant med riktiga absorbenter, men vem frågar man? Måste ju mäta och stå i väl? 
 

Kablar har jag laborerat med och finner att de gör en liten skillnad, men inte tillräckligt för att lösa detta problem. 
 

Nya högtalare har jag funderat på också, men det blir nog (väldigt) dyrt om det ska bli något. Tycker att i princip alla, eller de allra flesta högtalare har för lite bas, och för mycket fokus på diskant. Det behöver korrigeras tycker jag. Vad hände t.ex. med 70-och-80 talets 15-tums basar? ;-) Känns som om det har blivit väldigt fokus på design. 
 

Så kan Muffin, LPL, eller någon annan utveckla Roon och rumsakustik lite vore jag tacksam. Eller skicka länk?

 

/Hermes

 


 

 

Link to comment
Share on other sites

Roon är en musikspelare (en mjukvara) med möjlighet att processa ljudströmmen innan den "går till förstärkning" så att säga.

Den kräver tre delkomponenter för att kunna göra detta, en Core som är själva hjärnan och motorn. Sedan behöver man en Control som oftast utgörs av en smartphone eller läsplatta men lika gärna kan vara på en PC/MAC. Slutligen behöver man en Endpoint och den fungerar som en mottagare av den ljudström som Core levererar. Den ljudströmmen omvandlas till en audiosignal i realtid, t.ex. över USB, SPDIF eller en analog signal.

 

De tre delar som jag räknade upp nyss kan vara placerade i en och samma hårdvara, t.ex. din laptop. Men de kan lika gärna befinna sig på tre helt skilda platser, men med nätverkskontakt sinsemellan.  Lite flummig info kan hittas här:

https://roonlabs.com/howroonworks

 

Vad Roon gör är att den binder samma dina favoriter från Qobuz och/eller Tidal med dina lokala filer och erbjuder en trevlig upplevelse att upptäcka både dina egna filer och de kopplingar dessa har till media på streamingtjänsterna. Det kan vara t.ex. album som är mastrade av Bob Ludwig för att ta ett exempel. Eller givetvis alla album du har med Bill Callahan eller Lill Lindfors. Eller alla tolkningar av Mahlers 9:a...  Den tillåter dig att bläddra bland dina album (oavsett om de ligger på en USB-disk ansluten till din Core, en NAS eller på Qobuz servrar) och välja dem för spelning eller bara läsa albumrecensioner och hitta medverkande.

 

Men, för ditt syfte är det intressanta möjligheten att manipulera ljudströmmen med en DSP som bearbetar ljudströmmen för att anpassa den till din smak, rummet eller kanske kompensera för brister i mediat. Den. funktionen är kraftfull och anpassningsbar.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, LPL said:

Lång efterklang i lyssningsrummet kan ställa till det ordentligt framförallt på viss typ av energirik musik, det finns mycket expertis om akustik här.

Kan inte annat än hålla med. Jag led enormt av det innan jag fick hjälp av @Engelholm Audio som i sin tur utgick från http://www.diffusor.com/. Innan hade jag också provat med hemgjorda lösningar typ absobering med madrasser som inte hjälpte det minsta. Jag skaffade också en dyr Rives Parc parametrisk equilizer för att försöka dämpa peakar, vilket fungerade vad gäller dämpa frekvensen.


70E16362-2E81-4155-B46D-96390C9436F4.jpeg

 

Den står sedan länge i garderoben utan glädje. Den dämpade frekvenspeakarna men den fixade inte efterklangen som låg kvar och fladdrade utan att klinga av och blandade sig med nya toner. Rena kaoset i ljubilden. Lösningen blev att splitta upp ljudvågorna i stället med diffussorer. Bildligt sätt är det som att slänga en snöboll genom ett galler. Samma mängd snö kommer ut men uppdelad i fraktioner och sprids över en större yta. Jag är inte tillräckligt kunnig för att redogöra exakt vad som händer men jag fick ett fantastiskt resultat. Problemfrekvensernas fixades med andra medel (Helmholz) från Svanå. 
 

Som @LPL är inne på måste man få kläm på vad som skapar problemen och vad de består innan man kan hitta lösningen. Tonkontroller tror jag inte är lösningen på ditt problem. Mitt tips är att kontakta @Engelholm Audio som kan ge dig goda råd. 
 

Det är först när jag fick till mitt rum jag upptäckte hur bra anläggning jag har/hade. Därefter kunde jag ge mig in på finliret. @calm har gått igenom samma resa liksom @Apexorca@calle_jr med flera. Problemen har varit likartade men inte exakt samma lösningar.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för dessa omfattande utläggningar. Då låter det som om jag må testa roon.. och akustikbehandling. Tog precis bort madrasserna. Bättre klang! Åtminstone för Brahms :-)

Men är lite rädd för hur det blir med elektronisk musik, med sina basgångar. Får se. 
 

Antar att roon inte funkar för vanliga cd-skivor, utan man får väl rippa dem. Coren på roon kan alltså finnas på datorn. Bra, ja så endpointen är kanske en dac. 
 

Sedan känns det där med sub som nåt bra också. 

 

/Hermes

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Hermes said:

Bra, ja så endpointen är kanske en dac.

Ja, det kan det vara, om den har en nätverksingång. Endpointen ingår också i programvaran Roon som man laddar ned och installerar på en PC eller Mac, det innebär att du kan välja någon av de ljudutgångar datorn har, eller en ansluten USB-DAC.

Endpointen är egentligen en mottagare för det nätverksprotokoll som Roon nyttjar, RAAT. 
 

Är du nyfiken att testa, berätta gärna om du har en DAC av något slag och hur du föredrar att ansluta den isf. Då kan jag eller ngn annan tipsa om hur den blir tillgänglig för en Roon-server. 

Den billigaste lösning som fungerar stabilt och bra är en Raspberry Pi, alltså en liten enkortsdator. kostar några hundralappar men låter överraskande bra i kombo med en okej DAC.

Link to comment
Share on other sites

Jag lyssnar numera bara på digitala källor och på streamat. I mina två DAC:ar, RME ADI-2 DAC resp. ADI-2 Pro har jag tillgång till tonkontroller implementerade i DSP:n - ingen negativ kvalitetspåverkan och full kontroll. Jag använder tonkontrollerna till att korrigera dålig frekvensgång i hörlurarna, som "loudness" när jag lyssnar på låg volym men ändå vill ha en bra upplevelse samt för att korrigera dåliga mixar i inspelningar jag gillar konstnärligt men inte tekniskt.

 

Det audiofila motståndet mot tonkontroller begriper jag inte. Hur kan det vara OK med ofrivilliga filter (i t ex en kabel med en viss kombination av R och C eller i konstigt designade och illa impedensmatchade förstärkare) men inte med medvetet designade och väl kontrollerade filter?

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, AlfaGTV said:

Ja, det kan det vara, om den har en nätverksingång. Endpointen ingår också i programvaran Roon som man laddar ned och installerar på en PC eller Mac, det innebär att du kan välja någon av de ljudutgångar datorn har, eller en ansluten USB-DAC.

Endpointen är egentligen en mottagare för det nätverksprotokoll som Roon nyttjar, RAAT. 
 

Är du nyfiken att testa, berätta gärna om du har en DAC av något slag och hur du föredrar att ansluta den isf. Då kan jag eller ngn annan tipsa om hur den blir tillgänglig för en Roon-server. 

Den billigaste lösning som fungerar stabilt och bra är en Raspberry Pi, alltså en liten enkortsdator. kostar några hundralappar men låter överraskande bra i kombo med en okej DAC.


 

Jag har en hörlurs dac, MF v8p. Den har nätverksingång, USB ingång. 

Link to comment
Share on other sites

Om du menar en sån hära så har den alltså en USB-ingång utöver de analoga ingångarna.

Det betyder att du skulle kunna ansluta den direkt till den PC där du vill prova Roon, och låta dess analoga utgångar mata analog signal vidare till förstärkeriet.

 

Nu får du förlåta mitt antagande, men DAC'en i den här apparaten verkar var av äldre snitt och mera en bekvämlighet än ett seriöst försök till högkvalitativ digitalomvandling? Jag baserar det på min egen Xindak med liknande USB-möjlighet, där kvaliteten lämnar en hel del övrigt att önska.

 

Hursom, du beskriver inte vilka källor du nyttjar, och till dina Ayre och Vienna Acoustics skulle jag tveklöst propsa på en lite roligare DAC om du gillar digitalt via filer/streaming. Och det behöver inte alls betyda dyrt och krångligt, det har hänt massor på senare år inom området.

 

Nu kändes det som att jag dissade din utrustning, men det var inte mitt syfte. Roon är en rätt kostsam mjukvara och för att ha glädje av den bör förutsättningarna vara goda! :) Roon kan tyvärr inte ta in digital/analog signal från t.ex. din CD spelare och bearbeta den signalen. Det fungera endast med filer på ditt nätverk och steamingtjänster som Qobuz och Tidal.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kapten Tråkig said:

Det audiofila motståndet mot tonkontroller begriper jag inte. Hur kan det vara OK med ofrivilliga filter (i t ex en kabel med en viss kombination av R och C eller i konstigt designade och illa impedensmatchade förstärkare) men inte med medvetet designade och väl kontrollerade filter?

Jag tycker inte det finns rätt och fel utan alla väljer själv vad man tycker är viktigt, roligt och vad man vill uppnå. Jag håller med om att det ibland mästras över vad som inte är rätt och fint nog utan man ska minsann göra och tänka på ett speciellt sätt:)

 

Som jag ser det så har analoga tonkontroller historiskt sett varit undermåliga och påverkat ljudet negativt, det kan nog de flesta hålla med om. Strävan har varit och är fortfarande att hålla signalvägarna så korta som möjligt med endast de finaste komponenterna i signalvägen. Jag har ingen uppfattning om hur väl dagens tonkontroller fungerar då jag inte haft någon bättre förstärkare med tonkontroller på många år. Lyssnar man bara på digitala källor och manipulerar signalen innan D/A-omvandlingen tycker jag det är en annan sak än traditionella tonkontroller och går egentligen inte att jämföra.

 

Vad gäller kablar så skulle jag säga att strävan oftast är att minimera både kapacitans och induktans jämfört med de medföljande kablarna. Jag har mätt en del strömkablar och de har oftast lägre kapacitans och induktans än en standard apparatkabel.

Link to comment
Share on other sites

Tonkontroll/eq påverkar ljudet genom att förvränga signalen därav är många tveksamma. Det finns väldigt bra eq’s men de kostar skjortan. 
 

huruvida det är bra eller dåligt, rätt eller fel är upp till var man/kvinna. Och även en ekonomisk fråga. 
 

Personligen har jag skapat ett system där jag inte haft behov av eq utan det har låtit bra med det allra mesta. De inspelningar som låtit för dåligt skulle inte blivit bättre av en eq. Skit in=skit ut som ljudteknikern brukar säga.

 

men allt beror på vad man är ute efter och det viktigaste är att man själv är nöjd. 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, LPL said:

Som jag ser det så har analoga tonkontroller historiskt sett varit undermåliga och påverkat ljudet negativt

Så är det säkert men det gäller ju även volymkontroller och många andra komponenter. Tonkontroller försvann nästan över en natt och jag tror det mer var en hype och en besparingsårgärd. Både McIntosh, Luxman och Accuphase har behållt sina. Jag kan inte erinra mig att de blivit nerskrivna i tester pga tonkontroller. Jag har haft flera tonkontrollerade förstärkare, framför allt Kenwood Marantz, Luxman och Quad under 70- fram till mitten av 90-talet (Quad 44 hade en tiltfunktion i kombination med ett sloop-filter för att kunna påverka övre brytpunkten. Suveränt bra.) De flesta hade också en ”tondefeat”. Om man satte tonkontrollerna på noll och kopplade in den (kopplade förbi tonkontrollen) så kunde jag och mina kompisar inte höra några som helst skillnader.
 

I min värld var borttagningen av tonkontroller en besparingsåtgärd och sedan byggde man en story om det hela att det var mycket bättre. Till och med så pass mycket bättre att man kunde höja priserna. Kvaliteten skilde sig rätt så rejält mellan album och då var tonkontrollerna guld värda.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Kvaliteten skilde sig rätt så rejält mellan album och då var tonkontrollerna guld värda.

Det här har jag aldrig fattat? Jag tror aldrig jag med tonkontroller lyckats få något som låter "skräp" att låta "bra"? För mig är det som att försöka rädda en överstekt eller kallnad entrecote med ketchup... :D 

 

Men jag tror mig ha läst i Hifi & Musik om någon som spelade på nån gammal Grundig/Telefunken-förstärkare med en flerbands tonkontroll, där man skapat ett register för vilka inställningar en platta skulle ha, för "optimal" återgivning. Det, är ett imponerande engagemang! 

 

Men, i det hela påminner detta om att jag skapat en feature request på Roon-forumet, om "conditional DSP". Alltså möjligheten att sätt taggar på material som man önskar bearbeta med givna DSP-inställningar, t.ex. att tillämpa ett mått crossfeed på de extremstereo-plattor man har, eller applicera uppsampling till 24/176.4 på de MP3-filer som inte går att hitta i bättre format. Eller för den delen en skvätt "ketchup" på de plattor som saknar bas eller diskant! ;) 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft förstärkare med fina tonkontroller från Accuphase, Luxman, Yamaha och Quad men inte använt dem särskilt mycket. De bästa tonkontrollerna för att snabbt ratta in korrektion av dåliga inspelningar tycker jag fanns hos Sansui. Nedan är uppmätta korrektioner för Sansui AU-999.

 

sansui_eq.JPG.900744203460988e8cfcd40deefada1f.JPG

 

Ingreppen enligt den undre grafen motsvarar ungefär de tonkontroller som finns i Sansui AU-555A och en sådan har jag i mitt "andra-system" och ibland använder jag faktiskt tonkontrollerna i den förstärkaren. Det är de låga ingreppen för bas och höga ingreppen i diskant i kombination med mellanregisterjustering som jag tycker fungerar väldigt bra.

 

Övriga nämnda förstärkare har jag nästan aldrig använt tonkontrollerna i. Det är förstås en smaksak men om det inte är väldigt enkelt att göra korrigeringarna så orkar jag inte hålla på med det.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Det här har jag aldrig fattat?

När jag skriver tonkontroller så är det i allmänna termer ungefär som pickuper. Det finns bra och mindre bra lösningar, men att såga av hela funktionen som mer eller mindre skräp känns för mig lika mycket fel som att konsekvent fördömma kablar, ”nätrenare” eller digital återgivning. Jag betvivlar dessutom att många födda på 70-talet eller senare har så mycket erfarenheter av tonkontroller. Ändock finns det bestämda meningar om att de låter illa. Det är ett bra exempel på en bra story som fått sanningens karaktär.

 

På 70/80-talet var det mer eller mindre legio att man skulle ha någon form av möjlighet att påverka frekvenskurvan. Det fanns en del goda själ för det. En del Blue Note-plattor kunde ge mer gung och tyngd genom att lyfta basen något. ECM-plattor kunde låta lite väl briljanta. Många, eller i alla fall en del märkta sina album typ ”bas +2  - diskant -1”. Hur mycket berodde naturligtvis också på pickupens frekvenskurva, anläggning och rum i övrigt. 
 

Men även då diskuterades tonkontrollers funktion och kvalitet. JVC blev rätt stora inom området och lanserade flera equilizers av blandad kvalitet. I deras receivrar satte de in en 5 bands eq-liknande sak. Jag ägde aldrig en sådan men många tyckte om den även om den inte kunde mäta sig med de bästa.

 

0734A229-4EFF-4B79-944A-3542BE53A6E4.jpeg
 

Mitt märke var Kenwood och min sista var KA-907 som hade tonkontroller med valbara brytpunkter(turnover 150 resp 400Hz och 3 resp 6 kHz samt förbikoppling) Jag säger som @MatsT att det var inte så ofta jag använde dem men upplevelsen av vissa album kunde definitivt höjas med tonkontroller. Det gick sas ta bort den ”värsta skiten”.  Mina högtalare då var Spendor BC1 och skivspelaren var En Thorens 160/SME 3009 SII/AKG P8ES.

 

BC3415D2-D51C-4179-BEB9-2DB3D11BE232.jpeg

 

Efter Kenwood gick jag över till Quad 44’s försteg som blev mycket omskriven när den kom och aktiva högtalarna A4-14 från Audio Pro. Quad 44 hade en rätt avancerad tonkontroll (de tre mittersta reglagen) som var rätt komplicerad att ställa in med steglöst filter (slope) och höjning/sänkning av bas. Men framför allt hade de en tilt-funktion där man kund tippa hela frekvenskurvan. Den använde jag ofta med ett fast läge som låg utanför den raka kurvan. Sedan kunde man som sagt in och fintrimma ytterligare, men det var inte så ofta.

 

808873DF-2803-4382-8D5E-E0A6DF1B5A52.jpeg

 

61B0D300-9B7B-4B2F-BC76-FF4DD4EEBE78.png
 

Jag känner inget stort sug efter en tonkontroll idag men på vissa skivor hade det varit en tillgång. Att bra tonkontroller skulle degradera bra återgivning tycker jag inte är en rättvisande bild. Jag betvivlar dessutom att McIntosh, Accuphase och Luxman skulle äventyra sin välljudsimage med ljuddegraderande tonkontroller. Det är heller inget som framkommer i tester. 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, AlfaGTV said:

Om du menar en sån hära så har den alltså en USB-ingång utöver de analoga ingångarna.

Det betyder att du skulle kunna ansluta den direkt till den PC där du vill prova Roon, och låta dess analoga utgångar mata analog signal vidare till förstärkeriet.

 

Nu får du förlåta mitt antagande, men DAC'en i den här apparaten verkar var av äldre snitt och mera en bekvämlighet än ett seriöst försök till högkvalitativ digitalomvandling? Jag baserar det på min egen Xindak med liknande USB-möjlighet, där kvaliteten lämnar en hel del övrigt att önska.

 

Hursom, du beskriver inte vilka källor du nyttjar, och till dina Ayre och Vienna Acoustics skulle jag tveklöst propsa på en lite roligare DAC om du gillar digitalt via filer/streaming. Och det behöver inte alls betyda dyrt och krångligt, det har hänt massor på senare år inom området.

 

Nu kändes det som att jag dissade din utrustning, men det var inte mitt syfte. Roon är en rätt kostsam mjukvara och för att ha glädje av den bör förutsättningarna vara goda! :) Roon kan tyvärr inte ta in digital/analog signal från t.ex. din CD spelare och bearbeta den signalen. Det fungera endast med filer på ditt nätverk och steamingtjänster som Qobuz och Tidal.

Just det, en sådan har jag! Den är gammal men funkar. Ingen fara med kritik. Ayren är nog den komponent som jag är mest nöjd med.

Jag skriver nedan lite mer.

Link to comment
Share on other sites

Jag glömde säga att jag har en streamer Advance acoustic, rätt billig variant (ca 3000). Helt ok men den ska nog uppgraderas på sikt. 
 

Skoj att höra lite historia. Särskilt den där kenwood som bebop visade. Det ser man ju aldrig nu, inte i hi-end segmentet iallafall.

Det finns, min åsikt, definitivt inspelningar som behöver korrigeras ha tonkontroller. Kanske blir det inte perfekt men njutbart. 
Efter en del jämförelser finner jag att min Ayre nog är en favorit i mitt system. Den med tonkontroller vore toppen. Men nu var det någon (Kapt. Tråkig) som föreslog en dac med digitala sådana. Måste undersökas. Roon har många pratat om. Det tänker jag undersöka. 
 

Högtalare då? Ska man hitta ett par med 10-tums basar el dyl. (Två 7:or är ju så gott som samma sak) måste man ju gå upp på minst 6-siffriga. Kanske runt 150 kkr. 
Känns som om mina Vienna tappar ganska mycket under 30-35 Hz. Inte världens bas men ok. Gillade Magico A3, QLN, progressive Audio och respons. Men de kostar och man sitter kvar i samma sits.. nästan. 
 

Historisk fråga: Hade radiolagret QLN på sin tid? 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Hermes said:

Känns som om mina Vienna tappar ganska mycket under 30-35 Hz. Inte världens bas men ok. Gillade Magico A3, QLN, progressive Audio och respons. Men de kostar och man sitter kvar i samma sits.. nästan. 

Jag gick från Vienna till Respons Grand. Jag kunde också uppleva Vienna som lite hård i diskanten ibland och saknade lite i basområdet. Fantastiskt fina högtalare dock. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...