Jump to content

Dämpmaterial CD spelare ?


conan

Recommended Posts

Jag kör en Marantz SA 7001 sedan många år men jag tycker den låter för mycket i transportdelen.

 

Det är väldigt tyst i vårt hus om kvällarna och jag sänker volymen hela tiden för att det är för högt ... tills jag börjar höra transporten.

 

Tänkte höra om det finns några bra dämpmaterial man kan ta till så den inte brummar?

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, conan said:

Tänkte höra om det finns några bra dämpmaterial man kan ta till så den inte brummar?

Det beror väl lite på hur den låter, brummar låter mer som en trafo kan göra.

 

Blir det bättre om du lägger några tunga böcker ovanpå spelaren? I så fall kan det vara en ide att dämpa insidan på kåpan med bitumen om du inte redan har gjort det.

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/damppapp-bitumen-2000021213

 

Hjälper inte det går det det kanske att se över och modifiera upphängningen av drivverket i chassit så att vibrationerna inte sprider sig.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Prova med SD-kuddar undertill? Det kanske du redan gjort förresten...
Om själva transporten väsnas kan jag bara rekommendera en sak, rippa dina skivor och spela från server i skrubben istället! :)

 

Ja, det borde jag kanske göra ... disk är ju billigt numera.

 

SD-kuddar har jag under spelaren. Det var när jag körde med transistorstärkare jag tyckte det blev skillnad. Sedan har kuddarna hängt med ...

Link to comment
Share on other sites

Spela med avmonterat lock. Det bör vara hyfsat lätt att lokalisera oljudet då. Lägg handen på drivpaketet.

För övrigt är väl bygeln över CD-snurran helt frikopplad från det roterande systemet vid spelning. Den lilla pucken lyfts väl några millimeter och ligger bara an mot själva skivan medelst magnet mot motsvarande del under skivan. Väl?   

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Den lilla pucken lyfts väl några millimeter och ligger bara an mot själva skivan medelst magnet mot motsvarande del under skivan. Väl?   

Sant. Men min erfarenhet från min förra Marantz sacd spelare var att plåten kunde hamna i resonans med CD-skivan på något mystiskt sätt och att det gick att dämpa till en viss del med bitumen. Ett annat tips är att limma ljuddämpande äggkartongsformat skumgummi i locket.

Link to comment
Share on other sites

Apropå oväsen så var det ett jävla liv i Pro-jects spelare vad den nu hette... En såndär utan släde, bara en slits att knö in skivan i. 

Den öste på som den värsta CD-rom-läsare i en dator. Hade den inte haft gummifötter hade den nog vibrerat omkring på hyllan som en moonwalkande Michael Jackson.

Eller varför inte som en James Brown?

 

6C2B5FB9-CF75-44B7-B4CB-93A092E16F83.gif

Link to comment
Share on other sites

Ja då har det testats och skruvats en stund.

 

Ljuden kommer från spindeln, och av någon anledning saknas metallbrickan som suttit limmad på mothållet. Ljudet fortplantas via locket där det förstärks.

 

Lite provisoriskt fick det bli en mutter av tyngre modell och lite skumgummi mot locket. Tyst blev det.

 

rps20210430_201812.jpg.cb12b7ef37b76a1b9d403e6e9e03f9c0.jpg

 

rps20210430_201841.jpg.c37b2553133b7995a663396b83672d5a.jpg

 

Får hoppas motorlagren inte tar skada men så länge det är tyst sliter det nog inte så mycket.

 

Och frågan är om inte ljudet blev bättre på kuppen ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...