Jump to content

Vad har man en nätverksswitch till?


Strmbrg

Recommended Posts

Routern har ju en massa utgångar redan, och jag använder en av dessa utgångar till streamern. I övrigt är datorerna trådlöst anslutna här hemma.

En enkel och jäävli't pedagogisk förklaring - gärna anpassad till en neandertalare - emottages tacksamt!
😄

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Strmbrg said:

Routern har ju en massa utgångar redan

 

Vad är en massa utgångar i din värld?

 

En enkel konsument router har sällan speciellt många portar och behöver man fler så kopplar man en switch efter routern som ett grenuttag fast för nätverk (väldigt enkelt förklarat).

 

hfd_network_50.png?ref=2C84DD9A12&w=1280

 

Routern bestämmer vad alla anslutna apparater ska få för IP adress (DHCP server) även de apparater som är anslutna i en switch efter routern.

 

Varför har man en switch? Ponera att du har en router med 6 portar och ska dra 5 av dem till ett rum 10m bort då drar du en kabel och sätter en switch där som i sin tur delar upp den ensamma kabeln in till x-antal portar i det rummet.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Strmbrg said:

Okay, så det är bara en grendosa?

 

Enkelt förklarat de var ju det du ville ha ;) de är inte som att grena 230V i en grendosa. Där är filter, galvaniskavskiljning i portarna, en processor som fördelar inkommande paket till rätt utgång osv. osv.

 

Hur vida den "kan" påverka ljudet som kommer ur dina högtalare är troligtvis högst beroende av vad du har för prylar på nätverket, hur du kopplat ihop det och hur känslig din ljudbrygga är som omvandlar den paketbaserade informationen ifrån ethernet till nåt som matas in i din DAC.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi kör fiber in till kåken och sedan en WiFi router. Det var ju inte så många portar på den så vi har en switch också som "grendosa". Det enda som bråkade var WiFi till garaget så vi fick sätta en repeater på vägen - en sorts mellanhand som förstärker signalen.

 

Det är väl det som kan bråka ibland om WiFi:t inte når dit man vill ...

 

Ljudpåverkan? Beror väl på apparaterna och huruvida de hanterar borttappade paket korrekt osv. Det finns säkert fallgropar som man kan undvika genom att köra trådbundet.

 

Link to comment
Share on other sites

Lite OT, eller FÄ (från ämnet):

 

Har du datorprylar i garaget också? :openmouth: Jag hade en FM-radio som lirade P2 i garaget på den tiden jag mekade med en gammal MG. 

 

Vi har för övrigt inte fiber.

Det var ett nästan hotfullt tjatande från fiberfirman, när de för ett antal år sedan gång efter gång skulle sälja in sin sladd här i radhusområdet. 25 papp skulle de visst ha. "Alla andra" har ju nappat, varför gör inte ni det? Det kommer stå er dyrt i framtiden när det skall efterdras. Ni kommer att låsas ute från samhället... och allt vad det var...

Icke, tänkte vi. Det där behövs inte, och absolut inte till det där ohemula priset. Plus att en säljare som uppför sig på det där viset kan gräva sitt guld (sin sladd) annorstädes.

 

Och nu, en bunt år senare - fortfarande utan fiber - så har den enda kapacitetsbegränsaren varit en drygt tio år gammal Comhemrouter, som i sina dödsryckningar inte fixade att leverera mer än runt 10 Mbit/s. Det enda sättet det märktes på var när min musikstreamer hackade lite emellanåt vid hastigt zappande mellan FLAC-filerna.

Jag tvingade Comhem att skicka en ny router utan kostnad, så nu har vi de avtalade 200 Mbit/s åter, och uppenbarligen överkapacitet så det rent ekar i kablaget.


 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Strmbrg said:

Åkej, 🙂

Såvitt jag förstår så lär den inte göra någon vare sig praktisk eller ljudlig nytta här hemma då. Allt utom streamern till hifin går ju trådlöst hos oss.

 

När det kommer till digital musiklyssning så kan man väl säga att det är mycket som påverkar, kanske till och med mer än vad vi i dagsläget känner till. Att din iPad och dator är trådlös har (troligtvis) inte så mycket med anslutningen till anläggningen att göra men vem vet. Det börjar bli mer och mer accepterat i stugorna att ren ström påverkar det mesta inom hifi, så verkar det även vara med nätverksswitchar. Det har under ett antal år funnits re-clockers för t.ex USB och AES/EBU och andra signalöverföringsmodeller som också är accepterat idag, och tro det eller ej men dessa klockor har visat sig ha en positiv effekt även vid nätverksöverföring. :openmouth:

 

Fler och fler hävdar att en "audiofil nätverksswitch" tillför positiva egenskaper hos dem, det är dock en sån där grej som kan vara svår att jämföra då förutsättningar i regel ser väldigt olika ut när det kommer till hur våra nätverk är uppsatta, vad vi använder för produkter, vad vi har för kablar, hur våra hus/lägenheter är utformade osv. Själv kör jag trådlöst till min anläggning, jag var därför länge övertygad om att jag INTE behövde någon switch. Det är aldrig för sent att ändra uppfattning. Jag har nu testat både en etherRegen och en Innuos PhoenixNET som båda gjort musiklyssningen behagligare hos mig, jag har dessutom beställt ett nytt nätverkskort till min streamer.

 

Jag skulle rekommendera att testa! Låna hem t.ex en English Electric som är vettigt prissatt med goda omdömen och se om du tycker den tillför något hos dig, om inte så är du en erfarenhet rikare, mer pengar i plånboken och kan dessutom ställa dig i hörnan med plakat tillsammans med de andra som inte tycker det gör skillnad. Det kommer alltid finnas folk på båda sidor, det är bara så det är och det enda rätta är att testa själv och se vilken kategori man tillhör. Känner du att du vill gå "all in" så satsar du på en Innuos PhoenixNET som är grädden på moset just nu.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Strmbrg said:

Lite OT, eller FÄ (från ämnet):

 

Har du datorprylar i garaget också? :openmouth: Jag hade en FM-radio som lirade P2 i garaget på den tiden jag mekade med en gammal MG. 

 

Vi har för övrigt inte fiber.

Det var ett nästan hotfullt tjatande från fiberfirman, när de för ett antal år sedan gång efter gång skulle sälja in sin sladd här i radhusområdet. 25 papp skulle de visst ha. "Alla andra" har ju nappat, varför gör inte ni det? Det kommer stå er dyrt i framtiden när det skall efterdras. Ni kommer att låsas ute från samhället... och allt vad det var...

Icke, tänkte vi. Det där behövs inte, och absolut inte till det där ohemula priset. Plus att en säljare som uppför sig på det där viset kan gräva sitt guld (sin sladd) annorstädes.

 

Och nu, en bunt år senare - fortfarande utan fiber - så har den enda kapacitetsbegränsaren varit en drygt tio år gammal Comhemrouter, som i sina dödsryckningar inte fixade att leverera mer än runt 10 Mbit/s. Det enda sättet det märktes på var när min musikstreamer hackade lite emellanåt vid hastigt zappande mellan FLAC-filerna.

Jag tvingade Comhem att skicka en ny router utan kostnad, så nu har vi de avtalade 200 Mbit/s åter, och uppenbarligen överkapacitet så det rent ekar i kablaget.


 

Låter bra tycker jag. Vi köper bara 100Mbit än så länge.

 

Jo, garaget behöver lite WiFi när jag pysslar där ute. Täckningen blev usel med befintlig router, så det fick bli en repeater i vardagsrummet som ligger lite närmre garaget.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Strmbrg said:

fortfarande utan fiber

Fast har du Comhem är väl sannolikheten att de levererar till ditt kvarter på koppar ganska liten, eller till och med obefintlig?

 

För övrigt tycker jag @VoicesInMyHead har helt rätt, prova själv? Jag skulle rekommendera att du överväger en "vanlig switch" i jämförelsen också, även om den inte har den cred som kanske krävs. Men å andra sidan är du ju "ointresserad av jämförelser" så frågan är om du upplever "tillräcklig klarhet" redan nu? ;) 

Link to comment
Share on other sites

Ingen har varit här och grävt och kopplat in någon fiber, det har inte hänt nåt sen vi avvisade det där 25000-spänns-erbjudandet. Och det var inte något Comhem var inblandat i för övrigt.

Nä, du har rätt, jag är rätt ointresserad av jämförelser. 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...