Jump to content

DAC/Streamer som försteg!??


Neve

Recommended Posts

Hej alla!

 

tanken var att jag tänkte presentera mig innan denna tråd men jag insåg att jag blivit digital idiot med åren, och hittar inte tråden...ännu. 
 

lite kort om min situation;

 

för drygt 6 årsedan brann vårt hus ned, dock lyckades jag, tro det eller ej, övertyga räddningstjänsten att låta mig gå in med syrgas, tillsammans med ett par rökdykare och rädda högtalare och stereo. Jag ska tillägga vi då bodde i radhus och det brann ännu bara i huset bredvid i samma länga. 
 

Hursom har det blivit några flyttar till tillfälliga boenden och magasineringar och anläggningen har inte packats upp förrns nu när vi köpt hus på landet. 
 

jag höll på en hel kväll att packa upp, sortera, putsa och skruva ihop alltihop och väl inkopplat startar jag igång. Och...antiklimax. Det är helt tyst och fräser till i slutsteget, ett BAT VK75. Ett ingångsrör ryker till och dör, samt en drivlina till ett av effektrören steks.

 

inte nog med det. Fjärren till försteget är borta efter alla flyttar, ett Kora Eclipse triodsteg. Hör av mig till Kora. Konstruktören har dött och företaget är uppköpt och har inga som helst ritningar eller dylikt. Av någon anledning startar alltid steget i mute-läge. Måhända av säkerhetsskäl, och kan enbart mutas av med fjärr. Gråt

 

Jag håller precis på att kolla på streamer då skivsamlingen brann upp och har upptäckt att många modeller har försteg. Vi provade ett par dac/försteg precis när  det kom och vi vart INTE imponerade. Nu har det ju hänt enormt mycket på den fronten och tänkte kolla om någon har erfarenheter av detta, eller t.o.m kör direkt till slutsteg själva. 
 

planen är dock att med tiden skaffa integrerat för att det ska ta lite mindre plats, men fram till dess måste jag spela på något. Jag vill inte ta lån för att köpa utrustning utan vill spara och kika/lyssna i lugn och ro. Har inte så bråttom. 
 

Modellen jag hade riktat in mig på var auralic vega G1. Frågan är nu om det är värt att kanske satsa på vega G2.1 då den har bättre ”försteg” med analog volume, så att jag kan sitta lugn i båten tills jag hittat nytt steg. Givetvis även kanske andra märken men jag gillar den ljudsignaturen framför t.ex Naim och Lumin som jag kände saknade lite driv. 
 

jag har vart en vända hos akkelis och lyssnat men steget var kallt i början så det blev lite fiasko. Men jag ska snart dit igen och ta lite mer tid på mig, men vill gärna ha lite kött på benen innan. 
 

Fridens liljor!

/

Link to comment
Share on other sites

Wow, vilken berättelse och introduktion! Härligt att du börjar återhämta dig och bygga upp anläggningen igen. :smile:

 

Angående din fråga så finns det väl inga definitiva eller generella svar, jag tror mångas erfarenhet (inklusive min egen) är att ett riktigt bra försteg i många fall är bättre än vad som är inbyggt i många DAC:ar, men det kanske också beror på vad och hur man jämför. Tillför man ett försteg för mer pengar än vad hela DAC:en kostar så blir det kanske också bättre. Själv kör jag en integrerad förstärkare, separat DAC och separat streamer nu för tiden och är väldigt nöjd med detta. Jag har flera vänner som valt att använda t.ex Lumin och MSB direkt mot slutsteg och det funkar bra för dem. Min erfarenhet är att DAC som försteg kan ge ett klarare och renare ljud, medans ett försteg kan ge ett lite kraftfullare och fylligare ljud, sen om det är en generell sanning eller tillfälligheter ska jag låta vara osagt.

 

Jag kanske skulle försöka tänka lite långsiktigt i din situation, hur vill du att anläggningen ska se ut framöver, försöker du bara lösa "problemet" tillfälligt eller vill du bygga vidare kring den här streamer/DAC:en. Ibland målar man in sig i hörn för att man inte tänker tillräckligt stort. Det finns så mycket produkter idag där kanske en helt integrerad lösning med både förstärkare/dac/streamer i ett till och med kan överträffa separata delar för samma pengar, men är det det man vill ha? Eller vill man kunna byta t.ex DAC varje år men ha en grund att stå på vad gäller förstärkare?  Finns många vägar att vandra.

Link to comment
Share on other sites

Hej! 

 

Min erfarenhet är att Chords Hugo2 och HugoTT2 är riktigt bra DAC/försteg. Den förra är dessutom laddbar och fungerar därför bra även som portabel apparat.

Båda är konstruerade av Rob Watts, som har lagt en del eget tänkande i lösningarna och inte utgått från de färdigköpta kretsar som tydligen flertalet andra märken använder sig av.

Det i sig är ju egentligen bara kuriosa, men resultatet har blivit väldigt bra.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag kanske skulle försöka tänka lite långsiktigt i din situation, hur vill du att anläggningen ska se ut framöver, försöker du bara lösa "problemet" tillfälligt eller vill du bygga vidare kring den här streamer/DAC:en. Ibland målar man in sig i hörn för att man inte tänker tillräckligt stort. Det finns så mycket produkter idag där kanske en helt integrerad lösning med både förstärkare/dac/streamer i ett till och med kan överträffa separata delar för samma pengar, men är det det man vill ha? Eller vill man kunna byta t.ex DAC varje år men ha en grund att stå på vad gäller förstärkare?  Finns många vägar att vandra.

Instämmer helt i detta resonemang, flexibilitet är viktigt om man inte bygger det slutliga och sista systemet:) De gånger jag har tänkt att vara smart och kombinera flera funktioner i samma låda har det i princip alltid inneburit att jag senare ångrat mig. Det bir mer kompakt, oftast billigare och kan bli riktigt bra, men om det finns en möjlig risk att någon del kommer att behöva bytas ut på sikt är det trevligare om det är separata enheter, att man kan prova alternativ och inte känner sig låst.

 

Angående separat försteg så är min erfarenhet att det är väl investerade pengar. Provade så sent som förra vecka att köra två olika Stremer/DAC lösningar direkt till slutstegen och det var inte roligt. Det var ingen ide att försöka hitta något som eventuellt kunde ha blivit bättre så försteget kopplades snabbt in igen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för inputs. I det här läget vill jag helst tänka både kort och långsiktigt. OM det går givetvis. Kortsiktigt nu innebär 1-2 år. 
 

att använda DAC som försteg är definitivt inte tänkt som permanent. Frågeställningen från mig i denna tråd är egentligen inte huruvida det är en fullgod ersättning utan om det är värt att gå ett snäpp högre i väntan på ny förstärkare. 

8 hours ago, VoicesInMyHead said:

Min erfarenhet är att DAC som försteg kan ge ett klarare och renare ljud, medans ett försteg kan ge ett lite kraftfullare och fylligare ljud,

Detta är väl min erfarenhet med, tyvärr. Dock gammal erfarenhet. Men är det tillräckligt bra kan jag i lugn och ro hitta en sjyst stärkare. Jag lägger hellre mer pengar nu, och slipper känna att jag måste köpa ny stärkare bara för att. En bättre streamer/DAC är ju inte bortkastat ändå sen tänker jag. 
 

chord har jag mest hört gott om, tyvärr har jag oerhört svårt för designen. Och lägger jag såpass mycket pengar vill jag att det både ska låta bra, och se bra ut. I den mån det går givetvis. 
 

DAC/streamer i en burk blir det i denna fas av livet iaf. Vem vet om 10-15 år. Viktigt för mig är dock användarvänlighet. Det bara får inte sluta med att man inte orkar knappa sig fram och bråka med ett interface. 
 

de märken jag kikat på är utifrån; ljud, användarvänlighet och huruvida jag kan lyssna/låna hem i göteborgstrakten. 

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att det kan vara minst lika smidigt att låna hem potentiella kandidater från handlare i hela landet som att åka till fysisk butik och hämta själv. 
 

Försökte själv gå vägen direkt från dac/cd-spelare de första åren på min hifiresa utan vidare lyckat resultat.

Advantage S1, Gondul M, Embla, Burmester 001, Esoteric P05/D05 för att nämna några namn.

 

För mig så saknades det kropp (Kött?) och själ i musiken.

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Ampalang said:

Tänk på att det kan vara minst lika smidigt att låna hem potentiella kandidater från handlare i hela landet som att åka till fysisk butik och hämta själv. 

Absolut intressant vinkel. 

 

48 minutes ago, Ampalang said:

För mig så saknades det kropp (Kött?) och själ i musiken

Precis vad jag också upplevt med vissa märken, precis på samma sätt som med cd/dac. Har idag en Audiomeca Ambrosia som är fantastisk. Den är dock väldigt gammal 

 

får man fråga vad du Ampalang använder idag och om du är nöjd?

Link to comment
Share on other sites

Digitalt har jag en Roonserver (intel nuc) med en usbridge från Allo som endpoint. Dessa matar en högst temporär dac som dock blivit kvar i väntan på att lösa andra problem som har företräde. Dacen är en LH Labs Geek Pulse x Infinity och är från ett crowdfoundingprojekt. 
 

Är inte direkt missnöjd men har funderingar på vad gamla nos dacar har att tillföra. 
Mitt fokus med det digitala just nu bara att det fungerar i väntan på att resten av anläggningen (förstärkare/högtalare och det analoga) lirar som den ska, det är något som spökar tonalt som jag inte blir klok på.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår. Ja, då kanske inte källan är prio. 
 

själv är/var jag helt nöjd. Har ett par Respons Grand D, ombyggda från Art, utav Reidar. Hade det inte varit för att skivsamlingen försvunnit och försteget vart ute ur leken hade jag nog bara satsat på en ok streamer. Känns lite surt, men samtidigt kanske kan jag toppa det lite om jag har tålamod. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ampalang said:

Tänk på att det kan vara minst lika smidigt att låna hem potentiella kandidater från handlare i hela landet som att åka till fysisk butik och hämta själv. 
 

Försökte själv gå vägen direkt från dac/cd-spelare de första åren på min hifiresa utan vidare lyckat resultat.

Advantage S1, Gondul M, Embla, Burmester 001, Esoteric P05/D05 för att nämna några namn.

 

För mig så saknades det kropp (Kött?) och själ i musiken.

 

Exakt! Har gjort samma resa med dac med inbyggt försteg till dedikerat fin-försteg. Inget att tveka på men prova gärna!😊

Link to comment
Share on other sites

Tack @calle_jr! Ja, skivsamlingen är faktiskt det enda jag saknar. Resten är bara saker. 

 

2 hours ago, calle_jr said:

Och tack för research🙏🏻. Jag har faktiskt köpt hem en sån, men inte fått det att fungera. Jag har påbörjat en dialog med dem men inte hunnit reda så mycket i det än. I värsta fall tänkte jag försöka ut i forum i andra delar av världen och kolla om någon som har ett Eclipse kan förbarma sig över mig genom att programmera en fjärr(som jag skickar) och sända mig, mot en slant givetvis. Men fram tills jag har en lösning räknar jag bort steget. 

Link to comment
Share on other sites

DAC:ar med bra analogt försteg växer inte på träd, och de brukar ha en tendens till att bli ganska dyra.

Några har dock funkat riktigt bra och även bättre än många dedikerade försteg jag provat. Produkterna jag pratar om är DAC:en TAD DA1000 (som även har en fantastisk hörlursförstärakre) och SACD-spelaren TAD D1000 Mk2 med digitalingångar.

Tvvärr i den högre prisklassen, men dyker ibland upp som demoex eller begagnade.

Jag köpte själv DA1000 efter att provat många DAC:ar och SACD/CD-spelare, både billigare och dyrare.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset. Jag har enbart hört mycket gott om TAD. Härligt att höra att det finns DAC med bra försteg. Beklämmande att de ligger på den prisnivån😆. Det är tyvärr över min nuvarande budget. En streamer på det så är jag långt över. Då skulle jag också kunna fördela budgeten annorlunda. Jag kommer att hamna därikring till slut men vill inte stå naken tills jag fått ihop budgeten.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-28 at 17:29, Ampalang said:

Embla

Jag tycker personligen att försteget i Embla Classic och Embla DL är riktigt bra, de har fungerat utmärkt och betydligt dyrare alternativ har förbättrat, ja, men inte omvälvande.

Däremot har jag väldigt svårt att rekommendera produkten generellt. Tillverkaren har valt att vända ryggen mot kunden i detta fallet på ett sätt som inte är acceptabelt för produkter i den prisklassen.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, AlfaGTV said:

Jag tycker personligen att försteget i Embla Classic och Embla DL är riktigt bra, de har fungerat utmärkt och betydligt dyrare alternativ har förbättrat, ja, men inte omvälvande.

Ja, han har gjort många bra produkter. Men jag har också hört att han lämnat konsumenterna vind för våg. Det var någon streamer som det inte går att ladda ner appen längre för att styra den, och att enda sättet är om man redan har den på sin enhet. Och det är minst lika viktigt, att jag kan använda streamer om 10-15 år om jag har den kvar. 

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag har senaste året varit på jakt efter nytt försteg, använder idag min DAC som försteg (NAD M51) vilket fungerar bra men jag tänkte ändå uppgradera till nyare och bättre gärna med streaming och DAC inbyggt. 

 

Jag lånade hem och testade Auralic Vega g2.1 för en tid sedan. Det är en väldigt välljudande DAC och streamer lösning som fungerar bra. Den fungerar även fint med ROON om du använder det. 

Det som jag tyckte var negativt med denna var att de saknades fjärrkontroll och att iaf för mig så försvann möjlighet att styra den med app då man bytte till analog ingång för att spela skivspelare. Det saknades även fjärrkontroll till denna men går att programmera den att fungera med vilken fjärr som helst.. men för mig var de lite buggigt. Ibland när jag skulle höja volym trodde den att jag ville byta ingång.. Jag kan tro att om man hittar en lämplig fjärr så kan man nog få det att fungera bra. Eller om man främst tänker använda den via roon/deras app. Då kan man styra allting via appen inkl volym. 

 

Mitt val blev att istället beställa ett Bryston BR-20 försteg. Det kommer som standard med streamer och Dac inbyggt, samt fjärrkontroll. Fördelen med detta är ju att den har ett flertal ingångar både digitala och analoga, så att man kan uppgradera, streamer / dac efterhand som de inbyggda blir omoderna. Jag tror också att bryston själva har en god historik av att erbjuda uppgraderingar av både HW och mjukvara.

 

Jag har idag ett Bryston slutsteg och har tidigare lånat hem och testat BP-17^3 försteget vilket låter fantastiskt bra, men saknar både streaming och bra dac i den. därför så blev de inget köp av den för några år sedan.

 

MVH

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag hitta en bra begagnad Theta dac av senare snitt så hade jag lätt kunna ersätta mitt försteg mot en sådan. Förutom att de fortfarande är bland det bästa i dac väg som jag hört så är de duktiga på utsignalen.

Link to comment
Share on other sites

Tack @Fredd3. Bryston borde jag kunna lyssna på i Göteborg.. Hur skulle du beskriva den i karaktär gentemot vega2.1?


som det ser ut nu så lutar det mot Vega 2.1 men sonderar fortfarande terrängen. Viktigast för mig just nu är DAC funktionen. Extern streamer går att alltid att köpa till och därmed uppgradera. Och framtiden blir nog integrerad vad det lider. 
 

@Hans-Tommy Den fanns där inte häromdagen. En klart intressant rival. Ska kika vidare på den och ta och lyssna på den. 
 

@new order Theta!? Känns bekant. Var inte de ganska stora på 90-talet inom den digitala sektorn? Hittar inte jättemycket info om deras grejer men vet att jag stött på dem för länge sedan och har för mig att de var väldigt bra. 

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Neve said:

Theta!? Känns bekant.

De var lite av föregångare av digitala produkter där en av ”stjärnorna” på 90-talet var Jim White som bl a konstruerade första generationen av deras Casablanca. Han lämnade och startade Aesthetix som också gör mycket fina produkter. 
 

Theta Digital finns fortfarande https://www.thetadigital.com/

Link to comment
Share on other sites

@Neve När jag lyssnat på försteget BP-17^3 har de varit med min DAC NAD M51 och till den roon inkopplat via USB. Det tyckter jag gav ett fantastiskt ljud. De är något med tystnaden i BP-17 som får musiken att komma fram riktigt bra...

 

Den nya som jag beställt har jag faktiskt inte hört ännu men enligt Bryston ska den vara de bästa försteg dom byggt, så har dom också integrerat sin bästa dac+streamer i den, så jag har höga förhoppningar.  :) 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Om du bor i Götet borde du kanske besöka Anders på Tonläget. Linn har en integrerad med inbyggd streamer och DAC. Majik DSM/4 eller den större Selekt DSM som går att konfigurera på olika sätt. 

 

Linn var ju bland de allra första på just streaming med sina DS och de är fortfarande duktiga på det.

 

New_Majik%20DSM_2020_Front%20Right_Shadow-840-296.png

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, magnuskan said:

Hej!

 

Om du bor i Götet borde du kanske besöka Anders på Tonläget. Linn har en integrerad med inbyggd streamer och DAC. Majik DSM/4 eller den större Selekt DSM som går att konfigurera på olika sätt. 

 

Linn var ju bland de allra första på just streaming med sina DS och de är fortfarande duktiga på det.

 

New_Majik%20DSM_2020_Front%20Right_Shadow-840-296.png

Jag måste ju också så klart rekommendera att du kontaktar Marcus @Perfect sensepå detta forum. Han är mycket duktigt och kunnig och har ett stort  sortiment. Jag personligen tror mycket på ett märke som heter APL bla denna dac https://www.hifi-advice.com/blog/review/digital-reviews/spdif-dac-reviews/apl-dsd-ar-dac/

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Visst kör de en Raspberry som "hjärna" för streaming och nötverkskoppling i denna också? Är det samma Moose-operativ som i deras separat streamers?

Nog att jag känner mig som en nöt men jag hänger absolut inte med i den moderna fackterminologin :think:

Link to comment
Share on other sites

@AlfaGTV ja, i princip är det en https://bryston.com/digital-audio/bda-314/ Fast inbyggd i ett försteg tror jag. Så "hjärtat" för streaming är raspberry-pi med manic moose operativsystem. Det ser på bilderna ganska basic ut, men ska tydligen fungera väldigt bra när de är konfigurerat och klart. Sedan har dom utlovat uppgraderingar på det operativet, lite oklart när de kommer bara. Men de jag läst är snack om att modernisera gui och sånt.

 

Link to comment
Share on other sites

Tack alla 🙏🏻 

 

jag håller på att downsiza(eller hur man skriver) men kommer inte att köra all-in-one lösning. Lite pyssel vill jag ha kvar😆.  Jag älskar Linn och en av mina första riktiga hifi-upplevelser, som fick mig att börja jakten hade jag med Linn. Men jag har aldrig fått dem att lira ihop med mina grejer. Nu generaliserar jag järnet, men det känns som Linn funkar bäst med Linn!??

 

Blir allt mer nyfiken på Bryston. Ska försöka att lyssna på dem om jag kan. 
 

jag kollar @Perfect sense hemsida regelbundet. De för mig intressanta burkarna i nuläget är bortom min prishorisont för tillfället. APL verkar oerhört bra, men är enbart DAC. Har haft lite kontakt med markus ang ett par högtalare som jag är bra sugen på men absolut borde avvakta med😇
 

jag ska ner till Götet och lyssna på Altair 2.1 vilken enligt utsago ska vara i princip identisk med Vega 2.1, åtminstone i de avseenden jag använder. + lite - nåt. Ska passa på att lyssna på bryston om jag kan. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...