new order Posted May 14, 2021 Author Posted May 14, 2021 Ok Lite bättre mätningar. Med högre volym. Room analyze. Samma mätmetod som tidigare med tre olika mätpositioner. Full range mätningen. Rosa brus. Och slutligen vitt brus. Vad säger herrskapet? Bra eller anus? calle_jr 1 Quote
sprudel Posted May 14, 2021 Posted May 14, 2021 Du får dra på lite mer. Bakgrundsljuden går igenom nu. Quote
new order Posted May 14, 2021 Author Posted May 14, 2021 2 minutes ago, sprudel said: Du får dra på lite mer. Bakgrundsljuden går igenom nu. Men vafan! Ännu mer? Quote
sprudel Posted May 14, 2021 Posted May 14, 2021 Du har en grymt snygg kurva, har du någon eq aktiv? 9 m långt rum? Vad har du för väggmaterial, golv och tak? Jag har lättbetong överallt, det syns på kurvan!😂 Quote
new order Posted May 14, 2021 Author Posted May 14, 2021 3 minutes ago, sprudel said: Du har en grymt snygg kurva, har du någon eq aktiv? 9 m långt rum? Vad har du för väggmaterial, golv och tak? Jag har lättbetong överallt, det syns på kurvan!😂 Tack. Du vet bättre än jag. Det är då säkert!😁👍 Lägenhet. Betong. Rummet är ca 4,5 meter. Men bakväggen är i stort sett obefintlig. Anläggningen spelar mot en hall och kök med endast en liten bakvägg på ca 1m. Ingen EQ. Quote
calle_jr Posted May 14, 2021 Posted May 14, 2021 1 hour ago, new order said: Men vafan Jag tycker att det ser väldigt bra ut. Fantastiskt Men du måste höja nivån ytterligare för att kunna lita på efterklangsmätning. Helst 10dB till. Det blir en dröm att komplettera här med subbar. Tror jag. Quote
new order Posted May 14, 2021 Author Posted May 14, 2021 1 hour ago, calle_jr said: Jag tycker att det ser väldigt bra ut. Fantastiskt Men du måste höja nivån ytterligare för att kunna lita på efterklangsmätning. Helst 10dB till. Det blir en dröm att komplettera här med subbar. Tror jag. Vet du vad? Det ser jag som grönt ljus för subbor! Men det är en annan historia. Svs verkar ju vara det givna alternativet för mig. Men så var ju även Sonus Faber Amati när det begav sig... Och vi vet hur det slutade. Emotiva Airmotiv RS11 Reference har poppat upp som ett coolt alternativ. Kanske med en antimode? Har lite känningar för Paradigm med. De gör grymma subs. JL audios nya E serie verkar bra med. Finns mycket subwoofers där ute som är mästare på att förstöra grannsämjan. Quote
calle_jr Posted May 14, 2021 Posted May 14, 2021 Jag är inte helt insatt i de märken du nämner @new order, men jag rekommenderar att du beaktar att det är Wilson du spelar med som huvudsystem. Just sayin... new order 1 Quote
LPL Posted May 14, 2021 Posted May 14, 2021 13 minutes ago, new order said: Det ser jag som grönt ljus för subbor! Det verkar inte direkt som om du saknar bas På mätningarna är det bara de låga frekvenserna som ligger över 50 dB och inga tråkiga dippar. Du får vara väldigt nöjd att du har dessa förutsättningar, det känns ju inte som om att det går att öka basnivån utan snarare finjustera lite. new order 1 Quote
new order Posted May 14, 2021 Author Posted May 14, 2021 25 minutes ago, calle_jr said: Jag är inte helt insatt i de märken du nämner @new order, men jag rekommenderar att du beaktar att det är Wilson du spelar med som huvudsystem. Just sayin... 17 minutes ago, LPL said: Det verkar inte direkt som om du saknar bas På mätningarna är det bara de låga frekvenserna som ligger över 50 dB och inga tråkiga dippar. Du får vara väldigt nöjd att du har dessa förutsättningar, det känns ju inte som om att det går att öka basnivån utan snarare finjustera lite. Hmm. Så typ Wilson eller inget? Iofs så låter det ju bra och jag kan ju behålla det som det är. Annars är jag idel öra över era idéer! Quote
calle_jr Posted May 14, 2021 Posted May 14, 2021 3 minutes ago, new order said: Så typ Wilson eller inget? Nej nej. Men du måste hitta något som matchar basarna i Wilson. Skit i rummet, inställningar, mätningar och tekniska finesser. Du behöver inte prioritera extension och du behöver inte höja nivån. Mitt förslag är ett rappt element i sluten låda som spelar 25-125Hz. new order 1 Quote
LPL Posted May 14, 2021 Posted May 14, 2021 13 minutes ago, new order said: Hmm. Så typ Wilson eller inget? Iofs så låter det ju bra och jag kan ju behålla det som det är. Annars är jag idel öra över era idéer! Har du kommit så här långt i dina funderingar så är det dumt att inte löpa lina ut, då kommer du nog att ångra dig senare. Dessutom är det kul med bas och du har ju bra förutsättningar vad det verkar, så du behöver inte kämpa med allvarliga rumsnoder som de flesta andra... new order 1 Quote
new order Posted May 14, 2021 Author Posted May 14, 2021 1 minute ago, calle_jr said: Nej nej. Men du måste hitta något som matchar basarna i Wilson. Skit i rummet, inställningar, mätningar och tekniska finesser. Du behöver inte prioritera extension och du behöver inte höja nivån. Mitt förslag är ett rappt element i sluten låda som spelar 25-125Hz. Ah ok. Då är Svs slutna som hand i handske. Inte så stora heller. Quote
Bebop Posted May 14, 2021 Posted May 14, 2021 47 minutes ago, LPL said: snarare finjustera lite. Jag reagerar på samma sätt. Jag hade kollat lite mer på hur jag kan få lite bättre ljudbild med några diffussorer. De går ju att integrera väldigt fint i ett rum som t ex @calle_jr gjort (bakom bandspelaren på bilden nedan). Även i taket. Jag är ingen expert på området men diffussorerna jag fick insatta har betytt väldigt mycket. Jag får inte riktigt kläm på varför du söker en subwooferlösning med den kurvan. new order 1 Quote
new order Posted May 14, 2021 Author Posted May 14, 2021 5 minutes ago, LPL said: Har du kommit så här långt i dina funderingar så är det dumt att inte löpa lina ut, då kommer du nog att ångra dig senare. Dessutom är det kul med bas och du har ju bra förutsättningar vad det verkar, så du behöver inte kämpa med allvarliga rumsnoder som de flesta andra... Jag fick intrycket att jag skulle strunta i basar. Blev lite små småbesviken! 😁 Men det är ju bara min galna sida som luftade sitt missnöje! Jo. Jag kör på då. Slutna Svs. Det blir bra. Kanske. 🙂👍 Quote
new order Posted May 14, 2021 Author Posted May 14, 2021 2 minutes ago, Bebop said: Jag får inte riktigt kläm på varför du söker en subwooferlösning med den kurvan. Du vet. Bas är skoj! 🙂Jag får se hur jag fullföljer. Men som jag förstått av era intryck och det jag kan se själv så verkar Calles råd rimligt och vettigt. Quote
conan Posted May 14, 2021 Posted May 14, 2021 Jaa, på kurvan ser det ju ut som att bas är det minsta problemet - och troligen inga problem alls. Kanske ska gå på riktig lågbas som trycksätter rummet så det slår lock för öronen ? 16-25Hz Hur låter bas i området 20-40Hz ? Torrt, stort, definierat, litet, tråkigt, fasvridet ? Kanske vi kan lura ut vad som behöver fixas! new order 1 Quote
LPL Posted May 14, 2021 Posted May 14, 2021 11 minutes ago, new order said: Ah ok. Då är Svs slutna som hand i handske. Inte så stora heller. Du skulle ha gått på dina första tankar. Nämen det är klokt att utvärdera så mkt som möjligt men frågar du mig så är det en del som talar för SVS, inte minst den inbyggda DSPn så att det blir en ren lösning. Sedan är väl frågan vilken sluten subwoofer världens snabbaste Samtidigt håller jag med Bebop att diffusering är ett alternativ, jag testade att ställa en kommod i ena hörnet vilket förbättrade basgången tills jag var tvungen att bära tillbaka den I vilket fall kan det vara roligt att kunna ställa in lite olika lägen på subbarna. Ett seriöst lyssningsläge och sedan ett med lite krankad bas då man är på det humöret. new order 1 Quote
new order Posted May 14, 2021 Author Posted May 14, 2021 5 minutes ago, conan said: Hur låter bas i området 20-40Hz ? Torrt, stort, definierat, litet, tråkigt, fasvridet ? Kanske vi kan lura ut vad som behöver fixas! När jag kollade på testprogrammet och valde hz i steg så hörde jag inte 20 hz. Det registrerade på datorn. Men hörde det ej! Blev lite förvånad. Men borde nog inte bli det. Man blir äldre. Så är det bara. Grejen är att jag gillar basen som jag hör!! 😁🤪😉 De här mätningarna har fått mig att ifrågasätta mig själv. Men jag gillar massiv, välkontrollerad bas. Har det till stora delar nu. Men jag har hört subbas som blir fysisk. Och det är mer live och verkligt på nått sätt. Sophiorna är inga veklingar på den här punkten. Men du vet! Det KAN förbättras. Kanske. conan, P-pan, byZan and 2 others 3 2 Quote
sprudel Posted May 15, 2021 Posted May 15, 2021 För att nå den nivån på en representation av basen i ett rum som du har är det inte många som gör, trots multipla (6-8) basmoduler och eq! Vad är det du saknar? Trycksättningen av rummet? Då är det infra du ska ha, alltså mer kapacitet under 20Hz. De frekvenserna hör vi inte, vi känner dem. Tyvärr gör grannarna också det då de gärna sprider sig vidare via stomljud. Jag håller på att fixa en eq för mina problemfrekvenser runt 48 och 59 Hz, de stör inte jättemycket men de finns. När jag nått din kurva är jag nöjd!😃 new order 1 Quote
Bebop Posted May 15, 2021 Posted May 15, 2021 10 hours ago, new order said: När jag kollade på testprogrammet och valde hz i steg så hörde jag inte 20 hz. Lågbas brukar inte höras utan snarare märkas typ att glas och lösa prylar runt en börjar skramla. Den kan också kännas i magen som en obehagskänsla. Det finns heller inte så mycket musik under 30-40 Hz om man undantar en och annan ton från syntar och en del orglar. De flesta kyrkoorglar går ner till 32 Hz och några till 16 Hz. Däremot innehåller inte många kompositioner noteringar i dessa register. En ståbas går ner till 40 Hz. Sen är det där med övertoner och hur mycket basen faller. För att få riktigt stor bas som sticker ut krävs betydligt större rum än de flesta av oss har. new order and triomio 2 Quote
new order Posted May 15, 2021 Author Posted May 15, 2021 34 minutes ago, sprudel said: Vad är det du saknar? Trycksättningen av rummet? Då är det infra du ska ha, alltså mer kapacitet under 20Hz. De frekvenserna hör vi inte, vi känner dem. Tyvärr gör grannarna också det då de gärna sprider sig vidare via stomljud. Hmm. Vad saknas? Kanske inte så mycket egentligen. Jag har varit bortskämd och haft tur med högtalare som funkar bra i rummet, verkar det som. Men den bas du pratar om och jag egentligen vill ha är nog inte att eftersträva här. Då måste det till ett hus för sinnesfridens skull. Quote
new order Posted May 15, 2021 Author Posted May 15, 2021 4 minutes ago, Bebop said: Lågbas brukar inte höras utan snarare märkas typ att glas och lösa prylar runt en börjar skramla. Skulle vara intressant att göra ett tonsvep och få veta var man börjar höra bastoner. triomio 1 Quote
new order Posted May 15, 2021 Author Posted May 15, 2021 12 hours ago, LPL said: Du skulle ha gått på dina första tankar. Nämen det är klokt att utvärdera så mkt som möjligt men frågar du mig så är det en del som talar för SVS, inte minst den inbyggda DSPn så att det blir en ren lösning. Sedan är väl frågan vilken sluten subwoofer världens snabbaste I efterhand så ja. Men det finns allt för stort kunnande och erfarenheter på Euphonia att det vore vansinnigt att inte följa era råd! 13 hours ago, calle_jr said: Mitt förslag är ett rappt element i sluten låda som spelar 25-125Hz. Den här kommentaren fick mig att ta ett steg tillbaks och börja att titta på mindre, snabba subbor igen. SVS 3000 micro var den sub som utlöste subsuget igen, till att börja med. Det är en 30 cm kub med två element som spelar mot varandra. Pga storleken är det lätt att hitta plats för den. Frekvensgången är i de trakterna som du skriver. Kan vara en bra kandidat. Bild lånad från audiosciencereview och svs Det som kan ge mig lite funderingar runt denna konstruktion är hur den spelar i mitt rum? Den sprider basen åt sidorna som en dipol, medans bas i min lägenhet har varit bättre från monopoler med elementet framåt. Bild lånad från avgadgets Jämför man den med SB-2000 pro (och misstänker jag SB-1000 Pro) försakar man lite linjäritet. Men inte mycket. Jaja. många tankar. Skitväder här uppe och kallt. Så det blir nog att läsa tester istället för att åka hoj misstänker jag. Quote
Bebop Posted May 15, 2021 Posted May 15, 2021 7 minutes ago, new order said: Den sprider basen åt sidorna Det tror jag har mindre betydelse. Basen är inte riktningskänslig på det sätt som de övre registren. Mitt märke har också lanserat en liknande modell (SUB 6) för placering i mitten. Det är ingen möjlighet för mig i nuvarande set up men jag tror det kan funka bra. De kallar den smart sub med bl a DSP och balanserade in- och utgångar (viktigt för mig) och 500 W förstärkare. Dessvärre är inte mina balanserade, vilket betyder att jag tappar 6 dB med RCA-anslutning från försteget. Utgången till slutstegen är balanserade så de får 6 dB högre insignal än subbarna. Det stör mig lite. SUB 6 matchar i vart fall Dynaudios högtalare och är gjord för musik utan bulligt ljud. new order 1 Quote
LPL Posted May 15, 2021 Posted May 15, 2021 3 hours ago, Bebop said: Mitt märke har också lanserat en liknande modell (SUB 6) för placering i mitten. Det är ingen möjlighet för mig i nuvarande set up men jag tror det kan funka bra. Jag tror också att den kan fungera fint, nämnde den i "LP12-tråden", den är bara 27 cm djup så det bör gå att placera 2 st bakom respektive huvudhögtalare. 3 hours ago, Bebop said: Utgången till slutstegen är balanserade så de får 6 dB högre insignal än subbarna. Det stör mig lite. @Bebop det borde väl inte spela någon roll då du har gain på subbarna? 3 hours ago, new order said: I efterhand så ja. Men det finns allt för stort kunnande och erfarenheter på Euphonia att det vore vansinnigt att inte följa era råd! Håller med och vi har nu sett hur bra det ser ut med frekvensgången i ditt rum. new order 1 Quote
Bebop Posted May 15, 2021 Posted May 15, 2021 12 minutes ago, LPL said: det borde väl inte spela någon roll då du har gain på subbarna? Jo, men jag får dra på onödigt mycket för kompensera för lägre insignal mot huvudhögtalarna. Gainen går från kl 7 till 5 och jag får ställa den på ca kl 2. Om jag kör RCA mellan försteg och slutsteg hamnar jag på ca kl 11 för samma volym. Det har kanske ingen betydelse men jag belastar subbarnas slutsteg mer för att kompensera den lägre involymen. Quote
new order Posted May 15, 2021 Author Posted May 15, 2021 3 minutes ago, Bebop said: Det har kanske ingen betydelse men jag belastar subbarnas slutsteg mer för att kompensera den lägre involymen. Blir det verkligen så? Det blir högre volym på kontrollen. Men slutstegen belastas väl först när du får insignal? Och om du kompenserar för lägre gain är det ju bara för att få samma volym på insignalen. Tänker jag galet nu? Quote
LPL Posted May 15, 2021 Posted May 15, 2021 15 minutes ago, Bebop said: Det har kanske ingen betydelse men jag belastar subbarnas slutsteg mer för att kompensera den lägre involymen. 8 minutes ago, new order said: Men slutstegen belastas väl först när du får insignal? Och om du kompenserar för lägre gain är det ju bara för att få samma volym på insignalen. Tänker jag galet nu? För slutsteget i subben ska det inte ha någon som helst betydelse, det får samma nivå på signalen oavsett var den förstärks och/eller dämpas. Det enda jag kan tänka mig är om ingångssteget, förstärkarsteget i subben skulle vara undermåligt och att det därför skulle vara bra att mata det med högre signalstyrka men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara så. Bebop 1 Quote
Recommended Posts