Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har under ett par år haft Stax-anläggningar av olika slag. Nu är jag emellertid tillbaka i "Grado-lureriet". (Som i lur, inte som i luras.)

Neutralt vete sjutton om det låter egentligen, men oaktat den aspekten så är musiken lättlyssnad, klar och tydlig. Om det beror på frekvenskurvan eller på upplösningen, eller en kombination vet jag inte.

Vilka är era synpunkter och erfarenheter av Grado?

Posted

Jag har haft ett par sr325i eller is. Minns inte vilken version. Klangrik, men kanske lite ljus. Lite väl betonade S med viss elektronik. Glöm den privata upplevelsen. Spelar du lagom högt stör du de som sitter bredvid dig. Spelar du starkt stör du grannarna :sunglasses:. En hörlur som är nästan som en högtalare :openmouth:. Jag föredrar slutna lurar p.g.a. detta. Men klangen i Grado är beroendeframkallande. De är "musikaliska" för att använda en sliten klyscha. Vem vem, jag kanske skaffar ett par igen en vacker dag :smile:.

Posted
1 hour ago, Ranefjord said:

Jag har haft ett par sr325i eller is. Minns inte vilken version. Klangrik, men kanske lite ljus. Lite väl betonade S med viss elektronik. Glöm den privata upplevelsen. Spelar du lagom högt stör du de som sitter bredvid dig. Spelar du starkt stör du grannarna :sunglasses:. En hörlur som är nästan som en högtalare :openmouth:. Jag föredrar slutna lurar p.g.a. detta. Men klangen i Grado är beroendeframkallande. De är "musikaliska" för att använda en sliten klyscha. Vem vem, jag kanske skaffar ett par igen en vacker dag :smile:.

Just 325 köpte jag igår. 325e, heter den nuvarande versionen.

Precis som med en del annat jag vill köpa så är det svårt att bara knalla in och handla. Hifi Kit hade emellertid den önskade luren i lager. Dock endast ett demo-ex. Fick lite avdrag samt nya kuddar, så det var ändå okej. 

Någon som vet om Grados pickuper har samma grundkaraktär som lurarna?

Posted

Jag kommer härmed med en egen synpunkt:

Den handlar om att Grado i mitt tycke funkar väldigt bra på ”klassisk musik” men kanske inte jättebra på ”popmusik”. I den förstnämnda genren uppskattar jag karaktärens bidrag till god klarhet. I ”pop-genren” blir det emellanåt lite för mycket av lurens karaktär i riktning mot alltför energiskt.

Posted

Sitter här på lördagsmorgonkvisten och pressar in en rejäl skopa Mahler i höronen.

Eller, någon kvist sitter jag inte alls på. Det är en fåtölj, och snarare i den än på. Men det där får "Fem Myror..." reda ut vid tillfälle.

Vaxet är emellertid ur nedan avbildade box, fast streamat. 

Jag brukar ibland filosofera kring varför det låter som det gör. Med varierande framgång, skall tilläggas.

Nedanstående skall ses som ett resonemang och inte som något slags "såhär-ligger-det-till-förstår-ni!". Så, invänd gärna om ni tycker att jag har fel.

Grado är som väl bekant klassade som så kallat "öppna lurar".

-Har "öppna lurar" något gemensamt i ljudet generellt?

Möjligen, men jag är inte säker. Åtminstone har inte jag - men kanske har andra - hittat något påtagligt gemensamt hos olika lurfabrikats "öppna lurar".

Såvitt jag begripit så är kriteriet för att en lur skall klassas som "öppen" att membranets utsida skall stå i (någorlunda) direkt förbindelse med omgivande luft.

I Grados fall kan man mycket grovt se det som en - förvisso mycket liten - öppen baffel, kanske. Men det gäller nog inte för alla andra "öppna lurar".

Utanför Grado-membranet finns en bit av ett utåt öppet rör, med en avslutande utvändig fläns, som nog kan sägas vara en utsläckningsförhindrande variant på en stor, plan baffelyta. Om vi bortser från rörkaviteten i sig, så tycker jag att röret bör fylla samma funktion som den plana baffelytan, dvs löptidsökning.

Grado har en sarg mot skallen tillverkad av ett skummaterial med en ganska så luft- och ljudgenomsläpplig struktur. 

Stax och vissa Sennheiser, exempelvis, har avsevärt mer luft- och ljudtäta sarger mot skallen.

Mellan membran och skalle blir sålunda kaviteten betydligt mer "poröst avgränsad" hos Grado än hos många andra "öppna lurar".

I en kavitet med ett högtalarmembran stängs ljudvågor in i större eller mindre grad. Baserat på kavitetens dimensioner uppstår olika resonanser kring olika frekvenser. Dessa resonanser interfererar med den lufttransmitterade signalen från membranet samt dis-torderar i någon mån även membranets rörelse från den avsedda. (Dis-torsion = för-vridning/-vrängning. Jämför torsionsstav = vridstav i en fjädringskonstruktion. Ursäkta utvikningen...)

En Stax- eller Sennheiserlur är utifrån detta resonemang en rätt så annorlunda grundkonstruktion än en Gradolur.

Självklart är det massor av andra parametrar som avgör ljudskillnader mellan olika "öppna lurar" än de ovanstående. Men hursomhelst så kan detta vara en delförklaring till varför jag upplever Grado som delvis likadana som Magneplanar avseende just öppenhet och luftighet och vissa andra "öppna lurar" som lite väl "slutna i ljudet" 

543AE361-F50D-48E0-B59D-31B53A00B425.jpeg