Jump to content

Uppgraderat försteg till Quad II


conan

Recommended Posts

Det är dags att göra slag i saken och uppgradera mitt försteg.

 

Nu ska jag bara förvarna om att mitt försteg inte är traditionellt med snygg låda och så (fast nu blev det ju en låda i alla fall). Det är heller inte tänkt att försöka förminska andra försteg av dyrare sort eller bekvämligheter som fjärrstyrning osv. 

 

Filosofin har varit att minimera antal komponenter i signalvägen och undvika aktiva element.

 

rps20210419_191448.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, i all sin enkelhet behövdes en volymkontroll till Quad II och även om jag har ordinarie försteg inkl FM radio så tänkte jag vänta med att renovera det.

 

Det var över tio år sedan det provisoriska försteget bestående av endast en volymratt, blev mer eller mindre permanent.

 

Och nu blev jag trött på att flytta om kablarna från RIAA till CDn och tillbaka hela tiden. Det första köpet blev en Grayhill 2x4 med justerbart stopp, vilket är expanderbart då från mina två källor till fyra källor som mest.

 

rps20210419_234003.jpg.59db78f471fec91897db3586da685631.jpg

 

Dessvärre var axeln för liten på omkopplaren så jag fick borra ett hål i en rundstav att använda som bussning på axeln. Sedan passade ratten fint. Frågan är ju nu vad man ska ha för frontpanel eller kanske inte någon alls?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag sov på saken och beställde idag en liten alulåda att sätta in volymratten och omkopplaren i. Den är IP65 med gummitätning ... helt överkurs och onödigt dyrt, men jag kan stå ut med det tror jag. Lådan betingar 169 kr. Då är omkopplaren dyrare med 200 kr. Lite i överkant men jag hoppas den håller en livstid. 😀

Link to comment
Share on other sites

Lådan har dykt ner i brevlådan, men den har ett problem att det är hål i botten ...

 

rps20210423_094657.jpg.dbefe6486b360ff3cdc91a3ddf7bba57.jpg

 

Jag får hoppas det håller att spackla hålen med bilspackel ?

 

I övrigt är lådan perfekt med rätt radie på hörnen som går i harmoni med Quad II trafos.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ju inte dykutrustning eller undervattens-hifi det ska bli. 😄

 

Nä, det där med IP är inte det viktiga. Jag är ute efter vikten på lådan och att den har rätt

storlek i första hand.

 

Nu har lådan skruvhål för att kunna skruva fast den på något underlag, vilket jag inte tänker göra. Det får bli spackel så ovansidan blir plan.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äntligen har färgen landat på Posten och lådan väntar på lackering. Det största problemet var att hitta samma färg som Quad II stegen jag lackade om för ca 15 år sedan. Ingen i närheten hade färgen i sitt sortiment längre, men Ingemars Maskiner tog utan tvekan och med trevlig support hem rätt färg åt mig.

 

rps20210504_090059.jpg.317bf39a1b9f23e4a58cfb8b64d49963.jpg

Link to comment
Share on other sites

Projektet växte med lådan helt enkelt, så det är bara att jobba på. För bra resultat i lackeringen krävs ett bra underarbete i flera steg. Här krävdes spackling av fyra hål först, lite oväntat, och sedan slipa ner. Därefter primer och faktiskt lite filler på spray också eftersom lådans gjutning inte var så jämn. Nu efter slipning och två lager baslack återstår klarlacken. Det är detta som syns i bilden nedan. Efter ett lager klarlack behöver ytan våtslipas för att jämna till den. Sedan återstår ett lager klarlack till.

 

rps20210506_093533.jpg.941299810cc85a78c69448815ec1c971.jpg

Link to comment
Share on other sites

Förvånad såg ja de tjocka kablarna mellan Quad II och försteg/radio men det klarnade när jag förstod att dessa försörjdes från slutstegen.

 

Det var ju tänkt att låta komponenterna vara inbyggda i en möbel, så det där med elsäkerhet var inte påtänkt.

 

rps20210507_155233.jpg.baa429ff6afbe8bdd0252ad1809f5d4e.jpg

 

Vi har 363 volt DC direkt ut på pinne 3.

 

Link to comment
Share on other sites

Övriga pinnar är lågspänning så de är inte så kritiska. Alltså plockar jag bort pinne 3. Nu skulle man kunna sätta kontakten åt fel håll men det är lite osymmetri som gör det svårt men inte helt omöjligt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, fast Sverige har ju inte varit på topp heller förr i tiden. Men lika galna med plusjord har vi nog inte varit. Det får vara nån måtta på galenskaperna.

 

Men det var säkert goda skäl till plusjorden såsom bättre gnista från tändstiften.

 

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det närma sig provkörning men först en inutibild.

 

Det finns inga kontakter i lådan utan sladdarna är lödda direkt. Så klart blir man begränsad i längderna på kablarna, men det får vara så. 

 

Sedan hanteras kanalerna oberoende av varandra elektriskt. Det är det som syns med de två lödda jordkopplingarna som ska isoleras lite också. Jag tror inte det spelar roll alls, men det låter bra i marknadsföringen. 😉

 

Det kanske ser konstigt ut med röd/vit ledare ihopkopplade men det är bara en sådan balanserad kabel jag hade i elektroniklådan. "Man tager vad man haver" sa Cajsa Warg.

 

rps20210508_163339.jpg.91ef8f22c098394388619712df27dfc7.jpg

Link to comment
Share on other sites

”Allting borde göras så enkelt som möjligt! Men inte enklare.”

Den devisen stämmer väl in på detta försteg? Och snyggt blev det också! :)

Har du så potenta källor att du klarar dig utan buffert? Antar att du kommer märka det när ordinarie försteg renoverats sedan, om inte annat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...