Jump to content

Josaa’s äventyr i Hifi


Josaa

Recommended Posts

Ibland (vissa säger alltid) blir jag lite (vissa säger mycket) manisk. Sagt och gjort så har jag sedan förra posten (igår em) kört mellan Stockholm-Uppsala-Roslagen-Stockholm. Plockat ner kontorsanläggningen, flyttat Naim Fraim bänken till Roslagen, plockat ned anläggningen i stugan, lastat den bänken med dess 8 granitskivor och kört den till kontoret i centrala stockhilm och nu plockat upp anläggningen. Jag passade på att ta med CAD jordbox och Auralic Streamer Dac med wifi till kontoret också för de kommer inte få plats i Naim Fraim. Jag har kvar att plocka ihop anläggningen i stugen och få streamingen att funka på kontorets gästnätverk. Dagens träningspass avklarat!

B55AB0F4-12BA-45B9-803E-54848D9F8E55.jpe

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid förstått att det är viktigt att stereoprylarna står på ett bra underlag. Särskilt tydligt har det varit med skivspelare där Linn LP trivs på lätt styvt underlag och Brinkmann på tungt. Jag har alltid lagt mig vinn om att justa stereobänkar och senaste åren har jag roat mig med att bygga egna (med hjälp av snickare och granitleverantör men ändå…). Dessa har varit inspirerade av SRA och jag testat med sorbothan (viktanpassat efter sten plus apparat enligt isolateit) och novibra. Jag har även labbar med fötter av olika slag där jag fått mest positiv effekt av Stillpoints under elektrinik och Isoacustics under högtalare. Just Stillpoints har haft under alla Naimapparater på landet. När jag nu bytte till Naim Fraim ryms inte Stillpoints så jag kör som Naim vill.
 

Apparten står på en härdad glasskiva som står på tre stålkulor som står på en ”tjock bricka” placerad i en urgröpning i träskivan som sedan sitter hårt fast i metallben med genomgående stålpinnar med spikes som står i en kopp på hyllan under. (Obs: mina två nedersta hyllplan är Fraim Lite utan glas). 

 

Otroligt vilken skillnad det blev! Mycket tydligare separation mellan toner och bättre flyt. Chets trumpet skär som en laserstråle genom mixen och man försvinner in. Påminner om när jag uppgraderade lagret på skivspelaren. Det hade jag inte väntat mig.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, byZan said:

Josaa-jossa, rakt över disk med Clabbe!

Jo jag har druckit 1 1/2 glas vin och vi pratade just om MTV och då kom jag på att det var Clabbe på radion på fredagar.

 

Sorry för OT🤪

 

/byZan 

Är du säker på att det bara är 1,5 glas…

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Josaa said:

Är du säker på att det bara är 1,5 glas…

Ja! Fantasin tog över när jag såg ditt tidigare inlägg och att vi då pratat om just Clabbe och att det var det vi tror vi lyssnade på innan MTV tog över.

Skönt att du svarade med en smiley:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, byZan said:

Ja! Fantasin tog över när jag såg ditt tidigare inlägg och att vi då pratat om just Clabbe och att det var det vi tror vi lyssnade på innan MTV tog över.

Skönt att du svarade med en smiley:winking:

 

/byZan

Var det inte ”Jaosa, Jaosa”?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, parsifal said:

Kul att se dina system! Saknar mina Harbeth ibland när jag tittar in här - Fick du lyssnat på albumet Mercy av Cole Chaney? Kan tänka mig att det låter fint där.

Jo men inte på den anläggningen än…streaming funkar inte så bra i Roslagen men tack för tipset

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Perfect sense said:

 

Det är nog bäst att du tar Prinsen med dig hem också om han inte ska ilskna till på riktigt :D.

 

 

Just därför s**t jag i den😉

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-22 at 15:16, Josaa said:

Berlin har en bra vinylscen. Har besökt 4 butiker och utökad min Chet Baker samling med 7 skivor! Spacehalle” och the Record Store Berlin var mycket bra. 

Det är överväldigande. Speciellt i Friedrichshain och Kreuzberg.

Det är imponerande i sig att det finns så många butiker i Berlin, men också att flera av dem är så stora.

 

Jag försökte mig på en kartläggning för 10 år sedan;

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hur ställer ni in antiskating? Anledningen till frågan är att en av skivorna från Berlin hade en hel sida utan spår. När jag satte ned nålen på min ”vobbliga” och noggrant justerade Naim Aro Unipivotarm så drogs armen resolut inåt. Jag har som regel ställd antiskate enligt tillverkarens rekommendation och sedan lyssnat och tittat. Vissa armar har låtit bäst helt utan antiskate (EMT 997 och en gammal Syrinxarm jag hade). 

Link to comment
Share on other sites

Med risk för osammanhängande resonemang så här på eftermatenmedvin så kan jag säga att det är ganska ovetenskapligt och mest inställt efter rekommendation i manualen. Kan väl tänka mig att det går att laborera med inställningen om det låter bra långt ut på skivan men sämre längre in, men sånt kan ju bero på annat förstås. Horisontell inställning (i våg) är ju viktig med skivan på tallriken och VTA samt azimuth inställt först.

 

Anti skating behöver ställas in med adekvat friktion i ett riktigt spår .. så jag tror inte det går så bra att göra det utan ett spår men man har inget val egentligen. Det är nog enklast att försöka få armen att röra sig sakta inåt längst in och ännu mer sakta inåt eller lite sakta utåt längst ut i periferin på skivan.

 

Min spelare rör sig sakta inåt i båda lägena. Det verkar ok.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, triomio said:

Skulle man kunna ställa in antiskating med en testskiva och spelaren uppkopplad till ett oscilloskop tro? :think: 

Kanske, jag tror man behöver kontrollera allt annat först, särskilt att spelaren är exakt i våg med skiva på tallriken. En liten lutning gör ju att armen drar sig åt fel håll. Lyssna på en platta med tydlig balans mellan kanalerna så energin i höger och vänster kanal är rätt, dvs t ex sång i mitten i hela frekvensområdet, gärna symbaler i både höger och vänster kanal både på första och sista låten. Det måste låta rätt i hela soundstage och inte dra åt något håll.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Josaa said:

Hur ställer ni in antiskating?

En aldrig fullt klarlagd frågeställning… När svaren inte kristallklara och utan standard florerar teorierna och det blir nästan en trosfråga. Det enklaste är ju att följa armens/skivsparens rekommendation men är det rätt? I samband med mitt SME-köp provade jag all från ”noll” till samma värde på ratten som nålkraftsinställningen (2,5 Gram). Efter rekommendation att ligga något under slutade jag med att ställa den på 2,2. Med min Simon Yorke är det en flytande ograderad skala medelst en trådförbunden vikt på en liten stång. Rekommendationen från Simon Yorke är att använda öronen. 
 

Den mest omfattande rekommendationen jag sett kommer från Soundsmith.


https://www.sound-smith.com/faq/how-do-i-adjust-anti-skating-my-cartridge

Link to comment
Share on other sites

Har slutligen testat positivt efter vistelsen i Berlin och är rejält sjuk fast Ipren hjälper. Sitter och lyssnar på musik vilket är det jag orkar med just nu. Då jag lånat ut en Nordost V2 steömkabel till kontorsanläggning har jag kopplat in en Luna blå till ”front end” apparaterna. Det låter livligare, luddigare men svänger bra! Luna gör bra kablar fast se har en tydligare karaktär än Nordost där främst V2 låter otroligt precist OCH vackert.

A86EDA43-F803-4BE4-BD75-9EB05595D7A5.jpe

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Josaa said:

Har slutligen testat positivt efter vistelsen i Berlin och är rejält sjuk fast Ipren hjälper. Sitter och lyssnar på musik vilket är det jag orkar med just nu. Då jag lånat ut en Nordost V2 steömkabel till kontorsanläggning har jag kopplat in en Luna blå till ”front end” apparaterna. Det låter livligare, luddigare men svänger bra! Luna gör bra kablar fast se har en tydligare karaktär än Nordost där främst V2 låter otroligt precist OCH vackert.

A86EDA43-F803-4BE4-BD75-9EB05595D7A5.jpe

Hej 

på bilden ser det ut som du har original kontakt från Lunakabel ,om du har det tycker jag du ska byta dem mot något bättre tex Furutech, stort lyft och mycket billigare än Valhalla , har själv aldrig testat Valhalla men skulle ändå byta kontakt först sedan prova något annat 

tommy 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Hans-Tommy said:

Hej 

på bilden ser det ut som du har original kontakt från Lunakabel ,om du har det tycker jag du ska byta dem mot något bättre tex Furutech, stort lyft och mycket billigare än Valhalla , har själv aldrig testat Valhalla men skulle ändå byta kontakt först sedan prova något annat 

tommy 

Ja, jag har kvar orginalkontakterna och känner viss ovilja att sprätta…vi får se men tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...