Jump to content

Josaa’s äventyr i Hifi


Josaa

Recommended Posts

1 minute ago, Apexorca said:

Bergströms röda från Oregon. Good shit! :grinsmilingeyes: Glad Påsk.

Well spotted! Jag dricker (i princip) bara Pinot från nya världen (när jag dricker vin vill säga). Oregon börjar bli favorit! 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Josaa said:

Well spotted! Jag dricker (i princip) bara Pinot från nya världen (när jag dricker vin vill säga). Oregon börjar bli favorit! 

Tack! 

Oregon är bra.  

Det är lite svalare, lite jobbigare för vinet att mogna än i Californien ger större komplexitet. Lite lugnare, subtilt och lite mer elegant... om man har den smaken.

Jag några lådor från 2012 som jag druckit upp och de var bra. 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Josaa said:

Well spotted! Jag dricker (i princip) bara Pinot från nya världen (när jag dricker vin vill säga). Oregon börjar bli favorit! 


Vad har vi emot gamla världens Pinot? 😃 Förutom bolagets usla sortiment. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

Bergströms röda från Oregon. Good shit! :grinsmilingeyes: Glad Påsk.

Påskliljor från Plantorama. Vackra! :smile: Glad Påsk :winking:

 

Bergström’s har jag nog aldrig druckit vad jag kan minnas? Pinot har det däremot slunkit ner några glas, flaskor, liter av. Vad vet ni mer om denna dryck, nyfiken?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, byZan said:

Påskliljor från Plantorama. Vackra! :smile: Glad Påsk :winking:

 

Bergström’s har jag nog aldrig druckit vad jag kan minnas? Pinot har det däremot slunkit ner några glas, flaskor, liter av. Vad vet ni mer om denna dryck, nyfiken?

 

/byZan

Var på ferie i Danmark 2010 då hittade jag Bergström för första gången, det var lite roligt då jag har en kompis som heter Bergström.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Daniel said:


Vad har vi emot gamla världens Pinot? 😃 Förutom bolagets usla sortiment. 

 

 

Ingen konstbevattning. Man behöver kunna årgångar och så…med nya världen tycker jag man sällan blir besviken.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Påskliljor från Plantorama. Vackra! :smile: Glad Påsk :winking:

 

Bergström’s har jag nog aldrig druckit vad jag kan minnas? Pinot har det däremot slunkit ner några glas, flaskor, liter av. Vad vet ni mer om denna dryck, nyfiken?

 

/byZan

Den är god! Det räcker för mig. Tror jag köpte den via Gassås vin och den var i princip slut. Tror det är en svenskättling inblandad 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Daniel said:


Vad har vi emot gamla världens Pinot? 😃 Förutom bolagets usla sortiment. 

 

 

 

För mig är fransmännens PN de bästa. JA! Systemets sortiment begränsar starkt möjligheten för dessa upplevelser. 

Men det finns andra goa PN från nya världen åxå!

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Josaa said:

Den är god! Det räcker för mig. Tror jag köpte den via Gassås vin och den var i princip slut. Tror det är en svenskättling inblandad 

Köpte en favorit från Gassås. En Frederic Magnien, Gevrey Chambertin. De håller bra nivå över årgångarna. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mycket jobb och resor har tagit tid från Hifi men jag kommer presentera mitt kontorssystem inom kort! Idag fick jag också en ny ”matta” till min LP12a. Stein Music the perfect interface som är gjord av fiber från Tapa trädet och lite hokus pokus. Från Stein hemsida:

 

The basis of the Perfect Interface is a very special paper from the tapa cloth tree. This paper is traditionally handmade in Japan and dried on wood. We process it in our manufactory in Germany and bring it into the right shape and properties to form the ultimate interface between turntable and record. One of the essential techniques here is impregnation with SteinMusic Maestro paint. SteinMusic Maestro lacquer is a lacquer made from the most valuable natural resins in a unique composition, optimized for perfect resonance control.”

 

Den låter bra dock. Fick justera VTA då den är mycket tunn. Jag tycker den öppnar upp ljudbilden och släpper fram mer detaljer. LP12 tog ett steg mot Brinkmann som också låter otroligt öppet.

2AB97F45-0251-4604-B812-46A404466452.jpe

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Men? Den är ju bara 0,28mm tjock enligt hemsidan? Då borde kanten på LP12-tallriken sticka upp mer? 

Jag funderade på det men vinyl har ju ”vassa kanter” och det känns som skivan rör vid underlaget…mattan har en struktur som sticker upp över kanten…

7B072F1F-D7F1-48E4-B717-CEAFE475236F.jpe

Link to comment
Share on other sites

Det ser onekligen ut som att du har helt rätt :). Jag inbillar mig att kontakt med yttertallrikens "fläns" får konsekvenser för ljudet som inte är odelat positiva. Jag kör för övrigt med en korkmatta, tycker ullmatta är en av skivspelarvärldens mest korkade "lösningar"! :blush:

Link to comment
Share on other sites

Mitt kontorstereoprojekt spårade ur…låter mycket trevligt dock. Med hjälp av Bengt på SoundbyVinyl har köpt och lånat ihop detta system. Palmer med The Wand och Phasemation pu har jag köpt men LFD och Harbeth är lånad. Jag tog Luna och Nordostkablar hemmifrån och även Consolidated step-up och Entreq jordbox. Kul resa så långt…Naimarna längst ned är urkopplade. 
005701DD-C90F-4076-A489-98F4DC4B3769.jpe

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Daniel said:

Det är ändå kul när saker spårar ur på ett positivt sätt. 😂

Ja faktiskt. Jag försöker ha en ”linje” i mina system (”Beyond Linn”, ”HaNaLi”, ”Homage Shindo”, etc). Mitt urspårade kontorssystem var också tänkt att bli ”Alternative British” men vi får se hur det blir.
 

Jag har varit attraherad av LFD sedan Sam Tellig skrev om den i Stereophile och det är något attraktivt med en riaaförsedd integrerad och Dr Bews har slipat på sin krets i många år. Lite likt en brittisk Ken Shindo fast utan rör. Den låter mycket bra: balanserat, stort, med kropp och tydligt, även på låg volym, vilket är bra med tanke på hur systemet kommer spela. Den är gedigen men under huven blir en lekman som jag inte så imponerad med tanke på priset. (Nedan utan riaa)

E805C2C6-BFD8-4CA0-A4A6-FB652248D7F0.jpe

 

Jag mailade Bews och han svarade snabbt och trevligt på mina frågor vilken uppskattas.

 

Harbeth p3esr har gott rykte och passar bra med Lfd. Dock lpter de böst en bit ut från väggen vilket inte heller fungerar så bra i mitt ca 16-18 kvm stora rum (som förövrigt har en trevlig klang med akustikplattor i taket och på högtalarväggen!).

 

Kanske har någon fler förslag på ”klassiska” högtalar/förstärkarkombinationer? Fick tips om Rauna och Larsen som funkar nära bakvägg. Jag gillade Vivid Kaya s12 som dock är för dyr.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Josaa said:

Ja faktiskt. Jag försöker ha en ”linje” i mina system (”Beyond Linn”, ”HaNaLi”, ”Homage Shindo”, etc). Mitt urspårade kontorssystem var också tänkt att bli ”Alternative British” men vi får se hur det blir.
 

Jag har varit attraherad av LFD sedan Sam Tellig skrev om den i Stereophile och det är något attraktivt med en riaaförsedd integrerad och Dr Bews har slipat på sin krets i många år. Lite likt en brittisk Ken Shindo fast utan rör. Den låter mycket bra: balanserat, stort, med kropp och tydligt, även på låg volym, vilket är bra med tanke på hur systemet kommer spela. Den är gedigen men under huven blir en lekman som jag inte så imponerad med tanke på priset. (Nedan utan riaa)

E805C2C6-BFD8-4CA0-A4A6-FB652248D7F0.jpe

Kanske har någon fler förslag på ”klassiska” högtalar/förstärkarkombinationer? Fick tips om Rauna och Larsen som funkar nära bakvägg. Jag gillade Vivid Kaya s12 som dock är för dyr.

 


Spendor A-serien är designad utifrån den utmaningen. Så det är en given rekommendation för placering nära vägg. 

Link to comment
Share on other sites

För att förtydliga för @Josaa Duette kan konfigureras för placering nära bakvägg eller en bit ut i rummet med bifogade kablar som ansluts till det externa delningsfiltret Lägena benämns "free space" eller "close to wall"

 

Tyvärr passar ju inte Duette in i ditt tema. ;-)  ”Alternative British” 

 

Våra Duette ägs av en partner i Stylus och har varit i ett vant hifi-hem hela tiden. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...