Jump to content

Josaa’s äventyr i Hifi


Josaa

Recommended Posts

Jag får väl sympati-sippa ett glas eller två då? Jag är också i min stuga och har nyss blivit bjuden på älggryta och vin av grannen, som tack för lån och montage av min Hana EL på hans Thorens! Skål!

Och Coravin är en luftare eller? Eller "pumpa-i-luft-så-korken-far-ut"? Kanske samma sak vid eftertanke!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag får väl sympati-sippa ett glas eller två då? Jag är också i min stuga och har nyss blivit bjuden på älggryta och vin av grannen, som tack för lån och montage av min Hana EL på hans Thorens! Skål!

Och Coravin är en luftare eller? Eller "pumpa-i-luft-så-korken-far-ut"? Kanske samma sak vid eftertanke!

Nja, den gör att vinet hållet sig perfekt! Man behöver ju ofta ett ”stödglas”…

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Apexorca said:

Haha. Ja, mer 80-talssound blir det nog inte... där har du rätt... men jag skulle nog kunna räkna upp några utmanare till förstaplatsen. :grin:

Ge mig din lista!

 

careless whisper, big in japan, give you up, like a virgin, too shy, karma chameleon, you spin me round,…?

Link to comment
Share on other sites

ohh, The Twins! vilken nostalgi, jag har inte hört dem på ca hundra år, och jag har aldrig lyssnat på mer än deras första skiva Passion Factory där låten "The Desert Place" var en riktig klassiker. Videon är bara för bra, inlevelsen på de här killarna är inte att leka med!

 

 

och nu vill jag inte skapa någon Youtube explosion här, men MOTSATSEN till dans och inlevelse ovan måste väl Boytronic stå för i nedanstående fantastiska tv-framträdande....

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-04 at 21:44, Josaa said:

Ge mig din lista!

 

careless whisper, big in japan, give you up, like a virgin, too shy, karma chameleon, you spin me round,…?

 

Detta var ju lite kul. 

Jag har en känsla av att 80-talssoundet och den musiken är lite på väg tillbaka. Jag har börjat lyssna mer på det igen. Synd att årtiondet är så bespottat av så många. Inspelningarna suger ofta.

 

Där har du några bra.

Jag hakar på.

Big in Japan, Never Ending Story, Like a virgin, Tainted Love, Shout, Just an Illusion (gillade jag jättemycket av någon anledning), Video Killed the radio star,Japanese Boy, She drives me crazy.

Det finns ju jättemycket, en hel del med Kim Wild, allt med Depeche Mode, Kraftwerk, Yazoo, lite Front 242,  en del punk, tex Sigue Sigue Sputnik m 21st Century Boy och Love Missile F1-11,  The Hooters... listan kan bli lång

Sedan så klart det alla hörde på Michael Jacksson, Tina Turner mfl.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Apexorca said:

 

Detta var ju lite kul. 

Jag har en känsla av att 80-talssoundet och den musiken är lite på väg tillbaka. Jag har börjat lyssna mer på det igen. Synd att årtiondet är så bespottat av så många. Inspelningarn suger ofta.

 

Där har du några bra.

Jag hakar på.

Big in Japan, Never Ending Story, Like a virgin, Tainted Love, Shout, Just an Illusion (gillade jag jättemycket av någon anledning), Video Killed the radio star,Japanese Boy, She drives me crazy.ed låtar som

Det finns ju jättemycket, en hel del med Kim Wild, allt med Depeche Mode, Kraftwerk, Yazoo, lite Front 242,  en del punk, tex Sigue Sigue Sputnik m 21st Century Boy och Love Missile F1-11,  The Hooters... listan kan bli lång

Sedan så klart det alla hörde på Michael Jacksson, Tina Turner mfl.

Jag struntar i vad kritikerna säger: Vince Clark är ett geni! Howard Jones likaså. Just gällande ”Just an Illusion” upplever jag den lite som min start för 80-tals musiken-tyckte den vad otroligt ösig då men det känns lite seg idag….fast bra!

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Apexorca said:

Inspelningarn suger ofta.

 

de gör ju tyvärr ofta det, men ibland kan jag uppleva motsatsen också att det kan vara otroligt roligt att lyssna på gammal musik från 80-talet som låter helt fantastiskt på en anläggning som är "några" snäpp bättre än vad man hade på pojkrummet när det begav sig...

Link to comment
Share on other sites

Kul. Jag satt och gjorde en 80-tals hits-lista i förra veckan. Annars var jag mer inne på de ohittiga banden på 80-talet. Men det går att kombinera!

 

Håller helt med om Vince Clarkes storhet @Josaa Vilket geni. Säger bara Speak and Spell!!! Ett mästerverk.

 

Här kommer några:

 

Icehouse,  Hey, little girl

Communards, Don't leave me this way.

Duran Duran, Rio

Tears for Fears, Change

Bronski Beat, Small town Boy

Human League, Don't you want me

ABC, The look of love

Visage, Fade to gray

Grace Jones, Slave to the Rhythm

The Cure, Close to me

David Bowie, China Girl

Simple Minds, Love Song

Sade, Nothing can come Between us

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, conan said:

Kan det bli mer 80 tal?

 

Fantastisk litterär kvalitet på texten där... "I'm like a cake, that wants to be baked..." :rolllaughing:

Men nu är du inne på Italo Disco-grenen mera än det jag förknippar med 80-talshittar som de som nämnts här. Min hemmaplan mao!!!
Scotch - Disco Band

Mike Mareen - Love Spy

Sabrina - Boys

Koto - Japanese War Games

 

Kommer ni ihåg svenska Fake?

 

Men mina 80-tals hittar är nog mera åt Eurythmics - Sweet dreams, New Order - Blue Monday och kanske lite syrligare och mörkare Cure och Mission.

 

Skänk ett öra till Sally Shapiro förresten, ni som gillar detta, "nytt" svenskt men väldigt 80-tal!

 

Link to comment
Share on other sites

Jag älskar 80-talet! Det var ju för att det var då jag upptäckte musiken! Fick blandband av min rejält äldre bror som format min musiksmak. Och reklamband från Televerket med Clabbe som DJ! 

 

Det finns en rolig podcast från Musikguiden på P3 med namnet "Hur låter 80-Talet?" Det har tydligen varit en trend att remixa moderna låtar och ge dem ett 80-talssound. 

Link to comment
Share on other sites

The Cult gjorde ett stort intryck på mig. O’Neill använde dom (She sells sanctuary) i en reklamfilm som jag fortfarande har på näthinnan. Känsliga tittare varnas och jag vet att den objektifierar etc….

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

Eller Lars Aldman (Bommen i P3)

Kjell Alinge…Eldorado…En av de första skivorna jag köpte var ”Waving not drowning” med Rupert Hine, där finns en text på baksidan där det står ”… and a special thanks to Kjell Alinge for bringing Immunity (hans tidigare skiva med ”the set-up”) to Eldorado”.

 

För er info så kan jag sjunga med i denna sång (som innehåller världens längsta ortnamn)! 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-05 at 09:07, Josaa said:

Jag struntar i vad kritikerna säger: Vince Clark är ett geni! Howard Jones likaså. Just gällande ”Just an Illusion” upplever jag den lite som min start för 80-tals musiken-tyckte den vad otroligt ösig då men det känns lite seg idag….fast bra!

 

Jag har många minnen från tidig tonår med denna låt och jag tänker på den rätt ofta. Den har fastnat lite extra hos mig. 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-05 at 14:08, conan said:

Vem minns inte "rakt över disc" med Clabbe?

Jag växte upp med Klas Burling, Lennart Wretlind och Kjell Alinge under 60-70-talet. Under 80-talet hade jag konverterat till annan musik förutom de ”hjältar” som kom framför allt på 70-talet. Då var det Doors, Mayall, Clapton, Zappa, Dylan, Stones, Bowie, CSN&Y, Aretha Franklin, Simon & Garfunkel, Otis Redding, Joni Mitchell, Jimy Hendrix, Wilson Picket, Blood Sweat & Tears, Eric Burdon m fl som gällde för mig. Deras albumen står sig fortfarande bra i min bok. :satisfied:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej! En aktivitet jag inte vet om ni har som ”årligt hifi-underhåll”: efterdra skruvarna till elementen. I Linn-världen är den en big deal med många poster om vilken modell som skall ha vilket moment etc…

 

På min Linn Komri skall det tydligen vara 2,1 nm på skrivarna till ”podden”, 3,0 nm till övre bas och 3,7 nm till basarna. Det var några år sedan jag gjorde detta och kan konstatera att det hade släppt en del! Nu är ordningen återställd och ljudet tightare än på länge! Skall nog göra detta även till midsommar…

06521447-A7B7-45C4-80F8-CC45BDF558D7.jpe

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Josaa said:

Hej! En aktivitet jag inte vet om ni har som ”årligt hifi-underhåll”: efterdra skruvarna till elementen. I Linn-världen är den en big deal med många poster om vilken modell som skall ha vilket moment etc…

 

 

Intressant. Jag vet en forum-medlem som fick rådet av tillverkaren att lossa något på skruvarna för att uppnå en ännu bättre musikåtergivning.

Och som jag förstod det blev han nöjd med resultatet. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Josaa said:

En aktivitet jag inte vet om ni har som ”årligt hifi-underhåll”: efterdra skruvarna till elementen. I Linn-världen är den en big deal med många poster om vilken modell som skall ha vilket moment etc…

Det låter som Ikea förr i tiden:D

 

52 minutes ago, bigblue said:

Intressant. Jag vet en forum-medlem som fick rådet av tillverkaren att lossa något på skruvarna för att uppnå en ännu bättre musikåtergivning.

 

Skämt åsido, kanske värt att nämna att vissa tillverkare med bestämdhet menar att man inte ska röra skruvarna till elementen då de inte är stumt monterade i baffeln. Lite beroende på vad man har för högtalare bör man kanske kolla detta med tillverkaren innan man börjar dra åt eller lossa skruvarna.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, LPL said:

kanske kolla detta med tillverkaren

Håller med. Är skruvarna idragna direkt i mdf-skivan? Med mutter eller utan? Infällda metallgängor i skruvhålet? MDF eller HDF? Gängdimension? … Det finns flera parametrar som kan påverka hur starkt en skruv fäster.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Bebop said:

Håller med. Är skruvarna idragna direkt i mdf-skivan? Med mutter eller utan? Infällda metallgängor i skruvhålet? MDF eller HDF? Gängdimension? … Det finns flera parametrar som kan påverka hur starkt en skruv fäster.

Linn har gänginsats i MDF:en, dvs man kan dra åt ordentligt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...