Jump to content

Josaa’s äventyr i Hifi

Josaa
 Share

Recommended Posts

5 minutes ago, Daniel said:

Jag får väl komma förbi någon gång. 😀 tyckte att karusellen gjorde mycket med LP12 utan att beröva den spelglädjen som Cirkus gjorde i mina öron. 

Jag har faktiskt ett problem just nu…när jag switchar från streaming till phono så ”smäller det till” i högtalarna. Det verkar som det byggs upp statisk elektricitet på nåt sätt. Betänk att jag har riaa i lp12:an och nätverkskabel till ”hubben”…om jag drar nätverkskabeln  och sätter i det igen så låter det inte första gången jag byter. De på HF får titta på det…

14 hours ago, Josaa said:

Jag har faktiskt ett problem just nu…när jag switchar från streaming till phono så ”smäller det till” i högtalarna. Det verkar som det byggs upp statisk elektricitet på nåt sätt. Betänk att jag har riaa i lp12:an och nätverkskabel till ”hubben”…om jag drar nätverkskabeln  och sätter i det igen så låter det inte första gången jag byter. De på HF får titta på det…

Hmm. märkligt. är alla nätdelar jordade? I Lingo 4 kunde man koppla jorden eller köra den flytande vet jag. Om konstruktionen är liknade kanske man behöver ändra den switchen?

7 hours ago, Daniel said:

Hmm. märkligt. är alla nätdelar jordade? I Lingo 4 kunde man koppla jorden eller köra den flytande vet jag. Om konstruktionen är liknade kanske man behöver ändra den switchen?

Kalle och Per får titta på det…jag provade lite olika varianter…

När katten är borta….med LP12:an på utredning så passade jag på att flytta min Brinkmann och Ypsilon från Attefallshuset in i värmen i Linnsystemet. Det har fått spela hela dagen medan jag har (försökt) jobba. Nu sitter jag och lyssnar mer koncentrerat. Man får alltså koppla in den i Linn Klimax hubben på dess analoga ingång där den digitaliseras (192/24) för att sedan skickas till filtren. Lite helgerån men det funkar fantastiskt bra!

Brinkmann vs LP12 (med olika armar, pu, riaa) är en intressant jämförelse. Tydligaste skillnaden är Brinkmanns stabilitet, lugn och rymd. Fantastisk upplösning, bra driv, sväng och organisation. LP12 är lite slarvigare men kanske än mer flyt och sväng men inte lika utsträckt. Brinkmann ger mig också en större ”spark of joy” när man hanterar den. Jag tycker den passar bra bredvid den svarta Linn Klimax DSHn… Jag får försöka hitta på ett sätt att få plats med LP12 också på nåt sätt…

27875BFD-B32E-4598-A25D-43D2AC263F1E.jpe

Tillbringar jul och nyår i stugan då Reuben (kungspudel) inte alls gillar smällare. Har kommit mycket snö och det gick att åka skidor i Gimo som har bra spår. Har sedan tagit hand om några vindfällen och tände en brasa i skogen. Enda uppgraderingen är att jag bytte strömkabel till Klimax Radikal tilll en Vertere Redline (från std lakrits). Nu dry martini och Sinatra, kalkon i ugnen och trött i ryggen….god fortsättning!

7556585E-FD75-4F36-981D-42064859F2C8.jpe

E86B3372-1723-4FF1-AD3F-7129BB03D18C.jpe

35F98273-F975-453F-96DD-7A0087F44D1B.jpe

53 minutes ago, Apexorca said:

Kul att se att du har en Niagara. Är det en 3000 vi skymtar nere i hörnet?

Jag har läst en del om Audioquest Niagara och det verkar vara riktigt bra produkter. 

Hur tycker du den påverkar ditt ljud?

Jag gjorde en utvärdering av olika lösningar: Niagara, Torus (isoleringstrafo), Adept Response (filter), ifi Powerstation (aktivt filter), och V2 med Qbase. V2 Qbase vann då den var mest neutral och upplöst. Niagara passade bäst till min Naim-anläggning då den gav en viss ”technicolor” effekt med lite mer värme, kontrast och dynamik. Jag upplevde dock en färgning som inte qbase med V2 ger (den är dock dyrare). Niagaran kör jag med en AQ Tornado från väggen.

Edited by Josaa
Stavfel mm

Daga för IC-kabel test del 1! 

Testsystemet riggat och kombattanterna gör sig redo. Jag har inte hunnit få mina lånekablar än så detta race är mellan mina olika ”fina” kablar: Linn Silver (den som skall slås, helst med marginal), Nordost Frey 2 och Tyr 2, samt Luna Röd. Tänkte att vinnaren får möta de senare utmanarna från Harmonix, Audience, Esprit, etc. Jag kör testen med RCA fast jag sedan kommer behöva 5 par balanserade. Inget test idag dock-det får spela in sig lite….

FB9E089E-1BF1-4D65-A2E1-43244C7F3425.jpe 

Edited by Josaa
Stavfel

48 minutes ago, Josaa said:

Daga för IC-kabel test del 1! 

Testsystemet riggat och kombattanterna gör sig redo. Jag har inte hunnit få mina lånekablar än så detta race är mellan mina olika ”fina” kablar: Linn Silver (den som skall slås, helst med marginal), Nordost Frey 2 och Tyr 2, samt Luna Röd. Tänkte att vinnaren får möte de senare utmanarna från Harmonix, Audience, Esprit, etc. Jag hör testen med RCA fast jag sedan kommer behöva 5 par balanserade. Inget test idag dock-det får spela in sig lite….

Kul test, alltid lika roligt att testa signalkablar:thumbsup:

On 2021-12-25 at 18:27, Josaa said:

Jag gjorde en utvärdering av olika lösningar: Niagara, Torus (isoleringstrafo), Adept Response (filter), ifi Powerstation (aktivt filter), och V2 med Qbase. V2 Qbase vann då den var mest neutral och upplöst.

Jag har inte testat Niagara men kan det vara så att neutralt, färgat och upplöst i detta sammanhang har något att göra med mer eller mindre störningar?

Nu vet jag att många här har en misstro mot mätningar och detta säger inte hur något låter men jag tycker det ändå är lite intressant.

image.thumb.png.36855bc1e53a07edda29cda212de2752.png

a) Direkt i vägguttaget

b) Nordost Qb8

c) Adept aR6-T4

Då jag rätt ingående testade strömrenare så upplevde jag att Adept Response (aR6-T4) och Ansuz Mainz 8 (C2) tillförde mer lugn och struktur i musiken jämfört med Nordost Qb8 i min setup. Av dessa ligger min Qb8 närmast mina Supra grenuttag men klart bättre, men jag vet inte om jag skulle beskriva ljudet som mer neutralt via Qbase än via t.ex. Adept Response, men det är jag det. Missförstå mig inte, jag tycker att Qbase är ett riktigt bra och jag använder min Qb8😊

18 minutes ago, LPL said:

Jag har inte testat Niagara men kan det vara så att neutralt, färgat och upplöst i detta sammanhang har något att göra med mer eller mindre störningar?

Nu vet jag att många här har en misstro mot mätningar och detta säger inte hur något låter men jag tycker det ändå är lite intressant.

image.thumb.png.36855bc1e53a07edda29cda212de2752.png

a) Direkt i vägguttaget

b) Nordost Qb8

c) Adept aR6-T4

Då jag rätt ingående testade strömrenare så upplevde jag att Adept Response (aR6-T4) och Ansuz Mainz 8 (C2) tillförde mer lugn och struktur i musiken jämfört med Nordost Qb8 i min setup. Av dessa ligger min Qb8 närmast mina Supra grenuttag men klart bättre, men jag vet inte om jag skulle beskriva ljudet som mer neutralt via Qbase än via t.ex. Adept Response, men det är jag det. Missförstå mig inte, jag tycker att Qbase är ett riktigt bra och jag använder min Qb8😊

Intressant! En fråga: vilken kabel hade du från väggen till qb8? Jag hade Valhallla 2 vilket gjorde STOR skillnad. 

Jag gillar mätningar och strömrening! Som sagt: musik ur högtalaren är modulerad elektricitet. Har testat olika sedan slutet 80-tal och körde länge med Adept men den klarade inte 8 slutsteg….

18 minutes ago, Josaa said:

En fråga: vilken kabel hade du från väggen till qb8? Jag hade Valhallla 2 vilket gjorde STOR skillnad. 

För mätningen ovan är det inte speciellt relevant vilken kabel som används om den inte innehåller filter.

Håller med om att första kabeln gör stor skillnad ljudmässigt. Jag har bara provat Heimdall 2 från Nordost, jag har mer haft fokus på att prova olika material och kabelkonstruktioner så det har mestadels varit DIY i olika former. Bäst så här långt av de kablar jag testat hemma hos är nog Ansuz Mainz C2, men jag är inte i mål vad gäller strömkablar:)

3 hours ago, calle_jr said:

Kanske mer relevant vilket förstärkeri testet baseras på?

Jag kan bara svara för mig, men jag har jämfört med olika för- och slutsteg som är rätt olika, Primare, Pass, Moon och jag tycker nog att resultatet är ganska likvärdigt när det kommer till strömrenarens effekt hemma hos mig. Med en helt annan setup kanske valet istället hade fallit på t.ex. Ansuz Mainz 8. Det svårt att lyfta ut någon enskild del ur ett system, det är ju helheten med alla apparater, kablage, m.m. som vi lyssnar på.

Test del 1 av Signalkablar

Nu har jag kopplat fram och tillbaka och lyssnat och börjar bli trött i huvudet. Har lyssna på Fleetwood Mac, Elgar, Lloyd Cole, Radiohead, och David Russell. Mina preliminära slutsatser så långt:

Linn Silver: den kabeln har jag använt sedan den kom som std i mitt Linnsystem och den har ofta fått rycka in när jag saknat någon RCA kabel nånstans. Den är ”följa med kabel” till Linn Klimax grejer. Den är pålitlig, smidig, passar lagom hårt, knäpper till när man träffar rätt, dock gängar hylsan lätt upp vilket stör lite. Den har bra flyt (fattas bara annat!), bra upplösning, inget som stör direkt, känns utsträckt och livlig. Lite tunn tonalt och lite ”skramlig” och ofokuserad i stökiga partier (tex Radiohead 15 steps).

Luna Rouge (red): denna kabel är inget som imponerar när det gäller utseende: billiga och lätta Switchcraft kontakter och enkel bomullsstrumpa. Priset är ca 24’ vilket känns nästan sjukt om man bara lyssnar med ögon och händer. Ljudet är dock storslaget. Mycket livligt ljud fyllt med liv och skala. Bra upplösning och man kommer musiken mycket nära. Luna använder jag i mitt Shindosystem och där är de perfekta då de tillför ljust skala och liv. I testsystemet kändes de dock lite tunna tonalt och nästan lite okontrollerade-de ville snäppet för mycket vilket fungerar bra i lugna klassiska stycken som blir känslosamma på ett sätt de andra inte förmår riktigt.

Nordost Frey 2: dessa hade jag bara i 2 m längd. Alla andra är på 1 m utom Linn som har 1,25. 1 m kostar ca 17’. Skulle jag välja en kabel utan att lyssna hade det blivit den då den ”passar in” i den riktning mitt Linnsystem utvecklas och det faktum att Nordost vann strömkabeltesten. Frey och Tyr har bra upplevd kvalitet och bra kontakter som tar/släpper jord först/sist.  I testsystemet presterar den bra. Balanserad, ”tyst”, organiserad, upplöst, ”lugn” och tonalt bra. Inget direkt att klaga på utom att basen gärna fått vara lite djupare/kontrollerad. Bra driv har den också.

Nordost Tyr 2. Låter väldigt likt Frey 2 men har lite mer upplösning och lite mer ”lugn” samt att basen är djupare och tightare. Givet att 1 m kostar 29’ hade jag nog förväntat mig lite mer.

Riktigt bra blev det när jag ersatte Linn Silver kablen mellan CD och försteg med Tyr 2 samt körde Frey 2 mellan försteg och slutsteg! 

Skulle jag välja nya signalkablar nu till mitt Linnsystem hade jag valt Frey 2 till alla register utom till basen där jag hade valt Tyr 2. Betänkt att jag kör aktivt med digitala filter och behöver 5 uppsättningar där den till basen behöver vara ca 5 m då den förstärkaren är inbyggd i högtalaren. 

Luna hade med hedern i behåll återvänt till Shindosystemet.

Nu skall jag bara låna ihop lite utmanare från Harmonix, Vertere (som skall komma med en ny), Esprit (som vann min nätverkskabeltest), Audience, och Acrolink. Någon högpresterare som saknas i prisklass 20’? Jag gillar inte kablar med inbyggda filter (Transarent och MIT) och jag är tveksam till Purist sedan de hade en kabel med ljusisolering…Wireworld har jag testat tidigare (en enklare modell som inte var nämnvärt bättre än Linn). Men det är bara mina fördomar…

21 minutes ago, HansW said:

Chord Company Sarum? Audioquest?

Har iofs Chord i mitt Naimsystem, mest Epic och Shawline (din du vet), och tänkte att Linn skall ha nåt annat. Gillar Chord: stabil tillverkare men bra demos!

Borde testa AQ…

Chords Sarum-serie har varit väldigt omtalat i Naim-kretsar och jag tror även för Linn-system. 

Set finns ju väldigt många kabeltillverkare. Andra intressanta kandidater är Siltech och van den Hull men ganska tydliga profiler som skiljer från andra. Sedan har vi Cardas, välsedda men inte så omtalade längre, och danska nykomlingarna Anzus och Argenta (rekommenderade av CH-Precision bl.a.). 

Hans

Gott nytt år! Skall dock försöka vara ledig en vecka till och jobba lite i skogen. Är hemma i Uppsala och får inte spela musik i stora anläggningen så jag sitter i boden och har justerat min Thorens och bytt till SPUn. Kör den direkt in i Shindo försteget sedan slutsteg och högtalare. Det var så Art Dudley körde oftast. Det finns något i att produkter skapade ungefär samma tid passar ihop: SPU kom ju cirka 1959, Thorens td124 kom 1956, EMT 997 armen 1974, Altec Lansing 604 kom 1944 och levde i olika versioner i 50 år, Shindo är ju Shindo och mina enheter är nog ca 20 år och hans konstruktioner är ju ”vintage”.

Schubert (på Decca från 1958) låter storslaget, dynamiskt och vackert. Det är lätt att försvinna in i musiken och inte bry sig om hifi-vilket varit målet med denna anläggning. 
20E1290D-5542-4836-9725-AED69441043C.jpe

Jag tror jag har löst nätbrumsproblemet. Vid hög volym brummade Ypsilon Riaa. Ständge jag av strömförsörjningen till Brinkmannen (dvs Rönt:en) slutade det eller i alla fall sjönk drastiskt. Så jag flyttade runt lite och placerade Rönt:en i nedre hörnet och VPS-100 så långt bort jag kunde. Brummet minskade med försvann inte. Då började funder på step-up trafon och flyttade öven den så långt från Rönt som jag kunde: ingen direkt skillnad.

Då började jag labba med jordkablarna. Jag hade jordkabel från skivspelaren till step-up och sedan step-up till Qkore och även VPS-100 till Qkore. Ingen jordkabel direkt mellan step-up och VPS-100. När jag kopplade ur Qkore-kabeln ur step-up:en försvann brummet! 

En qkorekabel mellan step-up och VPS-100 återintroducerade brummet. Jag bytte öven till balanserad kabel mellan VPS-100 och Linn Klimax DSMSH (typ ”försteg”) vilket sänkte bruset lite grann. 

Nu kör jordkabel från Brinkmann till step-up och Qkore till VPS-100 och behöll den balanserade kabeln trots att varken VPS-100 eller Linn:en är balanserade konstruktioner. Låter kanon!

Har även kommit på hur jag dels skall få in LP:12 i racket bredvid Brinkmannen! Har även satt AQ Noise Stoppers på alla ej använda ingångar. (Ledsen för dålig bild)

1C7291CA-44A3-44C4-B9D1-5EAF01FF94E1.jpe

Lyckades även lösa mikrofoniproblemen i Shindo stärkaren! Rotade runt i min ”rörpåse” och testade några som jag tydligen köpt i reserv och glömt! Bytte alla rör utom utgångsrören. Kul med Shindo är att de rörtyper som är silkscreenade på plåten inte nödvändigtvis stämmer med den typ som skall sitta där. Ken Shindo utvecklade sina konstruktioner medan han byggde och då han beställde flera chassin i stöten så blev det fel ibland-som på mina drivrör

F10CE934-2390-49C4-B330-B808593467D2.jpe