Jump to content

Josaa’s äventyr i Hifi


Josaa

Recommended Posts

54 minutes ago, Josaa said:

Saknas 5 Frey och en Tyr….vem kan hjälpa med det tro…😉

 

@Daniel, tror du Furutech slimline går att få på en Tyr2?


😀 Jag får ju inte rekommendera någon att terminera om så ädla produkter, men ja, (mellan oss) det borde funka. Kan du inte mäta utloppet på kontakten?

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Daniel said:

Btw. Jag blir bara glad att du hittat de där fynden. Det kommer ju att bli ett kanonresultat. 👌

Jag kopplade in V2 till QB8 som går till front-end och även Esprit Aura nätverkskablarna som hanterar Linn Link och resultatet är ett STORT lyft. Så stor att jag behöver kalibrera om Space Optimization…basen blev djupare, tightare och starkare. Jag gillar särskilt att man kan lyssna på låg volym och höra allt!

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Josaa said:

Jag kopplade in V2 till QB8 som går till front-end och även Esprit Aura nätverkskablarna som hanterar Linn Link och resultatet är ett STORT lyft. Så stor att jag behöver kalibrera om Space Optimization…basen blev djupare, tightare och starkare. Jag gillar särskilt att man kan lyssna på låg volym och höra allt!

Det där är en ganska vanlig, och härlig effekt av att koppla en V2 till QB8. Kul att du gillar det. 👍

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ivery said:

Du har hittat mitt kantarellställe. Har en snäll vän i Oslo som fått rycka ut på inköp några gånger.

Ja finns verkligen många fina prylar där, men blir fort dyrt med tullavgift+moms. Det fick jag reda på den tuffa vägen när jag köpte Accuphase där😅

Link to comment
Share on other sites

Just now, j_bloom said:

Ja finns verkligen många fina prylar där, men blir fort dyrt med tullavgift+moms. Det fick jag reda på den tuffa vägen när jag köpte Accuphase där😅

Gäller att ha kontakter som kan ta grejerna över gränsen.😎

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Josaa said:

Jag kopplade in V2 till QB8 som går till front-end och även Esprit Aura nätverkskablarna som hanterar Linn Link och resultatet är ett STORT lyft. Så stor att jag behöver kalibrera om Space Optimization…basen blev djupare, tightare och starkare. Jag gillar särskilt att man kan lyssna på låg volym och höra allt!

 

Roligt att Esprit (och Nordost) levererar på nytt hos dig :).

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Josaa said:

Jag kopplade in V2 till QB8 som går till front-end och även Esprit Aura nätverkskablarna som hanterar Linn Link och resultatet är ett STORT lyft. Så stor att jag behöver kalibrera om Space Optimization…basen blev djupare, tightare och starkare. Jag gillar särskilt att man kan lyssna på låg volym och höra allt!

 

Inget av ovanstående förvånar mig.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Josaa said:

Saknas 5 Frey och en Tyr

Apropå det så var mitt senaste Norge-fynd en Brahma-kabel.
Jag mailade Nordost för att fråga om jämförbarhet med dagens modeller. Fick snabbt svar att dagens motsvarighet till den är Frey och att första Valhalla motsvaras av Tyr.

Men hur lika är de? Innanför det yttre skalet ser Brahma och Frey väldigt lika ut. Sen ger Freys kontakter ett mer gediget intryck. Någon som jämfört? @Daniel?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Josaa said:

Jag gillar särskilt att man kan lyssna på låg volym och höra allt!

Då har man kommit riktigt långt och man kan sätta sig och lyssna under alla dygnets timmar utan att störa andra och man slipper också att fundera på så mycket (klart mindre iaf:winking:)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Hur det fungerar i verkligheten, hur nitiska tullverket är och liknande, vet jag inte. Budskapet på Tullverkets hemsida är dock tydlig:

 

Handla på nätet från ett land utanför EU

När du beställer en vara från ett land utanför EU ska du alltid betala moms. Du kan också behöva betala tull och eventuellt andra skatter och avgifter. Dessutom ska din vara tulldeklareras. Det här gäller oavsett om varan är ny eller begagnad, om den är köpt i en nätbutik eller på en nätauktion. Det gäller också priser som du har vunnit på nätet.

 

På Tullverkets hemsida finns dessutom en importkalkylator där man kan se tullavgifter och moms.
https://www.tullverket.se/sv/privat/etjansterforprivatpersoner/tullraknarenraknautvadvarankostar.4.7df61c5915510cfe9e710532.html

Uppgifterna är dock inte så tydliga. Det val som finns som ligger närmst oss är ”Bilstereo med CD-spelare”. Där är tullavgiften 14% plus moms men också en kemikalieskatt för elektronik på 168 kr/kg - dock max ca 500. Det utgår säkert moms även på dessa. Ett närliggande område är syntar. Där är tullen 3% och där utgår ingen kemikalieskatt konstigt nog. Obs att det utgår moms även på transporten.

 

Bästa tips är väl att kontakta Tullverket vad som gäller för hifi-import från Norge, både nytt och begagnat. De brukar vara bra på att svara. Enklast är förmodligen att köpa nytt från en handlare i Norge som då kan sälja exklusive moms.

Vad jag kan se är begagnade varor inte undantagna. De är ju aldrig skattade i Sverige.

 

I Sverige är det så att om en handlare köper en begagnad pryl från en annan handlare så påförs han moms men den drar han av i sin momsredovisning. När denne sedan säljer vidare den begagnade varan till en slutkonsument så påförs ingen moms då den redan betalats när vara var ny. 

 

Hur stor risken är att ”åka dit” vid smuggling kan jag inte bedömma. När jag flyttade hem från Kanada hade jag containern full av ”smuggelhifi” men det gick bra. Jag hade också en sportbag som handbagage full av nya Transparent men jag hävdade att de hade jag med mig när jag flyttade ut och det gick bra. De hade ju EU-kontakter. Men det kunde också gått illa. Då hade det blivit moms plus straffavgift.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Ivery said:

Apropå det så var mitt senaste Norge-fynd en Brahma-kabel.
Jag mailade Nordost för att fråga om jämförbarhet med dagens modeller. Fick snabbt svar att dagens motsvarighet till den är Frey och att första Valhalla motsvaras av Tyr.

Men hur lika är de? Innanför det yttre skalet ser Brahma och Frey väldigt lika ut. Sen ger Freys kontakter ett mer gediget intryck. Någon som jämfört? @Daniel?

 

När det gäller antal ledare, ledararea och material så är de lika. Geometrin är något förändrad och kontakterna är bättre. Jag hade ju Brahma back in the day, och älskade dem, men har inte jämfört med dagens Frey. Jag gissar att du inte behöver ligga sömnlös över det. Däremot är ju TYR ett hopp upp.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

Hur har det gått med era privata importer från Norge. Klarar man sig undan tull och moms?

Jag åkte på moms som i princip vara lika stor som den norska moms jag slapp. Skall man göra det rätt så måste handlaren exportera och skriva in rätt summor så det är nog svårt att slippa

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Josaa said:

Jag åkte på moms som i princip vara lika stor som den norska moms jag slapp. Skall man göra det rätt så måste handlaren exportera och skriva in rätt summor så det är nog svårt att slippa

 

Ja, det är svårt att undvika idag. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Bebop said:

 

I Sverige är det så att om en handlare köper en begagnad pryl från en annan handlare så påförs han moms men den drar han av i sin momsredovisning. När denne sedan säljer vidare den begagnade varan till en slutkonsument så påförs ingen moms då den redan betalats när vara var ny. 


Stämmer detta verkligen? En handlare som köper begagnat från privatperson utan avdragsrätt kan ju använda VMB när de säljer vidare, men om de handlat begagnat med pålagd ingående moms så ska väl moms på utpriset läggas på? 
 

https://www.skatteverket.se/foretag/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattningavbegagnadevarormedmera.4.58d555751259e4d6616800010756.html

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, MasterChief said:

Stämmer detta verkligen?

Möjligen har jag missförstått delar men det var så jag fick det förklarat med en handlare när denne köpte begagnat från en annan handlare och sedan sålde vidare till slutkonsument. Jag vill det skall vara rätt så jag skall kontakta Skatteverket och fråga. Jag har lite känningar där.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-29 at 08:47, Daniel said:

 

När det gäller antal ledare, ledararea och material så är de lika. Geometrin är något förändrad och kontakterna är bättre. Jag hade ju Brahma back in the day, och älskade dem, men har inte jämfört med dagens Frey. Jag gissar att du inte behöver ligga sömnlös över det. Däremot är ju TYR ett hopp upp.

 

Jag har kvar några Brahma nätkablar i reserv och de är fortfarande en mycket bra kabel som håller hög klass och jag kommer inte göra mig av med dem. De kan alltid komma till användning.

Jag har bytt till bättre kontakter på dem, för de är de värda. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Josaa said:

Spelar musiken inköpt i Umeå: John Farham: the Voice! Nostalgi!

 

 

Den ja, den har jag kvar sedan den släpptes på vinyl. Den spelades mycket. Nu var det riktigt länge sedan. Får kanske lita fram den. 

Det är verkligen ett representativt fingeravtryck från den tidens popmusik. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

Den ja, den har jag kvar sedan den släpptes på vinyl. Den spelades mycket. Nu var det riktigt länge sedan. Får kanske lita fram den. 

Det är verkligen ett representativt fingeravtryck från den tidens popmusik. 

Försök sjunga med!

Link to comment
Share on other sites

Har börjat förbereda mig lite för signalkabel test. Som ni vet gillar jag Nordost och har en Frey 2 och en Tyr 2 sedan tidigare som jag använder mellan SUT och Ypsilon Riaa och mellan Riian och mitt Shindo försteg. Karl på Stylus lånade mig en RCA Valhalla 2 som jag kopplade in mellan SUT och Riaa (ersatte Frey 2). Nordost har koll på sina grejer: stort förväntat lyft med mer lugn, högre upplösning, mer rymd och mer spännande att lyssna på. Kändes oerhört neutral och hanterade jazz, pop och klassiskt lika bra. Fungerar nog bra i mitt ”varma” Shindosytem men jag får testa hur den funkar i Linn. Mitt tidigare prov med XLR V2 föll inte perfekt ut….

 

E98EED00-B38B-4FEB-B481-602C09BC66EC.jpe

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

 

Det ser ju hur mysigt ut som helst. Hur är det med Linn, är de balanserade konstruktioner?  :smile:

Nej, Linn har bara balanserade ingångar. Dock är det XLR som gäller Linns delningsfilter och slutsteg. Det är det lättare att testa RCA med mina grejer.

Link to comment
Share on other sites

Har ägnat morgonen åt lite pyssel (tar en ledig dag idag). När jag bytte strömkablarna i min Linn Komri från lakritsrem till Nordost Frey saknade jag snuttar mellan strömbrytare och kontakt samt mellan kontakt och chassijord. Det noterade Karl på Stylus som hade en Valhalla donator och jag fick några snuttar. Tack Karl!

 

Effekt: en megastort jättelyft i ljudkvalitet! Natt och dag! Haksläpp!…

 

…eller? Nja, hör nog ingen skillnad men det känns bättre. Jag bytte även en defekt Switchcraft XLR kontakt och till Furutech nätbrunn. Kör genomgående med Furutech kabelhylsor.

 

Har även kommit på ett sätt att montera en jordbrunn så man i framtiden kan ansluta en signaljordsfäll (typ Nordost Qkore eller CAD).
 

845256B4-7753-4818-A2E0-F42A41A01C13.jpe

Edited by Josaa
Stavfel
Link to comment
Share on other sites

Mina LP12:or ses igen! Stiletto tolvan har precis fått Radikal 2 upgrade med ny motor och Woodsong tolvan skall in i veckan. Har även skaffat Finite Elemente CF01 plattformar. Lätt och styvt bästa för en tolva-massa bäst för Brinkmann. Utvärdering pågår men så mycket kan jag säga att uppgraderingen ger mer lugn, mer detaljer och mer flyt samt bättre bas. Plattformen är jag mer osäker på-precis installerad. Kan också rapportera att den monterade libellen på plattformen visar fel…

515EFD0B-2EDF-4E3B-AF90-9DD6EE54147F.jpe

 

34D8EE55-389D-456F-B0DF-CEE03463D7C8.jpe

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...