Jump to content

Josaa’s äventyr i Hifi


Josaa

Recommended Posts

1 hour ago, Josaa said:

Har slutligen testat positivt efter vistelsen i Berlin och är rejält sjuk fast Ipren hjälper. Sitter och lyssnar på musik vilket är det jag orkar med just nu. Då jag lånat ut en Nordost V2 steömkabel till kontorsanläggning har jag kopplat in en Luna blå till ”front end” apparaterna. Det låter livligare, luddigare men svänger bra! Luna gör bra kablar fast se har en tydligare karaktär än Nordost där främst V2 låter otroligt precist OCH vackert.

 

 

Jobbigt. Krya på dig!

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-24 at 21:14, Josaa said:

Hur ställer ni in antiskating? Anledningen till frågan är att en av skivorna från Berlin hade en hel sida utan spår. När jag satte ned nålen på min ”vobbliga” och noggrant justerade Naim Aro Unipivotarm så drogs armen resolut inåt. Jag har som regel ställd antiskate enligt tillverkarens rekommendation och sedan lyssnat och tittat. Vissa armar har låtit bäst helt utan antiskate (EMT 997 och en gammal Syrinxarm jag hade). 

 

Jag har provat flera tekniker. Men efter ett längre samtal med Helmut så har jag blandat hans teknik med min egen, vilket kräver en inspelning med en centrerad röst och en med mycket rumsinformation. Ett klassik stycke där man tydligt hör rummet och instrumentens utklingningar. 

 

Röstens siblianter ska vara symmetriskt formade, dvs klinga ut jämt och inte dra åt antingen vänster eller höger. Om siblianten upplevs klinga ut åt ett håll så får man justera antiskating.

 

I det andra fallet ska rummet upplevas symmetriskt, alltså ha lika mycket rymd och luft åt vänster som åt höger. Om rummer skevar får man justera. 

 

Rösten är enklare att höra i vissa system och rummet i andra. 

 

Eftersom skatingkraften påverkas av hur hög friktionen är i spåret så påverkas detta av nålslipning, VTA, azimuth och nåltryck, samt av hur kraftigt modulerat spåret är. Därför är lyssningstester bättre en enkla mekaniska tekniker. 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Daniel said:

Eftersom skatingkraften påverkas av hur hög friktionen är i spåret så påverkas detta av nålslipning, VTA, azimuth och nåltryck, samt av hur kraftigt modulerat spåret är. Därför är lyssningstester bättre en enkla mekaniska tekniker. 

Bra formulerat men jag kan tänka mig att lägga till att det som man lyssnar på även påverkas av de faktorer du nämner. Det försvårar situationen och jag tycker att lyssning enligt ovan är bra men börja med att få till det så bra som möjligt utan antiskating för att sedan applicera sådan. Det kan möjligen bli så att en korrigering som gjorts innan antiskating lagts till kanske behöver justeras igen. Vem har sagt att det är enkelt?

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, MatsT said:

Bra formulerat men jag kan tänka mig att lägga till att det som man lyssnar på även påverkas av de faktorer du nämner. Det försvårar situationen och jag tycker att lyssning enligt ovan är bra men börja med att få till det så bra som möjligt utan antiskating för att sedan applicera sådan. Det kan möjligen bli så att en korrigering som gjorts innan antiskating lagts till kanske behöver justeras igen. Vem har sagt att det är enkelt?

 

Påverkas inte antiskating av spårets hastighet också? Dvs högre kraft i yttervarv vilket inte går med ”fallande vikt i tråd” som på Naim Aro.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Josaa said:

Påverkas inte antiskating av spårets hastighet också? Dvs högre kraft i yttervarv vilket inte går med ”fallande vikt i tråd” som på Naim Aro.

 

Jo, självklart! Missade att skriva det. Så du måste justera löpande beroende på musik, och var på skivan du är. ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Daniel said:

 

Jo, självklart! Missade att skriva det. Så du måste justera löpande beroende på musik, och var på skivan du är. ;-)

 

… hur tjock skivan är, vilken formulering vinylen har, vilken riaa-kurva man använder, temperatur och luftfuktighet, vilket humör man är på och om man har en ”bra hårdag” eller inte….

Link to comment
Share on other sites

Insåg just att även om kraften nedåt i en fallande vikt är konstant så ändras ju antiskatingkraften när armen roterar då kraftens vinkel mot ”pinnen” där tråden är fäst ändras…detta torde dock inte vara det mest exakta sättet … med min nuvarande justering av Aro är maximal kraft i mitten av skivan då tråden är vinkelrät mot pinnen, dvs samma kraft (minus friktion i metallöglan) som den fallande vikten

Link to comment
Share on other sites

Det är överhänget som orsakar skatingkraften. Flyttar man tonarmen så den inte har något överhäng (dvs den effektiva längden är samma som avståndet mellan pivot och centrum) kommer skatingkraften vara noll i den punkt på skivan där linjen nålspets-pivot är vinkelrät mot centrum-nålspets. Långa tonarmar har lägre vinkelfel och mindre skatingkraft men varje feljustering blir allvarligare och armen tyngre/mindre stabil. Bra länkar:

 

https://www.analogplanet.com/content/everything-you-know-about-skating-wrong

 

https://www.analogplanet.com/content/tone-arm-geometry-101

Link to comment
Share on other sites

En fråga man kan ställa sig är hur stor inverkan antiskate har på ljudkvalitén jämfört med att ytterspår går snabbare än innerspår på skivan? Kanske är det inte värt det att försöka optimera antiskate? I så fall borde man kanske optimera för innerspår snarare än ytterspår?

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-27 at 16:54, Josaa said:

Det är överhänget som orsakar skatingkraften.

 

Man har ju alltid blivit intutad att det är offset som är den huvudsakliga orsaken till skatingkraften, så när jag först läste den där artikeln för några år sedan blev jag lite konfunderad. Mest för att jag tyckte det kändes intuitivt korrekt att offset borde skapa en inåtriktad kraft. Det verkade logiskt helt enkelt, men jag samtidigt är det lika enkelt att förstå att det är overhang som är boven, och filmerna är ju tydliga bevis. Inte för att det praktiskt spelar någon roll, men ändå intressant. 

Link to comment
Share on other sites

 

On 2022-06-27 at 18:28, conan said:

Kanske är det inte värt det att försöka optimera antiskate?

 

8 hours ago, Daniel said:

den huvudsakliga orsaken

Jag tycker att man kan generalisera för en gångs skull :smile:

Det uppstår en glidfriktionskraft mellan spår och nål när skivan roterar.

Om det inte är en rät linje (under gång) mellan nålspets, nålinfästning och pivot, samt att denna linje är vinkelrät mot spindeln, så kommer det uppstå en sidokraft som gör att nålen trycker mer på höger eller vänster spårvägg. Vi kan kalla den för skatingkraft eftersom den är svår att skilja från andra fenomen i praktiken. Både friktionskraft, offsetvinkel, överhäng och pickupens azimut- och zenitvinkel påverkar kraften.

 

Om man studerar nålen under gång i ett tyst ytterspår och ett tyst innerspår och ställer antiskating så att nålen lutar som minst så har man ett bra utgångsläge. Fortsätt med en testskiva som har spår som modulerats med högre och högre amplitud. Förr eller senare börja det dista i höger eller vänster kanal. Justera antiskating så att det börjar dista samtidigt i båda kanaler. Då har man optimerat så gott det går.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit sjuk i 9 dagar och de senaste 2 har det blivit tydligt bättre. Fru och barn är i stugan så nu när jag mår lite bättre har jag tid att lyssna på musik (och utrustning). Imorse när jag vaknade kl 6 av hosta var det bara och stiga upp för att sedan åka in till kontoret i Stockholm där jag inte varit på drygt 2 veckor. Dels för att fixa lite jobbgrejer men och också börja utvärderingen av Ypsilon Phaethon vs Gryphon Diabolo 120 (300 är för stor). 
 

Min förhoppning var att Diabolo skulle komma nära för ca halva pengarna. Jag lyssnade bara ca 1,5 timme och kan konstatera att de låter ganska olika och har olika karaktärer. Diabolo låter stort (framförallt bredd och höjd) och transparent, mer ösigt och busigare med ett jäkla driv, bra upplösning med mycket detaljer, för mig ganska tydlig transistorkaraktär tonalt. Kanske blir den varmare tonalt om den fått stå på längre samt spelats mer (tror den är ganska lite använd). Djup och ganska tight bas. Mycket engagerande förstärkare som funkar klockrent och är tyst (svart bakgrund).

 

Ypsilon låter något mindre men mer sammanhållet och djupare och vackert tonalt - röster och instrument låter som de ska låta - det låter naturligt helt enkelt. Dock mer avlägsen ljudbild och mindre ösigt (på pop/rock). Fin organisation och bra sväng där alla musiker spelar ihop. Precis som min Ypsilon Riaa har jag svårt att beskriva hur den låter det blir bara ”naturligt”, lite som single ended-den talar med en röst.
 

Skillnaden var mindre än vad priset indikerar men Ypsilon låter (och känns) dyrare. Diabolo har bättre funktionalitet (finare volymkontroll, mindre värme, fler funktioner) men är tyvärr även den för stor för racket.

 

Ypsilons nackdelar är det höga priset, värmen och att ”volym 1” är lite för högt för svag bakgrundsmusik. Det sista går nog att fixa. Ingen var lika bra som Gryphon Essence och jag behöver fundera på användningen efter tjänstgöringen på kontoret. Det är ju uppenbart för bra för en kontorsstereo även om det är kul… det kanske finns andra ännu bättre/lämpligare förstärkare där ute? Jag började läsa om @VoicesInMyHeads tråd som ju ”slutade med Absolare (som INTE kommer passa på mitt kontor).

CAB767E6-A348-447C-A4E4-F4936643F693.jpe

 

Väl hemma kopplade jag ihop mitt Shindosystem som fått vila då några av dess kablar varit på kontoret. Bytte även till min EMT Tondose pu och kör rätt in i Shindo MC-trafo. La lite tid på att justera plan och nåltryck. Har nu suttit och lyssnat en stud medans jag skriver. Det som detta system kommer närmast är Gryphon Essence! Dynamiken, renheten och musikaliteten liknar varandra. Essence är givetvis tightare och mer precis men kanske inte vackrare…

123347AF-97FB-4BC1-94E0-3FC8E552F564.jpe

DC6BDF9F-691C-424B-8532-947E6CB1F987.jpe

 

Suck…det går kanske inte att få allt ur ett system men om jag sålde allt (utom Brinkmann, Ypsilon riaa och Linn Klimax DSM) och köpte Gryphon Apex och Rockport Lyra och byggde ett optimerat lyssningsrum…men det blir kanske inte lika kul…

 

Ha en fin söndag!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Josaa said:

men det blir kanske inte lika kul…

En annan typ av "kul" kanske?

Skönt att du verkar va på bättringsvägen iaf. Hoppas du inte får dras med några efterslängar som många verka få!

 

Lite nyfiken på varför inte "lilla" Diablon får plats såsom Ypsilon, uppepå alltså? För övrigt har du ju ett rack för dockskåps-hifi, så det är väl klart att inte en "riktig" förstärkare går in däri! :rolllaughing:

 

Och en nyfiken fråga, du kör en Linn Akkurate DS eller vad är det som streamar i Shindo-riggen? Du verkar ha lagt rabarber på en rejäl Cisco-switch eller vad det är, har du valt den för sina ljudliga egenskaper?

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, AlfaGTV said:

En annan typ av "kul" kanske?

Skönt att du verkar va på bättringsvägen iaf. Hoppas du inte får dras med några efterslängar som många verka få!

 

Lite nyfiken på varför inte "lilla" Diablon får plats såsom Ypsilon, uppepå alltså? För övrigt har du ju ett rack för dockskåps-hifi, så det är väl klart att inte en "riktig" förstärkare går in däri! :rolllaughing:

 

Och en nyfiken fråga, du kör en Linn Akkurate DS eller vad är det som streamar i Shindo-riggen? Du verkar ha lagt rabarber på en rejäl Cisco-switch eller vad det är, har du valt den för sina ljudliga egenskaper?

120 går alltså inte in i en hylla och den får precis plats bredvid den breda Palmern men då kan jag inte ha min skyddshuv…

 

Switchen är en vintage Cisco som i (vissa) Naimkretsar är det bästa som finns dvs inga gigabit här inte. Beteckningen är 2960 och den låter klart bättre med en bättre nätsladd. Jag satte dit min Crystal Connect DaVinci efter bilden togs-den gör störst nytta där. 😉 

 

Jag kan tillägga att streaming i detta system inte är prio 1 men ibland vill man ju höra en speciell låt…

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar kabeltester. Har nu under sommaren lånat några som jag är nyfiken på (även om man nu får säga att jag är en ”Nordostman”). Audience, Vertere Verum och Esprit Aura. Just Esprit bröt ju Nordostdominansen hos mig med sin Aura Ethernetkabel. Tar lite tid med vilken skillnad i fysik! Audience och Vertera är tunna, lätta och smidiga medan Esprit har dykartuber och torrdräkt!

F8D2B918-4B0D-4CE8-82A9-46291B3A910C.jpe

 

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket nu som man säger... :winking:

 

Jag gillar också kabeltester, men jag börjar mer och mer känna att det är svårt att bara kasta in EN utböling i en anläggning, visst kan man få en bild av en kabels karaktär och se om det är något för en att utforska vidare med osv, men jag tycker att oftast är det först när man snörat om mer eller mindre hela anläggningen som man verkligen upplever potentialen från olika tillverkare. Sen är det ju långt ifrån praktiskt eller genomförbart alltid, jag blandar själv lite inte minst då det är en kostnadsfråga och man inte alltid känner att alla prylar kanske "förtjänar" en investering på en viss nivå osv.

 

En annan reflektion jag gjort är att jag tycker det har poppat upp rätt mycket nya kabeltillverkare från både höger och vänster, eller "utmanare" till de mer traditionella tillverkarna som dominerat marknaden under många år kanske man ska säga. I vissa fall kanske de alltid har funnits och vi bara blivit mer desperata, nyfikna och bättre på att hitta dem, jag vet inte, men som med all utveckling så är det intressant att se hur nykomlingarna på marknaden står sig mot de äldre. Man kan tro att man sitter nöjd med sina kablar, men med några års mellanrum kan det alltid vara intressant att testa något annat och ibland kanske man blir förvånad.

 

Vilken Esprit modell är det? Och vilken Nordost kabel har du vanligtvis som du nu jämför med?

Link to comment
Share on other sites

Kabeltester i all ära, men roligt? Inte så värst för egen del men ett måste känns det som! Jag har tidigare vurmat för att ha samma märke rakt av i anläggningen men sedan några år tillbaka är jag inte alls lika övertygad att det är ett måste för att det ska bli så bra man själv vill. Men jag är fortfarande inte helt säker så jag måste ibland göra små kabeltester för att höra vad som kan ske ljudmässigt innan ett ev. byte.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Det är mycket nu som man säger... :winking:

 

Jag gillar också kabeltester, men jag börjar mer och mer känna att det är svårt att bara kasta in EN utböling i en anläggning, visst kan man få en bild av en kabels karaktär och se om det är något för en att utforska vidare med osv, men jag tycker att oftast är det först när man snörat om mer eller mindre hela anläggningen som man verkligen upplever potentialen från olika tillverkare. Sen är det ju långt ifrån praktiskt eller genomförbart alltid, jag blandar själv lite inte minst då det är en kostnadsfråga och man inte alltid känner att alla prylar kanske "förtjänar" en investering på en viss nivå osv.

 

En annan reflektion jag gjort är att jag tycker det har poppat upp rätt mycket nya kabeltillverkare från både höger och vänster, eller "utmanare" till de mer traditionella tillverkarna som dominerat marknaden under många år kanske man ska säga. I vissa fall kanske de alltid har funnits och vi bara blivit mer desperata, nyfikna och bättre på att hitta dem, jag vet inte, men som med all utveckling så är det intressant att se hur nykomlingarna på marknaden står sig mot de äldre. Man kan tro att man sitter nöjd med sina kablar, men med några års mellanrum kan det alltid vara intressant att testa något annat och ibland kanske man blir förvånad.

 

Vilken Esprit modell är det? Och vilken Nordost kabel har du vanligtvis som du nu jämför med?

 

Esprit är faktiskt rätt så gamla i gården där man också firar sitt 25-års jubileum i år. Man är också störst av alla på sin hemmamarknad (Frankrike). Däremot så har man inte satsat internationellt fullt ut förrän under senare tid.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se


 

Skärmavbild 2022-07-04 kl. 11.19.37.png

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Det är mycket nu som man säger... :winking:

 

Jag gillar också kabeltester, men jag börjar mer och mer känna att det är svårt att bara kasta in EN utböling i en anläggning, visst kan man få en bild av en kabels karaktär och se om det är något för en att utforska vidare med osv, men jag tycker att oftast är det först när man snörat om mer eller mindre hela anläggningen som man verkligen upplever potentialen från olika tillverkare. Sen är det ju långt ifrån praktiskt eller genomförbart alltid, jag blandar själv lite inte minst då det är en kostnadsfråga och man inte alltid känner att alla prylar kanske "förtjänar" en investering på en viss nivå osv.

 

En annan reflektion jag gjort är att jag tycker det har poppat upp rätt mycket nya kabeltillverkare från både höger och vänster, eller "utmanare" till de mer traditionella tillverkarna som dominerat marknaden under många år kanske man ska säga. I vissa fall kanske de alltid har funnits och vi bara blivit mer desperata, nyfikna och bättre på att hitta dem, jag vet inte, men som med all utveckling så är det intressant att se hur nykomlingarna på marknaden står sig mot de äldre. Man kan tro att man sitter nöjd med sina kablar, men med några års mellanrum kan det alltid vara intressant att testa något annat och ibland kanske man blir förvånad.

 

Vilken Esprit modell är det? Och vilken Nordost kabel har du vanligtvis som du nu jämför med?

Det finns en risk i att det blir lite ”för konceptuellt” när man diskuterar kablar och här tror jag att det känslomässiga spelar en ganska stor roll och inte bara hur det låter. Det känns helt enkelt bra att ha en enhetlig lösning.

 

Jag tycker också att ha en hel ”loom” från samma tillverkare sannolikt är att föredra i ett visst system. För mig har Luna funkar bra med Shindo och Chord fungerar bra i Naimsystem. Nordost funkar bäst i ett Linnsystem men här blev det bättre (tror jag) när jag lade in Esprit Aura närverkskabel i mixen som på nåt sätt ”band ihop” det hela lite. 
 

Tänker ofta på Nelson Pass och det med att vi ”are in the entertainment business”. Det är en lek, en hobby, något som jag pysslar med för att roa mig. Roar det mig inte så sluta…

 

De jag testar mot nu är Nordost Frey 2 och Luna Röd (båda mina) och Esprit är Aura RCA.

Link to comment
Share on other sites

Triggat av @VoicesInMyHead har jag funderar vidare på det med kabeltester. Slår mig att vin kanske är en fungerande analogi. Ett vin har både en karaktär och en kvalitet. Man kan ta tre olika viner, en Pinot Noir, en Cabernet och Shiraz som alla har samma kvalitet men med olika karaktärer. Ett bra vin knyter ihop rätten och skapar ett lyckorus på samma sätt som rätt kabel (loom) kan få ihop en anläggning och locka fram det där extra. 
 

Vissa viner fungerar bra till mycket (för mig Pinot) medan andra har en smalare användning (tex Sauternes). Nordost funkar enligt mig bra i många sammanhang medan Naims Naca5 högtalarkabel skall vara minst 3,7 m lång och deras Snaic skall snurras motsols över huvudet tre varv innan inkoppling.

 

De stora kabelhusen är som de stora vinhusen-de har en konsistens i sin kvalitet som speglar sig i prissättningen och de är stora just för de fungerar bra i många sammanhang.
 

Vet inte om analogin fungerar (dvs välja kabel är som välja vin till maten) men det passar bra innan middagen.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Josaa said:

De stora kabelhusen är som de stora vinhusen-de har en konsistens i sin kvalitet som speglar sig i prissättningen och de är stora just för de fungerar bra i många sammanhang.

 

jag tror nog iofs stora kabelhus är stora mer för att de varit med länge och är bra affärsmän ut i fingerspetsarna, vilket förmodligen även gäller stora vinhus eller tillverkare av förstärkare osv. de finns många entreprenörer här i världen som har en brilliant idé att tillverka något, men långt ifrån alla är lika begåvade när det kommer till att sedan sälja och marknadsföra både sig själv och sina produkter, långsiktigt stödja sina distributörer, återförsäljare eller ta hand om sina kunder så att man blir en aktör att räkna med.

 

EDIT: Och så har de säkert några bra produkter också såklart... :winking:

Link to comment
Share on other sites

Har även hunnit med att installera Ifi Powerstation och några bättre nätkablar i växthuset. Tillbringade lite tid med att testa rätt nätfas till skivspelaren-svänger bra nu!

3BD5AC45-1B69-4757-A3FB-28F15209D948.jpe

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Josaa said:

Triggat av @VoicesInMyHead har jag funderar vidare på det med kabeltester. Slår mig att vin kanske är en fungerande analogi. Ett vin har både en karaktär och en kvalitet. Man kan ta tre olika viner, en Pinot Noir, en Cabernet och Shiraz som alla har samma kvalitet men med olika karaktärer. Ett bra vin knyter ihop rätten och skapar ett lyckorus på samma sätt som rätt kabel (loom) kan få ihop en anläggning och locka fram det där extra. 
 

Vissa viner fungerar bra till mycket (för mig Pinot) medan andra har en smalare användning (tex Sauternes). Nordost funkar enligt mig bra i många sammanhang medan Naims Naca5 högtalarkabel skall vara minst 3,7 m lång och deras Snaic skall snurras motsols över huvudet tre varv innan inkoppling.

 

De stora kabelhusen är som de stora vinhusen-de har en konsistens i sin kvalitet som speglar sig i prissättningen och de är stora just för de fungerar bra i många sammanhang.
 

Vet inte om analogin fungerar (dvs välja kabel är som välja vin till maten) men det passar bra innan middagen.

 

I analogin med vin så är erfarenhet, resurser och kapacitet viktigt. I kabelvärlden finns det ett antal olika kategorier av tillverkare, allt ifrån de som har en ide och tvinnar ihop kablar från olika mer eller mindre färdiga materiallösningar, till de som kontrollerar hela tillverkningsprocessen själva, från råvara till färdig lösning. De sistnämnda är ovanliga, Supra och Nordost är två exempel. Att göra Nordost lösning med i huvudsak luftisolering är svårt, och kräver investeringar i stora komplexa maskiner samt stora tillverkningsytor. Sen bygger Nordost all sin utveckling på några grundfilosofier, varav så låga energiförluster som möjligt är en av de viktigare. Musikalitet, rytmik (tajming) och energi kan man nog sammanfattad det som. 

 

Självklart är de som finns kvar på marknaden år efter år affärsmässiga, men tro inte bara för att de är stora så har de förlorat sin passion. Nordost är ett av de mest passionerade och kompromisslösa tillverkaren jag känner. De drivs av sin kärlek för musik och hur den återges. Det finns minst lika många cyniska och pengatörstande personer i garagen som i de lite större anläggningarna. Många lockas till branschen för att saker är dyra, inte för en passion till musikåtergivning. Och man döljer ofta amatörmässiga konstruktioner i bling bling. Skönheten kommer alltid från insidan som alla vet. 😉

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så blev det då dags för riaafight: Aesthetix Io mot Ypsilon VPS100. Jag tog med min från Uppsala (och Ypsilon SUT och ett antal Nordost V2 kablar) till @Daniel så Io fick fördel av hemmaplan. Daniel och jag har likadana Brinkmann Balance, 12 arm och Lyra Atlas Lambda. Hans anläggning är supertransparent med Gryphon elektronik och YG Sonja kopplade med idel  Nordostkablar.
 

Medan Ypsilon värmde upp passade vi på att jämföra Nordost V2+ och Odin 2+ tonarmskablar. V2 är det bästa jag hittills hört så jag var inte förberedd på vad Odin 2 hade att komma med. Det var omedelbart uppenbart att Odin gav varje instrument färg och en egen rymd utan att samspelet gick förlorat. Musiken uppstod helt naturligt och man behövde inte anstränga sig för förstå. Hela frekvensbandet förtydligas och allt blev vackrare. Detta är en mycket jobbig skillnad att bli varse med tanke på priset på Odin…

5A4551AB-8225-4ABF-B12B-2608C80D2FD0.jpe


När Ypsilon väl var varm använde vi sedan Odin kabeln till SUT och sedan en V2 mellan SUT och VPS-100 medan man kopplar Odin direkt in i Io (som även hade fördel av Qkore).

 

På skiva efter skiva var samma skillnad i presentation uppenbar. Efter att ha först lyssnat på Io kändes Ypsilon lite försiktig och dynamiskt återhållen. Ypsilon lät även lite mindre och hade kanske snäppet lägre upplösning. Dock hade Ypsilon vackra toner med tydlig kropp och bra samspel mellan musikerna. Det lät mer avspänt helt enkelt.

 

Bytte man sedan tillbaka till Io var musiken nästan lite påträngande. Det är som en person som ställer sig lite för nära, ser sig i ögonen och säger: ”lyssna nu! Jag har något viktigt att berätta”. Gällande detta så har jag och @Daniel olika ljudideal. Min brittiska skolning (Linn) har gjort att jag är mer van vid lite ”artigare” presentation medan Daniel vill att anläggning skall ta din uppmärksamhet. Både Ypsilon och Io kan byta rör i och förändra karaktären. 
 

Även om jag gärna sett att Ypsilon hade krossat Io skulle jag säga att Io vann 3 av 5 ronder (dynamik, upplösning, frihet) medan Ypsilon var något vassare i 2 (ton och samspel). Har även hört detta tidigare i produkter med mycket trafos: det hänger ihop och låter vackert men blir ofta lite dynamiskt begränsat. Skall öven tillägga att Io är dyrare och kräver mer plats med sina 3 stora lådor. 
 

Båda dessa bestar är världsklass och jag blev sugen på att prova något av de bästa transistorstegen (CH, Soulution, D’agustino)

 

Stort tack @Daniel för en intressant upplevelse och god mat!

33C9A19F-3B21-470C-B84C-A15F6DE637C8.jpe

1C7291CA-44A3-44C4-B9D1-5EAF01FF94E1.jpe

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vilken batalj! :)

 

Jag har mer erfarenhet av Ypsilon (av förklarliga skäl) men också viss erfarenhet av Aesthetix efter viss representation där jag också har ägt en Callisto Eclipse (försteget) tidigare privat för många år sedan. Det är något visst med Eclipse-serien och dess känsla i design och mekanik. För en riktig entusiast som har plats och gillar rör (!) så är det något alldeles speciellt.

 

Prisskillnaden är dock värd att poängtera där man får betala närmare det dubbla för IO Eclipse med dubbla nätdelar (rätta mig om jag har fel) gentemot Ypsilon VPS-100 (+SUT). För mig så briljerar Ypsilon med sin fina naturlighet, öppenhet och finess framför allt där musiken blir levande och närvarande.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se
 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Josaa said:

Detta är en mycket jobbig skillnad att bli varse med tanke på priset på Odin…

Men jag kanske kan erbjuda mig att köpa din Valhalla till ett modest pris, så kanske det känns bättre? :zany:
(även om min Lotto-vinst skulle leda mig mot Odin också...)

 

Vilket "battle of the giants"! Jag ser fram emot rapporter när du testat några trevliga solid state phono också! 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Perfect sense said:

Vilken batalj! :)

 

Jag har mer erfarenhet av Ypsilon (av förklarliga skäl) men också viss erfarenhet av Aesthetix efter viss representation där jag också har ägt en Callisto Eclipse (försteget) tidigare privat för många år sedan. Det är något visst med Eclipse-serien och dess känsla i design och mekanik. För en riktig entusiast som har plats och gillar rör (!) så är det något alldeles speciellt.

 

Prisskillnaden är dock värd att poängtera där man får betala närmare det dubbla för IO Eclipse med dubbla nätdelar (rätta mig om jag har fel) gentemot Ypsilon VPS-100 (+SUT). För mig så briljerar Ypsilon med sin fina naturlighet, öppenhet och finess framför allt där musiken blir levande och närvarande.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se
 

Jag vill helst inte skriva en sån ”Hifi och Musik” slutsats där alla vinner. Jag beundrar Io för dess dynamik och öppenhet och känsla men Ypsilon passar mig bättre. Io är lite formel 1 medan Ypsilon funkar bättre i vardagen (för mig).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...