Jump to content

Josaa’s äventyr i Hifi


Josaa

Recommended Posts

1 hour ago, calm said:

Det här med ett eget båthus har alltid varit en dröm, allt sedan jag som barn rodde in i den lokale fiskarens dito för att köpa färsk strömming. Han bodde med hustrun i ena ändan av huset där han hade kök och en kammare. Det luktade fisk och tjära och man blev bjuden på skorpa och alltid vänligt bemötande.

Strömmingen vägdes inte utan mättes i kast som var fyra , dvs det antal strömmingar som fastnade mellan handens fingrar, och i en val som var 20 kast dvs 80 stycken. Hemmavid fick man rensa vid vattenbrynet medan fiskmåsarna väntade på ett skrovmål på renset. Själv väntade jag på stekt strömmingsflundra med nypotatis, en rätt som jag gärna äter än idag. Tyvärr aldrig så färsk som då.

 

Calm

 

 

Jag har kanske inte haft det som en dröm med eget båthus men det känns verkligen kul. Vårt ställe, som vi köpte för drygt 2 år sedan, är ett typiskt hemman med lite skog, ängar, lada, mm. Huvudnäringen var tidigare fiske så nere vid viken finns sjöbod, rök och båthus. Båthuset behöver VERKLIGEN renoveras (läs: rivas och återuppföras) och det behöver muddras rejält för att göra det brukbart. Detta projekt får ta tid pga flera skäl och tillståndsprocessen är långdragen...

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Josaa said:

Jag har kanske inte haft det som en dröm med eget båthus men det känns verkligen kul. Vårt ställe, som vi köpte för drygt 2 år sedan, är ett typiskt hemman med lite skog, ängar, lada, mm. Huvudnäringen var tidigare fiske så nere vid viken finns sjöbod, rök och båthus. Båthuset behöver VERKLIGEN renoveras (läs: rivas och återuppföras) och det behöver muddras rejält för att göra det brukbart. Detta projekt får ta tid pga flera skäl och tillståndsprocessen är långdragen...

Har man ett befintligt båthus oavsett skick så skall man vara rädd om det mht nya och mer skärpta krav på strandskydd etc. Jag kämpade länge för att få bygga en bastu/sjöbod på mitt ställe och efter enträgen bearbetning så beviljades detta men med inskränkning av den yta jag ville ha. Idag skulle det sannolikt vara omöjligt då kommunen fått sin dispensmöjlighet från strandskyddet indragen och Länstyrelsen är istället bevillningsinstans. Men jag bor på område med byggnadsplan från 1953 och du kanske i utomplansområde? Min bastu ligger på punktprickad mark 6 meter från vattenbrynet.  Om båthus tillhör byggnadstraditionen i området så är det naturligtvis också lättare. Men onekligen ett intressant projekt!

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, wulfman77 said:

Jättefina bilder och system kul när man ser att det finns lite gröna apparater 😎

Hej Wulfman77, gillar du gröna apparater kan jag fresta med denna bild på det som ”blev över” efter jag gjort klart mitt andra system. Det är strax såld för att finansiera lite andraupgrades. Komplett med nyrenoverad Linn Troika från Goldring. 
5F3F5B30-24EA-47CD-AE2C-7E4414C66570.jpe


AF517548-8DB9-4AD4-99CC-A9D812B57D44.jpe

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

det börjar hända saker nu. Min Brinkmann skall vara på väg och en sak till: för några år sedan beslöt jag att ta min ”stora” anläggningen hela vägen och det innebar bland annat digitala delningsfilter. Dessa kommer strax bli ”Organiska”... fortsättning följer...

Link to comment
Share on other sites

Hej! Innan jag visar lite bilder på min stora anläggning tänkte jag ge en liten bakgrund. Som tidigare sagts så har jag i princip alltid varit musik och hifi-intresserad. Spelar fortfarande själv ganska mycket klassisk gitarr och uppväxt i Umeå med en granne som var hifihandlare (kom att bli en Hifi-klubb senare). I Umeå fanns även Fru Musica som sålde Linn. Det blev snabbt klart för mig att Linn både lät bättre och hade större ”sex appeal” men var på tok för dyr för mig då.
 

Jag kom att byta hifi-apparater som strumpor under en tid. Väldigt snabbt efter att ha kopplat in en ny apparat var det något som ”störde” mig så jakten gick vidare. Så kom en tid efter Chalmersstudier då jag hade råd. Först en Linn Karma, sedan beg LP12, en Karik CD, Kollektor, LK100 och Kaber. I en lugn och behaglig takt uppgraderade jag min anläggning och fick nästan alltid igen pengarna på de prylar jag bytte. Ljudet hade fint flyt och var balanserat, inget som störde. Jag köpte mycket skivor och livet var bra.

 

Någon mindre Naim utflykt störde men i stort höll detta på i en 15 år. Linn lanserade sina Klimax produkter och mina aktiva Kaber blev passiva Akurate med beggade Klimax Solo och en Klimax Kontrol. Hela tiden lät det bättre och bättre. Så flyttade jag till ett större hus och ville höra ”allt”. 
 

Hittade ett par beggade Linn Komri i Luleå (det är deras största högtalare hittills och inom (vissa)  Linnkretsar kända som ”da shit”), ett par Solos till och aktiva filter. Något senare bestämde jag mig för att gå hela vägen med streaming och digitalisera anläggningen. detta möjliggör bättre anpassning till rum och justering av fas mm


 

Nu består systemet av 8 st Solo, 2 klimax exaktbox filter (dvs 12 DA-omvandlare varav 10 används), en Dsm styrenhet, Digital riaa, maxad LP12a med alu plint från Tangerine Audio, en Melco server. Även 2 st Nordost Valhalla2 till QB8 och Qkore6, mm. I övrigt Linn kablar. Att uppgradera till Nordost Odin skulle nog kosta 5 miljoner!

 

Denna anläggning har spelat fint några år nu utan problem. Fick dock i år skicka förstärkarmodulerna i högtalarna till Linn för service. Efter ”optimerad” installation av Kalle på High Fidelity så uppstår musiken bara. Man upplever att man hör allt! Tight och svängigt och vackert. Mycket lättanvänt också.

 

Så släpper nu Linn ny egenutvecklad Dac: Organik. Jag blir tvungen att beställa nya kretskort till mina filter och dessa är på väg till Sverige nu!

 

Bilden nedan är inte helt uppdaterad men ger en fingervisning. Tänkte visa mer senare. 
IMG_0531_zps82esz6zz.jpg?width=1920&heig

Link to comment
Share on other sites

On 2021-05-04 at 23:21, Terminator said:

Riktigt kul att se en Linn-anläggning på Euphonia, de växer inte på träd direkt här. 

Linn har varit bra för mig. Lugnade ner min AN (Audiophilia Nervosa). Jag vet att Linn inte är den ”enda vägen” men det var en givande väg att vandra. Har gett upp tanken att det finns ett system som kan ge mig allt men Linn ger mig mycket.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

 

på måndag kommer den: Brinkmann Balance med 12.1 arm, RöNt lll och Nordost Valhalla 2+ tonarmskabel. Jag hade hoppats på att Brinkmann Taurus hade varit tillräckligt bra men skillnaden var för stor gällande de parametrar jag värdesätter.
 

För en tid sedan var jag hemma hos Daniel tillsammans med Bengt (Vinylbutiken) för att jämföra. Daniel hade lyckats ordna så att Balance och Taurus hade likadana 12.1 armar, Lyra Atlas lambda pu, Nordost Valhalla 2+ kablar (ena var dock XLR). Daniels anläggning i övrigt är fantastisk med Finite Elemente rack, Aesthetix Io riaa, Gryphon elektronik och YG Carmel högtalare. Kablar var säkert Nordost Odin rakt igenom. Mycket mycket transparent anläggning och perfekt för att avslöja skillnader.

 

Började med att spela Elgar Enigma Variationer på Decca med LSO med fokus på sats 7, 8 och 9. Övergången mellan 8 och 9 (Nimrod) är bland de vackraste jag vet. Just denna skiva har jag köpt för 1 kr och inspelningen ”har det”. Taurus först: lät mycket bra, vacker ton, sammanhållen ljudbild, orkestern spelade ihop, vacker ton, uttrycksfull och mycket stabilt framfört. Detta skulle nog fungera tänkte jag hoppfullt.

 

Sedan Balance: WTF! Majestätiskt, lugnt, otroligt upplöst. Det kändes som man kunde höra in i inspelningen och runt instrumenten. Så otroligt vackert. Balance berättade för mig vad musiken handlade om med lugn, självklar och myndig stämma. Det var redan klart för mig hur det skulle gå...

 

Sedan följde Proclaimers (I’m gonna be (500 miles) som för mig är en bra demo av rock och givetvis lite Chet Baker och Miles Davies. Daniel spelade en Prince (Musicology) låt jag inte var känd med som lät fantastiskt. Skillnaden mellan Balance och Taurus upplevde jag som mindre än på klassisk musik och jag kan tänka mig att en Naimentusiast som lyssnar mycket klubbjazz skulle föredra Taurus. Den skulle kanske upplevas som lite tightare och rytmiskt distinkt. Balance är inte alls dålig i dessa dimensioner men dess storslagenhet och lugna majestätisk framförande gagnar bra inspelningar. För mig kändes det som musiken bara går ”rätt in” och man behöver inte anstränga sig för att förstå. 
 

Order lades och på måndag kommer den. Jag tänkte börja med min Koetsu Jade så får vi höra hur de fungerar ihop. Den skall stå i mitt Attefallshus och börja sin tjänstgöring som referenskälla för mitt och the Tubedude’s Mandrake projekt. 15 kvm är lite lite men det är tyst och man får vara i fred. Dock ser jag framför mig att den hamnar i stora anläggningen på något sätt i en snar framtid.

 

Tack till Daniel och Bengt för välordnat demo!

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Josaa said:

på måndag kommer den: Brinkmann Balance med 12.1 arm, RöNt lll och Nordost Valhalla 2+ tonarmskabel. Jag hade hoppats på att Brinkmann Taurus hade varit tillräckligt bra men skillnaden var för stor gällande de parametrar jag värdesätter.

Jag önskar ett litet grattis i förskott!

Gissar att du vankar av och an som en osalig ande nu i helgen och bara längtar. Om man välja och värdesätter skillnaderna så är det ju helt rätt beslut. Det är ofta de sista detaljerna som gör hela skillnaden och spikar upplevelsen. Jag tycker potentialen i Balance är ändlös. Den kommer aldrig begränsa förmågan i ditt system oavsett vad du kommer att uppgradera till i övrigt. Letar du flaskhalsar så kommer du finna dem i andra delar av systemet. 

 

 

33 minutes ago, Josaa said:

Började med att spela Elgar Enigma Variationer på Decca med LSO med fokus på sats 8,9 och 10. Övergången mellan 9 och 10 (Nimrod) är bland de vackraste jag vet.

 

Vi har nog ganska lik smak både om vinylspelare och säkert musik också verkar det som. Enigma är en av mina favoriter också. Inte minst har stycket en intressant historia som gäckat musikvetare. Nu sägs det dock att den musikaliska gåtan är löst... 

 @Josaa vad tycker du om Camille Saint Saens 3e symf. och ffa sats 2? Jag får lite samma känsla av den. Bland det vackraste mina öron kan höra. Det är sådant som kan få mig att satsa tokigt mycket på att få till en bra återgivning i mitt system. 

 

Skall bli kul att följa fortsättningen.

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Apexorca said:

 @Josaa vad tycker du om Camille Saint Saens 3e symf. och ffa sats 2? Jag får lite samma känsla av den. Bland det vackraste mina öron kan höra. Det är sådant som kan få mig att satsa tokigt mycket på att få till en bra återgivning i mitt system. 

 

Jag har inte lyssnat lika mycket på Saint-saens som på Elgar. Sitter nu och lyssnar och minns. Är böjd att hålla med dig - samma känsla med lite olika temperament. Elgar uppfattar jag som mindre förutsägbar. Lyssna på hans Nursery Suite tex..skall lyssna mer på S-S! 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Josaa said:

Skillnaden mellan Balance och Taurus upplevde jag som mindre än på klassisk musik och jag kan tänka mig att en Naimentusiast som lyssnar mycket klubbjazz skulle föredra Taurus. Den skulle kanske upplevas som lite tightare och rytmiskt distinkt. Balance är inte alls dålig i dessa dimensioner men dess storslagenhet och lugna majestätisk framförande gagnar bra inspelningar.

Perfekt info. Jag gillar också en lite mer ""separerad" och kanske mer "midhall" framställning, om jag förstått dig rätt. Så jag hade nog gjort samma val. Konstigt nog verkar namnen vara valda efter temperamentet, Balance och Taurus. Jag misstänker att Hr Brinkmann hörde samma sak som du.

Jag kan uppskatta en tjur, en svänghjulsbaserad eller direktdriven skivspelare också. Mer illusion av livemusik, av att vara mitt i musiken. Men jag tror Balance har balanserat de svagheter som remdrift trots allt har med sin stora massa. Kvar blir en del fördelar.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Apexorca said:

Båda har romantik i kubik. :smilingeyes:

 

... och jag sitter och lyssnar med lurar på Enigma 45 rpm från Balance.  Rörd till tårar.

 

 

Unknown.jpeg.85273a85a59d8f66eff664ad35d774b9.jpeg

 

 

 

 

Vi jämförde faktiskt just denna RR inspelning med min 1 kr skiva - inget snack om vilken som lät bäst (RR) men den andra blev jag mer rörd av vilket förvånande mig. Det är dock den inspelning som jag är ”van vid”, RR är ett senare inköp. Tror även Daniel och Bengt höll med

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Josaa said:

Vi jämförde faktiskt just denna RR inspelning med min 1 kr skiva - inget snack om vilken som lät bäst (RR) men den andra blev jag mer rörd av vilket förvånande mig. Det är dock den inspelning som jag är ”van vid”, RR är ett senare inköp. Tror även Daniel och Bengt höll med

 

Så är det. Vissa inspelningar och tolkningar slår an ens egna strängar lite olika och man får sina egna referenser. Det kan vara lite kul att jämföra.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

Rörd till tårar.

Jag tror faktisk att jag aldrig hört Enigma annat än möjligen i bakgrunden. Jag skall lyssna ikväll. Rent allmänt har jag aldrig blivit så berörd av engelska tonsättare efter barocken. Jag brukar hoppa över deras musik. Amerikanska tonsättare är än värre. Den enda av de senare engelsmännen som jag tagit till mig hittills är Elgars cellokonsert. Hans violinkonser är för mig rena sömnmedlet. Jag kanske ändrar mig efter Enigma:question:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-05-08 at 09:12, Apexorca said:

Enigma är en av mina favoriter också. Inte minst har stycket en intressant historia som gäckat musikvetare. Nu sägs det dock att den musikaliska gåtan är löst... 

 

Någon som vet? :grinsmilingeyes:

 

Det är en Engelsk musiker jag inte kommer ihåg namnet på som hittat en kontrapunkt med en klassiker från 1700-talet. Den stämmer perfekt med Elgar och det finns inspelningar där de visar denna kontrapunkt. 

Det är en tonsättning av dikten Stabat Mater som Giovanni Batista Pergolesi gjort. Den känner de flesta igen. Det är nästan konstigt att ingen kommit på detta innan. Elgar var själv förvånad över detta och hade sagt till en mycket troende kvinnlig vän att " du måste ju i alla fall hitta denna koppling", men det gjorde hon inte. Och först nu, tror det var för ca ett år sedan, uppdagades detta och det är nog en "perfect match". Mystiken kanske och förtrollningen är bruten med Enigma, men musiken är lika bra. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

Någon som vet? :grinsmilingeyes:

 

Det är en Engelsk musiker jag inte kommer ihåg namnet på som hittat en kontrapunkt meden klassiker från 1700-talet. Den stämmer perfekt med Elgar och det finns inspelningar där de visar denna kontrapunkt. 

Det är en tonsättning av dikten Stabat Mater som Giovanni Batista Pergolesi gjort. Den känner de flesta igen. Det är nästan konstigt att ingen kommit på detta innan. Elgar var själv förvånad över detta och hade sagt till en mycket troende kvinnlig vän att " du måste ju i alla fall hitta denna koppling", men det gjorde hon inte. Och först nu, tror det var för ca ett år sedan, uppdagades detta och det är nog en "perfect match". Mystiken kanske och förtrollningen är bruten med Enigma, men musiken är lika bra. 

Jag känner att jag inte vill veta. Har alltid lyssnat och tänkt på en person i min närhet för (nästan) varje sats, vill ha det så även framåt. Just 7,

8 och 9 är för mig: far, mor, och Fru....

Link to comment
Share on other sites

On 2021-05-08 at 13:20, Bebop said:

Jag skall lyssna ikväll.

 

On 2021-05-08 at 09:12, Apexorca said:

Enigma är en av mina favoriter också.

Nu har jag lyssnat en gång och det var ”inte så tokigt”. Jag behöver ett par gånger till, men den kommer säkert att sätta sig. Jag fastnade för att prova denna välgjorda EMI-inspelning från 1962 som ligger på Qobuz i 24/192 plus 104 tolkningar till. 
 

25CC510C-7620-482A-AEF3-753DB276FA33.png

Link to comment
Share on other sites

On 2021-05-08 at 08:17, Josaa said:

Hej igen,

 

på måndag kommer den: Brinkmann Balance med 12.1 arm, RöNt lll och Nordost Valhalla 2+ tonarmskabel. Jag hade hoppats på att Brinkmann Taurus hade varit tillräckligt bra men skillnaden var för stor gällande de parametrar jag värdesätter.
 

För en tid sedan var jag hemma hos Daniel tillsammans med Bengt (Vinylbutiken) för att jämföra. Daniel hade lyckats ordna så att Balance och Taurus hade likadana 12.1 armar, Lyra Atlas lambda pu, Nordost Valhalla 2+ kablar (ena var dock XLR). Daniels anläggning i övrigt är fantastisk med Finite Elemente rack, Aesthetix Io riaa, Gryphon elektronik och YG Carmel högtalare. Kablar var säkert Nordost Odin rakt igenom. Mycket mycket transparent anläggning och perfekt för att avslöja skillnader.

 

Började med att spela Elgar Enigma Variationer på Decca med LSO med fokus på sats 7, 8 och 9. Övergången mellan 8 och 9 (Nimrod) är bland de vackraste jag vet. Just denna skiva har jag köpt för 1 kr och inspelningen ”har det”. Taurus först: lät mycket bra, vacker ton, sammanhållen ljudbild, orkestern spelade ihop, vacker ton, uttrycksfull och mycket stabilt framfört. Detta skulle nog fungera tänkte jag hoppfullt.

 

Sedan Balance: WTF! Majestätiskt, lugnt, otroligt upplöst. Det kändes som man kunde höra in i inspelningen och runt instrumenten. Så otroligt vackert. Balance berättade för mig vad musiken handlade om med lugn, självklar och myndig stämma. Det var redan klart för mig hur det skulle gå...

 

Sedan följde Proclaimers (I’m gonna be (500 miles) som för mig är en bra demo av rock och givetvis lite Chet Baker och Miles Davies. Daniel spelade en Prince (Musicology) låt jag inte var känd med som lät fantastiskt. Skillnaden mellan Balance och Taurus upplevde jag som mindre än på klassisk musik och jag kan tänka mig att en Naimentusiast som lyssnar mycket klubbjazz skulle föredra Taurus. Den skulle kanske upplevas som lite tightare och rytmiskt distinkt. Balance är inte alls dålig i dessa dimensioner men dess storslagenhet och lugna majestätisk framförande gagnar bra inspelningar. För mig kändes det som musiken bara går ”rätt in” och man behöver inte anstränga sig för att förstå. 
 

Order lades och på måndag kommer den. Jag tänkte börja med min Koetsu Jade så får vi höra hur de fungerar ihop. Den skall stå i mitt Attefallshus och börja sin tjänstgöring som referenskälla för mitt och the Tubedude’s Mandrake projekt. 15 kvm är lite lite men det är tyst och man får vara i fred. Dock ser jag framför mig att den hamnar i stora anläggningen på något sätt i en snar framtid.

 

Tack till Daniel och Bengt för välordnat demo!

 

Tack själv, det var kul, håller helt med dig i din beskrivning av de två verken. En är Balance och en är Taurus, som @DrKlang sa här ovan. Helmut är en flitig lyssnare och spenderar enormt mycket tid med de sista 5 procenten av utvecklingen, dvs, lyssning och fintrimning. 

 

Jag stack faktiskt iväg för att hitta några fler Elgar, Enigma variationer i begagnatbackarna, det är inte så lätt, till slut fan jag en fin DECCA inspelning med Solti. Har dock inte hunnit ge mig in i den, så recension kommer.

 

Vi ses senare idag. 

 

 

elgar-enigma-variations-cockaigne.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2021-05-08 at 10:44, Josaa said:

Vi jämförde faktiskt just denna RR inspelning med min 1 kr skiva - inget snack om vilken som lät bäst (RR) men den andra blev jag mer rörd av vilket förvånande mig. Det är dock den inspelning som jag är ”van vid”, RR är ett senare inköp. Tror även Daniel och Bengt höll med

 

Ja, det var en betydligt mer inspirerad orkester i den andra inspelningen. Känslorna svallade! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...