Jump to content

Glödande rör


300B

Recommended Posts

Hej. Tänkte höra med er om era erfarenheter då det gäller rengöra stiften på rören som blir oxiderae efter ett tag. Märkte ni någon förändring efter rengöring? Hur upplevde ni förändringen på ljudet mot förut?

 

Efteråt jag rengjort mina KT88 och ECC82 och startade upp monoblocken så började 2 av KT88 orna glöda starkt på ena slutsteget varpå jag stängde av det och lät rören kallna. Sedan prövade jag igen och nu var det normalt igen. Ingen synlig skada på rören så det verkar gått bra. Men vad kan detta varit?

 

Tacksam för svar..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har betydelse, särskilt om stiften inte är guldpläterade. Jag har märkt det på mina EF86 i Quad II om man skaver lite på anslutningarna i sockeln blir det en skillnad i diskanten så jag misstänker att de lite högre frekvenserna dämpas av oxidskiktet. Exakt hur felet påverkar elektronik har jag inte grävt efter utan kan mest bara konstatera en skillnad. För KT66 på utgången har jag inte märkt samma fenomen.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att läsa dina reflektioner. Jag fick samma intryck då jag rengjort mina rör (ej guldpläterade stift). Jag upplever dock att hela registret öppnade upp sig mer, ifrån de lägre till de högre frekvenserna. Tycker även det tog ett par dgr innan allt trillade på plats igen såsom, instrument placering, tredimensionellt mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...